Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

he bert, ook jouw vonkendoos heeft toch een uitgang voor een toerenteller display?
kun je daar je signaal niet afpikken, hoef je ook je sensor etc niet van de plek te halen of iets ertussen te bouwen.

Voeding van je vonkendoos zou dit met gemak moeten trekken.
y kabel op je gasservo..
zowaar, het lijkt nu toch een soort van in de buurt te komen ;-)

Volgens de "experts" van RC Groups is de tacho-uitgang van de RCeXL niet met enig vermogen belastbaar, maar vermoedelijk ook niet gestabiliseerd.

Aangezien stabiliteit toch een belangrijk punt is, ik kan natuurlijk makkelijk die voeding via de gasservo uit de UBEC van de ontvanger trekken, lijkt mij. Zal een 100 a 150 mA zijn, maximaal, schat ik.

Maar inderdaad, Joop zijn idee om rechtsstreeks de servopuls van de gasservo te gebruiken is een gouden idee, minder onderdele, minder storingen (een gasklep positiepotmeter zit natuurlijk in no-time vol met olie en vet).

Ik begin hier ook heel voorzichtig wat hoop op een daadwerkelijk realiseerbaar project van te krijgen....

Groet, Bert

Bert, stomme vraag:
Ik heb wel eens begrepen dat binnen 1 electrisch systeem de - altijd identiek moet zijn.

Je ontvanger staat los van de rest (denk ik) met een losse accu
Of had je 1 accu met een extra Bec?

Ontvanger is eigenlijk 1 electrisch systeem, als de ontvanger een losse accu heeft, ben je door voeding uit de gasservo te halen 2 electrische systemen aan het koppelen
kan schijnbaar best wat problemen geven.
o.a. op de signaal

In de meeste gevallen kan je de min van beide systemen zonder problemen koppelen. Zeker als beide systemen zwevend zijn. Het wordt pas een probleem als je door koppeling een 'onverwacht' potentiaalverschil veroorzaakt.

ik ben gelukkig niet heel erg electrotechnisch onderlegd ;-)
maar heb wel eens iemand voorbij zien schieten met heftige problemen in de ontvanger, bleek te liggen aan de verschillende - aansluitingen van 2 stiekem gekoppelde systemen
door de afwijkende - ging het signaal richting servo raar doen?
ontvanger schijnt zijn signaal op de min te baseren, wordt de servo vanaf een andere min gevoed gaf dat uitdagingen.

zoiets was het in ieder geval :mrgreen:

ben wel benieuwd wanneer zoiets dan een uitdaging zou veroorzaken, en hoe je daar achter komt..
vliegenderweg ondervinden is niet echt de manier om hier achter te komen, denk ik

Als je niet de echte min van het systeem koppelt. Bijvoorbeeld als de nul van de bec via een diode gaat of zo dan heb je een potentiaal verschil. En dan kan je inderdaad behoorlijke problemen krijgen. De 5V puls is dan bijvoorbeeld een stuk lager en komt in het ongedefinieerde gebied.

En als de koppeling tussen de twee systemen onvoldoende 'stevig' (te dunne draad of via een weerstand) is kan daar ook een potentiaalverschil door ontstaan. Er zijn dus wel wat zaken waar je rekening mee moet houden als je de boel aan elkaar gaat knopen.

De heli waar dit systeem in moet gaan proefdraaien, heeft één batterij.

Het LIJKT er op, dat ik onverwacht TOCH de voeding van de doseerunit kan betrekken van de RCeXL (wacht nog op een antwoord van een service-punt van RCeXL, maar bijvoorbeeld de tacho-display schijnt al iets van 100 mA te trekken, en die krijgt zijn voeding ook van die aansluiting....), maar eigenlijk ongeacht dat, ALLE minnen zijn met elkaar verbonden, dus eigenlijk maakt dat niet uit.

Hooguit dat een puls betrekken van de ontsteking, én een puls betrekken van de ontvanger, mischien wat problemen geeft. Dat zou dan galvanisch gescheiden moeten worden wellicht?

Sowiso, mocht dit systeem werken, EN voordelen bieden, dan gaat vóórdat ik de boel ombouw, de voeding van de lesheli's ook op de schop natuurlijk. Maar die draaien voorlopig probleemloos en de kleine slordigheden in het mengsel is zeer goed omheen te vliegen. Dus ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn...

Ik heb echter nog een watergekoelde heli die met gloeiplug draait, en het lijkt mij daar wel een redelijk interessant experiment weer....

Maar da's allemaal dagdromen.

Vooreerst ben ik superblij met Joop zijn hulp, en zit ik achter een stuk papier voor een schets voor de pomp.

