Verwijderen krukas/zuigerstang

Kortom, ik mag hieruit concluderen dat ik op zich toch wel wat goeds in handen heb, zolang er geen koppeling of tandwiel(en) naar de eeuwige jachtvelden gaan?

Je hebt, voor zijn tijd de rolls royce onder de heli's te pakken, en mits goed afgesteld en ingelopen, is het zelfs naar huidige maatstaven een heerlijk vliegende schaalmachine met een uitstekende duurzaamheid.

Daar doet het Vario verhaal niks aan af. Met Vario inderdelen word hij echter wel nog beter (met name minder onderhouds,- en slijtagegevoelig).

Je zou kunnen zeggen, dat in zijn tijd de Heim de Rolls Royce was, en Vario de bling bling leverde om hem te pimpen (Vario is begonnen als onderdelen fabrikant).

Ik durf bijna te wedden, dat als je hem goed in orde maakt en zorgt dat hij geen mankementen vertoont die je vliegplezier vergallen, en je gaat er mee vliegen, dat je hem dan zo prettig vind vliegen dat je als er een tandwiel kapot gaat, lachend een Vario onderdeel koopt....

Groet, Bert

Yep....

De tweedehands marktwaarde heeft echt helemaal niets met de kwaliteit van deze heli's te maken.... en dat is wel jammer, maar je doet er niks aan: mensen willen niet meer iets goeds, mensen willen gadgets, modern en bling bling....

Groet, Bert

Hm...toch maar eens na gaan denken over welke brandstof ik erin ga kieperen.
Dat lijkt me niet geheel onbelangrijk.
Maar gaandeweg zal ik nog wel meer vragen gaan krijgen.
Morgen eens kijken of ik een lagerboer in de buurt kan vinden.

Via internet durf ik eigenlijk niet goed lagers te kopen, temeer omdat ik de juiste bestelnummers niet weet.
Ik heb al op de site van OS gekeken, maar daar wordt ik niet bepaald wijzer van.
Ik vermoed, afgaande op mijn schuifmaat, dat het redelijk gangbare lagers zijn, maar ik weet het liever zeker dan dat ik een vermoeden heb.

Het zijn redelijk standaard lagers, maar koop ze NIET via OS.
Dan betaal je veel te veel voor kwalitatief slechte lagers.
Vrijwel iedere 10 cc gloeiplug motor uit die tijd gebruikte dezelfde set lagers en de meesten leverden veel betere kwaliteit.
Maar als je weet wat je hebben moet (kan je niet aan de exacte info helpen maar moet wel ergens op het forum te vinden zijn) dan heb je voor rond de 15 Euro tops, een set eersteklas lagers.

Brandstof is altijd een heikele kwestie, ik laat het zelf mengen omdat ik zelf twee volkomen verschillende brandstoffen nodig heb, en bij onze leerlingen ook nog een paar verschillende recepten voorkomen.

Er zijn verschillende clubs die hun eigen "huismenger" hebben, en daar heb ik toch nog altijd meer vertrouwen in dan in de merkbrandstoffen. Probeer zo iemand te vinden....

Groet, Bert

Ik was toch al niet van plan om ze via OS te kopen, maar ik heb er wel gekeken voor de partnummers.
Helaas is die site niet echt overzichtelijk, vind ik.
Zoveel motoren, zoveel onderdelen.

Het liefst zou ik lagers van SKF of FAG hebben, ik zie wel waar ik op uit kom.

Ik was toch al niet van plan om ze via OS te kopen, maar ik heb er wel gekeken voor de partnummers.
Helaas is die site niet echt overzichtelijk, vind ik.
Zoveel motoren, zoveel onderdelen.

Het liefst zou ik lagers van SKF of FAG hebben, ik zie wel waar ik op uit kom.

SKF of NSK.... géén FAG... die zijn over het algemeen voor de zelfde gestandaardiseerde specificaties, gek genoeg minder goed bestand tegen hoge toerentallen door het gebruik van goedkopere materialen.

Ik heb er slechte ervaringen mee op het werk. Waar met SKF of NSK gewoon de standtijden gehaald worden en de lagers in elk geval nog niet op punt van falen staan bij nominale levensduur, lopen FAG lagers vaak al volkomen in elkaar, na 80% van de nominale levensduur.

Nu draaien onze motoren zelden zelfs maar in de buurt van dergelijke standtijden (het bovengenoemde geval gaat over 12.000 uur en een falen van FAG's na plm 9500 uur) maar als je de lagerspecificaties bekijkt, draaien gloeiplug motoren sowieso vér buiten de standaard specs, waardoor je toch al niet op een levensduur volgens specs kunt rekenen.

Groet, Bert

Yep....

Reken op zijn best op ongeveer 250 tot 300 uur voor een setje krukas lagers wat bij ontwerpbelasting (ontwerpbelasting voor de lagers, niet voor de gloeiplugmotor) 20000 uur mee zou moeten kunnen, maar ik heb ze wel veel sneller de mist in zien gaan, met name de OS lagers. Die lagen er soms al ruim binnen de 50 uur uit.... (nog steeds 2 seizoenen vliegen overigens)

Groet, Bert

Kijk anders op de site van Bocabearings, die hebben een ardige lijst met motoren en bijbehorende lagers en dus ook de maten.

eve' ..:offtopic: of ook niet

bij mijn T Rex 600 nitro lopen die origineel lagers nog steets
bij rond 65 liter nitro zonder probleem of geluid,

vraag: als die ik eens moet verwisselen,
dan ook geen OS lagers , maar ...

terug on :ontopic: , thanks

Heli-Uwe

@ Roelof: die bedoelde ik, kon niet op de naam komen.

@ Uwe: 65 liter zal met een 600 size ergens tussen de 30 en de 50 uur zitten, afhankelijk van je vliegstijl en het gebruikte Nitro percentage.
Dus redelijk OK. Dat ik OS lagers wel eens snel heb zien falen wil niet zeggen dat ze altijd zo snel falen. De meeste OS-jes draaien toch echt meer dan 100 uur met hun lagers.

Groet, Bert

Vanmorgen even de lagerboer gebeld, vanmiddag na het werk eens even langsgaan.
Ik denk zomaar dat ik met een setje lagers thuis ga komen.
Foto's volgen.

@ Roelof: die bedoelde ik, kon niet op de naam komen.

@ Uwe: 65 liter zal met een 600 size ergens tussen de 30 en de 50 uur zitten, afhankelijk van je vliegstijl en het gebruikte Nitro percentage.
Dus redelijk OK. Dat ik OS lagers wel eens snel heb zien falen wil niet zeggen dat ze altijd zo snel falen. De meeste OS-jes draaien toch echt meer dan 100 uur met hun lagers.

Groet, Bert

Bedankt voor de goede informatie,
hij loopt echt nog super goed,

groetjes, Uwe

Helaas helaas, de lagerboer kan niet leveren, toch in elk geval niet van SKF.
Dus moet ik op zoek naar een alternatief.
Wat ik overigens wel begrepen heb is dat deze lagers niet bepaald standaard zijn.
Op de eerder genoemde site van Bocabearings ben ik ook niet wijzer geworden.
Dan toch maar naar OS?
Tenzij iemand nog andere suggesties heeft.

Raar....ik heb een jaartje of wat geleden gewoon lagers bij de landbouwmechanisatie gehaald....
Een van de twee (ik geloof de achterste) hadden ze niet op voorraad, maar wel binnen vier dagen binnen....
Was weliswaar voor een 15 cc viertakt, maat wel OS.
Kan me niet voorstellen dat die lagers niet standaard zijn.

Groet, Bert

De volgende lagers zouden erin moeten,

Een 6303, buitendiameter: 30mm, binnendiameter: 17,1mm, dikte: 7mm
Een R6Z, buitendiameter: 22,2mm, binnendiameter: 9,6mm, dikte: 7,2mm, maar dit zouden ook inch-maten kunnen zijn.
En de laatste 2 identieke lagers, waarvan ik het type niet weet en wat er ook niet op staat, buitendiameter: 16mm, binnendiameter: 8,1mm, dikte: 6mm.

De 6303 zou niet meer leverbaar zijn zonder afdichtingen.
De R6Z is kennelijk helemaal niet aan te komen.
En de laatste twee gaan we het helemaal maar niet over hebben.

Wie het weet mag het zeggen.

Overigens, ik heb op de OS-site gekeken, en daar hebben ze het over maar twee lagers i.p.v. vier.
De twee kleinste identieke lagers zitten buiten de motorbehuizing, deze zitten op de krukas en in het kunststof tandwiel die de rotoras moet aandrijven.

Back