Aankondiging Vertoning reclame op MBF

Discussie in 'MBF Nieuws' gestart door NVM, 15 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Haha, die reclamebureaus zijn niet zo slim... Ik heb vanmiddag drie zakjes e-clips besteld bij TOP-RC... vijf minuten later zag ik op RCGroups voor het eerst een reclame voor... Jawel, e-clips van TOP-RC...

    Dus wat zegt dat over Gerard en zijn piemelpil reclame????
     
    coen_l en Cnn vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En als het forum NIET dichtslibt met reclame (dus ook geen reclame inkomsten), maar er betaalt ook niemand, dan heb je kans dat het sowiso niet zo lang zal blijven bestaan, he?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik snap jouw punt en denk dat jij heel goed begrijpt wat ik probeer te zeggen :beer:.
     
  4. Robert Schotman

    Robert Schotman Administrator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het lijkt erop dat onze poging om aandacht te trekken op het modelbouwforum is gelukt :) Of misschien niet helemaal gelukt met alle reacties die wij hebben ontvangen over de reclame berichten.

    En nu we deze aandacht hebben leg ik graag uit wat de overwegingen zijn geweest. De overwegingen zijn positief en bedoeld om een succesvol modelbouwforum nog succesvoller te maken. Ik zal daar straks wat uitgebreider op in gaan.

    Maar ik zou graag eerst willen beginnen met het bedanken van de “vrienden van het modelbouwforum.” Mede dankzij jullie financiële steun afgelopen jaren is het gelukt om uit te groeien tot het grootste modelbouw forum van Nederland met geweldige topics die door alle 29.900 leden actief worden bezocht en bijgehouden. De vrienden van het modelbouwforum hebben vrijwillig een bijdrage geleverd. En dat is bijzonder want zij betalen voor iets dat ook gratis gebruikt kan worden. en wij Nederlanders staan er niet om bekend dat wij betalen als het ook gratis kan. Gelukkig realiseren de vrienden van het forum zich dat het exploiteren van een forum geld kost.

    Ook een dankwoord gaat uit naar alle moderatoren die op vrijwillige basis zorgen dat het forum goed wordt beheerd. Met enthousiasme en een kwinkslag weten zij discussies in goede banen te leiden. Het is dankzij de inzet van vrijwilligers dat wij met z’n allen beschikken over een geweldig modelbouw platform.

    De NVM heeft het forum drie jaar geleden overgenomen en wij hebben besloten om in eerste instantie niets te veranderen. Het modelbouwforum is een groot succes en voor velen van ons een manier om kennis te delen en elkaar te helpen. Of om gewoon te kletsen over van alles en nog wat met gelijkgestemden. Het aantal leden blijft groeien en het aantal topics neemt evenredig toe. De bijdragen zijn kwalitatief van een hoog niveau en dat trekt weer nieuwe leden aan of stimuleert anderen om ook een bouwverslag te publiceren. En dat is waar de NVM ook voor staat : Stimuleren van Modelbouw.

    Ondanks de steun van de vrienden van het modelbouwforum zijn de kosten hoger dan de inkomsten. De NVM vult het jaarlijkse tekort aan. Tot nu toe, want daar willen we verandering in aanbrengen. De NVM verkrijgt haar inkomsten door het uitgeven van het blad De Modelbouwer. En als het zo door gaat, dan betalen de leden van de NVM mee aan het tekort van het modelbouwforum. En dat is niet de bedoeling. Gelukkig is dat tot nu toe beperkt gebleven, maar door een aantal investeringen die gedaan moeten worden om het forum betrouwbaar en up to dat te houden zal dat veranderen.

    Komend jaar gaan we kijken of we het aantal vrienden van het modelbouwforum kunnen verhogen. Als 2% (ja u leest het goed) van het aantal leden van het modelbouwforum vriend wordt van het modelbouwforum, dan zijn de inkomsten voldoende om de kosten te dekken. Dat moet toch lukken en daarom beginnen we vroeg met de eerste stap. En ik kan al melden dat er zich nieuwe vrienden van het modelbouwforum hebben aangemeld.

    Als u zich na het lezen van dit bericht wilt aanmelden als vriend van het forum, dan helpt u mee om ons forum nog succesvoller te maken. Voor u zelf en voor alle andere leden.



    met vriendelijke groet,



    Robert Schotman

    Voorzitter NVM
     
    freekt, Cnn, EUSIV en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een domme vraag.
    Maar als je 10.000 euro per jaar te kort komt is het misschien ook verstandig om meer openheid te geven van het financiële gebeuren.
    Wat komt er binnen en wat gaat er waaraan aan op.
    Ik vind het namelijk nogal een flink bedrag wat er te kort is.
     
    freekt vindt dit leuk.
  6. Robert Schotman

    Robert Schotman Administrator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zoetermeer

    Ik ben benieuwd waar de berekening opeens vandaan komt? De inkomsten bedragen € 500,- per jaar en de directe kosten bedragen € 3.500 per jaar. Daarvoor hebben we geïnvesteerd in redundante datacenter servers met maximale opslagcapaciteit en hoge beschikbaarheid om alle fotos en videos op te kunnen slaan inclusief maandelijks beheer. Daarnaast wordt er komende periode een upgrade van het forum uitgevoerd naar de laatste standaard die maandelijks word bijgehouden.

