Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's héél raar, die wachttijd.... Dat is mij werkelijk nog nooit overkomen....

    Maar doe nou maar even geduld hebben, hij is het waard....
    Je bent toch ook nog niet klaar met het spuitwerk?

    Groet, Bert
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @uwe: ik heb mn throttle hold gewoon op stationair staan...
    Stel ik zou gaan oefenen, wil ik wel dat ik niet valsspeel door de koppeling aangegrepen te houden..
    Remt de rotor
    Komt het spul eerder omlaag
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Nope, maar aangezien er in de bestelling ook een antenne set zit.... Tsja.

    De variofun is er in ieder geval wel van af. :( weinig zin ook om er mee verder te gaan. Deze week in ieder geval 0,2 sec werk aan verricht. Misschien komende week.

    Maandag rc heliparts eens bellen hoe wat en waarom.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt jongens,

    die vraag was "throttle hold bij brandstofmotoren"
    en die antwoord moet zijn:
    motor moet / kan stationair draaien,

    bij mijn Trainer draaide die iets te hoog, dus nu van 30 op 25 throttle gedaan,
    loopt die goed stationair en gaat ook niet uit (als het goed is)

    Groet, Uwe

    ..................................................

    @Jonkje:

    bij mijn Bell heb ik ook zo lang gewacht op de mechanik en een lagerhouder voor de mast,
    ik was ook wat teleurgestellt,
    maar als maar alles klar is en die vliegt de eerste keer,
    is alles weer vergeten , geloof mij,
    je zou toch de heli niet weg doen, ha ha

    P.S. ik ben ook vaak zo'n ongedult, word mijn vrouw soms zelfs boos over ..

    Groet, Uwe
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Met een bedrijf dat zo'n service levert? Met zo'n merk wil ik niet eens vliegen, breng ik mn geld liever naar een andere fabrikant.

    Elke keer als je wat besteld russische roulette of het op voorraad is of niet, zo niet lange levertijd en dat zal je een paar keer in het vliegseizoen overkomen... No way!

    Bouw de heli op, en misschien vlieg ik em in en geen flauw idee wat ik er dan mee doe. Zoals ik al zei, de lol is er wel van af ;) kan ik beter mn trex 250 hughes 500 pakken :cool:

    En ach, het ding ligt ergens in een stelling op het werk, dus heb er thuis geen last van, enkel het notarmechaniek ligt hier op de blank onder een doek. Uit het zicht haha.

    De jet krijgt voorrang.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Het is jou ding, Merlijn

    Ik vind de kwaliteit van Vario 1 À,
    ook de service rond mijn motor, die het niet meer deed was prima,
    kreeg zelfs nog een goede uitleg, hoe je hem moet instellen,
    en en en,
    jammer, dat het met de levering van jou onderdelen niet lukt ,

    anders zat ik ook in de zomer op bestelling van lipos te wachten,
    die dan veeeeeel later kwamen,als de vakantie al om was,

    veel plezier met jou turbine project , spannend,
    ik was in gedachten ook bezig met turbine, maar iets te duur,
    10.000 € voor een turbine (schal) heli ?

    Groet, Uwe
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ach, je kan ook altijd nog een trex 700 conversie naar turbine doen, genoeg over te vinden. En dan daar een romp omheen... Vario is niet heilig met een pht3 turbinemechaniek o.i.d.

    Dat de kwaliteit van Vario niet goed is zal je mij niet horen zeggen, mijn ervaring is dat ze die standaard niet doorvoeren in hun service. Eerste indruk is geen beste.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja....

    Het is wat lastig vergelijken, omdat je met een model zit wat uit productie is (wat ik op zich al vreemd vind), maar zoals ik de service van Vario ken:

    Boordstarter op de beurs in Dortmund bij (destijds nog) Uli Streich zelf besteld, gewoon op een papieren noteblock neergekrabbeld, letterlijk BINNEN 24 uur bij mij thuis in O'koop afgeleverd (4 uur 'smiddags gekocht, 2 uur 'smiddags de volgende dag in huis).

    Tuimelschijf van de Cobra vertoonde na drie jaar vliegen een beetje speling, Flycam gebeld, en zonder opsturen of onderzoek, zonder overleggen van aankoopbonnen of wat dan ook, 3 dagen later een nieuwe in huis (toch een onderdeel van rond de 100 Euro).

    Telefonisch (rechtsstreeks naar Duitsland, ik moest ze toch nog iets vragen) melding maken dat er een zakje kogellinks ontbrak van mijn BO105, twee dagen later zonder vragen of kosten een buideltje kogellinks in de brievenbus (om er vervolgens achter te komen, dat het bewuste zakje onder een flap van de doos geschoven was en achteraf dus wel gewoon in de kit bleek te zitten).

