Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het gaat om piek spanning. Met een hamer van 500 gram kun je ook 3Kilo halen. En op dat punt moeten ze breken. Het is en blijft giswerk.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Breek koord… lastig. Het zal bij de zwever moeten zitten. Breekt het bij de sleper… gaat de zwever de grond in.

    Op de frictie van de schoot kon je bij het zeilen de zaak in toom houden. Als een remband. Bij een sleepoog niet anders. Bij een oogje uit metaal heb je de ronding van de draad, rond op rond als raakvlak.
    Je kan dat zelf buigen of naar de hengelsport winkel stappen.
    En daar zeggen dat je naar een karper van 15 kilo wilt vissen.
    Uitgelezen keuze en helgelsporters hebben ook mooie takelingen…. Om een sleepkabel te hechten.
    Wel zo maken dat als het tegen de kist ketst… je folie niet beschadigd raakt…
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoel ik...
    Geen idee welke breeksterkte nodig is, en geen idee welke krachten er optreden.
    Ik denk dat dit wel goed gaat...
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van weekijzer, zoals mijn testopstelling met 0,9 draad zal de treksterkte wel bekend zijn. Kan je flink aan rammen voor het breekt.
    Dunner dan dat… zullen wel ook wel de waardes voor zijn… en anders wenden tot koperdraad uit een oude trafo.

    Anders meten met een testopstelling, meter pijp, scharnierpunt en de unster aan de pijp… om de ‘nefton-meter’ te meten… is best uit te zoeken.
    Dan stel je norm bij 12,5 of 15kg

    En daar waar de kist aan flarden gaat. Ook niet bekend. Heeft de BL zeker zo z’n grenzen… constructietechnisch voor 10 tot 15 cc.

    Zit er een elastiek tussen? Ja dan werkt dat als schokdemper, wordt het een ‘knap’ lastig verhaal.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van wat ik begrepen heb, is een rekker in de sleeplijn een heel slecht idee: het geeft weliswaar geen rukken en schokken in de lijn, maar van wat ik er van begreep gaat de sleep zich er heel onrustig van gedragen...
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Waren mijn sleeps onrustig dan?
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mijn touw heeft 1m rek er in zitten.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nylon koord heeft altijd flex. Maar de rek over lengte heeft een tragere jojo dam een elastiek. Alles afhankelijk van soort elastiek. Niet een pees, maar dat gevlochten spul.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doel niet op de rek van de lijn zelf. Die paar procenten doen niet zo veel. Ik doelde op bijvoorbeeld een stuk bungeekoord er tussen.
    Dat je bij de grondstart vanwege de rolweerstand een paar meter elastische rek krijgt, en zodra de sleep los komt, door het wegvallen van die weerstand dus een meter of wat naar voren ge slingerd word, en de lijn volledig slack komt.
    Lijkt me uitermate raar vliegen, met zo'n jojo achter je.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet veel gedaan, had even een klassiekertje met een startprobleem. Doorgemeten en probleem gevonden.
    Nu starten-lopen zonder duwen... ook al was ik dat niet van plan... dat duwen... :D

    Aantal zaakjes weer onderhanden. Oud hout uit, voor nieuw hout in.
    Met de 'baas' overlegd... oude sleephaak deels opgeruimd. Ook prettig voor stakker foliewerk.
    Dwarsspantje er bij in... reden? Wel dat tilt de romp wat makkelijker op dat punt...
    Het begon al te kraken bij het vele hanteren in het bouwhok.
    Wordt weer terug ingedenkt met 5 mm balsaplank... Spant is 5 mm Gamma-Ply.


    IMG_6421.jpg


    Dan het vooronder... ik wilde dat toch even anders organiseren. Ook met nieuwe plaat Gamma-Ply er in.
    Vervolgens de zaak met G4 te beschermen. Brandstofvast. Originele 500cc Graupner tank gaat dan weer terug..
    Zo ook de gasservo ergens daar-eau herplaatst... nu nog 'marimba' houtjes


    IMG_6389.jpg


    Nog een reden... 2x extra hoekversterkingen voor de 5 extra kilo's die straks komen te pruttelen...
    De aansluiting met de nieuwe landingsgestelplaat is ook mooi gelukt...
    dat kon ik eerst niet zien...


