Tsja, de T-rexen bij ons zijn allemaal van oude mannetjes die ze alleen gebruiken voor om boodschappen te doen bij de winkel op de hoek...
Zonder dollen, hier wordt er tamelijk rustig mee gedraaid, en de carters zijn gewoon aan te raken. Soms hangt het er een beetje om, kun je het carter net wel/net niet aanraken, maar je praat dan nog steeds maar over ongeveer 50 graden.
Ik durf geen harde uitspraken over de toerentallen te doen, maar als ik het schatten moet, zou ik gokken op rond de 1500 aan de kop. naar onze smaak willen ze dan absoluut nog goed omhoog (reeds harder dan een SkyFox) al hebben wij toegegeven, nog nooit volle-bak doorgeklommen tot hij uit zicht verdwijnt.
We hebben die ASP .52 in een van die heli's laatst van binnen bekeken, en de zuiger ziet er werkelijk perfect uit, het carter ook, drijfstang etc allemaal gewoon goed, niets aan te zien.
Die motor is met vonken ingelopen en zal nu een 10 draaiuren hebben o.i.d.
Het enige wat vreemd is aan dat ding is dat hij soms wel, soms geen compressie heeft als je hem met de hand doordraait, maar ik zie niks geks aan de zuigerveer.
Het is natuurlijk logisch, dat je hogere temperaturen hebt met hogere toerentallen: je ontwikkelt meer vermogen, en DUS meer warmte.
Sowiso, hoewel de plaatsing qua ruimtegebruik erg mooi is, heb ik er altijd al een beetje mijn bedenkingen over gehad, om die vonkendoos daar achter die motor te plaatsen, juist vanwege warmte stuwing, en het is en blijft een feit: met vonkjes heb je toch alle koeling nodig die je krijgen kunt, omdat het koelen met brandstof niet meer mogelijk is.
Moet je ook weer niet te krampachtig over doen, de reden voor die max 100 graden aan de kop bij gloeiplug, is dat de temperatuur met gloeiontsteking omhoogspiraalt: meer hitte is meer voorontsteking, meer voorontsteking levert meer hitte op en zo loopt het uit de klauw.
Daar heb je met vonken minder last van zolang hij niet op de gloei loopt, kan hij meer temperatuur hebben dan een gloeiplug motor.
Als je er angst voor hebt, en het zit nog niet in je brandstof, meng dan een beetje (2~3%) wonderolie bij, dat geeft bescherming bij hoge temperaturen. Ik draai sinds kort als proef met 15% Carbulin en 2% wonderolie, en ik heb de indruk dat dat toch nét een tikkeltje mooier loopt, een iets regelmatiger rookpluim geeft, en (vermoedelijk vanwege de veranderde viscositeit van de brandstof) een wat mooier werkende carburateur. Zowel in de Rossi's als in de ASP, het lijkt nét even iets mooier te draaien.
Koeler loopt hij er niet van.
Ik heb een grafhekel aan wonderolie, maar hier kan ik toch niet omheen, dat dit beter lijkt te lopen.
Groet, Bert