    Dus ze kunnen het echt wel....
    Normaal is het in elk geval niet wat jou nu overkomt.

    Gewoon geduld hebben, het komt vanzelf, en als je eenmaal met die heli vliegt, komt het vanzelf goed....

    Groet, Bert
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Het onderdeel wat mist is niet specifiek van de MD 900.


    Vroeger was alles beter toch? :D
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook zo... was ik even vergeten....

    Blijft raar van Vario, maar het blijft ook zonde om daar die prachtige kist voor weg te doen: Als je geen gekke dingen uithaalt, heb je verder vrijwel nooit meer onderdelen nodig....

    Groet, Bert
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Het is vandaag prachtig weer geweest en ik lees helemaal geen wilde verhalen..... Ik ben toch niet de enige die thuis is gebleven?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... helaas zat ik vanmiddag ook thuis... :(

    Ben wat loos aan het pielen geweest met de draaibank, maar of dat nut gehad heeft?

    Groet, Bert
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ben ook thuis gebleven, nog wel even met de jet bezig geweest, idle rpm bijstellen. Geeft leuke effecten in het donker!

    [​IMG]
     
  14. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik ben weer heerlijk wezen vliegen vanmiddag Joop:p
    Heb weer 6 vluchten met mijn Logo 550SX kunnen maken.
    In deze tijd van het jaar moet je het mooie weer maximaal benutten.

    Mvg. Freddie
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Crap, ben ik m'n mcp aan t monteren.. Draai ik bovenste schroefje van mn voor servo iets te strak.. Breekt t lipje af.. Kan ik dit lijmen ism het schroefje? Ik denk zelf dat t te zwak is.
    Onderste schroefje zit wel goed van de servo.

    [​IMG]
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen flauw idee of dit werkelijk nut heeft:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het idee is, dat ieder gaatje twee keer zijn eigen blootgestelde oppervlak twee keer teruggeeft (ofwel, er is méér contactoppervlak om warmte af te geven: per gaatje een paar vierkante mm, maar het zijn héél veel gaatjes... :D ) en dat de gaatjes een beetje meer turbulentie over het oppervlak creëren om de warmte-afvoer te bevorderen.

    Of het ook écht werkt, geen flauw idee (maar alle beetjes helpen) en in elk geval is die kop weer een klein beetje lichter geworden....

    Groet, Bert

    EDIT: het blootgestelde oppervlak zou na vlugge telling, met ongeveer 10~15% toegenomen moeten zijn....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ghehe Bert is weer op de experimentele toer! leuk leuk :)

    Temperatuur sensortje er op en vergelijken met een "normale" kop?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och, ik heb de pogingen om een herhaalbare "actuele motortemperatuur" te bepalen al lang geleden opgegeven: Herinner je je de watergekoelde heli nog?

    Temperatuursensors gecontroleerd in kokend water, en minder dan 1 graad afwijking.
    Daarna aan die heli gehangen, waarvan 100% zeker is dat het koelwater de 100 graden bereikt, en wat denk je? 85~88 graden max volgens diezelfde sensor....

    Diezelfde sensors gaven in de Cub een hoogste temperatuur tijdens het vliegen van rond de 80 graden, tot je de motor afzette en dan schoten ze door tot 110~120 graden....

    Dus nee, het is gewoon iets wat theoretisch zou moeten werken, en zelfs als het niet werkt, kan het de koeling ook niet echt slechter maken....

    Tenminste, volgens mij niet....

    Groet, Bert
     
  19. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik ben vanmiddag naar de modelvliegclub Odoorn geweest, maatje van me is daar lid (ik mocht mee gastvliegen).

    Kom ik daar aan met mijn heli.......krijg ik te horen dat heli`s alleen zaterdag s`morgens daar mogen vliegen...........

    Dus de hele middag maar vermaakt in de kantine daar en naar de gevleugelde vrienden kijken.............

    Geef mij maar een heli.......dat gedwarrel op de wind met die schuimjes:(:(

    Heb vanavond de onderdelen besteld voor de Trex 500 die ik afgelopen dinsdagavond gecrast heb (door een gestripte gear in de tailservo).

    Best lastig als je in een Funnel zit..........
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Sven,

    als het alleen is om de servo op zijn plek te houden,
    zou je toch wat proberen,

    en later maar toch kijken voor een huizing voor de servo,
    die elevatorservo is alleen 1 x op de heli, en als die los gaat, .. einde ..

    suc6 daarmee

    groetjes van Uwe
     

Deel Deze Pagina