    Dan rekenen ik voor het gemak de uren die moderatoren besteden aan het forum nog niet eens mee. Dat gebeurt op basis van vrijwilligheid.

    Ik ben benieuwd of ik jou hiermee kan overtuigen om vriend van het forum te worden :) Ik zie dat jij als actieve modelbouwer al lid bent sinds 2002 en 11.488 berichten hebt aangemaakt. De kosten die wij maken worden gebruikt om alle berichten veilig en betrouwbaar op te slaan inclusief alle fotos.
     
    freekt en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Doet me er opeens aan denken... dat mijn inschrijving als Vriend kennelijk verlopen is. Jammer dat je daar geen melding van krijgt... is al de tweede keer dat me dat overkomt, het zou mooi zijn als je inschrijving niet zomaar afliep (of automaties verlengd werd) maar dat je een berichtje kreeg dat je, als je Vriend wil blijven, even geld moet overmaken.
    Ja inmiddels heb ik weer betaald.
     
    ronvanleeuwen54 en Helikapoter vinden dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit kan ik wel geven uit de aangereikte gegevens.
    2% van 29900 leden is 598.
    598 x €17,50 = €10465.

    Dus dan zijn er nu dus nog maar €500 / €17,50 = 28 vrienden op het forum.
    Ja dan kom je wat te kort.
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    En mogelijk een link plaatsen waar je , je weer kan aanmelden als vriend van het MBF zou wel zo handig zijn !
    Met eventueel een QR code zodat je het meet het grootste gemak kan doen
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dus zo gaan we om met de leden van het MBF?
    Zonder vooraankondiging het forum onwerkbaar maken?
    Een stroom aan kritiek ontvangen?
    Een moderator die direct beloofd het weer uit te zetten?
    Om vervolgens een week later eindelijk een reactie van de administrator te krijgen dat deze idiote situatie nu juist precies de bedoeling was?
    Wat een slecht en ongeloofwaardig verhaal, en wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe je zoiets NIET aanpakt.

    We zitten hier met elkaar. En als het goed is hebben we respect voor elkaar.
    Per slot van rekening moeten leden het gevoel hebben dat het forum goed wordt beheerd.
    Daarnaast is het van groot belang dat vrijwilligers vertrouwen hebben in de leiding.

    En als iemand een probleem heeft, in dit geval een budgettekort, dan zou het netjes zijn geweest om te starten met het informeren van de leden.
    Daarbij is het belangrijk dat de cijfertjes kloppen, maar zoals hierboven al aangegeven, gaat dat direct al mis. Als 2% van de leden zouden betalen, hou je €7000,- per jaar over.
    Conclusie zou dus kunnen zijn dat de bijdrage per persoon naar beneden kan, als meer mensen donateur worden. (En die twee factoren zijn complementair aan elkaar)
    Daarnaast blijkt uit de reacties dat de wijze waarop het donateurschap wordt geind aan alle kanten rammelt. Hier valt een hoop te verbeteren, en het is jammer dat hier niet eerst de aandacht op is gevestigd.

    - Start een campagne voor nieuwe donateurs
    - Wees open, eerlijk en transparant over het benodigde budget
    - Kijk of het bedrag per donateur naar beneden kan
    - Stuur donateurs jaarlijks een factuur met betaallink.
    - Informeer wekelijks de leden over de voortgang

    Geeft dit na 6 weken niet het gewenste resultaat, kondig dan aan dat over een maand advertenties zullen worden getoond bij mensen die geen donateur zijn.

    Voorlopig ben ik verre van onder de indruk van de genomen acties, de communicatie, de transparantie en de intenties, en verwacht ik een professionelere aanpak.

    In plaats van de genomen acties van afgelopen week te vergoeilijken, had een excuus beter op zijn plaats geweest.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    EUSIV, Vlcjeroen en Helikapoter vinden dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou gewoon de reclame terugplaatsen. Misschien wel wat meer modelbouw gerelateerd, als dat niet lukt dan maar reguliere/gepersonaliseerde reclame.

    Vervolgens in een wat minder agressieve vorm.

    Aerobertics, Lindinger, HK, Toprc, Rcracing Twente, Hobbyin, Horizon hobby etc eens aanschrijven?

