vervanging van speed 400 naar BL

raf

Forum veteraan
hallo

welke outrunner kan ik inde plaats zetten van deze motor
Betriebsspannungsbereich 3,6...8,4 V
Blockierstromaufnahme 21 A
Ø 27,7 mm
Freie Wellenlänge 13,8 mm
Gehäuselänge 37,8 mm
Gewicht ca. 73 g
Höchster Wirkungsgrad 72 %
Leerlaufstromaufnahme 0,5 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 3,3 A
Zulässige Motorlaufrichtung R und L
Leerlaufdrehzahl 16400 U/min
Nennspannung 7,2 V
Wellendurchmesser 2,3 mm

wat belangrijk is dat is de 27.7 mm diameter en de 37.8 lengte van de motor
een dikker gaat niet in de boot daar er twee naast elkaar komen te zitten
op een frame van 60 mm en dat kan geen 1/100 mm breder worden

groetjes raf

2212/06 outrunner
Dit motortje wordt onder meerdere merken verkocht, o.a. Suppo en Himodel.

Deze komt overeen qua toerental, vermogen en afmetingen. De as zit alleen "verkeerd om". Ik durf niet te zeggen of hij om te draaien is, meestal wel. De as is ook iets dikker, 1/8".

In een Easystar vliegtuig doet dit motortje het prima als vervanger voor de standaard Speed 400. Ik heb geen ervaring met dit motortje in een boot.

hallo

als ik het goed begrijp wordt deze motor langs achter vast gezet
tegen het voorste schot (spant)van een vliegtuig rompje
in een boot is dat ook helemaal geen probleem daar de motoren die er nu in zitten aan de kop worden vast gezet maar met het toevoegen van een extra spant kan deze motor zeker de plaats vervangen van die speed 400 motoren
deze trekken nu een stroom van een goeie 10 amp en ik hoop dat deze motor daar een stuk onder gaat blijven

bedankt en groetjes raf

Het klopt inderdaad dat deze motor de bevestiging aan de achterkant heeft zitten. Het is vaak wel mogelijk om de as om te draaien, zodat hij aan de kant van de bevestiging uitsteekt.

Deze motor zorgt denk ik niet voor een lager stroomverbruik. Dit motortje is efficiënter, maar draait daardoor wel iets meer toeren bij vol gas onder belasting. RCTechnics verkoopt ook een 2212/07, die is iets tammer.

Het is niet makkelijk om een motor te vinden die precies dezelfde prestaties heeft met minder stroomverbruik.

hallo

het probleem is plaats gebrek
het techrek is maar 6 cm en daar moet alles binnen blijven daar het in een buis schuift(duikboot)
als ik de originele vertraging voor de 400 terug kan gebruiken dan gaat het toerental niet het probleem zijn denk ik
als de as er uit kan dan kan ik hem afdraaien naar de maat die ik zelf nodig heb omdat daar terug het tandwieltje van de vertraging op moet komen

groetjes raf

Hallo Raf,

Over het algemeen is het doel van de oefening bij het vervangen van een borstelmotor met vertraging, dat je het aantal omwentelingen van de borstelloze motor zó kiest, dat de schroef rechtstreeks kan worden aangedreven en je geen vertraging meer nodig hebt.

Als je schroef bijvoorbeeld maximaal 5000 omwentelingen mag maken, deel je dat getal door het voltage waarop de motor gaat lopen en dan heb je het aantal toeren per volt (KV) van je buitenloper.

Groeten, Jan.

hallo

hij maakt nu met vertraging ongeveer een 5000 rpm
als ik die motor gebruik direct drive op 7.2 dan zit ik aan 15000 rpm en dat is 3 keer teveel
kleinere prop kan niet meer want dit zijn reeds de kleinste die ik kan krijgen bij de propshop

dus een reductie zal er toch tussen moeten

groetjes raf

Hallo Raf,

Als 5000 toeren aan de prop voldoende is, heb je direct aangedreven dus een buitenloper nodig, die (5000 : 7,2 =) 694 KV heeft.

In de gauwigheid vind ik deze:
http://bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_50.html
Met 850KV kom je dan op maximaal 6120 rpm, er zullen ongetwijfeld buitenlopers te vinden zijn meteen lager KV zodat je rond de 5000 toeren uitkomt.

Meer kandidaten:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik DT700 Brushless Outrunner 700kv
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3639 Brushless Motor 750kv

Ik heb alleen naar de KV gekeken, niet of ze wel op 7,2V kunnen lopen, of überhaupt in je sub passen...

Groeten, Jan.

hallo jan

geen enkel van deze motoren past in de romp

ik ben zelf ook aan het zoeken hoor maar ik loop ook weer tegen die maten aan boven de 27.7
ik heb 60 mm maar moet van de wand af blijven en de twee motoren mogen elkaar ook niet raken
grrrrrrrrrrrr om knetter van te worden

groetjes raf

Ik denk niet dat er zo'n klein motortje is met zo'n lage KV.

Wat je ook kan doen is een iets trager motortje nemen met vertraging. Met bijvoorbeeld een 1400kv + jouw vertraging heb je zo'n 3000 toeren aan de prop. met de 1900kv heb je zo'n 4200 rpm. Dan heb je wat meer vrijheid qua schroeven.

hallo

ik denk dat deze motor wel gaat passen
Product: 2212/15 Brushless Outrunner 930KV
Code: 2212/15
€ 14,95
2212/15 Brushless Outrunner 930KV
Click to enlarge

Specificaties:
Type: A2212/15
KV (RPM/V): 930
Working Voltage: 6-12V
Max. Current: 12A (60 sec. max)
Max. Eff.: 4-10A > 75%
No Load Current: 0.4A@10V
Internal Resistance: 105 mΩ
Shaft diameter: 3mm
Dimensions: D27.5 x L30mm
Weight: 49g. (excl. mounts)
op 6 volt zit ik aan 5580 rpm
wat netjes in de buurt komt van wat ik moet hebben
als dan ook nog het amperage binnen de grenzen blijft moet ik alleen nog kijken hoe groot de regelaars zijn want die moeten ook nog een plaatsje krijgen

dus nu opzoek naar een platte kleine regelaar

groetjes raf

hallo

als deze kan werken op die motor dan zou het mischien net kunnen passen
straks eens een plaatje maken van de juiste afmetingen en zien of ik er twee in kan krijgen

● Automatic cell detection. Cutoff will automaticly be set on 3V per cell for LiPo and 0.8V per cell for NiCd/NiMh.
● Start Prevention. The controller will only start the motor after the throttle stick is fully closed when connecting the controller.
● Temperature safety at 110 degrees.
● Lost signal protection. If the radio signal is lost or not valid for a period of 1 second or longer, the motor will stop automaticly.

Specifications:
Working Voltage: 2S-4S LiPo or 4-12 NiCd/NiMh
Load continues: 70 Ampere (with proper cooling)
Load Peak: 200A (10 sec)
BEC: No (external BEC or receiver battery needed)
PWM: 8/16/32 Khz
Dimensions: 68x35x8mm
Weight: 60 Gram

kan ik de draden naar de motor een beetje verlengen ????want de regelaars komen aan de kant van de as te liggen (als het past)dus de kabels moeten over de motoren heen gelegd worden

groetjes raf

Qua vermogen is die regelaar ruim voldoende.
Motordraden verlengen is geen enkel probleem. Houdt er rekening mee dat de aansluitdraden van de motor het wikkeldraad is, het is dus nogal kwetsbaar.

hallo

bedankt voor de waarschuwing
maar ik wilde de draden die uit de regelaar komen verlengen

groetjes raf

Back