Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Hier vanochtend op het veld geweest. Windkracht 4 tot 5 en dan ook nog met flinke vlagen is absoluut geen ideaal weer met een 450 ;-) maar toch 3 lipo's leeg gevlogen/geklungeld :-D. Wordt tijd voor een 500.

Nu is het hier en stuk beter, maar geen tijd om nog een keer te gaan.

Hier was het rotweer, dus ik heb de gelegenheid te baat genomen om eens wat ouderwets te experimenteren met motortjes, doseerpompjes, en electronische regelaartjes....

Filmpje staat te uploaden....

Groet, Bert

Nou, na alle geleuter eerder in dit draadje over electronische mengselcontrole bij brandstofmotoren, hier dan toch een filmpje dat het nu ook weer niet helemaal "gezwam in de ruimte" is.

Het is nog verre van een echte electronische mengselcontrole, maar hier een filmpje van een motor die draait zonder sproeiernaald in de carburateur (dus gewoon een open, rechttoe rechtaan buis de luchtinlaat in), en die je met een potmetertje rijker en armer kunt zetten....

Verre van practisch, maar alle begin is moeilijk en het is in elk geval een begin....

Injectietest - YouTube

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Yup...

Ik heb hier maar een heel beperkte regeling (het equivalent van pak hem beet 2 Volt) dus de pomp redt hier in deze opstelling niet heel veel meer dan de brandstof voor verhoogd stationair. Het plotselinge afslaan kwam omdat ik heel voorzichtig wat gas gaf, maar niet snel genoeg met de pomp mee opregelde....
Mogelijk dat ik op 5V de motor nog een stuk hoger krijg, maar een 6 cc helimotor krijg ik hier überhaupt nog niet mee gevoed...

Overigens: bij deze opstelling stond de brandstoftank anderhalve meter verderop en 60 cm lager..... Het duurde ongeveer anderhalve minuut om de brandstofleiding vol te zuigen....

Uiteraard, zoals het hier gemonteerd is, gaat het niet in een model geraken... Daarvoor moet ik eerst de pomp zodanig verder verbouwen dat een en ander wat compacter is, en wat netter loopt. En ik moet meer toeren aan de pomp krijgen uiteraard.

Dus maar eens een niet al te dure snellere servo op de kop tikken...

Groet, Bert

Mooi hoor !! maar wat is er mis met mechanische controle ? Als je dit elektronisch voor elkaar wil boxen zul je toch motor temperatuur, luchtvochtigheid ed. moeten meten ? en dan nog te zwijgen over belasting(nee niet die blauwe enveloppen) maar als je plots vol pitch geeft, dan is er toch wel wat rekenwerk nodig om snel het juiste mengsel te bewerkstelen.

Maar ik volg het met veel interesse !

groet, René

Nou... het probleem is niet bij iedere carburateur even erg, maar wel bij iedere carb hetzelfde: bij gelijkblijvende gasklep-opening en veranderend ((bijvoorbeeld oplopend) toerental, verandert ook de mengselsterkte, omdat als er (bijvoorbeeld) 20% méér lucht naar binnen gezogen wordt, er slechts (alweer bijvoorbeeld) 10% meer brandstof. Het mengsel magert dus af.

Dat leid er toe, dat een helimotor die vliegend goed staat, vanaf stationair soms niet of slecht op wil toeren omdat hij door een baggervet gebied gaat.

Ik heb door dit effect met de ASP erg veel last van dat ik vanuit rondvlucht terugkomend naar hoover, een ander toerental overhoud dan wanneer ik vanaf de grond opstijg en in hoover blijf, domweg omdat vanuit de daalvlucht het toerental oploopt, en het mengsel afmagert.
De motor loopt dan ook navenant heter.
Vanaf de grond opstijgend kan ik blijven hooveren, vanuit de daalvlucht overgaand in hoover neigt hij naar warmlopen...

Ik weet dat er betere carburateurs zijn, maar ALLE gloeiplugcarburateurs hebben hier in meer of mindere mate last van.

Luchtvochtigheid en motortemperatuur, ach, daar houd een gewone carb ook geen rekening mee... Pitch geven is gas geven, is brandstof bij geven. Doet een gewone carb ook, alleen wij doen het in plaats van via een naald waarvan de lineariteit niet afstelbaar is, via een 10 punts curve die wél precies rekening houd met hoeveel gas je bij geeft, maar OOK rekening houd met of de motor wellicht meer of minder toeren gaat maken.

