Verzamel zeur-draad

Blijkbaar is het momenteel de trend om in dit elektro-sub-forum te gaan liggen zeuren over dat brandstof beter-sneller-langer-meer-mooier-etc. is dan die elektronen-molens.

Om de brandstof vliegers tegemoet komen om toch hier hun beklaag/uiting van angst kwijt te kunnen, start ik dit verzamel draadje in de hoop dat de echte draden verder gespaart blijven van dergelijke opmerkingen.

m.vr.gr.

Rick

P.S.: de starter van deze draad hadt een vooruitziende blik

P.S.II: kan een moderator dit draadje sticky zetten, nog makkelijker voor die jongens

ik vind bijde mooi elektro is mooi schoon en het zijn lichte modelen en brandstof brandstof voor het geluid en de geur dat heeft toch wel iets
maar ik hoop dat de gemeentes van heel nederland niet het brandstof vliegen gaan verbieden

Ik vind brandstof mooi, als et van iemand anders is. :P Laat die zn handen maar vies maken, alleen kijken vind ik prima, :)

ok vet is een nadeel van brandstof en de motors krijg je soms moeilijk afgesteld. :evil:
nog een voordeel is je hoort beter hoeveel toeren je motor maakt en dat is als beginner wel fijn vind ik
maar iedereen mag zijn mening hebben we leven toch in een democratie :roll:

Laat ik voorop stellen dat ik zowel brandstof als electro vlieg en dat beide systemen zijn voor en nadelen heeft.
Maar door juist dit soort threads te starten, woeker je juist de felle discussies op die die al oneindig keer gehouden zijn!!! :hammer:
Lekker verder discussieren in "het cafe" waar dit soort threads thuishoren en hier maar gelijk wat mij betreft een slotje op.

ik vind het belachelijk dat ze daar over zagen "elektro is beter dan brandstof" of omgedraait. ieder zijn ding
ik vind persoonlijk elektro leuker omdat ze in het algemeen stiller zijn en niet moeilijk af te stellen zijn.

Ik heb geen verstand van dat spul, maar zijn die benzine motoren niet peper duur? Kortom wil je van de vettigheid af, dan moet je 3 cijfers dokken? Of valt dat wel mee?

een clublid zegt altijd: "im den dauer bleibt nur electric power"

denk gezien alle ontheffingen en milieu aspecten dat hij toch gelijk krijgt op den duur.

Bertus zei:
En jullie hebben het allemaal over brandstof is vet.
Maar brandstof is wel algemeen.
Ik vlieg op benzine daar zit maar 2 % olie in.
Mijn vliegtuig is nu 5 jaar en jullie kunnen nog geen vet vinden hoor.
De uitlaat komt bijna achter uit de romp
En je kan ook niet zeggen dat electro goedkoop is
Dat hang helemaal van de grote van je model af.
Ik vlieg niet meer met methanol omdat die inderdaad vet zijn.
En benzine als hij goed loopt hoef je hem niet meer af te stellen.
Vaak kom je even wat aanloop problemen tegen maar daarna is het over.

Ik kan niet eens bij mijn stelnaald.
Ik moet dan heel mijn prop spinner en mijn motorkap er af halen.

Het nadeel van electro is, dat je zoveel accu's en laders moet hebben om continu door te kunnen vliegen.
Vermogen is geen enkel probleem meer.
Ergens op dit forum staat een linkje met een film van een 150 cc kist die is omgebouwd naar electro.
Maar dan ben je een vermogen (geld) kwijt.

Het zal dus bij mij nog wel even zo blijven dat ik zwevers electro heb.
En motorkisten benzine.
Maar er verschuift wel steeds meer natuurlijk door de mogelijkheden.
En de regels.
Dus alles heeft zijn voor en nadelen.

Zo zwart/wit kun je het allemaal niet stellen. Een van de grootste factoren is met wat voor vliegtuig je vliegt. Met m'n easystar b.v. kan ik met 2 pakketjes van €15 non-stop achterelkaar door vliegen... maar dat zegt niks.

Een 150cc motor is m.i. al niet te betalen.. en niet echt representatief voor wat de gemiddelde vlieger gebruikt.

Leuk zo'n draad :D

Ik vind electro overigens gevaarlijker :roll:

Overigens, over beide is nú eindeloos te discussieeren, de vóór en nadelen enzovoorts. De door Gerard genoemde quote vind ik wel leuk..(los even van al dat milieu gedoe...)

"im den dauer bleibt nur electric power"

Al gelezen over hoe men energiecellen gebruikt om H2 en O2 om te zetten naar electrische energie ??... (de laatste FMT had hier ook een artikeltje over....een soort planck ;) op (deels) waterstof )

Al gezien wat electro de laatste twee , drie jaar aan ontwikkeling doormaakt ??....

