verwijderen krukas/lagers

  • Topicstarter Topicstarter bb400
  • Startdatum Startdatum
B

bb400

Guest
Mijn motor saito fa100 is toe aan nieuwe lagers. Nu probeer ik de krukas uit het motorhuis te verwijderen, maar die zit erg vast. En ik zie geen schroeven of ander soortige dingen die ik zou kunnen losdraaien. Weet iemand hoe ik de lagers los kan krijgen?
Groet Ruben
 
Alles eraf schroeven wat je er af kunt krijgen.. zuiger moet eruit, evenals stang.

Dan motor met carter op gasfornhuis zetten op laag pitje.. komt de krukas er vanzelf uitvallen na een tijdje. Zo niet dan even met ovenwanten motor pakken en met karter zacht tikje op houten plank geven. Niet proberen het ding er uit te forceren door er met een hamer op te gaan slaan ofzo, je slaat het ding zo krom of beschadigt de draad.

Alternatief voor het gasfornhuis (als je bv. op inductie kookt ofzo) is de oven, motor even een tijd lang in een hete oven en dan hetzelfde als bovenstaand.

Het basisidee is dat bij opwarming alles wat uitzet waardoor de krukas en de lagers ook losser komen te zitten.

Ik neem aan dat je wel het huisje met de nokkenas er af hebt? Die moet er geloof ik ook af, alvorens de krukas eruit kan.

Let er op dat als je de krukas eruit hebt, dat je dan later ook de kleptiming etc weer goed moet krijgen. In de nokkenas zit hiervoor een klein gaatje, als je nu een stoterstang omgekeerd door een van beide gaatjes hiervoor steekt (meen voorste, maar kan ook achterste geweest zijn, even proberen, dan valt deze met de punt precies in dat gaatje en staat op dat moment je nokkenas goed. Ik wikkel zelf altijd nog wat tape om het uiteinde van de stoterstang, zodat deze mooi middenin het gaatje zit.

Dan je zuiger in het bovenste dode punt zetten (geloof ik, kan ook onderste dode punt geweest zijn, even uitproberen dus) en dan voorzichtig het huis met de nokkenas weer op de motor plaatsen. Dan zouden je kleppen weer op de juiste momenten moeten openen en sluiten. Controleer dit wel!

Daarna kleppen stellen en motor weer in elkaar schroeven en vliegen maar!
 
- Alle delen, behalve krukas, demonteren. Het huis rondom verwarmen.
- De krukas met lagers valt er zo uit.
- Bij het plaatsen van de lagers en krukas in het huis deze eerst koelen door ze een
uurtje in de vriezer te leggen.
-Huis verwarmen. Lagers plaatsen.
- Krukas plaatsen
De ondergrond dient warmte bestendig te zijn. Ik gebruik voor het verwarmen een soldeer brander.
 
bedankt voor de reacties. Ik ga de oven maar eens proberen. Ik hoop wel dat deze niet naar brandstof gaat ruiken.
 
@janus

komt er niet teveel spanning op het lagerhuis als je het eerst in de vriezer legt en daarna meteen in een verhit motorhuis doet. meestal past de lager ook wel als je het motorhuis alleen verhit.

controlleer wel als de nieuwe lager in het huis zit of deze goed vast zit zodat deze niet rond kan draaien in het huis als de motor draait dat is nl een heel snel slijtage process.

gr rene
 
Zelf bij DMVS Woensdrecht stage gelopen voor een half jaar (jaren geleden) En daar deden wij hetzelfde met de wiellagers van de F-16. Velgen gaan in oven op 400 graden en de lagers gaan in de diepvries met -80C. Dan is het wel een zenuwachtige bedoeling om het snel op de juiste plaats te assembleren aangezien je maar 1 kans krijgt om het goed te doen. Ongeloofelijk om te zien dat je ineens milimeters speling krijgt!

Bij gasturbine motoren gebruiken ze vaak droogijs om te koelen en een oven voor de discs.

Krimppassingen worden erg veel gebruikt in de luchtvaart.
 
Let er op dat als je de krukas eruit hebt, dat je dan later ook de kleptiming etc weer goed moet krijgen. In de nokkenas zit hiervoor een klein gaatje, als je nu een stoterstang omgekeerd door een van beide gaatjes hiervoor steekt (meen voorste, maar kan ook achterste geweest zijn, even proberen, dan valt deze met de punt precies in dat gaatje en staat op dat moment je nokkenas goed. Ik wikkel zelf altijd nog wat tape om het uiteinde van de stoterstang, zodat deze mooi middenin het gaatje zit.

@ Hezik; weet je zeker dat dit voor een saito opgaat? Ik heb een tijdje terug de lagers van mijn Saito FA-100 vervangen en kan me niets herinneren van een gaatje in de nokkenas. Ook de manuals (zowel de Engelse als de duitse vermelden dat gaatje niet. Zij spreken alleen over het uitlijnen van een markering op het tandwiel van de nokkenas met het BDP. Het is dan nog niet zo gemakkelijk om de zaak weer in elkaar te schuiven zonder iets te verdraaien.
De aanwezigheid van zo'n gaatje om de zaak even te fixeren is dan wel erg handig! Vreemd dat dit dan niet in de manuals staat.
Grtz, Hans
 
Zij spreken alleen over het uitlijnen van een markering op het tandwiel van de nokkenas met het BDP.
Klopt, op onze Saito 125 zat ook geen gaatje maar wel een markering op het nokkenastandwiel.
 
Motor een tijdje voor de verfbrander leggen gaat ook prima overigens.
En is beter voor de onderlinge relatie thuis...