    IMG_6394.jpg


    Nu had ik nog een mooie OS 120 motorsteun uit de oude hoed getoverd...
    Maar de 'baas' doneerd een dagverse-in-zak uit zijn strategische voorraad...
    De maten zijn als gegoten voor de BL. De prop komt uit volgens tekening.
    De steun moet mooi worden vastgezet op slagmoeren.
    Dus ook daarvoor moet ik goed bij de firewall kunnen komen...
    En kan altijd nog opteren voor een mount op silentblocks met elementen in de uiterste hoeken. Er is ruimte genoeg voor.
    Het krasse OS-karkas moet nog wel effe weer opgebouwd worden...
    nieuwe onderdeleeltjes zijn allemaal binnen... en hopen dat de pomp sjoega gaat geven...


    IMG_6404.jpg


    Ook dit is een optie... maar houd ik nog even vast voor mijn P40 op 20cc op benzine...

    IMG_6406.jpg


    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor Methanol is dat prima, maar bij een eventuele ombouw is dat onbenullig groot... De mijne doet met zijn 26 cc boxer bij gewoon rondvliegen tussen de 30 en 45 minuten met een kwart liter (minder als ik flink gas ga geven uiteraard...). Maar die paar luttele keren dat ik gesleept heb en de motor moest werken, kon ik nog steeds moeiteloos pak hem beet 10 sleepjes (toch alles bij elkaar 20 minuten vliegtijd) doen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... Ja... is behoorlijk 500 ml zit ook in m'n RC1... zeker 1/2 uur pret, behalve bij vol open gas...

    Er is daar ook overdaad aan ruimte... genoeg voor een nest muizen! Knetters!
    Maak het modulair, denk ik... en is de verdeling aanpasbaar... en vast op 6 MPX parkertjes an de hoeklat.
    Dan kan het plaatje er ook pardoes uit, kan je overal weer bij... of een nieuwe plaat maken.
    Kan allemaal.
    Heb nog een krat vol met tankjes, alleen die stoppen, dat moet wel benzine vast spul zijn...(had jij een mooie oplossing voor gevonden...)
    en is er temeer ook nog genoeg ruimte om een vonkendoos te parkeren.

    MPX-Billy... was een betere naam geweest... de 'Ikeale' sleep-kast!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En ook al weer dicht getimmerd.
    Frame met epoxy, ergens ook nog wat CA aan gelubberd en de indekking uiteindelijk met alipathic resin…
    Daarna de vleugel even controleren op pasvorm en de indekking bèvèlen naar model… tot het mooi aansluit.


    8360C2A8-DBBB-45A0-B9D6-FF8A254F9874.jpeg


    Nu onderin weer wat bijstukken en dan de aandacht naar de snuit…
    Sandwich van GammaPly 3 mm en 2 mm balsa en alipathic verlijming, onder druk van lood en staal…
    GammaPly iets sterker dan balsa, fractie zwaarder,
    maar mocht daar toch een uitlaat komen te hangen, is de sterkte daar wat groter.
    Op dezelfde spot was voorheen ook de ophanging aangebracht…

    3FBB9CFA-EDA4-4440-9520-9532D22E7A81.jpeg


    Mag nu alles even drogen… en zo tot een mooi parketje geworden…
    Waarom balsa toplaagje? Foliet beter…


    AECD9C05-C801-4776-9462-A55D38C6BF1D.jpeg


    Vervolgens op de romp met epoxy en weer wat lomp gewicht er op…

    676C2C09-C2CF-4661-A68F-091273B9F76B.jpeg


    Na die tergend lange 30 minuten tum-tum-tum voor de TV… zonder thee…
    Inspecteren en als de wiedeweerga de lange gridlatten er langs..
    Shapen tot vlak en tot slot mijn magic ronde hoeken patentschuurdevice, Super-KAOS getest… proof…
    Zo wordt ut nog wat… pfieuw!…

    CEEE441E-C4D1-4299-9ED3-C86894815939.jpeg



    En van binnen ook enigszins ordentelijk… ‘on the fly’

    CE67DBEA-24B6-4349-8545-04178EB0EF17.jpeg


    Nu dus de nose-job aan bod…

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen, in het hoge noorden:



    Kun je een beetje inspiratie uit putten, Bas...
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moet je eens kijken hoe soepel en gedoseerd dat gaat. Top Brutus!

