Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

;) , je merkt gewoon dat er veel meer vermogen in zit want hij schiet gewoon omhoog :) heb wel de servos even iets trager gezet , en je zij dat ik de gyro moest verwijderen??

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

Ben even in verwarring: had je al een FBL setje dan?

Want zo niet: hooveren gaat meestal nog wel, maar rondvliegen kan voor behoorlijk onaangename verrassingen zorgen als je er niet aan gewend bent.
Dus voor non-E-stab, pas flink op en bouw je reflexen zo geleidelijk mogelijk op.

Als je wel E-stab hebt: Gefeliciteerd met de ombouw, en toppie dat hij zo wil klimmen.

Staartgyro niet verwijderen (tenzij je FBL set dat ook voor zijn rekening kan nemen).

Groet, Bert

Ik weet alleen niet of je hem ongestabaliseerd vliegt of met een Vbar of zo? In het laatste geval zit de gyro in de Vbar. Maar ik krijg het idee dat je hem ongestabaliseerd vliegt en dan kan de gyro blijven zitten.

Edit: Bert was me net voor ;-)

Ja, maar vliegt hij nu mét, of zónder stabilisering? (heb het filmpje nog niet kunnen bekijken i.v.m. trage internet verbinding)

Groet, Bert

EDIT: net het filmpje gezien, zo te zien zónder.... in dat geval: Chapeau! Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit voor een eerste poging....

Alles is standaard aal de belt , ik zal aankomende weekend weer even testen wat de heli presies doet! Maar de besturing werk gewoon goed , t reageerd gewoon alleen stukken sneller dan met een flybar , de afstelling op de blades zit ergens rond de +8° - 8° :) lastig te meten zonder flybar nu haha ;) maarja als alles werkt zal ik er nog zeker wat plezier van hebben :)

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

Denk er om, die reactie is niet per sé sneller qua rollrate (kan wel, want 8 graden cyclic is behoorlijk veel voor non-E-stab vliegen, ik raad 5 graden zonder Expo aan), die reactie is vooral sneller qua tijdsvertraging (een flybar heeft dat, een non-E-stab niet).

Veel mensen maken de fout om de cyclic uitslag te verkleinen tot de heli prettig aanvoelt, en hebben daarna bij de eerste rondvlucht véél te weinig cyclic om de heli bijvoorbeeld uit een duik te halen....

Daar moet je dus, naarmate je verder komt qua skills, even goed mee experimenteren, dat de heli ook voldoende vlot doorrolt als je de cyclic wat langer vasthoudt....

Verder, hou er rekening mee, dat je in deze configuratie iedere windvlaag héél erg goed merkt....

Groet, Bert

PS: en oh ja, gefeliciteerd! Alle vliegen wat je met deze heli doet, doe je helemaal zélf.... Ook al leg je het na verloop van tijd aan de kant wellicht, je leert er wel van wat een heli uit zichzelf wil doen als er niemand ingrijpt, en dat is best waardevolle kennis op zich....

Denk er om, die reactie is niet per sé sneller qua rollrate (kan wel, want 8 graden cyclic is behoorlijk veel voor non-E-stab vliegen, ik raad 5 graden zonder Expo aan), die reactie is vooral sneller qua tijdsvertraging (een flybar heeft dat, een non-E-stab niet).
[..]
Maakt het daarbij nog uit of de rotor twee of meer bladen heeft?
Ik heb nu een 3-blads op m'n 450 en moet die nog zien af te stellen. Verder overigens zonder fbl gyro, enkel een gyro voor de staart. Ik heb wat ervaring met fbl zonder estab op een stretched atom 500 met en 515 bladen (standaard 430) maar die 450 is een stuk kleiner en hogere discload dus ik ben benieuwd.

Ik heb daar zelf weinig verschil in kunnen vaststellen maar ik heb om eerlijk te zijn nooit "gelijkwaardige" rotors in 2 of meerblad non-E-stab gevlogen
(ik heb een 1.88 m vierblad, een 1.62 m 2 blad, een 1.5 m drieblad en twee 450 size vierblads, m.a.w ik heb nooit een 450 size 2, 3 en 4 blad met elkaar kunnen vergelijken)

Maar wat ik er van weet, is dat het bladprofiel (dus de "scherpte" van de reactie op hoekveranderingen), het totale roterende gewicht en het toerental de bepalende factoren zijn.

