Verwerking polyester

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Kees de Mol, 3 aug 2008.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Deze winter ben ik van plan een casco te gaan bouwen mbv polyester. Ik wil eerst een plug bouwen en dan een mal, omdat ik minstens twee casco´s wil trekken.

    Het probleem is echter dat ik geen garage oid tot mijn beschikking heb en het dus wel op zolder zal moeten doen. Ik heb gehoord dat polyster nogal stinkt en daarom vraag ik de hulp van mensen die hier ervaring mee hebben.

    Is het te doen in huis of zal ik maar beter gaan bouwen met epoxy??? Epoxy stinkt niet heb ik begrepen, maar het is wel een stuk duurder en dat wil ik toch meenemen in het plaatje.

    Gr. Kees
     
  2. Vincent8701

    Vincent8701 Guest

    epoxy is wel makkelijker te verwerken dan polyester.

    mvg vincent
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je je populariteit tot 0 wilt zien dalen bij je huisgenoten, moet je met polyester op zolder gaan werken. Succes gegarandeerd.
    Kortom: niet slim.

    Niet alleen vanwege de stank, maar ook nog eens vanwege de eigenschappen: het spul is irritant, slaat op je neusslijmvliezen, bij een verkeerde mengverhouding kans op grote hittevorming.
    Na het opbrengen moet je gaan schuren: polyesterstof is minstens net zo irritant als het vloeibare spul. Dringt overal binnen en je vindt het jaren later nog terug.

    Advies: Zoek een garage / schuur bij een vriend of kennis.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    O, volgens mij is polyester makkelijker te verwerken, het is in ieder geval veel minder kritisch op de mengverhouding.

    Ik heb het wel thuis gedaan, het hangt er geheel vanaf wat je lekker en vies vind ruiken.
    Als ik het gebruikt heb, en m'n zoon komt uit school vind hij het altijd "lekker" ruiken.
    Het vrouwelijke deel van de familie vind het "minder prettig" ruiken.
    Ik moet wel zeggen dat ik vind dat de polyester van tegenwoordig minder ruikt dan vroeger, maar dat kan ook aan mij liggen.
    Misschien is het neus orgaan er de afgelopen jaren wel minder gevoelig voor geworden :rolleyes:
    Maar een goede ventilatie doet wonderen.

    Als je de mogelijkheid hebt zou ik het toch echter in een schuurtje doen, al is het alleen al om het stof wat er vrijkomt bij schuren.
    Al doet een schuurmachine met een stofzuigeraansluiting hier ook weer wonderen.
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Oké, ik heb dus twee mogelijkheden.

    Of met polyester werken, maar dan ergens in een schuur. Hierbij zit ik echter met het probleem van temperatuur want die moet niet te laag zijn.

    Of werken met Epoxy en dan gewoon op zolder. (hier kan ik wel verwarmen)

    In ieder geval zet dhr van Essen met wel aan het denken en dan moet het maar geen polyester op zolder worden. In de handboeken staat wel dat er een geur vrijkomt, maar ik wilde toch graag van de mensen hier horen hoe erg het wel/niet is.

    Gr. Kees


    @Adam: Volgens het praktijkhandboek kunstoffen van de firma Poly-Service (welke ik heb aangeschaft) is de geur van Polyester idd minder geworden bij nieuwere harsen.
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Pffffffff, gelukkig dan is m'n reukorgaan toch niet aangetast :D
    Dan zou ik het met de recentere harsen thuis zeker wel aandurven.
     
  7. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Polyester in huis: niet doen, stinkt als de pest, epoxy stinkt bijna niet. Er is nog een element bij het bouwen van een mal/romp: dat is de glasvezel. Zelfs bij zuiver werken blijven er vezels aan je schoenen plakken, en je vindt het na een paar dagen werken overal in het huis. Vroeger polyesterde ik in het tuinhuisje, maar vond op den duur vezels terug in mijn bed op de 1ste verdieping. Sindsdien heb ik een garage in gebruik enkele straten verderop.
    zie mijn site:rompen
    De zgn nieuwe harsen zijn de "low emission harsen" er komt minder styreen vrij bij de verwerking. Ze zijn minder stabiel bij langdurige opslag, vlug opwerken dus. Mijn leverancier is er mee gestopt, gaven te veel problemen.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt voor de reactie. Hoe doet u dat met de temperatuur in de garage? Ik vraag me dat toch af omdat ik heb begrepen dat temperatuur erg belangrijk is.

    Groeten, Kees
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De verwerking van polyester gaat het beste in voor- en najaar, dan is de temperatuur ideaal. In de winter gaat ook, maar dan kan het werkstuk in een verwarmd ( 25°C is ruim voldoende) kastje gezet worden om uit te harden. In de zomer gaat ook, maar dan mag zeker niet te veel polyester ineens klaar gemaakt worden, met een minimum aan harder (1%). Vooral de laag polyester die in kontakt komt met de gelcoat (als je daar mee werkt) moet snel uitharden. Als die laag te lang vloeibaar blijft, kan dat de hoofdreden zijn (volgens mijn bevindingen en theorie) voor het terug oplossen en bijeenschrompelen van de gelcoatlaag, de zogenaamde "krokodillen". Dat is een ernstige fout die een mal waardeloos maakt, en bij een romp veel nabewerking vraagt.
    Laat dit alles niet te negatief over komen, het is een bijzonder interessante bezigheid, die zeker de moeite waard is om te proberen. Ik kan je alleen maar succes toewensen.
     
