Vervangen Servo EPO wing

Hoi,

IK lees al een tijdje mee op het forum nadat ik een groot aantal jaren niets meer met modelbouw gedaan heb, ik ben echter weer bezig om het modelvliegen weer op te pakken. Het bouwen met balsa, Oracover e.d. ging me goed af maar geeft met iets teveel rotzooi in huis dus hou ik het voorlopig maar even bij EPO schuim en ARF/BNF/PNF.

Ik heb een Hobbyking (ja ja ik weet het) 1200mm Avios Sea Fury gekregen en daarvan is is Flap servo kapot. Dat is natuurlijk te verwachten met dit soort Chinese stukken verpakkingsmateriaal wat ze vliegtuigen noemen :-)

Deze servo's zijn echter gelijmd met secondelijm en dan ook nog eens op het vlak waar je met gereedschap niet echt bij komt. De vraag is dus hoe deze te vervangen zonder teveel schade aan de vleugel? De opties die ik gevonden heb komen allemaal neer op "vastpakken met tang en losbreken" en ik ben bang dat dan ook het enige is dat me resteert.

Daarna moet de nieuwe servo weer vastgezet worden, Ik gebruik daar het liefst een lijm voor welke wat flexibel blijft en met een mes makkelijk weer los te snijden is. dus geen secondelijm of epoxy,de vraag is eigenlijk welke lijm daar het meest voor geschikt is.

Als iemand het "paas"ei van columbus heeft gevonden dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Rob C

Je kan proberen met zo'n "breekmes" de lijmlaag door te snijden. Zo'n mes kan je een eind uitschuiven zodat je een lang en vrij dun maar zeer scherp mes hebt. In dit geval zal het er op neer komen dat je een heel klein beetje EPO weg moet snijden.
Daarna kan je de nieuwe servo met smeltlijm weer vast zetten. Dat blijft min of meer flexibel en is (ook weer met zo'n breekmes) redelijk makkelijk door te snijden.

Waarschuwing: Blijf zeer voorzichtig met dit soort heel scherpe messen en snij niet in je vingers. :oops:

Hey

Enige manier om die servo te verwijderen is langs de randjes snijden en daarna loswrikken. Gelukkig is de Chinalijm meestal van mindere kwaliteit dan wat als standaard aanzien wordt dus dat mag geen probleem zijn.

Nadien kun je de nieuwe servo terug op zijn plaats lijmen met bijvoorbeeld Uhu-Por. Blijft flexibel en heeft genoeg hechtingskracht voor die functie.

Een andere optie is de servo toch terug met (dikke) secondenlijm verlijmen. Dit werkt gewoon goed met dergelijke toestellen.

Wil je niet dat ook je servo vol hangt met secondenlijm kun je hem verpakken in tape die je wat opschuurd waarna je hem alsnog verlijmd. Dient de servo verwijderd te worden kun je gewoon de verpakking lossnijden.

Succes

Stevo

Je kan proberen met zo'n "breekmes" de lijmlaag door te snijden. Zo'n mes kan je een eind uitschuiven zodat je een lang en vrij dun maar zeer scherp mes hebt. In dit geval zal het er op neer komen dat je een heel klein beetje EPO weg moet snijden.
Daarna kan je de nieuwe servo met smeltlijm weer vast zetten. Dat blijft min of meer flexibel en is (ook weer met zo'n breekmes) redelijk makkelijk door te snijden.

Waarschuwing: Blijf zeer voorzichtig met dit soort heel scherpe messen en snij niet in je vingers. :oops:

Scherpe messen en ondergetekende zijn niet de meest ideale combinatie maar meestal gaat het wel goed :p. Helaas is er zelfs geen ruimte om op de genoemde manier een mes door de lijmlaag heen te halen.

Ik heb smeltlijm van Bison maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in om er een servo mee vast te zetten, ik gebruik dit soort lijm alleen om bv bij mijn quadcopter de PCB contacten te isoleren en kabels op hun plaats te houden. Moet me toch eens gaan verdiepen in dit soort lijm. mogelijk dat er ook stevigere smeltlijm te krijgen is.

gr. Rob

..... Helaas is er zelfs geen ruimte om op de genoemde manier een mes door de lijmlaag heen te halen. .....

Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk. Zo'n dun mes kan je er toch wel tussendoor krijgen lijkt me.

Smeltlijm wordt voor dit soort toepassingen heel veel gebruikt, dat zit echt wel goed vast. Overigens worden heel veel depron modellen helemaal met smeltlijm in elkaar gezet. Ook dat blijft heel goed zitten. ;);)
Maar let op, ook smeltlijm hecht niet best aan vette of stoffige oppervlakken. Je moet ook bij het gebruik van smeltlijm zorgen voor een schoon, vet en stofvrij lijmvlak. ;)

Laatst bewerkt:
Servo is toch kapot. Eerst voorzichtjes de boormachine inzetten zodat je vanbinnen de servo naar buiten kunt werken?

Nieuwe servo zou ik vastzetten met UHU por. Laagje op de EPO, laagje op de servo. 10-15 minuutjes laten drogen apart en dan de servo in de vleugel duwen.

Is een contactlijm dus vandaar die droogtijd vooraf.

Back