Vanochtend was het hier zo windstil dat ik het niet kon laten om toch mijn rigid kds je maar weer eens te proberen. Ben er nog niet aan toegekomen glasfiber bladen te bestellen, dus maar weer met houten bladen gevlogen.
Het viel mij niet eens tegen. Wat mij vooral opviel is dat de heli wat meer de neiging heeft door te rollen, en bij het afremmen een beetje achterover te gaan. Op het moment van vlucht naar hoover is het wat wiebelig.
Als het weer droog wordt ga ik het vanavond maar weer eens proberen
Je waarnemingen kloppen....
Het "doorrollen" ken ik zelf niet zo, maar kan heel goed bij jouw machientje zo aanvoelen.
Het achterover komen bij afremmen, moet je voorzichtig aftasten, want het effect wordt sterker bij harder afremmen, en het vervelende is dat het er héél plotseling in komt (je bent al eventjes aan het afremmen, en opééns, vlak voor de heli stil hangt, "zwikt" hij zo naar linksachter...).
Als je wat harder gaat vliegen, merk je dat de heli continue naar links wil rollen en achterover wil komen.
Zelf vind ik dat erg onprettig, dus meestal trim ik de heli voor rondvlucht en accepteer ik het scheve hooveren. Om een of andere reden kan ik daar makkelijker mee overweg, dan met een krom vliegende heli op snelheid....
En NU komt naar voren waarom je geen expo moet gebruiken bij non-E-stab: als de heli rondvliegt met de sticks uit het midden (naar rechts en naar voren voor een rechtsdraaiende heli), dan is opeens de stuuruitslag niet meer symetrisch: naar de ene kant kom je al in het agressievere gedeelte van de expo curve, naar de andere kant moet je eerst door het kalm reagerende vlakke stuk van de curve heen....
Voorzichtig aan, kalm aftasten wat er gebeurt, probeer zo vloeiend mogelijk te sturen (een non-E-stab gaat moeilijker doen naarmate je méér G's trekt) en ook nu blijft onverlet van kracht dat als je het kwijt raakt: maak de heli vlak en hij wordt rustig....
Groet, Bert