  10. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    O ja Keesdemol, welke boot had je in gedachten?
     
  11. Vincent8701

    Vincent8701 Guest

    Hallo,

    Ik had nog nooit gehoord van die temperatuur, maar is ook als je met epoxy werkt?

    mvg vincent
     
  12. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Eigenlijk is de verwerking van epoxy, behalve de hoge prijs, moeilijker dan polyester. Want de verhouding A en B component (we spreken hier niet echt van verharder of katalysator) ligt vast, en moet vrij precies zijn. Dwz; geen speelruimte om de temperatuur op te vangen, zoals de hoeveelheid katalysator bij polyester. Bovendien moet je redelijk veel epoxy mengen om die juiste verhouding te verkrijgen zonder fouten. Afwegen met een electronische balans want een papierweger is niet precies genoeg. Dit maakt de verwerking van epoxy niet handig in de zomer. Epoxy is wel noodzakelijk om de bijzondere sterkte van koolstofvezel (het zwarte goud) tot zijn recht te laten komen.
    Op mijn site heb ik een paar zaken aangepast ivm het (niet meer) gebruiken van PVA-lak, maar vaste loswas, en het gebruik van de minimum hoeveelheid katalysator bij polyester, namelijk 1% ipv 0,5%.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Site in je signature opnemen?
     
  14. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    een ander probleem vind ik het afwerken van epoxy. Het is namelijk zo hard dat als je te lang wacht je bijna niet meer kan schuren en als je niet lang genoeg wacht je kleverige toestanden hebt met je schuurpapier.

    enne... polyester stink als de pest. Ik werk altijd met een masker op en de deur dicht.

    Patrick
     
  15. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben druk bezig met de voorbereidingen voor een Engelse Trawler. Inmiddels al twee sets tekeningen en een cd vol foto´s dus ik kan gaan bouwen. De trawler wil ik varend krijgen en dan werk ik het liefst met een polyester romp.

    Natuurlijk zou ik de romp ook kunnen laten bouwen, maar ik heb er weinig zin in om dan een paar weken later mijn romp te zien worden aangeboden door iemand anders zonder enige vermelding van mijn naam.

    Hiernaast lijkt het me gewoon erg leuk om ervaring op te doen met mallenbouw en lamineren. Eerder heb ik al een plug gebouwd, maar het niet aangedurfd er een mal van te maken en toen heb ik het dus laten doen.


    In ieder geval bedankt voor de info. Ik heb inmiddels ontdekt dat ik gewoon 230V in de schuur heb en dus een kacheltje kan plaatsen om de temperatuur op peil te houden.

    Groetjes, Kees

    Trawler
    [​IMG]
    bron: Trawler Photos
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik en nog anderen van de club doen het anders
    wij maken de romp (plug)en werken deze helemaal af
    en dan heel het zaakje naar bernico en die maken daar onze mal dan in polyester
    en trekken daar ook de gevraagde rompen uit
    kostprijs om van te lachen en de qualiteit van de mal is 100%
    we hebben voor een romp van een sleper 100 euries betaalt
    1.20 meter lang op een 50 cm breed
    geen stank in huis en wat de reproductie betreft het is een firma die trekken geen extra romp uit je mal
    en ze hebben mooie speedboten (echte dan)
    BERNICO RACING INTERNATIONAL
    bezoek de site eens eventjes als je mooie speedboten wil zien echt de moeite waard

    groetjes raf
    ps gilbert ik maak mijn mallen in de living maar we hebben dan ook een heel goede stofzuiger
     
  17. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Tja, beide systemen hebben hun voor en nadelen...

    Om zo onmiddelijk uit direkte ervaring te zeggen:

    Polyester:
    voordelen:
    * werkt vrij makkelijk, mengverhouding is niet kritisch (alles tussen 0,5 tot 5% harder zal wel werken - afhankelijk van temperatuur)
    * makkelijk na te bewerken
    * plamuren met polyesterplamuur, dat 1000x aangenamer werkt en bewerkt (schuren!!) dan expoyplamuur
    * snelle uitharding (3-5 uur)
    * goedkoop

    Nadelen:
    * stinkt geweldig
    * tijdens het drogen is er een zekere mate van "krimp" op de werkstukken. Zeker bij het maken van een mal kan dit problemen opleveren (om deze reden, de laagdikte van een mal nooit in 1 maal opbouwen, maar in dunne lagen werken)
    * Niet 100% waterdicht


    Epoxy:
    voordelen:
    * weinig geurhinder
    * sterker in combinatie met hoogwaardige vezels zoals carbon/kevlar
    * 100% waterbestendig

    nadelen:
    * langere uitharding (+24u)
    * epoxyplamuur is veel moeilijker te schuren (eigenlijk enkel schuurbaar binnen de eerste 6 uur na uitharding, daarna is het gewoon te hard)
    * duurder
    * kritische mengverhouding

    Dit gezegd zijnde.... welk van de 2 te gebruiken hangt van een aantal voorkeuren af, alsook de functie van het te maken stuk.

