Verzamel zeur-draad

Wil je "het" geluid en toch electro? Gewoon n schep zand erin..

Weten we inmiddels eigenlijk al welke tak et minst milieubelastend is?

Iets wat bijna alleen met electro kan .... doosje met twee volgeladen accu'tjes in je zak .. zender in de éne hand .. holiday'tje in de andere .. 150 meter lopen ... 45 minuten rachen (en Lachen) ... , 150 meter terug lopen ... zender + vliegtuig op een stoel leggen en zelf op de bank ploffen .... zonder ruzie met de vechtgenoot (en hond) ...

ik heb ze beiden, en geniet van de voordelen van de 2. Elektro voor de kleine kistjes, voor thuis, indoor en als het te slecht weer is om aan een motor te prutsen. Al zijn lipo's bij koud weer ook geen schitterende oplossing, gisteren nog problemen gezien omdat ze door de kou inkakten.
Methanolmotortjes voor het "grotere" werk. Omdat dit goed betaalbaar is. En ik op een goedkope manier veel vluchten kan maken op korte tijd. Als je een kistje van 1m50 wil uitrusten met electro en 6 vluchtjes wil maken op 2u, dan ben je in vergelijking met brandstof een fortuin kwijt. Ik schat dat je dan toch minstens 3 paketten van een 100€ nodig heb en nog eens 3 laders. En als je die paketten nu nog een paar 100 keer kon gebruiken maar da's dus ook niet het geval.
Zou nog wel naar benzine willen overgaan, maar is voor het moment een te grote investering.
Beide hebben hun voordelen en beperkingen, voor mij het voordeel van glow is dat het goedkoop is, nadeel is en blijft het geluid (over de betrouwbaarheid kan ik niet klagen). Electro is stil, maar duur zeker als je veel vluchjes wil maken op korte tijd.

IJskoude brandstof motoren zijn volgens mij ook geen feestje, ofwel?

En et feit bij electro is helaas (nu nog) groot is duur. Maar de lipo markt donderd op et moment flink omlaag en die dingen worden steeds maar goedkoper. Kijk maar naar die ELE lipotjes. Ik heb er werkelijk nog niemand over horen klagen. Bovendien heb ik gisteren in Alphen iemand een leuk outrunnertje zien vasthouden waar waarschijnlijk menig oliemolenaar nog flink van in zijn handen zal wrijven. :P Grootschalig electro is dichter bij dan je denkt. Als de asiatische sweatshops zich er eenmaal op gaan storten, is et gedaan met de brandstof denk ik.

Ik ben benieuwd hoelang et nog zal duren. Ik schat zo rond 2010 zonbeetje, als die lipo's van toshiba zich een beetje hebben kunnen nestelen (45C laden!), en de grotere brushless dezelfde kant op gaat als wat er op et moment met de 400 klasse gebeurd, zal menig brandstof vlieger toch gaan nadenken over zijn toekomst.

Goed punt Freak. Kijk naar de trends.

Aan de ene kant de techniek die steeds beter beschikbaar komt.
Aan de andere kant de trends van onze modelvliegvelden.
Nieuw veld regelen wordt steeds lastiger. Bestaande velden moeten altijd oppassen voor bestemmingsplannen (bebouwing of juist natuur bestemming).
De optie "alleen electrisch" is dan een betere optie dan "geen veld".

Kosten aspect:
5 liter brandstof schijnt meer dan 20 euro te kosten. Daar heb je 1 stevige lipo (ca 2000 mAh) of 3 NiMh cellen voor.

Stel een 6.5cc kist. Komt overeen met 12-16 cellen (8-10 lipo's van dat 2000mAh type)
Met 50 liter brandstof kan je 200 vluchten maken. Voor dezelfde prijs heb je 10 lipo's voor dezelfde (aangenomen) 200 vluchten.
Besteed je het bedrag aan NiMh wordt dat 3x zoveel met 600 vluchten.
==> Bij NiMh elektrische vlucht kost 1/3 van brandstof vlucht.

Benzine motoren zijn wel zuinig, echter alleen voor grotere (en duurdere) modellen bruikbaar.

Voorzichtige conlusie:
Bij het kleine spul wint elektro, gewoon omdat daar dingen mee mogelijk zijn die met verbrandingsmotoren niet of onhandig zijn (Wie vlieg er nog met een cox motor? zet er een sp400 op!)