Daarnaast geldt, dat een heli die zwaarder wordt maar verder niks verandert aan het rotorsysteem, ook wat giftiger begint te reageren. Dit heeft te maken met het feit dat de lift opbouw per graad bladverstelling niet lineair is maar volgens een tangens oploopt: als je heli zwaarder wordt heb je meer pitch nodig om te hooveren, en is dus het lift verschil op dezelfde cyclische verstelling groter, omdat de "basis collectieve hoek" hoger is.

Lang verhaal, hopelijk kun je er zelf aan de hand daarvan een inschatting maken wat je ongeveer kunt verwachten, want nogmaals, persoonlijk heb ik nooit een gelijke rotordiameter van 2 naar 3 of 4 blads verbouwd, en een 450 vierblad vergelijken met een 1.50 meter drieblad, gaat niet...

Er vliegt bij ons één 450 trainertje rond met 3 blads (simpele CopterX kop + blaadjes) en de ervaring is met die heli dat een drieblads toch nét even wat gelijkmatiger en prettiger stuurt, maar ik heb zelf nooit met dat machientje gevlogen.

Als er een romp omheen moet: hoe lichter, hoe beter het zal vliegen (zie het verhaal over niet-lineaire lift-opbouw.

Groet, Bert

ik heb ervaring met een 250 non estab, en ik kan je melden dat dit erg giftig is..
relatief erg zwaar, en dat merk je echt

de 450 vliegt best goed. Ik heb nu een mini titan met cobra romp non estab vliegen, en dit werkt ook erg goed.

Maar let op: zoals Brutus al vermelde, hooveren lukt wel. zeker als de wind redelijk afwezig is.
je bent geneigd om de cyclic pitch terug te draaien, om de heli wat te temmen.
absoluut niet doen, eerste grote windvlaag en je zal ondervinden waarom je voldoende cyclic moet hebben.
gewoon leren sturen met een gevoelige heli..

ga je rondvliegen, wordt het nog veel leuker.
Probeer hem eerst een tik in de buurt te houden, als er een beetje wind staat kan hij wel eens wat interessant uit de hoek komen met het omdraaien.

Op het gemakkie proberen met hem, dan zul je zien dat het erg leuk is. zeker met een windkracht 3 proberen het ding een net rondje te vliegen is goed mogelijk, vraagt wat concentratie. Als je dit beheerst, zul je zien dat je ook met andere heli's een stuk beter uit de voeten kunt..

wil je de heli echt gaan temmen, kun je het in de bladen zoeken.
Hele lichte bladen zijn gemaakt om 3d te doen, en dus de heli een beetje instabiel te maken. zwaardere bladen geven meer gewicht aan de rotordisc, en dus een groter gyroscopisch effect. zwaardere bladen = een stabielere heli in hoover.
Edge vliegt erg goed, als je symmetrich wil blijven. Spinblades vliegt ook erg goed, als je een a symmetrisch profiel wilt.

Ik heb beide geprobeerd, heb er ook curtiss youngblood op gehad. vloog goed, maar met de spinblades vloog hij net zo goed, op een veel lager toerental.

Naar mijn mening: asymetrische Spinblades is " the way to go" voor non-E-stab multiblade in de 450 klasse.

In de grotere klassen (600 en up) heb ik begrepen van o.a. "didier n" dat die wat aan de lichte kant zijn voor prettig non-E-stab vliegen, maar in de 450 klasse geven ze bij ons de beste resultaten.

Het gekke is, dat Spinblades extreem licht zijn, en hoewel dit meestal ongunstig is voor non-E-stab, vermoed ik dat je bij een 450 precies op een "kantelpunt" zit voor wat betreft de behoefte aan stabiliteit versus agiliteit (want die twee werken elkaar een beetje tegen soms: wat je wint aan stabiliteit werkt weer tegen je door gebrek aan respons, wat met name bij de CopterX bladen een beetje het geval is)

Voor het "aanwennen" van non-E-stab zijn de gewone CopterX bladen al goed genoeg, want ze zijn lekker zwaar.
Een hele smakelijke oplossing is deze: smartmodel.com.hk en dan de onderste drie koppen (3, 4 en 5 blads)

