Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door patrickw, 28 jan 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Ibis gaat netjes. Van de Huidige 10cc kan je niet veel verwachten. 3 kg trekkracht.
    Dus dat is power anno 1970 en zwevers licht en vooral geen bakbeesten.
    Maar ik heb een krachtige benzine sleper wel een klassieker aan flarden zien trekken. Het ging veel te hard.
    Twee uitersten die totaal niet matchten...

    Overigens kwam ik helaas aanzienlijk oud zeer tegen... oud bakvet... dus er ging even iets weer uit de hand lopen.
    Wordt het op die punten ook nieuw hout... en de hele romp kan nieuw in de folie...
    Was allemaal niet gepland... en ook niet echt zichtbaar...
     
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dan kan die sleep piloot niet vliegen die die oude zwever aan vellen trok.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk beide piloten over enthousiast. Tevoren wist ik dat het fout zou gaan.
    Sleper een sterke Pilatus... vertrok te vlot. En de kassieker was gerestaureerd... maar bevatte ook stok oud balsa...
    De vleugelpennen mooi sterk... waar ze instaken niet... Dus als een Esdoorn propellertje...

    Met een MPX Cubje was het zeker gelukt... Maar een duik zou de zwever denk ik ook niet overleefd hebben...

    Een ding weet ik zeker... onze BigLift mag ook geen handje-klap doen. Het balsa oogt verder deugdelijk...
    Goed nazien kan eigenlijk geheel geen kwaad...
    We wilden hem eerst vliegen met de 10cc... vliegen... en dan de 4-takt 120 FS en dan deze in ombouw naar benzine.
    En daarmee wordt het geen zeesleper... maar dat hoeft ook niet... dachten we zo...

    Is ook geen dagelijkse vlieger? Hangaar-hang-oudere :) Bedaagd leventje...
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    Theo P, serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan denk ik dat ik naar een andere prop moet, mijn BigLift doet vol gas vlakke vlucht 85 km/u met zijn 18 x 6...
    Heb nog wel een 16 x 10 liggen...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... kweenie... Ik vind een BL best wel geschikt als dagelijks rondknor-dingetje...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat kan ie ook prima... maar met die BigIkea's staat hangar-rash om de hoek...
    Je sjort je wilt... en elke keer de tent opzetten...
    Kist met wegklapbare vleugels... dat zou mooi weez'n... :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah een gave Pilatus!

    Zag toeval dat Topmodel.fr een 5.3meter versie van een Pilatus PC-6 in de aanbieding heeft.

    Afgeprijsd van 11000 naar 8000 euro. Incl turbine/turbo prop.

    Trekken we de hele OLC mee omhoog.

    Maar we dwalen af.

    Ja 'heen en weer sleep' schade is een probleem met lompe kisten. Hoe voorzichtig je ook doet. Overal komt schade jammer genoeg. Stabilo wat als een weerhaak overal blijft hangen.. gedoe met struts. Zat origineel met boutjes geloof ik. Wat een HEL!!

    Ik moet Bas nog even wat bodyclips brengen. Dan gaan die er in. Stuk makkelijker.

    Maar deze BL maakt straks een deuk in een deurkozijn. Daar gebeurt niks meer mee haha.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jah! 'Piet laat thuis'... is met z'n Pilatussie aan het spelen :D

    Wildcat... F4F offeneh... Hellcat F6F... die hebben van die achterklap-vleugels...

    [​IMG]


    Maar was nu effe een nieuw fix voor het landingsgestel aan het plannen...
    Dus tekenen in de tekening... digitaal dan...
    Met wat bestaand spul... wel een nieuw houtje te zagen... en te boren...
    Nog wat mooi multiplex liggen ook... moet goed komen...


    Schermafbeelding 2021-07-21 om 00.05.55.png
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik had met mijn lompe tengels al op posten gedrukt eer ik klaar was met typen.