Rond de populaire "40" klasse is het echt persoonlijke voorkeur. Elektro is in aanschaf duurder, Kosten per vlucht vallen nog mee.

voorbeeld:
Bij handige keuze (buitenloper+ESC 150,-, 12NiMh 85,- , lader 80,-) voor 600 vluchten.
Hiervoor heb je: 6.5cc 100,- , startspul 30,- , 9x5 liter brandstof 180,- waarmee je 180 vluchten kan maken.
Kopen we een extra accu en voor het zelfde bedrag nog wat brandstof:
Elektrisch: 1200 vluchten
Verbrandings: 180 + 84 = 264 vluchten

Groot spul:
- Benzine meest economisch.
- Grote viertakt in aanschaf, grote 2tact gloeiplug in gebruik duur.
- Electrisch: Is zeker mogelijk, maar kosten rijzen nog de pan uit (Bij NiMh zoals Han gebruikt echter gewoon evenredig met gewicht)

De trend:
Lag vroeger de grens bij kistjes van 1.5kg (sp600, 7 cellen), tegenwoordig kom je redelijk betaalbaar (lader, accu, motor) tot "40" klasse. De "haalbaarheidsgrens" schuift echter steeds op naar groter!

ik ga niet ontkennen dat in de toekomst electrisch vliegen waarschijnlijk voor 90% het geval gaat zijn, maar we vliegen nu en niet in de toekomst :wink:

Tja Harold, als ik het rekensommetje zo bezie is het wel voordelig, al heb ik mijn bedenkingen een beetje. Ik vlieg met gewone clubbrandstof, 5€ voor 5L
Dus om even op je voorbeeld terug te komen
12xNiMh 85€ komt neer op 85 L brandstof of 425 vluchten. Ik denk dat dan het vet ook wel van de soep is met je accu's.
Ene welke elektromotor met regelaar vind je voor 150€ die vergelijkbaar vermogen levert als een 6.5cc? Dat betaal ik ongeveer om een Shockflyer van 200gr in de lucht te krijgen.

Stel een 6.5cc kist. Komt overeen met 12-16 cellen (8-10 lipo's van dat 2000mAh type)
Met 50 liter brandstof kan je 200 vluchten maken. Voor dezelfde prijs heb je 10 lipo's voor dezelfde (aangenomen) 200 vluchten.
Besteed je het bedrag aan NiMh wordt dat 3x zoveel met 600 vluchten.
==> Bij NiMh elektrische vlucht kost 1/3 van brandstof vlucht

Maar dan heb je wel een 4 min motorlooptijd tegenover 10min volle gas met een 6.5cc

En Harold, je lader moet je er niet bij betrekken, met brandstof heb je ook vanalles extra nodig (oa een lader) dus die 80€ win je nog (eerlijk is eerlijk)

@ Freak: in de winter is een glowmotor inderdaad helemaal geen lachertje. Tegen dat hij gestart is, wat afgeregeld en op het veld gezet zijn je vingers wel blauw van de kou. Ik was afgelopen weekend blij nog een oude twinstar te hebben

en dan is er nog de factor persoonlijke smaak: voor mij heeft het wel iets zo'n verbrandingsmotor. Al kan ik hem soms 100m ver schoppen als hij niet wil gaan. (samen met de sporadisch onverklaarbaar opgefikte regelaar van mijn electromodel)

Ach als we maar leut hebben...

Ik ga niet iedereen afkraken.
Maar mijn elektro kisten vliegen echt niet het langst.
Maar vlieg vaker langer dan die brandstofkisten.
Die maken in het algemeen ook niet van die lange vluchten.
vaak maken ze met 1 tankje oook meedere vluchten.
Denk bij me zelf wel eens die is ook snel terug.
Krijg vaak het antwoordt van dat was lang genoeg anders raak ik mijn concentratie kwijt.
Dus het maakt echt niet veel uit.
Ergens kwam ik tegen dat iemand 20 vluchten op een dag maakt.
Maak dat de kat maar wijs.

Tot zover ga lekker kerstmannetje spelen.

Han.

Han zei:
vaak maken ze met 1 tankje oook meedere vluchten.
........
Ergens kwam ik tegen dat iemand 20 vluchten op een dag maakt.
Maak dat de kat maar wijs.