    Voor een romp bijvoorbeeld zijn beiden geschikt (ik ga ervan uit, dat je deze toch nog in de verf zet, en het polyester dus per definitie niet rechtstreeks in het water ligt)
    Voor de kiel van mijn zeilboten, gebruik ik dan weer altijd carbon in combinatie met epoxy, vanwege de enorm hoge belasting van de loodbulb die eraan hangt.

    Kwestie van gewoon glasvezel op te bouwen, werk ik zowel graag met epoxy als met polyester. Er is echter een regel die stelt: epoxy kan wel op polyester, maar polyester kan niet op epoxy. Maw, een epoxy romp, moet je met epoxyplamuur plamuren. En daar wringt het schoentje bij mij... polyesterplamuur werkt namelijk echt stukken lekkerder...

    Wat de temperatuur betreft.... ik heb noodgedwongen reeds in een koude winter, buiten, polyesterwerkzaamheden moeten uitvoeren aan een 1:1 boot (die zet je namelijk niet even op zolder of in de garage)
    Door toevoeging van ongeveer 7-8% harder, harde deze bij temperaturen rond 5 graden nog binnen het uur uit. Bij epoxy heb je niet de mogelijkheid om meer harder toe te voegen (de term harder is zelfs bij epoxy niet echt van toepassing, het zijn gewoon 2 onderdelen die met elkaar reageren)

    En, nog 1 kleine opmerking... zorg gewoon voor véél verluchting, ongeacht welke oplossing je zou kiezen. Polyester stinkt inderdaad geweldig, omdat 1 van de bestandsdelen "styreen" is, een vluchtige oplossing die enorme geur afgeeft.
    Denk daarom echter niet dat polyester schadelijker is dan epoxy, omdat het harder stinkt.
    Het omgekeerde is meer de waarheid, epoxy is eigenlijk schadelijker dan polyester (is mij verteld door fabricant Vosschemie)
     
  18. mijn-kotter

    mijn-kotter

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    friesland
    hallo kees

    polyester is net zo duur als epoxy .ik werk veel met epoxy en er is ook epoxy die sneller droogt in een paar uur tijd dat hangt van de temperatuur af maar word altijd droog. en er is ook een accelerator te krijgen dan gaat het nog sneller iedereen denkt dat polyester sneller droog is, maar dat kan ook wel drie dagen duren voor de werking er uit is normaal gesproken duurt het net als bij epoxy een paar uur voor polyester droog lijkt en moet daar ook een accelerator in om het te versnellen.
    oke de polyester van de bouwmarkt is binnen en kwartier droog,dat komt om dat de accelerator er al in zit.het grootste nadeel van polyester is uiteraard dat het stinkt en het kan bederven je weet nooit hoelang het in de winkel ligt.dan wordt het niet meer hard.
    expoxy ruikt ook alleen niet zo erg als polyeter,altijd wel ventileren er komen wel degelijk gassen af die niet gezond zijn
    Epoxy kan ook bederven alleen verwarmen op70 graden tot het weer glas helder is daarna kan je het weer gebruiken.
    Nadeel epoxy is dat je het eingelijk moet verwarmen. met een fohn.
    ps als je carbon gebruikt dan moet ie echt in de oven om de juiste stijfheid te krijgen.
    zeker een uur op 70 graden anders kun je net goed glasvezel blijven gebruiken.

    gr ron
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ik gebruik altijd polyesterplamuur op epoxy. Nog geen problemen met hechting gehad. Wist zelfs niet dat er epoxyplamuur bestaat, tenzij je van die kneedpasta bedoelt. Dat is inderdaad enorm hard om te schuren.
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hoi Ron,

    Bij een goede handel verwacht ik geen problemen met de kwaliteit van het polyester dus dat zal wel goed komen. De prijzen verschillen bij de handels die ik ken wel degelijk, maar misschien heb jij een andere tip voor me? Graag zelfs.

    De romp ga ik gewoon met glasmat maken. Al mijn boten hebben dit en het is sterk zat. Ik ga in ieder geval wel gelijk voor een echt strakke afwerking met gel-coat e.d. Mijn plan is om later meer rompen te maken dus ik wil er echt ervaring mee opdoen.

    Gr. Kees

    @shadesinblack: bij gebruik van polyester op epoxy zul je (volgens het handboek) geen hoogwaardige hechting krijgen, maar bij de hobby zal het waarschijnlijk goed genoeg zijn.
     

Deel Deze Pagina