Daarnaast zijn er zat carburateurs, zoals de Rossi's die gewoon van zichzelf al een behoorlijk "schraal" gebied hebben tussen stationair en hoover.
Je motor staat zichzelf dan in idle-up aan de grond langzaam op te vreten als je ook maar een háártje te mager draait.

Vliegtuigen hebben er ook last van (vandaar die paar klikjes rijker op de grond: in de lucht draait hij meer toeren en dus nét een tikkeltje magerder) maar bij vliegtuigen is het niet problematisch, omdat bij iedere gasklepstand een vast toerental hoort. Bij heli's volgt het toerental niet de gasklepstand.

Voor gloeiplugmotoren is het veel minder nijpend, die kunnen een breder mengselgebied verwerken. Met vonken moet je er toch dichter bij zitten, en dan is de ASP carb gewoon niet je van het.

Maar hoofdzakelijk is het ook de fun van het experimenteren....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dank voor de uitleg. Ik heb 1 seizoen (wedstrijd) gevlogen met een OPS motor, een beest was het maar owee als ik naar beneden kwam, een middengebied leek niet te bestaan en was ook niet of nauwelijks af te stellen. Met de Rossie (3 poorts) ging alles perfekt. Heb ook nog een 5 poorts gehad maar die was ook niet fijn in het middengebied.

Ik heb ooit een motor (Super Tigre met achterinlaat en draaischijfsturing) gehad, die als je vol gas gaf, bleef viertakten, maar als je de naald één klikje verder dicht zette, dan toerde hij zo ver op dat hij te arm liep. Die kreeg je op de grond alleen op toeren als je even de slang dicht kneep want de naald was op de grond niet af te stellen. Vet of uit, geen keuze, tot je bij vette viertaktloop even de slang dichtkneep. Dan liep hij opeens wél schraal met dezelfde naaldinstelling.

In de lucht geen probleem, kon je rustig gas dicht trekken en weer bij geven.
Op asfalt kwam je met die vet lopende motor nog wel in de lucht, en dan begon hij (desnoods na even aanduiken) ook goed te lopen, maar op gras een geklooi: voor de start-aanloop móést je even die slang dicht knijpen, anders kwam je niet weg van het gras.

Je ziet het ook bij bijvoorbeeld lijnbesturings-speedmodellen. Voordat de resonantiepijp daar actief word, staat de motor zo vet dat hij uit zichzelf niet verder optoert en de vlieger moet door het model aan de lijnen rond te slingeren, de gang er in zien te krijgen...

Maar nogmaals: het is me ook om het pure plezier van experimenteren te doen. Gelukkig helpt Joop me, want zonder hulp met de electronische kant van het verhaal, had ik nergens gekomen...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Vandaag geweldig kicken!
Mijn vliegmaat had een tijdje geleden een Trex 700 FBL (3gx) met een 26cc Zenoah op de kop getikt voor 250 euro (bijna gratis!). Die hebben we samen afgeregeld en vandaag was de maiden...
Echt grappig als je die motor start. Net een kettingzaag!
Maar eens op toeren gingen we wel een paar stappen achteruit! Wat een power zeg! Hij hing daar echt mooi stil in een hoover en als je vol pitch gaf, schoot ie als een pijl in de lucht! De motor zakte geen moment in en ik had de governor nog niet eens ingeschakeld. Weer een ervaring bij! :D

Ff voor de vonkman:
ik heb afgelopen zaterdag wat vaags bemerkt bij de mijne

in de ochtend liep de motor warm.
viel me op dat hij met van hoogte stevig omlaag komen opeens wat op begon te toeren, terwijl hij dat normaal niet deed.
op de grond heb ik meteen de ontsteking uitgezet, waarbij de motor doorging. gloeiprobleempje.

motor 4 tikken rijker moeten zetten voor hij een beetje binnen de temperatuur bleef, maar nu hoorde je erg goed dat op volgas de motor "teveel" kreeg, en inkakte.
dit was in de ochtend.
mistig, benauwd.

ondertussen een paar tanken verder, was nu middag. vanwege het inkakken volgas toch de naald weer terug gaan draaien. en ik kwam weer op 4 tikken terug uit, en nu gaat de motor WEL meteen na de vlucht uit op de ontsteking.
hij toert ook niet meer op bij een stevige afdaling.

