Via USB of COM communiseren

• Topicstarter Topicstarter hooli
  • Startdatum Startdatum
H

hooli

Guest
Hoi, hoi

ik ben helemaal nieuw op dit gebied, maar heb zeer veel ervaring op het gebied van sofware. Al enige tijd heb ik een idee in mijn hoofd en ben
ik opzoek naar een een samenstelling van producten die het volgende kan realiseren:

ik druk op een knop (op een schakelbord) en uiteindelijk zal er een tekst (of een ander herkenbaar signaal) via de USB (of COM Poort) binnenkomen (waar mijn software dan mee gaat werken)

Voorbeeld: ik druk op een knop en via de USB zal er de standaard text binnen komen "1".

Zelf denk ik aan de volgende apparaten:
- een drukknop
- een component dat het drukknop signaal omzet naar '1'
- een component dat '1' doorspeeld aan de USB adapter

ook zal ik dan een DLL nodig moeten hebben, zodat mijn software deze gegevens ('1') kan ophalen.

ik zie dat ik bij conrad het meeste wel weg kan halen... maar wat heb ik nou precies nodig?

bedankt...

Mogelijk is iets dergelijks makkelijker via de parralelle poort te realiseren. Via de compoort zou je echt een signaal moeten gaan samenstellen, op de parralelle poort volstaat het om bv. je schakelaar met een transistor en een weerstandje over een van de datalijnen te zetten.

Wil je het via de serieele poort, en vind je programmeren leuk, zou je het met een PICje en een Max232 kunnen oplossen.

Ik denk dat je beter je vraag hier op het forum kunt stellen:
Circuits Online - Stook de soldeerbout maar alvast warm

bedankt voor je snelle reply,
ik zal eens gaan kijken naar dat forum...

Wat dacht je van een USB Toetsenbord (of alleen zo'n nummeriek deel v/h toetsenbord, dat je bij je noteboekje kunt gebruiken) ... druk je op "1" dan komt in je programma "1" binnen ... het ontvangende programma kan dan ik vrijwel elke programmeertaal geschreven worden ... van Assembler tot C++ en voor de die-hards het lukt ook met COBOL en Fortran en de beginners doen het natuurlijk in BASIC ...

Parallele poort, seriële poort ... op de meeste laptop's al lang niet meer aanwezig en ook bij steeds meer desktop's schitteren ze door afwezigheid, USB rules in de "connection" world ... (voor de die-hards zijn er dan nog wel serieel of parallel naar USB converter kabeltjes alleen deze zijn niet 100% compatibel met de "echte" parallele en seriële poorten, helaas ...)

Ik vind de suggestie van het USB toetsenboard nog het beste :-)
hoe ik het zou aanpakken op vandaag: een USB keyboard emuleren met een PICje, dan heb je geen DLL nodig, gewoon de standaard keyboard drivers in windows/linux/... interfacen
seriële poort kan ook, is aan de 'keyboard' kant iets eenvoudiger qua programmeren, zoals reeds voorgesteld met een microcontroller (PIC oid) en een TTL-EIA232 converter (MAX232 oid). In windows kan je dan weg met mscom32 bvb.

Back