Er kómt een dag dat electrovliegers nét zo naar brandstofvliegers kijken, als dat brandstofvliegers nu naar bijv. dieselvliegers kijken.........(.....ach wat schattig...een dieseltje....dat vlogen we vroeger ook :) )

Er kómt een dag dat electrovliegers nét zo naar brandstofvliegers kijken, als dat brandstofvliegers nu naar bijv. dieselvliegers kijken.........(.....ach wat schattig )

Die dag gaat komen en snel ook.
Mischien is die er al, maar willen die motorvliegers niet toegeven.
Zie vaak van die jaloerse blikken.
Hij vliegt de heletijd, denken die brandstof vliegers,
Kijk maar eens bij F3A!!!!
Hoe vaak ik niet hoor Landing!!!!! motor afgeslagen, je wil het niet weten.

Maar goed ik vlieg al 20 electro en wil niet meer anders.

Han.

Even advocaat van de duivel spelen, ook ik hou van discussie :D
* verkoolde regelaars
* opbollende of blazende accupakketten
* de energie in de accu komt uiteindelijk ook uit fossiele brandstof, hetzij uit autobenzine hetzij uit kolen/gas/olie gestookte energiecentrales
* herrieschoppende propellors (elektro toestellen met duwprops, grrrrrrrr &^%$#@#! )

Ik weet niet of ze allemaal kloppen, maar speculeren mag. :P Effe lekker in het kippenhok stampen.

Antwoord op meneer Ron zijn lijstje:
- Opgestookte cylinders/gloeipluggen, veel meer sloopbare mechanica.
- Vanalles dat corrodeerd door morsende brandstof
- Hoe vliegen jullie zonder accupower? Electrische pompjes, starters, plug gloeiers, ontvanger? ;)
- Al eens pylonracende brandstoffers gehoord? Dat is anders ook geen mozart. ;) Terwijl electro pylonracers hierbij vergeleken toch wel vrij stil zijn.

ron van sommeren zei:
Even advocaat van de duivel spelen, ook ik hou van discussie :D
* verkoolde regelaars
* opbollende of blazende accupakketten
* de energie in de accu komt uiteindelijk ook uit fossiele brandstof, hetzij uit autobenzine hetzij uit kolen/gas/olie gestookte energiecentrales
* herrieschoppende propellors (elektro toestellen met duwprops, grrrrrrrr &^%$#@#! )

En in volgorde :

*Kompleet aan gort gedraaide brandstofmotoren (abn/roest/hydrolock)
*Erm... brandstofvliegers kunnen slecht (FAQ's/gebruiksaanwijzingen) lezen:?
*Het is goedkoper/schoner één keer fossiele brandstof te verbranden en daarna naar electro om te zetten, dan met zn allen de open haard op te stoken.
*electro propellors in duwopstelling verhouden zich net zoals de brandstofversies. De laatste maken alleen nóg meer herrie, of brandstof trekprops maken veel meer herrie tov trekprops electro.
*Wij gaan onze laadaccu op het veld laden met zonne-energie, niks fossiel. Eerste vluchtjes op kosten ENECO (groene stroom !), na herladen op het veld gewoon de ZON als ernegie maatschappij. Electro kan met minimale investering zero emission ! (los even van de fabricage accus/motoren enzo, die milieu belasting heb je bij brandstofspul ook)

Niet genoemd het concetratieverstoring/rust rendement electro! : wij hebben het afgelopen seizoen dagen en avonden meegemaakt met alleen electrovliegers (volle pits, 10+ man). Met 10 electrotoestellen in de lucht/pits kan je prima met elkaar PRATEN op het veld. Dan komt er ineens één brandstofvlieger op het veld met een 10CC met expansiepijp..... als die gaat starten/vliegen is ineens geen normaal gesprek meer mogelijk..wat een t****ke herrie :P.

He Ron:
Wat dacht je van vast lopende zuigers.
Los rakende uitlaten.
Verkeerde brandstof.
Of lege startaccu's (Han kun jij die even laden)
Slechte of verkeerde gloeipluggen.
Lamme armen van het aanslaan.
Of ga lopen ...... anders...
Er was geen brandstof op voorraad.
Vele tanken en na afloop het hele zooiteje weer uittanken, na einde vliegdag nog niet gevlogen.
Speeling op de lagers.
Terug slaande propellers.
Uren lang poetsen om model weer schoon tekrijgen.
Wat kost dat wel niet aan glassex.
Het in rook zetten van electrovliegers.
Hangt soms gewoon een hele walm.
Ik hoef nooit tezeggen of ik bij de clug gevlogen hebt, Ik ruik naar de methanol en wonderolie.
Had vandaag verkeerd mengsel.

Oke zo kan die wel weer.
Han.

Back