Nu was het verschil in weersomstandigheden tussen de ochtend en de middag wel stevig..
van mistig en benauwd naar mooi zonnetje en lekker weer. maar dan nog
de theorie is bij vonkjes toch juist dat je een stuk minder last van de weersomstandigheden hebt?

Eerlijksheidshalve moet ik wel even bij vermelden, dat het schuim wat ik om mn vonkendoos had zitten zich iets omhoog had gewerkt, en op 1 cm van de fan zat.
mijn medevlieger (en leerling) zit in de ventilatoren, attendeerde me hierop, en dat dat toch wel erg stevig kon schelen.
spul eruit gesneden. daarna de verdere testvluchten gemaakt.

dus of het nu werkelijk het weer, of dat stukje schuim wat dichter bij de fan was..
dat dat schuim de luchtinlaat redelijk in de weg kan zitten geloof ik best..
Maar zoveel?
Verschil van dag of nacht.. alleen jammer dat ik in de ochtend het punt had, schuim heb weggehaald, en pas in de middag verder ben gaan vliegen..

Naast dit dingetje, tegenwoordig heb ik mijn "eerste start" probleempje verholpen.
vanwege de dichte carb, is het verrot lastig bij de eerste start de brandstof in de motor te krijgen.
primen is een ramp.
stop in de uitlaat werkt voor mij niet zo heel lekker.

tegenwoordig doe ik met tanken gewoon even een halve tel de klem open richting de motor. leiding vol, motor vol genoeg.
meestal een paar keer slaan en hij draait.
rest van de dag is starten gewoon een kwestie een haartje gas open zetten, en hij gaat.

Het weer blijft natuurlijk nog steeds invloed houden, en bepaalde dingen merk je wat meer, simpelweg omdat je een schraler mengsel draait. Maar ik merk met de Rossi's eigenlijk nooit iets van het weer. Dat blijft eens bij één klikje rijker of armer (en eerlijk is eerlijk: ik ben een "schroever" want de andere twee lesheli's daar wordt letterlijk NOOIT aan gedraaid...)

Luchtaanvoer naar de fan, maakt inderdaad een REUZE verschil. Daarbij moet je bedenken dat de lucht die de fan verlaat, de energie van de motor meekrijgt, maar de lucht die de fan in moet, die stroomt daar geheel en al uit "vrije wil" naar toe. Er is dus behoorlijk wat weerstand aan de blaaskant nodig om de luchtstroom af te stoppen, maar er is maar héél weinig weerstand aan de zuigzijde nodig, om de effectiviteit volkomen om zeep te helpen.

Een stuk schuim wat over de breedte van het frame op 1 cm van de fan zit, bestrijkt bijna 40% van de fan omtrek, en daarmee ben je domweg 40% van de koellucht kwijt. Dat is nogal wat....

Zelf heb ik heel sterk de indruk dat de fan zoals die in het ontwerp van de T-rex geïntegreerd is, ook aan de zuigzijde heel effectief het carter koelt (er vliegen bij ons twee T-rexen met vonkendoos, een OS en een ASP, hoewel de OS beduidend mooier loopt en af te stellen is, beide OK. Beide hebben een carter waar je onmiddellijk na het vliegen de vinger eindeloos op het carter kunt houden, en bij beide trekt de warmte héél merkbaar door in het carter zodra je de motor stopt).

Het kan natuurlijk ook gerust een samenloop van omstandigheden zijn, he? De optelsom van én het weer, én die verminderde koeling. Het is in elk geval wel opvallend, dat de correctie de ene kant uit, ook exact weer de andere kant uit ging nadat je het schuim weggesneden hebt, dus ik denk dat je er rustig van uit mag gaan dat dat je (hoofd) probleem was....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
En zojuist gewoon lekker verder blijven klooien met de doseerpomp.

In de eerste opstelling had ik de brandstoftoevoer rechtsstreeks op de spraybar aangesloten, en de normale brandstofslang nippel afgedopt.

Gewoon vanuit de gedachte "hee, zou dit ook verschil maken?" zojuist eens de slangnippel open gelaten, zodat de motor daarlangs lucht aanzuigt.

