Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Mooi, en wat was nu de oorspronkelijke heli? Het heeft de look van een HK met een esky staartvin, landingsstel en een align canopy :mrgreen:

Dit is het origineel:
Syma-3ch-mini-metal-frame-helicopter-kor7.jpg

Jaja Tijn is heel goed in knutselen en upgraden

Het is ook een Tbelt-HK 450 met wat tape om z'n voetje, maar het vliegt wel aardig. :mrgreen:

Dit is echt een ragbak, waar ik lekker mee los kan gaan,.. :rolleyes: Mijn andere HK is wel een volledige 3D heli waar ik wat voorzichtiger mee om ga,..

Laatst bewerkt:
Het zijn beiden prima heli's en Tijn kan al behoorlijk goed vliegen. Beter als hij zelf denkt denk ik ;)

Ik ben hier aan het vechten om de BeastX te configureren met een Satellite receiver rechtstreeks erop. Veel leesvoer want men 'geprul' lijkt niet te werken. Zou gebind moeten zijn maar de servo's centeren niet enz...

Ga eerst maar eens lipo volledig chargen, mss heeft dat er wat mee te maken.

De laatste keer dat ik een sim probeerde, totaal niet! Vanaf 1.80 meter rotor lijkt het er een héél klein beetje op, maar alles wat kleiner is, vond ik totaal onrealistisch en vooral: de sim is veel te makkelijk, waardoor je erg snel kunt denken dat het wel meevalt, en dat is dus NIET het geval.
Valt ook niet uit te leggen wat precies het verschil is, dat moet je voelen.

Gezien jouw leercurve begin dit jaar, zou ik zeggen: gooi er een lullige 50 of 60 euro tegen aan en zet eens zo'n goedkoop Copter-X koppie met bijbehorende bladen op je 450. (zorg alleen wel dat je Hitec's of andere fatsoenlijke swash servo's hebt, niet van die 2-dollar dingen vanuit Hongkong)
Dat is nog steeds niet representatief (want veel te licht) maar dan krijg je al een aardig idee. Hang er dan na een paar vluchten iedere keer een beetje meer lood onder tot je uiteindelijk op ongeveer 1200 gram totaalgewicht uitkomt, en dan begin je een beetje in de buurt te komen.

Het is iets waar je gewoon aan moet wennen. Het stuurt gewoon totaal anders, maar als je het eenmaal door hebt, vind je het of waardeloos, of je bent verkocht en wilt niet anders meer (mag duidelijk zijn: ik heb last van het laatste....). Als je het tof vind, zet er dan Spinblades op en een rompje omheen, en je hebt er een nieuwe uitdaging bij. Als je het niet tof vind, zet je dat koppie te koop, ik weet zo al iemand die hem wil hebben.... (niet ik hoor ;) )

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg :) ik had al zo'n idee dat gezien jouw verhalen de sim wat te simpel is. ik ga der eens overna denken om er zo'n kopje op te zetten, ik vind het nu wel weer even relaxed een normale flybar te hebben, ik weet wel dat ik het vlieggedrag met een 3G niet erg prettig vind. (kan ook liggen aan de overige electronica die ik gebruik maargoed)

Gokje, gaat een non estab met sturen ongeveer zo reageren als wat je ook wel eens bij FP's hebt ? links sturen is wat achteruit gaan en rechts sturen versnellen? en het resultaat van een niet HH gyro dat je automatisch met de neus in de wind drift?

Een FP met 45 graden flybar en die sterk geprofileerde bladen is feitelijk ook een rigid. Alleen vanwege die flybar niet echt vergelijkbaar.

Een aantal trekjes hebben ze wel wat met elkaar gemeen, zoals dat je bij vooruit vliegen altijd wat elevator voorover moet houden (ik trim dan gewoon fors voorover, vliegt veel makkelijker) en je krijgt ook een rolneiging tegen de draairichting in. Die veroorzaakt bij de FP inderdaad dat versnellen of vertragen en ook het toiletbowl effect, echter bij een "gewone rigid" heeft het tot gevolg dat die de ene bocht "in wil vallen" en de andere bocht heel erg gaat wurmen om eruit te komen. Als je dan niet voldoene met de hekrotor meekomt, gaat hij inderdaad wat stilvallen of wegglijden (overigens kun je met de FP-tjes ook met de hekrotor dat afrem/versnel effect manipuleren, maar het uit zich wel wat anders). Dus ondanks dat het op een of andere manier wel wat parallellen kent, is het maar de vraag of je ze als zodanig herkent.