Groet,
Gerben
 
Dat gaatje zit wel degelijk op mijn Saito FA-82, mogelijk dat ie ontbreekt op andere saito's? Zou ik wel raar vinden want Saito verkoopt zelfs een speciaal timing tooltje hiervoor wat er nog beter inpast..

Hoe dan ook, het ging mij voornamelijk om het principe dat je bij verwijdering van je krukas niet kunt volstaan dan domweg het zaakje samenbouwen en that's it. Je zult echt je timing ook in de gaten moeten houden.
 
soms zit het mee! en anders altijd tegen!

Heren,

Naar mijn weten heeft een saito ook maar 1 kleptiming maar mocht het zo zijn dat je dit later nog af moet stellen kan dat ook niet zo moeilijk zijn om het dood simpele feit dat er bijna geen kleppen in zitten. Het gaat mij op dit moment even te ver om een nieuwe motor kaal te bouwen.

Het volgende kan ik je wel vertellen:

De krukas is waarschijnlijk klem komen te zitten op de lagers. Dat is niet zo erg en vrij normaal. Deze krijg je er het makkelijkst uit door de voorkan van de krukas met beleid op een plankje mdf te tikken. (flinke tikken wel te verstaan). Dan zou de krukas eruit moeten komen. (zonder de lagers!!)

Op het moment dat je lagers uit het motorblok haalt, moet je er voor zorgen dat het motorblok (aluminium) meer uitzet dan het lager (staal). Dit doe je door inderdaad het kale motorblok te verwarmen met een verf fohn tot deze minimaal 150 graden is.

Eerst tik je met een dop of iets anders vlak het voorste krukas lager eruit, anders kun je nooit bij het achterste lager.
Vervolgens moet je kijken of je met behulp van gereedschap grip kan krijgen op de binnenring van het achterste lager zodat je hierop een tik kan geven. (met een hamer)

Als het motorblok dan warm genoeg is (ong 150 graden) moet het lager er wel uit vallen met een beetje hulp.

Voor montage kun je inderdaad de lager in de vriezer leggen en vervolgens het blok weer met de fohn warm stoken en dan de lager erin tikken.
Let er wel op dat je alleen op de buitenkant van het lager slaat, ander kun je gelijk nieuwe kopen.
Het voorste lager kun je ook op die manier doen en die ti je op zijn plek door een plankje mdf er bovenop te leggen en met de hamer flik op het mdf te slaan.

Mocht het nou niet lukken dan kan je de motor altijd naar een winkel sturen die het gewoon even voor je doet.

Groeten chrispuma!!;)
 
Heren,
Naar mijn weten heeft een saito ook maar 1 kleptiming

Er is inderdaad 1 timing waarbij hij het best loopt, echter het kan even zoeken zijn voordat je 'm perfect op dit timing hebt.

Jullie bedoelen dit gaatje:
saitogearno7.jpg


Het gaatje wat daar met een gele pijl is aangegeven. Dat is het gaatje om e.e.a. visueel goed te krijgen. Het andere gaatje wat je op het fotootje ziet, is het gaatje wat ik bedoel. Dat gaatje is voor de 'Saito Timing Tool' bedoeld.

Je kunt dan de 'cam followers' (busjes die in gaatjes zitten waar klepstoters in vallen) eruit halen en daar de 'Saito Timing tool' in steken en dan draaien tot die timing tool in het gaatje valt. In plaats van de 'Saito Timing Tool' kun je daar dus ook een stoterstangetje voor gebruiken, als je die er omgekeerd insteekt.

Ik weet dus niet of dit ook voor een FA125 etc. geldt, maar voor de FA82a in elk geval wel.

Dus.. als straks lagers etc vervangen zijn.. zuiger in BDP (bovenste dode punt) zetten:
achterk.jpg


Dan de nokkenas goed zetten en vasthouden door er bv. een mesje tussen te steken
mesje.jpg


En plaatsen
mesje2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kleppen

'khad de motor weer terug in elkaar gezet met nieuwe lager, maar ondervond vandaag dat de kleppen verkeerd stonden. Dus ipv van brandstof aan te zuigen, gaf de motor juist druk. iemand een idee hoe je kunt controleren of je kleppen goed staan?
 
Heb je dit draadje uberhaupt wel gelezen? Staat nondeju 2 keer hele beschrijving in, had je van te voren gewaarschuwd op de instelling van je kleppen.

Kort samengevat, nog maar een keer.

Kijk naar foto's in mijn vorige post. Dat putje in het tandiel wil je loodrect naar onderen hebben staan als tandiwiel in huisje zit.

DAn wil je zuiger in bovenste dode punt hebben staan. Zie foto waarop je krukas ziet. Zet dan mesje tussen tandjes tandwiel en zet huisje terug, zoals je op volgende foto ziet.

Dan controleren op kleppen wel op juiste moment openen en dichtgaan.

Als laatste klepspeling controleren:
Maintenance

Hoop voor je dat je niet al teveel geklooid hebt met je motor vandaag, bv. bruut startmotor erop ofzo, want dan kan het wel eens einde oefening zijn voor je motor, althans, zonder nieuwe onderdelen aan te schaffen, wel..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tis gelukt. de tip met dat mesje werkte goed. bleek dat ik beide op 6 uur had gezet. tandwiel moet idd op 6 uur en krukas op dodepunt 12 uur. en ik maak geen gebruik van een startmotor, dus alles onder controle. trouwens, met de kleptiming zoals ik 'm had kun je de motor wel laten duwen ipv trekken. dank voor de tips.
 
Back
Top