Dit zijn min of meer 450 sized kopien van het Vario dubbel-bout systeem, en minimaal de hooverstabiliteit van dit systeem is werkelijk fenomenaal.... De swashdriver bij dit systeem is een van de besten die ik in de 450 klasse gezien heb, maar je moet hem wel zelf optimaliseren voor lichtlopende scharnierpunten, maar dan is hij ook perfect!
Rondvliegend hebben ze hun nukken, net als ieder non-E-stab gestuurde heli....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
o ja, als je omdraait tijdens het rondvliegen...
DOE DIT RUSTIG!!

De wind rond de rotor geeft hem die interessante eigenschappen, en als je opeens van windje mee naar tegenwind draait, wil hij gigantisch op de staart gaan hangen en linksaf (als ik me niet vergis, let er niet meer zo op)
Draai je rustig, kun je hier geleidelijk aan je stuurreactie op aanpassen.

gooi je opeens de staart om, heb je een uitdaging.
Non estab houdt niet van spontane acties :mrgreen:
Iig niet als je de heli nog niet in de hand hebt

Dat is een van de "positieve" dingen van non-E-stab: het DWINGT je om soepel en gelijkmatig te vliegen, en om vooruit te denken....:murder:

Groet, Bert

kijk eens aan :)
handig om mee te lezen...

heb toch maar besloten om de overgebleven heli's te houden.
vooral m'n blauw/witte... het idee van wegdoen doet toch iets teveel met het piloten hart...

full

wegdoen... toch maar niet!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zoek nog zo'n rompje (volgens mij zijn ze niet meer leverbaar????)

Ik heb nl nog een brandstof 450 waar ik een interessant projectje mee wil proberen te realiseren ("schaal", watergekoeld, non-E-stab, drieblads, en ombouw naar as-aangedreven hekrotor, kortom, heleboel moeilijkheden tegelijk op mijn hals halen :D :D :D )

EDIT: om nog even terug te komen op de vliegeigenschappen: een van de dingen die een heli ook beter laat vliegen in non-E-stab, is het vergroten van de rotordiameter, waarbij het geen drol uitmaakt hoe je dat doet, zolang het maar veilig is: ik heb bij mijn kleine BO 105 tussen de naaf en de bladhouders busjes van 10 mm gezet (dus 20 mm meer rotordiameter met dezelfde bladen) en dat gaf een merkbare verbetering in de stabiliteit en het stuurgedrag. Ga voor de langste bladen die je kwijt kunt.
Bijna alle 450 systemen zijn 72 cm rotordiameter, maar de meeste schaalrompjes zijn qua afmetingen zonder meer geschikt voor een rotor van 75 tot 78 cm, en vaak ziet het er ook nog beter uit (72 cm op een HeliArtist BO 105 "oogt" gewoon te klein, bijna speelgoed-achtig).
Dus op dat punt kun je ook een prettige winst boeken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
en let op de jo-jo-effect,
als de heli een keer onrustig woord,
enige chance, weer iets omhoog en proberen hem rustig in de hover te houden,
wel een uitdaging, maar mooi,

groet en suc6, Uwe

iemand toevallig een ds520, GP750, of een hs2221 4400kv motor van hyperion nodig? In zo goed als nieuwstaat!

(Of evt een k7x zenderset met 8 kanaals ontvanger ?)

Mijn beslommeringen voor vandaag naast de 25 Sint Maarten liedjes...... De laatste gaten gemaakt in het frame voor de lipo heater. Deze kan ik morgen de eerste laag verf geven. En vanavond nog even lekker op de sim geoefend.

Niet spectaculair maar toch weer een stapje verder 8-)

+ 1 Joop, elke dag een stapje verder,

ik gisteren ook veel met de mCPX in de woonkamer,
en ook een nieuw motortje bestelt,
die gaat helaas alleen zo 100 tot 150 vluchten goed,
dan woord het ernstig minder

en natuurlijk met de SIM,
indoor inverdet met de 250er alle oriëntaties,
gaat steeds beter,

ja! ik ben realistisch, en ga stap voor stap verder,
dat het buiten in realflight goed gaat.

Groet, Uwe

Back