    Er gaat toch niet meer dan een handjevol mensen betalen.

    Dan ben je afhankelijk, dat mag en moet je nooit willen worden

    Het typische: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten verhaal.

    Op rcgroups, rcuniverse, rcnetwork etc kom je ook reclame tegen.

    Niet zo zeuren met ze allen. Of vul het resterende bedrag aan.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    freekt, ronvanleeuwen54 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helemaal mee eens.
     
  13. EUSIV

    EUSIV Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2021
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben het met bovenstaande schrijvers eens dat zaken voor verbetering vatbaar zijn. Meer openheid van zaken en duidelijke communicatie daarover is dan mogelijk een eerste stap. Ik denk dat als er een duidelijk doel wordt gesteld met een goede en heldere uitleg er veel mensen bereid zijn daaraan bij te dragen in wat voor een vorm dan ook. Ik ga verder geen oplossingen aandragen, maar voor mij was het in ieder geval lastig om uit te vinden hoe dit forum was opgezet c.q. wie zit erachter, commercieel of niet, etc. In ieder geval heb ik daarna mijn bijdrage van EUR 17,50 overgemaakt omdat ik dit initiatief van vele vrijwilligers van harte ondersteun en ik best bereid ben om te betalen voor gebruik van dit forum. Hoop in ieder geval dat er meer positieve geluiden gaan komen, want er is al ellende genoeg. Modelbouw is voor mij een positieve afleiding van de alledaagse dingen en ik neem aan dat dit voor velen van jullie ook zo is. Juist daarom moeten wij samen dit initiatief omarmen en waar mogelijk ondersteunen. :)
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    freekt, ronvanleeuwen54, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben al bijna van af het begin bij het forum en ben er ook heel erg blij mee.
    Zelfs nadat ik gestopt ben met modelbouw kijk ik er dagelijks op.
    Maar een beetje openheid zou wel beter zijn.
    Met gematigde Advertenties heb ik ook geen enkel probleem mee.
    Op mij komt het echter over dat er wat geld gecast moet worden.
    Dit komt omdat er niet openheid over gegeven wordt.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2021
    freekt, Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  15. Robert Schotman

    Robert Schotman Administrator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 apr 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zoetermeer
    In aanvulling op mijn vorige berichten merk ik dat de rol van de NVM in relatie tot het modelbouwforum niet duidelijk is en dat begrijp ik. Ook is de behoefte geuit om duidelijker te communiceren over wijzigingen en doelstellingen zodat het vooraf duidelijk is waarom bepaalde maatregelen worden genomen. Een terecht punt, ik zal in dit bericht proberen meer duidelijkheid te geven op beide punten.

    De NVM (Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers) is een vereniging van en voor Modelbouwers. De NVM bestaat al meer dan 75 jaar en heeft ongeveer 1300 leden. De missie van de NVM is inspireren tot en faciliteren van het bouwen van modellen. De strategie richt zich op het realiseren van statische of werkende modellen al of niet gebaseerd op een origineel object.

    De belangrijkste activiteiten van de NVM zijn het uitgeven van het blad “ De Modelbouwer” in samenwerking met MPM. De NVM zorgt voor de content en MPM uitgever geeft het blad uit. Zie ook www.modelbouwers.nl

    De NVM is een vereniging zonder winstoogmerk met een bestuur en een redactie die bestaan uit vrijwilligers. De redactie zorgt voor de inhoud (modelbouw artikelen) van De Modelbouwer, ontwikkelen nieuwe tekeningen, organiseren aan modelbouw bijeenkomsten en het organiseren van modelbouw cursussen.


    De NVM ontvangt inkomsten van MPM uitgever op basis van een jaarlijkse begroting die precies genoeg is om de kosten voor de activiteiten te dragen zonder winstoogmerk.

    Drie jaar geleden heeft de NVM de mogelijkheid gekregen om het modelbouwforum over te nemen. Dat hebben we toen gedaan omdat ons idee was dat we hiermee onze missie zouden kunnen versterken. We hebben alles gelaten voor wat het was en we constateerden dat het forum een geweldig succesvol platform is voor onze leden. Het aantal gebruikers neemt toe en de bouwverslagen zijn geweldig. Iedereen die we spreken is enthousiast over het forum en daarmee is het voor NVM ook een succes.

    Inmiddels merken we dat de kosten toenemen ( € 3.500,- per jaar) en dat de inkomsten veel lager (€ 500,-) zijn dan de kosten. We hebben als NVM gekozen voor een betrouwbare infrastructuur met veel opslagcapaciteit en willen de software updaten naar de nieuwste versie. Dit doen we zodat de gebruikers geen beperkingen hebben met een hoge betrouwbaarheid en kwaliteit wat weer bijdraagt aan onze missie.

