Naar mijn mening: asymetrische Spinblades is " the way to go" voor non-E-stab multiblade in de 450 klasse.
In de grotere klassen (600 en up) heb ik begrepen van o.a. "didier n" dat die wat aan de lichte kant zijn voor prettig non-E-stab vliegen, maar in de 450 klasse geven ze bij ons de beste resultaten.
Het gekke is, dat Spinblades extreem licht zijn, en hoewel dit meestal ongunstig is voor non-E-stab, vermoed ik dat je bij een 450 precies op een "kantelpunt" zit voor wat betreft de behoefte aan stabiliteit versus agiliteit (want die twee werken elkaar een beetje tegen soms: wat je wint aan stabiliteit werkt weer tegen je door gebrek aan respons, wat met name bij de CopterX bladen een beetje het geval is)
Voor het "aanwennen" van non-E-stab zijn de gewone CopterX bladen al goed genoeg, want ze zijn lekker zwaar.
Een hele smakelijke oplossing is deze:
smartmodel.com.hk en dan de onderste drie koppen (3, 4 en 5 blads)
Dit zijn min of meer 450 sized kopien van het Vario dubbel-bout systeem, en minimaal de hooverstabiliteit van dit systeem is werkelijk fenomenaal.... De swashdriver bij dit systeem is een van de besten die ik in de 450 klasse gezien heb, maar je moet hem wel zelf optimaliseren voor lichtlopende scharnierpunten, maar dan is hij ook perfect!
Rondvliegend hebben ze hun nukken, net als ieder non-E-stab gestuurde heli....
Groet, Bert