Groet, Bert

ik ben gelukkig niet heel erg electrotechnisch onderlegd ;-)
maar heb wel eens iemand voorbij zien schieten met heftige problemen in de ontvanger, bleek te liggen aan de verschillende - aansluitingen van 2 stiekem gekoppelde systemen
door de afwijkende - ging het signaal richting servo raar doen?
ontvanger schijnt zijn signaal op de min te baseren, wordt de servo vanaf een andere min gevoed gaf dat uitdagingen.

zoiets was het in ieder geval :mrgreen:

ben wel benieuwd wanneer zoiets dan een uitdaging zou veroorzaken, en hoe je daar achter komt..
vliegenderweg ondervinden is niet echt de manier om hier achter te komen, denk ik

Als zoiets aan de hand zou zijn, dan functioneert het systeem gewoon niet of niet goed, en dat is niet iets wat bijvoorbeeld pas "op enige afstand van de zender" tot uiting komt. Je zou dan inderdaad bijvoorbeeld een puls kunnen krijgen die in het ongedefiniëerde gebied komt, en dan gaat de regeling vreemd reageren, maar dat doet hij dan vanaf het eerste begin, niet plotseling. Je komt daar dus al heel vlot en nog op de grond al achter.

In dit specifieke geval zal het een kwestie zijn van aansluiten, en kijken wat er gebeurt: op het moment dat de starter er op gaat, en de ontsteking aan staat, zou de pomp moeten gaan draaien. Manipulaties met het gas moeten veroorzaken dat de pomp sneller en langzamer gaat draaien. Dit zou goed zichtbaar moeten zijn.

De starter zal vermoedelijk niet voldoende toeren maken om via toerenvariaties van de starter een duidelijk zichtbare sneller/langzamer respons van de pomp uit te lokken (maar is wel te checken met een analoge multimeter natuurlijk), maar in principe moet je met een pomp die op het gas reageert al voldoende hebben om een motor lopend te krijgen, want de oorspronkelijke stationair/midden-naald gaat ook alleen met het gas open en dicht. Je kunt dan denken aan de motor licht optoeren, en daarna extern af te remmen, kijken of de pomp daar op reageert. Maar uiteraard merk je al veel aan het loopgedrag van de motor. Gaat hij vetter lopen bij afremmen, dan neemt de pomp niet genoeg terug bij afnemend toerental.
Zo kom je een heel eind....

Tenminste, dat is wat ik verwacht....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zo vandaag eens op de club geweest....

Met de 700N 1 tankje gefladdert
met de 600N 3 tankjes gevlogen

en ook nog een nieuwe verslaafde die het helivirus ook heb te pakken aan het draadloos leraar/leerling systeem gehad voor zijn 1e vluchtje in real life.......

Was voor beide spannend omdat ik al heel lang geen leerling meer aan de "draadloze"kabel heb gehad.... en voor hem de 1e keer in het eggie heb gehooverd,maar ging allemaal goed.

Druk bezig geweest (o.a. want moeders wilde nog shoppen, dus...) met een houten prototype van de slangenpomp.
Tot mijn stomme verbazing direct een werkende pomp, maar veel minder opbrengst dan ik verwacht had, dus ik moet nog duidelijk wat meer ontwikkelingswerk doen....

Ik heb verschillende soorten brandstofslang en die geven vanwege andere wanddikte en andere binnendiameter ook andere opbrengst.

Nu weet ik niet waar ik al die verschillende afmetingen slang vandaan heb, want het zijn allemaal oude restjes ooit bij diverse winkels gekocht.

Weet iemand waar je zo verschillende maten en soorten siliconenslang kunt kopen?

Groet, Bert

Vandaag nieuwe motor op de X7 .. Xnova 4530-520kv ... Was re-maiden na erg beroerde crash waarbij motor 4525 Ultimate met erg veel schade uit kwam..

Annyway Xnova besteld want scheelde toch weer €50,- en was benieuwd...

Nu 4:30 min op 1990/2150 rpm (50/50) .. 40% over in lipo.. Motor lijkt wat efficiënter .

Morgen weer een paar vluchtjes ... Optimizer ed. ...
7d374b073bf888caf0ccf6b813017db7.jpg

zo na even een drukke week eindelijk weekendje vrij.. helaas valt er nog weinig te vliegen. Nog wachtende op onderdelen. Ach een weekendje thuis is ook niet verkeerd, kan ik het forum weer eens een beetje bij-lezen :)

Thnx heren, vandaag 6 vluchten gemaakt oa. Optimizer, tail gain ed wat kleine aanpassing.. Wat een beest.. Vliegt echt heerlijk :)
6fcc5dfac51233c9ae6adfe831a0d9ab.jpg

Hallo,

Vandaag zal er hier in massemen niet gevlogen worden denk ik. Het regent en t zal waarschijnlijk voor heel de dag zijn. :(

Hier ook al niet... niet vanwege de regen, wel vanwege de wind :(

Nou ja, kan ik lekker verder met mijn doseerpompje....

Groet, Bert

Ik trek mijn woorden terug. De zon heeft zich terug latenzien. :pToch weer 2lipos gevlogen. :banana:
Niks bijzonders, gewoon alles nog eens geoefend.

Back