    Ja dat is ideaal zo! Stuk beter dan tweedelige vleugels:wave
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bodyclips? Is dat van SM-Modellbau?
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Daar stuurde je laatst een foto van. Met de vraag of ik die in die maat had
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha... die ja... borg clips! Yep!
    Nog niet direct nodig... maar gaat het wel worden!
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb weinig toestellen met een draad landingsgestel. Maar ik vind dit een vreemde bevestiging. Lijkt me dat je hele hoge belastingen krijgen op sommige punten.

    Vervolgens leunt het koud op het hout?
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Borgclips inderdaad. Worden veel gebruikt om rc body's vast te zetten. Worden dan voor het gemakt bodyclips genoemd. Maar je hebt gelijk. Het zijn borgclips inderdaad :p
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het was wel effe slikken... snif, snif...

    Vet zeg! Denk niet dat K2R nog gaat werken...
    Neus hout... 3 cm en het hete onderstelvlak is ingetrokken...
    Folie wil niet meer hechten... ook niet na 1/2 bus remmenreiniger...


    IMG_6224.jpg IMG_6212.jpg

    Het is wel de methode anno 1970... maar dat is zeker wel sterk.
    Er komt binnen in een alu strip te liggen met de gaatjes voorgetapt.
    Dat waren eerst losse moertjes... en zal straks propper krachten kunnen gaan afvangen...
    Kleine slagmoeren M3 gaat te dicht opeen staan...
    Voor de voorzijde en de achterzijde een strip van 20 mm breed...
    Dat alles gaat vast met een score aan imbusboutjes... nee... dat geeft niet zo snel op.
    En dan straks nog extra trekveren er bij... yep... de 10cc krijgt het nog druk!

    Zo, nu tijd om af te sluiten!
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2021
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is echt ruk!

    Kan moeilijk een halve neus op..

    Ik had ooit een decathlon met een smoke pomp. In den beginne de schakelaar op ON gezet. Werkte allemaal. Maar de pomp draaide ook op 100% had de waarde moeten aanpassen kwam ik achter na dat ik de smoke installatie gebruikte tijdens het vliegen. Alles was doordrenkt van de olie! Was ook geen beginnen meer aan.

    Moet het motorschot vervangen worden of meer de beplanking van de romp? Evt met een stoomreiniger die de prut weer opzuigt?
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een 17x7 zou je naar de 100 brengen. Dat is voor de meeste zwevers afdoende. Ik magg er van uitgaan dat jouw 26cc viertakt benzine ongeveer het vermogen heeft van een 20cc zenoah . Die vloog ik met een. 16x8 op een pipercub van 2 meter. Daarmee gingen zwevers van 4kg en 4meter span mee omhoog. Dat was de max voor mij toen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zit rond de 2,2 pk piek, en wat minder op continue (1,8~2 ergens). Maar ik moet bij ons wel over die bomenrijen heen, dus ik kan er geen 10 kilo achter hangen en heel langzaam klimmen, daar hebben wij de ruimte niet voor. Die eerste 30 meter hoogte, die moet ik vlot kunnen pakken, daarna mag het wat rustiger.
    4 kilo zou geen probleem mogen zijn, maar dat lukt vermoedelijk ook wel met de huidige prop, want dergelijke zwevers blijven bij 50 km/u echt ook nog wel vliegen, en bij die snelheid heb ik volgens Pé Reivers nog ongeveer 5 kilo effectieve trekkracht terwijl de Big lift bij die snelheid ongeveer 1 kilo trekkracht "verbruikt".
    Blijft er 4 kilo over om het totaalgewicht omhoog te trekken, en dat zou, theoretisch, nog steeds ergens tussen de 5 en 10 meter per seconde aan stijgsnelheid moeten kunnen geven.
    Continue draaiend in verband met de temperatuur gaat daar ongeveer 1 kilo vanaf, nog steeds genoeg.
    Mijn Ogar moet het met vééél minder doen, en die gaat met zijn 5,5 kilo ook met ongeveer 5 m/s omhoog.

    Als het maar eenmaal vliegt, en ik zo snel mogelijk naar die 50 meter hoogte kom.

    Ik moet gewoon geen snelle zwevers slepen...
     
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt erg mee hoor...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tuurlijk valt dat mee
     

Deel Deze Pagina