Een rate gyro wil niet met de neus in de wind, maar met de neus in de vliegrichting. Als je stilhangt t.o.v. de grond en het waait, houd dat in dat hij inderdaad de neus in de wind wil steken, mits de hekrotor goed getrimd is. Want het rotorkoppel wint het altijd van de wind als de trim niet goed staat.

Het vervelende is alleen dat als je de hekrotor bij windstil weer neutraal trimt, dat hij bij voorwaartse snelheid de neus met de draairichting mee wil draaien (door verandering van de luchtstroming neemt de effectieve invalshoek van de hekbladen toe bij snelheid) dus ook dat moet je trimmen.
HH lost dat voor je op, maar het is en blijft onverstandig om HH te gebruiken bij schaalheli's, ook bij dit kleine formaat.

Groet, Bert

Ik bedoelde met FP een 90graden flybar versie, maar de 45 heeft een vergelijkbaar effect uiteraard. Ik begrijp wat je bedoeld met dat hij de bocht in wil vallen, lijkt me interresant om te vliegen!

Wat betreft met neus in de wind bedoel ik bij stilstaand hoveren, en verder inderdaad meewaaien met de vliegrichting, oftewel: je zou zonder rudder te bedienen kunnen vliegen zolang je voldoende voorwaardse snelheid hebt? het bekende bank 'n yank van de vliegtuigen?

Wat maakt de HH nu zo ongeschikt dan voor deze heli's? is het het feit dat je dan minder gevoel hebt voor de heli wat zo belangrijk is om hem goed te kunnen besturen? (aangezien elke as in principe constant aandacht nodig heeft)

Een FP met 45 graden flybar en die sterk geprofileerde bladen is feitelijk ook een rigid. Alleen vanwege die flybar niet echt vergelijkbaar.

Een aantal trekjes hebben ze wel wat met elkaar gemeen, zoals dat je bij vooruit vliegen altijd wat elevator voorover moet houden (ik trim dan gewoon fors voorover, vliegt veel makkelijker) en je krijgt ook een rolneiging tegen de draairichting in. Die veroorzaakt bij de FP inderdaad dat versnellen of vertragen en ook het toiletbowl effect, echter bij een "gewone rigid" heeft het tot gevolg dat die de ene bocht "in wil vallen" en de andere bocht heel erg gaat wurmen om eruit te komen. Als je dan niet voldoene met de hekrotor meekomt, gaat hij inderdaad wat stilvallen of wegglijden (overigens kun je met de FP-tjes ook met de hekrotor dat afrem/versnel effect manipuleren, maar het uit zich wel wat anders). Dus ondanks dat het op een of andere manier wel wat parallellen kent, is het maar de vraag of je ze als zodanig herkent.

Een rate gyro wil niet met de neus in de wind, maar met de neus in de vliegrichting. Als je stilhangt t.o.v. de grond en het waait, houd dat in dat hij inderdaad de neus in de wind wil steken, mits de hekrotor goed getrimd is. Want het rotorkoppel wint het altijd van de wind als de trim niet goed staat.

Het vervelende is alleen dat als je de hekrotor bij windstil weer neutraal trimt, dat hij bij voorwaartse snelheid de neus met de draairichting mee wil draaien (door verandering van de luchtstroming neemt de effectieve invalshoek van de hekbladen toe bij snelheid) dus ook dat moet je trimmen.
HH lost dat voor je op, maar het is en blijft onverstandig om HH te gebruiken bij schaalheli's, ook bij dit kleine formaat.

Groet, Bert

Niet echt. Grotere heli's willen nog wel redelijk de bocht door komen met de hekrotor "los"... (de staart dweilt wel erg naar binnen, maar het gaat wel). Bij de kleintjes ligt dit wat anders omdat de verhouding tussen de aerodynamische krachten op het kielvlak (het "windvaantje") en het te compenseren motorkoppel veel ongunstiger ligt (en vaak de vorm van het kielvlak minder goed is dan bij de grotere modellen).

Maar het probleem is dat je, als je hard vliegt en per ongeluk wat hekrotor geeft (omdat je per ongeluk tegen de stick leunt bijvoorbeeld) dan gaat die HH tegen dat windvaan effect in proberen de heli te draaien. Dat heeft vaak tot gevolg dat de heli wat gaat "krabben" maar vooral dat de hekrotor de hoek in kan lopen. Dat kost vermogen, en zeker bij die schaaldingetjes met verhoogde staart slijt de aandrijving daar alleen maar meer van. We hebben het wel eens kunnen horen: met HH op hoge snelheid rond vliegen en een zetje tegen de hekrotor-stick geven. de heli vloog gewoon rechtdoor, maar de staartaandrijving begon van grote afstand hoorbaar, te protesteren.

Maar waarom zou je HH toepassen, als de wind en de luchtsnelheid die staart al grotendeels voor je in bedwang houd? En inderdaad, je mist die feedback die jou vertelt dat je dwars op de wind zit, en die vind ik zelf in elk geval erg prettig, omdat bij dwarswind ook de swash vertrimt, en als ik een zijdelingse zwieper niet zie aankomen omdat de HH hem voor me maskeert, zie ik die vlak daarop volgende zwieper op de swash ook niet aankomen....

Het is sowiso al bullshit om NIET tegen de wind in te vliegen. Veel mensen doen het, vaak word gezegd dat het geen kwaad kan, maar sommige van die mensen crashen wel vaker dan ik.......
OOK bij een heli, is het gewoon verstandig, om altijd tegen de wind in te starten, landen en hooveren. In het echt doen ze niet anders.....

EDIT: maar laten we maar weer gewoon over dagelijks heli-gedoe babbelen, want we zij hier wat off topic aan het gaan....
Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Heel duidelijk! bedankt voor de uitgebreide uitleg, het laatste kan ik maar 1 ding op zeggen: helemaal gelijk. Waarom moeilijk en eigenwijs doen als het niet nodig is? Echte piloten vliegen toch ook het liefst met neusje in de wind bij takeoff en landing. Crosswind landingen kunnen ze wel maar zijn ze niet dol op.

Als laatste toevoeging op je eerste verhaal, ik had in gedachten een schaalkapje aangezien ik met no-estab automatisch denk aan een schaalmodel. Het lijkt me dat een schaalmodel met een staart met meer volume ( meer raakvlak voor wind) dan meer zelf door de wind corrigeerd en mee waait dan een pod-boom model. je uitleg over HH is duidelijk en klinkt logisch! HH is voor fbl (estab) of flybar wel interresant omdat het gewoon lekker simpel is, voor non-estab heeft het meer negatieve bijwerkingen dan positieve toevoegingen.

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan HH, voor alles wat ik vlieg. BEHALVE 450 pod and boom (en kleiner waarschijnlijk, maar daar heb ik nog niet mee gevlogen in normal).... die vind ik in normal NIET fijn vliegen.

In een 450 size romp, is onmiddelijk HH weer voor mij een NoNo, vlieg niet lekker, vind ik (is puur persoonlijk).

Maar een non-Estab gaat met een romp eromheen dan weer wel lastiger vliegen, omdat al dat raakvlak voor de wind, ook de wind de kans geeft de boel te verstoren. Heeft een slanke pod&boom veel minder last van.

Hekrotor uitslagen zijn ook verstoringen die zich op de hoofdrotor uitwerken. Het verband daartussen is een redelijk vast verband. Dan heb ik liever, dat ik zelf de staart corrigeer (en automatisch de swash daarvoor compenseer) dan dat die HH dat doet zonder dat ik het weet, en ik die volledig onvoorspelbare bewegingen op de swash weer moet compenseren.

Maar da's ieder zijn meug....

He verdorie, heb ik toch weer off topic verder gegaan.... sorry!!!!!

Groet, Bert

Bedankt voor je toelichting, het is me nu helemaal duidelijk. Daarnaast,ik zag je edit niet; dagelijkse bezigheden: Heb vanmiddag gyrotje (JAJA EEN HH :shock::shock:) even ingeregeld en de heli afgesteld morgen maar eens de nieuwe accu's aan de tand voelen, heb er nu 11 voor dat ding daar moet ik wel eventjes mee vooruit kunnen!

Laatst bewerkt:
Back