    En al weer hout aan het snijden... in reepjes bouwt beter uit...


    IMG_6484.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb even wat telemetrie logs bekeken (stom genoeg heb ik de hoogte niet in de logfunctie staan, maar ik weet nog dat Rob in de laatste sleep ergens rond de 160 meter hoogte afgekoppeld heeft, en dat er 1 minuut 5 seconden zat tussen dat ik de lijn strak trok en dat ik gas terug nam voor de duik terug naar het veld.
    Take off met vol gas (7400~7600 toeren) en na loskomen gas héél licht terug naar 6900~7000 toeren (achteraf, logfunctie, welbewust teruggenomen maar niet bewust tot dat toerental). Motortemperatuur bij loskoppelen 119 graden en nog hééél licht stijgend maar wel afvlakkend, ik denk dat ik zonder thermische problemen bijna oneindig door had kunnen slepen in dit tempo, en mischien had er nog wat gas bij gekund.
    Wat ik opvallend vond was dat in de sleep de vliegsnelheid eigenlijk gewoon gelijk was aan mijn normale vliegsnelheid met deze kist zonder dat ik daar bewust moeite voor deed, en dat in de duik terug (ongeveer 45 graden, de linedrop was ongeveer 20 seconden na afkoppelen zwever) de vliegsnelheid niet boven de 75 km/u kwam terwijl de BigLift geen flaps of remkleppen heeft.

    Al met al zie ik niks wat aangeeft dat slepen met deze combo niet zou gaan, al denk ik wel dat een andere prop (meer spoed) voor snellere zwevers geen slecht idee is, want die 18 x 6 trekt wel hard maar alleen bij lagere snelheden, en sowiso gaat met een zwaardere sleep de boel wel langzamer omhoog....

    Nog wat andere getalletjes, gewoon omdat dat zo nu en dan leuk is: vliegsnelheid 12,5 m/s gemiddeld, met een verticale snelheid van ongeveer 2,5 m/s geeft een klimhoek van iets meer dan 11 graden, en een basis lijntrek van een halve kilo (zeg maar het gewicht van de sleep, maal de sinus van de stijghoek) dus daar komt nog een klein beetje luchtweerstand bij, maar dat zal niet heel erg veel zijn.
    De BL zelf weegt 6 kilo, en vraagt bij die klimhoek ongeveer 1,2 kilo alleen al om het gewicht omhoog te zeulen, lchtweerstand niet meegerekend.
    Als ik Pé Reivers mag geloven, vergt de Big Lift gebaseerd op toerentallen en vliegsnelheden in vlakke vlucht bij 45 km/u sowiso al ongeveer 1,3 kilo trekkracht, dus dan zouden we tijdens de sleep op ruwweg 3 (1,3 + 1,2 + 0,5) kilo van de prop vergen, plus nog een beetje voor luchtweerstand van sleep en lijn.
    Bij 6900 toeren en 45 km/u heeft de gebruikte prop volgens Pé ruwweg 3,5 kilo resterende trekkracht, dus ergens is Pé toch een kleine halve kilo kwijtgeraakt, want ik geloof niet dat de luchtweerstand van een zwever 5N bedraagt.
    Maar het klopt an sich toch wel vrij aardig, eigenlijk, vind ik zelf dan toch.
     
    ISOLA2, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi verslagje Brutus!
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Begint onderhanden een heus restauratie project te worden Bas. Sterker nog, denk dat een nieuwe bijna sneller was geweest.

    Je hebt er enorm veel werk van..


    Iemand zei me ooit: Als je een hekel aan iemand hebt moet je hem een oude tweedehands auto geven. Ik begin hier aardig wat overeenkomsten te zien... maar zo was het niet bedoeld uiteraard..:oops:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Oude 2e hands auto, dat is genieten, verveel je je tenminste niet als je op reis gaat :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina