T
tomos19
Guest
mooi 
maar idd die staart vin...

maar idd die staart vin...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gewoon wat sfeerbeelden van vanmiddag:
tJlvdNpbYN0[/media] size non-Estab Bo-105: Double Dutch - YouTube
[URL="size non-Estab Bo-105: speed at last - YouTube[/URL]
(alles zonder E-stab uiteraard)
Groet, Bert
Een FP met 45 graden flybar en die sterk geprofileerde bladen is feitelijk ook een rigid. Alleen vanwege die flybar niet echt vergelijkbaar.
Een aantal trekjes hebben ze wel wat met elkaar gemeen, zoals dat je bij vooruit vliegen altijd wat elevator voorover moet houden (ik trim dan gewoon fors voorover, vliegt veel makkelijker) en je krijgt ook een rolneiging tegen de draairichting in. Die veroorzaakt bij de FP inderdaad dat versnellen of vertragen en ook het toiletbowl effect, echter bij een "gewone rigid" heeft het tot gevolg dat die de ene bocht "in wil vallen" en de andere bocht heel erg gaat wurmen om eruit te komen. Als je dan niet voldoene met de hekrotor meekomt, gaat hij inderdaad wat stilvallen of wegglijden (overigens kun je met de FP-tjes ook met de hekrotor dat afrem/versnel effect manipuleren, maar het uit zich wel wat anders). Dus ondanks dat het op een of andere manier wel wat parallellen kent, is het maar de vraag of je ze als zodanig herkent.
Een rate gyro wil niet met de neus in de wind, maar met de neus in de vliegrichting. Als je stilhangt t.o.v. de grond en het waait, houd dat in dat hij inderdaad de neus in de wind wil steken, mits de hekrotor goed getrimd is. Want het rotorkoppel wint het altijd van de wind als de trim niet goed staat.
Het vervelende is alleen dat als je de hekrotor bij windstil weer neutraal trimt, dat hij bij voorwaartse snelheid de neus met de draairichting mee wil draaien (door verandering van de luchtstroming neemt de effectieve invalshoek van de hekbladen toe bij snelheid) dus ook dat moet je trimmen.
HH lost dat voor je op, maar het is en blijft onverstandig om HH te gebruiken bij schaalheli's, ook bij dit kleine formaat.
Groet, Bert