Wat uit de spraybar komt, is dan brandstof vermengd met een heel klein beetje lucht. Zo werken bijvoorbeeld motorfiets carburateurs ook door een deel van de aangezogen lucht via "mengbuizen" te trekken, waarin de benzine reeds een beetje gemengd wordt met lucht voor het in de luchtinlaat terecht komt.

Tot mijn verbazing was de motor nu een stuk makkelijker te regelen, en ik kon nu makkelijker (nog steeds niet heel makkelijk, maar "makkelijker") wat gas geven en de brandstof hoeveelheid bij regelen.

De motor heeft op deze manier toch een goede tien minuten zo staan draaien... Niet verkeerd, naar mijn mening....

Straks eens kijken of ik de helimotor met deze pomp kan laten draaien....

Dan beginnen we dichter bij het doel te komen....

EDIT: bij het "ombouwen" kom ik er achter, dat ook deze doseerpomp doorlekt...
Dat is een forse tegenslag, want dat betekent dat dit het ook niet gaat worden, en ik dus op zoek moet naar een ander pomp-principe (of alternatief doseersysteem)....

Groet, Bert

Zou ik dan toch de vonkendoos aan de achterkant moeten gaan hangen ;-)

Ik zal het eens in de gaten gaan houden.
Hij loopt zowieso een stuk warmer nu, ook carter is een flink stuk warmer dan op gloei ooit voorkwam. op gloei was hij gewoon koel, eeuwig aan te raken. nu wil ik hem echt niet langer dan een paar tellen aan hoeven te raken..
het lijkt me vrij sterk dat de plaatsing van de vonkendoos daar extreem veel mee te maken heeft. Maar alle beetjes kunnen natuurlijk helpen..
dat schuim hing idd op 1 cm, voor misschien 2 cm2 van de inlaat.
als dat inderdaad zoveel scheelt in de koeling, kan dit zeer simpel het gehele probleem verklaren.

Ik zal eens kijken hoe hij eventueel netjes aan de achterkant gehangen kan worden.
aangezien ik niet alleen pootjes omlaag vlieg, moet ook enige rekening gehouden worden met rondvliegende vloeistoffen :mrgreen:
Daar was dat plekje in het frame nou net zo mooi voor..
past daar alsof het er voor gemaakt is.

Bij de weg, wat is het toerental van de heli's bij jou op het veld?

valt me op dat hij zowieso wat warmer lijkt te draaien sinds ik het toerental een beetje heb opgeschroefd..
ik gok dat ik nu ergens rond de 2000 zit, heb nog geen toeren gemeten (zal ik zaterdag a.s. eens een keer doen, als het weer het toelaat)

tijd staat iig goed, netjes iets voor de 30 graden op dit moment..

Tsja, de T-rexen bij ons zijn allemaal van oude mannetjes die ze alleen gebruiken voor om boodschappen te doen bij de winkel op de hoek... ;)

Zonder dollen, hier wordt er tamelijk rustig mee gedraaid, en de carters zijn gewoon aan te raken. Soms hangt het er een beetje om, kun je het carter net wel/net niet aanraken, maar je praat dan nog steeds maar over ongeveer 50 graden.

Ik durf geen harde uitspraken over de toerentallen te doen, maar als ik het schatten moet, zou ik gokken op rond de 1500 aan de kop. naar onze smaak willen ze dan absoluut nog goed omhoog (reeds harder dan een SkyFox) al hebben wij toegegeven, nog nooit volle-bak doorgeklommen tot hij uit zicht verdwijnt.

We hebben die ASP .52 in een van die heli's laatst van binnen bekeken, en de zuiger ziet er werkelijk perfect uit, het carter ook, drijfstang etc allemaal gewoon goed, niets aan te zien.
Die motor is met vonken ingelopen en zal nu een 10 draaiuren hebben o.i.d.
Het enige wat vreemd is aan dat ding is dat hij soms wel, soms geen compressie heeft als je hem met de hand doordraait, maar ik zie niks geks aan de zuigerveer.

Het is natuurlijk logisch, dat je hogere temperaturen hebt met hogere toerentallen: je ontwikkelt meer vermogen, en DUS meer warmte.
Sowiso, hoewel de plaatsing qua ruimtegebruik erg mooi is, heb ik er altijd al een beetje mijn bedenkingen over gehad, om die vonkendoos daar achter die motor te plaatsen, juist vanwege warmte stuwing, en het is en blijft een feit: met vonkjes heb je toch alle koeling nodig die je krijgen kunt, omdat het koelen met brandstof niet meer mogelijk is.

Moet je ook weer niet te krampachtig over doen, de reden voor die max 100 graden aan de kop bij gloeiplug, is dat de temperatuur met gloeiontsteking omhoogspiraalt: meer hitte is meer voorontsteking, meer voorontsteking levert meer hitte op en zo loopt het uit de klauw.
Daar heb je met vonken minder last van zolang hij niet op de gloei loopt, kan hij meer temperatuur hebben dan een gloeiplug motor.

Als je er angst voor hebt, en het zit nog niet in je brandstof, meng dan een beetje (2~3%) wonderolie bij, dat geeft bescherming bij hoge temperaturen. Ik draai sinds kort als proef met 15% Carbulin en 2% wonderolie, en ik heb de indruk dat dat toch nét een tikkeltje mooier loopt, een iets regelmatiger rookpluim geeft, en (vermoedelijk vanwege de veranderde viscositeit van de brandstof) een wat mooier werkende carburateur. Zowel in de Rossi's als in de ASP, het lijkt nét even iets mooier te draaien.
Koeler loopt hij er niet van.

Ik heb een grafhekel aan wonderolie, maar hier kan ik toch niet omheen, dat dit beter lijkt te lopen.

Groet, Bert

aangezien ik niet alleen pootjes omlaag vlieg, moet ook enige rekening gehouden worden met rondvliegende vloeistoffen :mrgreen:
Daar was dat plekje in het frame nou net zo mooi voor..
past daar alsof het er voor gemaakt is.

Kun je de tank wellicht ook een stuk naar achteren halen? dan zou je de plek aan kunnen houden en toch wat ruimte voor de afvoer van warmte overhouden.

Zal wel een custom made tank zijn, dus zal wel niet, maar dan kun je altijd nog proberen of je een alternatieve (mischien wat kleinere) tank kwijt kunt....

Groet, Bert

nee, tank zit in het frame opgenomen.
inderdaad custom made voor dit type, en dwars door het frame heen (dus frame is er ook op aangepast)
dit aanpassen wordt nogal een uitdaging. zeer smalle, lange tank nodig.
Dat laat ik lekker zo

Ik houd hem gewoon eens in de gaten.
hij liep zaterdagmiddag erg mooi. van een flink hoge stall turn, vol pitch naar de andere kant van het veld trok hij hem erg mooi door (loopt ie toch 10 tot 20 sec helemaal volgas) zonder te hikken of in te houden.

Als hij het zo volhoud, vind ik het mooi.
blijft die koeling opspelen, ga ik hem verplaatsen.
maar alleen als het nodig blijkt..

Tsja, ik weet niet wat je met die rondvliegende vloeistoffen aan problemen hebt, volgens mij kunnen die RCeXL doosjes wel wat hebben...

Ik had het ding allang onderaan gemonteerd, desnoods ingeseald of ingepakt met plastic....

Alternatief hang je hem onder aan het voorframe, en verplaats je de ontvanger een tikkie.... Die ontvanger kun je nl ook gerust bovenop de tank kwijt...

Zo hangt het in mijn "Raptor/Ranger" ook: ontsteking voorop bij de Accu's, ontvanger achter aan de tank.

Overigens, als je zo'n 20 sec volle bak zonder gekke effecten kunt doen, dan lijkt me dat die motor op dat moment gewoon prima draait.

Groet, Bert

vonkendoos voorin..

Kan misschien wel de ontsteking voor de bougie kwijt.. dus onderin de neus, recht voor de motor...
Zit nog een "redelijke" afstand tot de rest van de electronica.
misschien eens een keer proberen als ik een keer zin heb..

om alles achterin te gaan leggen wordt ramp..
iedere keer een servo loshalen wordt dan meteen een sleuteltocht van uren.
en daarna moet alle draad weer terug gefrommeld worden
zo ruim is het ook weer niet tussen frame en tank

maar, hij draait op zich goed.
dit is een leuk werkje voor een keer slecht weer.

Back