Ik vlieg meestal mijn tank helemaal leeg, zodat ik al zwevend moet landen.
Vroeger gebeurde het bij mij wel meer dat ik 4L brandstof erdoor vloog met een 7.5 cc op een namiddag, komt toch dicht in de buurt van een 2tal vluchten. Tegenwoordig heb ik niet zoveel tijd meer en moeten we om 19u stoppen met vliegen, dus zijn het tussen de 5 en 8 vluchtjes.En dan vlieg ik 's avonds thuis nog wat electro

Als ik lees dat sommige van jullie vliegers tot 200 Km rijden in de auto om bij jullie club te komen, dan moet er niemand gaan beginnen over de milieu belasting van brandstof motoren.....
:wink:

Afgelopen zondag kom ik op de club.
Steek een lipo in mijn Multiplex Hummel. Plak de koelgaten even dicht en gooi het ding de lucht in. Heb twee lipo's ongeveer tot de bodem leeggevlogen. Meer als een uur vliegen dus. (Heb in mijn uppie netzoveel gevlogen als de heren benzinestokers bij elkaar :wink: )

Achter me waren ze een baan aan het ruimen voor een benzinekist. Een hoop werk met meer als 10 centimeter sneew.
Ik land gewoon netjes op de sneeuw.

Brandstof en elektro hebben beide voordelen en nadelen. Maar laat mij maar rustig met mijn electrospul rondfladeren. Ik vind het mooi, en makkelijk. En stil....

kurt zei:
...Maar dan heb je wel een 4 min motorlooptijd tegenover 10min volle gas met een 6.5cc
...

Die 10 minuten haal ik al met 6 jaar oude RC1700.
De truuk is power management. Naar beneden gas dicht. Bij stijgen niet meer gas dan nodig.
Let wel! De meeste kisten van mij kunnen vertikaal. Dat doe je echter niet constant.

Ik reken met minumum-bovenblij-vermogen, gemiddeld vermogen over de hele vlucht en het maximum vermogen.
Uit de praktijk blijkt 40watt/kg rondtuf, 80watt/kg gemiddeld haalbaar en als piek 200watt/kg of meer.
80 watt/kg betekend bij een kist met juiste verhoudingen (aantal cellen, motor etc...) een stroom van rond 12A. Met 1800 mAh dus 10 minuten.

Probeer eens loopings, rollen etc.. met minimaal gas te vliegen. Je staat er versteld van hoe weinig je vaak maar nodig hebt (en de rest is dus verspilling.

Bertus zei:
...Stel ik trek liever niet meer dan 30 a 35 ampere.
Dat je ook bij elkaar met 30 ampere moet laden wil je continu kunnen vliegen.
...

Als ik 12A gemiddeld nodig heb, zit ik met 2x 5A laders al bijna continu.
Ik heb echter een 6A en 8A lader (schulzes).
Eventueel nog een zelfbouw lader met temperatuur afslag.
Het lukt mij dus om mijn 16 cellen pakketten sneller te laden dan ik kan leeg vliegen.

Over slepen:
Op stapel staat: Dynaflite decathlon. 7.5kg met 32 cellen en een dikke AXI.
Als ik hiermee zou gaan slepen, dan gebruik ik wel top vermogen (40A), dus dan na 2 sleeps (2x2 minuten) al weer aan de lader.
Met 3 sets accu's (RC1700, RC2400 en RC3300) zal vooral de oude nicad techniek goed te mishandelen zijn.
RC1700 zijn met 8A in kwartiertje weer vol.
Niet continu, maar 10-12 sleeps per uur moet haalbaar zijn.
Wel assistent nodig om accu's aan de laders te wisselen in clubhuis.

nou Harold, je hebt daar wel een aantal ijzersterke punten. Ik ken van electro niet zoveel en zie alleen want anderen van de club doen (die ook met methanoldampen groot geworden zijn zoals ik). Eigenlijk moet ik een hele andere manier van vliegen en bouwen aanleren. Niet meer met digitale gas vliegen is al een goed begin denk ik.
jammergenoeg bots ik tegen kostenplaatje aan, het is een redelijke investering, terwijl ik voor brandstog nog genoeg liggen heb om 10 jaar mee verder te kunnen.

Sja investeringen...ik heb al mn brandstofspullen laatst verkocht, en hield 1100 euro over bij elkaar. Nu had ik al genoeg electrospullen, maar met zon 1000 euro kan je als starter _lijkt me_ redelijk vooruit.

Tis maar een idee :)

Wat een waardeloze discussie zeg!!! 8O
Elektrovliegers en brandstofvliegers, ach... jullie zullen toch nooit uit deze (eeuwige) discussie komen. :?
Jullie vergeten de optie "zweefvliegen"!!! :D
Hoewel ik bij het motorvliegen wel mijn voorkeur voor elektro vliegen :!: , is modelzweven toch gewoon veel beter;
De veelzijdigheid van het zweefvliegen; aan de ene kant de rust, de stilte en de ontspanning, en aan de andere kant de spanning en de opperste concentratie.

Back