Verzamel topic van herintreder

Dus even voor de controle 150 cc per 5 liter olie dan toch?

Ik kijk nog even welke kan ik pak.
Op lekkage zit ik niet te wachten maar ik ben ook een vrij voorzichtig persoon.

Zenoah loopt prima met mengverhouding 1 op 50 . Sterker nog daar lopen al mijn motoren op .
Ze lopen ook prima op 1:100. Of 1:20. Het verschil zit hem in de levensduur.
Ik heb zelfs een imitatie zenoah (kantenmaaiertje) prima zien lopen op pure benzine. Dat hield ie alleen slechts 1 tankje vol. Liep niet eens vast, bleef gewoon lopen totdat de tank leeg was.
Daarna kregen we hem niet meer aan de praat en had ie nagenoeg geen compressie meer.

Er zijn een hoop experimenten geweest, ook door gerenommeerde fabrikanten zoals Yamaha, met schraler smeren. Hoofdzakelijk in verband met emissie eisen. De resultaten zijn over het algemeen eenduidig, meer olie is meer levensduur en meer emissies, minder olie is minder levensduur en minder emissies.
Dus even voor de controle 150 cc per 5 liter olie dan toch?
Yup...
100 ml is 1:50
150 ml is 1:33,333333333
200 ml is 1:25

De exacte mengverhouding is MINDER belangrijk dan het feit dat je een beetje nauwkeurig iedere keer hetzelfde mengt.
Probeer zo precies mogelijk te mengen.
Ik doe altijd (als ik geen 1:10 meng) bijvoorbeeld 200 ml in een 1 liter maatkan, en giet dan éérst die maatkan verder vol met benzine.
Effe roeren, dan blijft er vrijwel géén olie in die maatkan plakken. Op die manier heb je elke keer dezelfde hoeveelheid olie.

Ik kijk ook een beetje wat er uit de uitlaat komt.
De tijd van vliegen begint nu te naderen.

Dan zou ik er even een kort stukje "helder" siliconenslang aan steken, zodat je het beter kunt zien, want die uitlaat houdt min of meer de hele romp schoon.

Ik lees net in mijn mail dat ik nog een maandje geduld moet hebben.
Het bewuste snoertje wordt eind juni geleverd.
Zo gauw ik het heb laat ik weer van me horen.
Of ik moet de flaps blokkeren maar dat ene maandje kan er na 10 jaar ook nog wel bij.

Laatst bewerkt:
Ik wist het wel: Wob heeft die flaps nooit gebruikt. Dáár zou ik NIET op gaan wachten... ;)

Ik kan momenteel slecht uit de weg in onze garage vanwege een groot rolluik.
Eerdaags wordt hij geplaatst dan heb ik weer ruimte.
De ruiten moeten nog vast gelijmd worden.
En dan kijk ik gewoon wat ik doe.
Is het matig weer dan wacht ik anders zet ik ze vast.

die joekel viegt probleemloos zonder flaps.
ik zou me ook als eerste vlucht na 10 jaar niet gaan belasten met het bedienen van flaps, maar eerst zorgen dat de knietjes niet meer trillen en je relaxed vliegt voor je dat soort zaken erbij introduceert.

Ik wacht toch liever op het stekkertje.
Eigenlijk wil ik weer gaan vliegen om te ontspannen.
Dus als mijn knietjes gaan trillen is het een verkeerde keuze geweest om te gaan vliegen.;)

Ik wacht toch liever op het stekkertje.
Eigenlijk wil ik weer gaan vliegen om te ontspannen.
Dus als mijn knietjes gaan trillen is het een verkeerde keuze geweest om te gaan vliegen.;)
Na 10 jaar is het normaal hoor als de eerste vlucht wat zenuwen ontlokt . Zelfs bij een ervaren vlieger gebeurt dit bij een maiden . Niks aparts aan ,totaal normaal .
Ik zeg altijd ik ben altijd klaar voor de tweede vlucht , de eerste nooit .

We gaan het allemaal beleven.
Vandaag is het snoertje binnen gekomen dus kan nu alles klaar gaan maken en gaan vliegen.
Onze garage is nu ook leeg dus heb weer ruimte om te rommelen.

Back