Vervangen stalen vleugelverbinder door Carbon buis

Ik bezit een Swift acrobatische zwever van 2,8 meter span uitgerust met een electromotor.' Totaal gewicht zit rond 4 kg.

De motor heeft op 4 cellen moeite met het gewicht.

Een voor de hand liggende aanpassing is het vervangen van de vleugelverbinder die nu in 12 mm massieve staal is (50 cm lang en 440 gram zwaar) te vervangen door een cartonnen buis met een buitendiameter van 12 en 8 mm binnen die wss amper 100 gram of minder zal wegen. De leverancier schrijft dat deze buis niet pultruded is maar een rolltube?

Trouwens de accu zelf weegt maar 370 gram, dus minder dan de vleugelverbinder...

Mijn vraag: zou die carbonnen buis stevig genoeg zijn om te overleven in deze acrozwever?

Zo ja, heeft het zin in die buis nog bijv een houten staaf te steken ( niet goed voor het gewicht natuurlijk)? En dat dan over een kleine lengte waar de vleugels aan de romp aansluiten.

Ik dacht even een massieve carbonnen staaf te gebruiken, maar die kost me wat teveel geld.

Dag Bart, carbon: niet doen.
Dat breekt zonder waarschuwing
Als je gewicht wil besparen neem dan een strongal alu buis, bijvoorbeeld van Ralf Petrausch.
Loeisterk. En licht.
Volgens mij verkoopt Schweighofer ze ook.
Petrausch maakt ze op maat.
Succes

Je probleem is de te zwakke motor en je oplossing zoek je in gewichtsbesparing wat mogelijk tot verzwakking van je toestel kan leiden met als gevolg een toestel wat niet meer vliegt... Zou je niet een sterke motor overwegen? Voor een acro zwever is 100 gram extra met dat gewicht geen probleem lijkt mij.

Just my 2 cents.

JB

Carbon breekt idd. zonder waarschuwing. Bovendien moet je heel erg goed alle overgangen van de buizen waarin de carbon staaf zit afronden, zodat er geen scherpe rand op het carbon kan gaan drukken.

Tweede punt van Jacop: de aerodynamica. Dit type kist heeft vleugelbelasting nodig om goed te kunnen vliegen. te licht en de glijhoek "dondert in elkaar" en bij acro-figuren ben je halverwege je snelheid kwijt.

Jouw probleem is de motor. Op 4 cellen (ik neem aan Lipo's, want op NiCad/NimH ... :mrgreen:) krijgen ze ook 4 meter kisten van 5 kg omhoog. De beste oplossing: een vertraagde motor met een flinke prop.

De luxe oplossing: Andy Reisenauer (vertraagde Peggy-Pepper) Bellen die man voor het beste advies!!!
Midden-klassers: Kontronik (vertraagd!) Er zijn er meer ...
Een simpeler oplossing: poly-tec innenlaufer mit getriebe. Let op dat je iets kiest voor een snellere zwever, niet voor alleen een F3J.
Edit: deze lijkt wel aardig: Poly-Tec 480-32 XL mit 4,4:1 Getriebe

Een beetje rekenkundig spelen met aandrijvingen kan hier heel goed. Resultaten zijn redelijk goed.

Bedankt voor jullie feedback!

Vandaag bij een andere modelbouwer toevallig een volle carbon buis gevonden van exact de juiste dikte en 2 cm te lang. Quasi ideaal dus.

Maar ik begrijp de opmerkingen over het gewicht wel. Zit evenwel quasi op de limiet van motor en 4 cel lipo.

Ga eens kijken of ik er nog een tikje kan bij doen met een iets grotere klapprop.

Probleem is vooral de start waar de hoeveelheid kracht eigenlijk onvoldoende is om de kist vlot met de hand te starten en ik betwijfel of de motor-accu-prop combinatie de startkar (alternatief) voldoende laat versnellen op onze graspiste.

Blijven jullie bedenkingen hebben qua stevigheid bij de carbon ook als het een volle buis (een staaf dus?) is. Opmerking over wegwerken scherpe 'overgangen' neem ik uiteraard mee.

Maarten,

Waarschijnlijk inderdaad van jou overgenomen, een jaar geleden of zo.

Ik redeneer even als volgt: jij vloog het toestel als pure zwever met stalen verbinder. Ik denk dat het gewicht van het toestel nu ( met motor, accu, prop) en een massief carbonnetje buis ( weegt 72) gram behoorlijk in in de buurt van jouw vlieggewicht moet zijn. Had jij het gevoel dat er extra gewicht nodig was toen om er behoorlijk acro mee te vliegen?

Voorzover ik weet moet een koolstof pen ongeveer 30% dikker zijn dan een stalen om dezelfde sterkte te bereiken.
Als je de stalen pen vervangt voor een koolstof van dezelfde afmetingen ga je in sterkte dus aanmerkelijk achteruit, wat je naar mijn idee bij een acro zwever niet wilt.....

Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/forums/27550-post11.html: "Staal is dus bij dezelfde afmetingen 60% sterker!"

Back