    Omdat we geen winstoogmerk hebben, hebben we in het jaarplan 2022 opgenomen dat de inkomsten voor het modelbouwforum omhoog moeten om kosten neutraal te blijven. Dit kan op twee manieren: -1- Het aantal betalende leden neemt toe en/of -2- inkomsten via advertenties.

    In het verleden waren er adverteerders op het modelbouwforum via Google adwords. Wij hebben deze uitgezet vanwege de software versie. Afgelopen week hebben wij die weer aangezet en dat was niet succesvol. De manier waarop Google de site overneemt is behoorlijk veranderd afgelopen periode. Daar hadden wij geen rekening mee gehouden. Daarom hebben wij de reclame boodschappen weer uitgezet na een terecht aantal bezwaren van gebruikers.

    Onze 1e stap is komende periode gericht op het verhogen van het aantal vrienden van het Forum. We kijken of dit lukt en anders zullen we in tweede instantie onderzoeken hoe we adverteerders kunnen toelaten op een acceptabele en beheerste manier.

    Van iedere stap zullen wij jullie op de hoogte brengen zodat iedereen goed geïnformeerd is en tijdig weet wanneer de volgende maatregel wordt ingevoerd.

    Ook zullen wij het proces om vriend te worden van het forum bekijken en waar mogelijk vereenvoudigen zodat je bij wijze van spreke met een druk op de knop lid kan worden en op een eenvoudige manier kan betalen.

    Ik hoop hiermee meer duidelijkheid te hebben gegeven over onze beweegredenen en de vragen die er speelden.

    met vriendelijke groet,

    Robert Schotman

    Voorzitter NVM
     
    freekt, EUSIV, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met alle respect:

    Ik denk niet dat het probleem is dat de handeling "vriend van het forum worden" te ingewikkeld is....
    Ik denk dat het probleem is dat veel te veel mensen denken "waarom zou ik voor iets betalen wat gratis is?"

    Mensen worden geen vriend van het forum omdat ze het forum of de NVM zo lief vinden, ze worden vriend van het forum als dat voordeel oplevert.
    Op dit moment denkt volgens mij de helft van de forumdeelnemers dat dat geld rechtsstreeks de clubkas van de NVM in gaat, en ongetwijfeld denkt een deel dat het rechtsstreeks opgaat aan bestuursfeestjes met drank en stripteases.

    Bestrijd dat idee, en zorg dat forumvriend zijn voordeel oplevert, want met stroop vang je meer vliegen.

    Maar jongens, waar praten we over. Dit forum heeft bijna 30.000+ leden, en er is 3500 Euro per jaar nodig om het forum draaiende te houden. dat is iets meer dan een duppie per persoon...

    Mijn suggestie: maak de kosten van het hebben van een forumaccount 15 cent per jaar, en het forum is uit de kosten...
     
  17. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Nu nog een link plaatsen met vriendschaps verzoek en de prijs naar 10 € , dan heb je als het goed is het zo bij elkaar :thumbsup: hoef je ook niet elk jaar te betalen bv om de 5 jaar .
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Dit forum heeft bijna 30.000+ leden

    Dat klopt.
    Maar hoeveel mensen die echt met vaste regelmaat hier aanwezig zijn en ook meedoen?
    Ik schat dat er 1000 mensen actief zijn. Als dit aantal anders is hoor ik dat graag.
    Of alle mensen (1000?) zich zo betrokken voelen dat ze ieder jaar een tientje storten, laat staan meer?

    Ik denk dat veel mensen zich nu zelfs door deze discussie voor het blok gezet voelen.
    Moet ik dan nu ook 17,50 betalen is dat het mij wel waard?

    Hier kun je nog eindeloos over door bakkelije.
    Dit forum kost geld.
    En iemand of meerdere zullen deze vaste lasten/geld moeten ophoesten.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.591
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hallo alle commentators.
    Wat mij opvalt bij het lezen van de opmerkingen, zie ik bij diverse commentaar gevers geen aanvulling "Vriend van modelbouwforum".
    Zoals gebruikelijk, zij die geen bijdrage leveren hebben de grootste bezwaren.
    Voor mij, je gaat niet met de trein, koopt geen treinkaartje en gaat commentaar leveren op de dienstregeling.
    Groet. Henk.
     
    Cnn en willum vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.591
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Antwoord op leuk vinden op bovenstaand bericht.
    Dit jaar heb ik meer betaald dan de gevraagde bijdrage.
    Het lezen en deelnemen is leuk, daarnaast krijg je veel informatie buiten je eigen werkgebied.
    O.K. je moet meerdere draadjes lezen voor het verkrijgen van de informatie.
    Gelijk een krant lezen, niet de kop, maar de artikelen bepalen de inhoud, waarde.
    Groet. Henk.
     
    willum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina