vervoer helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door corvl, 18 nov 2002.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Ik ben sinds gisteren in het trotse bezit van een helicopter. Ik kon voor een leuke prijs onderstaande spullen kopen.

    (de man die me gaat lesgeven op de lub heeft het toestel zelf "getuned" en ingevlogen en zei dat het om bijzonder goed spul gaat)

    -X-cell 60 volledig getuned
    Cabine in epoxy perfect gespoten in witte autolak zonder klevers
    Chassis in epoxy - nog een nieuw chassis in carbon in reserve
    Carbon staartbuis - nog 2 staartbuizen in zwart en goud alu in reserve
    Motor OS Max SF 10cc
    Speciale ontvanger Futaba PCM1024 dual conversion op frequentie 41Mhz
    Rotorbladen pro NHP uit Carbon
    Constant Speedcontrol regelbaar op zender ( toerentalregelaar)
    Gyroscoop Futaba FP-G153 op afstand regelbaar
    Spannigscontrole door middel van LED bar
    Servo's Futaba 9202
    Zender Futaba FC 18 met 3 campac's + houder met riem
    Alle bouwbeschrijvingen en handleidingen

    Nog bijgeleverd:
    Gyroscoop FP-G153 nog in originele verpakking
    Koeltunnel X-Cell pro
    enkele tandwielen
    Reserve cabine (nieuw) in epoxy volledig gespoten
    Reserve cabine in PVC rood met donker venster
    X-Cell precisie blade balancer
    Brandstof 25 L
    Starter
    batterij 12V

    =============
    Ik weet nog bijzonder weinig af van helicopters en ga hopelijk dit weekend m'n eerste schreden nemen op het vlak van heli's.

    Ik heb wel een probleempje met het vervoer, als ik met m'n (vastevleugel-) vliegtuigen ga vliegen moet ik alles over zo'n 80 km vervoeren met behulp van een aanhangwagen. In het begin had ik elke week aanzienlijk wat schade aan m'n vliegtuigen door het gebonk en gehobbel van de aanhangwagen. Ik heb dit kunnen oplossen door speciale stellingen te maken en alles goed in handoeken en "mouse" te vervoeren.

    Maar nu...... de helicopter, deze moet vanaf volgende week dus ook in de aanhangwagen, wat is de beste manier om deze in de aanhangwagen te vervoeren.

    De vraag is dus eigenlijk:" hoe gevoelig is het mechaniek voor de schokken en stoten die hij te verduren zal krijgen tijdens het vervoer in de aanhangwagen"

    Ik heb zelf aan de volgende mogelijkheden gedacht:
    - Verticaal aan de zijwand hangen d.m.v. spanbanden aan het onderstel van de heli. Dan is er geen enkele bescherming tegen stoten en schokken, maar hangt tie wel goed vast.

    - Een soot van kist maken ter grote van het onderstel, daarin een laag mouse leggen, de "kist" vast maken op de vloer. Ik weet allen nog niet hoe ik dan de heli moet klemmen/bevestigen aan de kist zodat de schokken worden opgevangen door het mouse.

    alvast bedankt voor de hulp,
    Cor
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    80km??? Een '0' te veel neem ik aan?

    Hoofdrotorbladen altijd compleet van rotorkop demonteren. Bij mij stond de heli gewoon achter in de Golf, direkt op de harde bodem.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    damn, je gaat leren vliegen met een X-cell 60 ?
    das luxe, ongeveer het paradepaardje onder de heli's.

    houd er wel rekening mee als die een klapper maakt, dat je potromonaie dan ook een klapper maakt. :(
    wat dat betreft kan je beter leren vliegen met een raptor ofzo en als je het gemastered hebt, BRING OUT THE X-CELL and have a blast.

    voor je vervoersprobleem, gewoon de bladen naar achter knikken en vastzetten met een schuimbladenhouder en gewoon op de achterbank.
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ron >> nope geen 0 teveel, ik moet ruim 80 km rijden om naar het vliegveld tegaan (het vriendinnetje gaat dan naar d'r ouders en ik ga vliegen) Vandaar ook dat alle spullen van mij in de aanhangwagen moeten (de hond neemt de achterbank/bak voor zich).

    gerard_nl >> hmm het paradepaardje omder de heli's, dan zal ik er maar extra voorzichtig mee zijn, ik ga geen raptor of iets kopen, het zal deze zijn. Ik heb geen zin om nog meer geld uit te geven aan een tak van de modelsport zonder te weten of ik het uberhaupt wel leuk vind.

    Maar nu staat nog steeds de vraag hoe ik het beste deze heli kan vervoeren IN de aanhangwagen. Ik begrijp dus dat ik zowiezo de rotorbladen moet losschroeven. Ik benadruk nog een keer dat het in de aanhangwagen enorm hobbelt / stoot/ bonkt.. noem het maar op ;-)

    Zelf had ik dus aan de volgende mogelijkheden gedacht:
    - Verticaal aan de zijwand hangen d.m.v. spanbanden aan het onderstel van de heli. Dan is er geen enkele bescherming tegen stoten en schokken, maar hangt tie wel goed vast.

    - Een soot van kist maken ter grote van het onderstel, daarin een laag mouse leggen, de "kist" vast maken op de vloer. Ik weet allen nog niet hoe ik dan de heli moet klemmen/bevestigen aan de kist zodat de schokken worden opgevangen door het mouse.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik zou dan voor een mooi kistje gaan bekleed met schuim waar de de heli inlegt, danwel plat of rechtopstaand
     
  6. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    helivervoer

    Misschien een optie? Hok voor de hond in het karretje maken?
    en euh...., voor de vriendin...? Wel lekker rustig in de auto!
    Dan heb je plek zat. 8)
    Tja ik zou zelf voor een grotere auto kiezen waar alles in past zonder problemen, heb ik zelf ook gedaan en het bevalt me prima. Het idee dat je heli daar achterin die kar op en neer ligt te springen lijkt me niet prettig ook al ligt ie in een mooie kist, ik weet het niet. Misschien kun je hem geveerd ophangen, modelbouwen houdt toch ook een stukje inventiviteit in.
    He succes, J
     
  7. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Gewoon een flightcase kopen.

    Op www.jurlights.nl hebben ze 2e hands in de aanbieding. In dat soort kisten worden ook gevoelige theaterapparatuur vervoerd. Misschien zit er wat voor je tussen.

    Groeten,

    Jan
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Heli vastzetten op de bodem van de aanhanger, inderdaad de bladen eraf, wel even merken welk blad in welke houder zat met een klein stukje gekleurd tape.
    Hoe vast te zetten, welnu haak de skids aan de voorzijde waar ze omhoog staan onder een balkje waar ze precies onder passen, aan de achterzijde een balkje weer over de skids en dit met een bout met vleugelmoer klemmen, heli staat nu als een huis en gaat geen kant op, tegen schokken en dergelijke is het mechaniek zeer goed bestand, heb zelf al 8 jaar een Xcell Gas graphite en die is nog steeds zeer goed vliegend..

    Je moet m inderdaad niet platvliegen want dan kun je inderdaad een 2e hypotheek nemen !!!, verders superheli..

    ........................Peet............................8)
     

Deel Deze Pagina