Victory op komst

• Topicstarter Topicstarter marlovdm
  • Startdatum Startdatum
M

marlovdm

Guest
Hoi iedereen,

Ik wil graag voor mijn eerste boot een brits linieschip maken mijn oog viel gelijk op de hms victory.

Nu ben ik dus van plan om modeltekeningen te kopen en deze 100 procent te vergroten zodat ze ongeveer 2.6 meter wordt.

Het enige probleem dat ik heb is dat ze op haar zeilen moet gaan varen en er dus geen pompje en dergelijken in komt.

Ps. de opmerking die ik niet wil horen is die over ervaring dit wordt mijn 1e boot en ik ben nou eenmaal eigenwijs.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.525376,4.435036

Al eens stil gestaan wat er allemaal komt kijken bij een model van zo'n schip? Wat je daar voor techniek nodig hebt om al die zeilen deftig te kunnen regelen?

Wat is je budget? Kosten stijgen namelijk exponentieel met het formaat van je boot... lijkt mij niet dat je dat gaat redden...

Trouwens... 2,6 meter.... ook al eens over nagedacht hoe je zo'n gevaarte tot aan het water krijgt? Daar heb je al een deftige wagen met aanhanger voor nodig...

Verder... al eens stilgestaan bij het gewicht van zo'n boot? De originele HMS Victory was 69,3 meter (incl boegspriet) en ik zal er voor het gemak even van uitgaan, dat jou 2,6 meter ook inclusief boegspriet is. Dan kom je dus uit op een schaal van 1:26,5 (ongeveer)
De originele HMS Victory woog 3550 ton.....vermits gewicht (waterverplaatsing) zich tot een 3° macht verhoud bij schaalmodellen, kom je dus uit op een schaalgewicht van 3550/26,5³ = 191 kg

Dus doe maar eens lekker eigenwijs, en laat ons gerust meegenieten van alle hindernissen die je ongetwijfelt nog te wachten staan......

Hoi iedereen,

Ik wil graag voor mijn eerste boot een brits linieschip maken mijn oog viel gelijk op de hms victory.

Nu ben ik dus van plan om modeltekeningen te kopen en deze 100 procent te vergroten zodat ze ongeveer 2.6 meter wordt.

Het enige probleem dat ik heb is dat ze op haar zeilen moet gaan varen en er dus geen pompje en dergelijken in komt.

Ps. de opmerking die ik niet wil horen is die over ervaring dit wordt mijn 1e boot en ik ben nou eenmaal eigenwijs.

Jongen, koop alsjeblieft een simpel bouwpakketje... Daar heb je voorlopig je handen vol aan. Als je wilt zeilen kan je beter een Micro Magic kopen: die kan je nog achterop je fiets vervoeren.
Het enige wat er nu gaat gebeuren is een helehoop frustratie, stampvoeten en uiteindelijk verdwijnt alles wat je hebt gebouwd in de kliko.
En stel... (er gebeuren namelijk ook nog wel eens wonderen) stel dat je vreselijk goed bent en je gaat je Victory tot een goed einde brengen: (over een jaar of tien waarschijnlijk) dan heb je 191 kilo bewerkt hout in je huis/tuin/garage staan waar je niet mee kan zeilen omdat het bul niet te vervoeren is.

Kortom: wordt wakker in de echte wereld (daar waar pixels werkelijkheid worden) en denk even na.
Geen ervaring, laag budget, waarschijnlijk nauwelijks gereedschap en als ik je bericht zo lees geen flauw benul waar je mee wil gaan beginnen.

Negatief? Nee.
Realistisch? Ja.

In bijna 10 jaar modelbouwforum hebben we al een aantal pubers langs zien komen met grootse plannen. Stuk voor stuk werd het na een paar dagen/weken/maanden erg stil. Wéér een "project" naar de bliksem door zelfoverschatting.

Probeer niet te rennen als je nog niet eens kan kruipen.

Die Micro Magic is een prima suggestie. Mooi instapmodel, en ze zeilen, mits goed afgesteld, erg goed. Vind je het dan nog steeds leuk, pak dan dit idee weer eens op, maar denk ook praktisch, zoals anderen al aanhaalden, het enorme gewicht van een boot van 2 meter 60. Ik zou hem dan terug schalen naar 1 meter 30 maximaal, of liefst nog wat meer naar die meter toe. Dat maakt hem een stuk handzamer. Voor een boot van meer dan 2 meter, met tuigage, heb je al bijna een kleine vrachtwagen nodig om hem te vervoeren.

Het is mooi plannen te hebben, en doorzettingsvermogen is goed, maar dit gaat verder dan "eigenwijs". Eerder in de richting van de Mount Everest willen beklimmen zonder ervaring met bergen, geen gids, een geen uitrusting. Kans dat je dan de top bereikt is zeer klein. Niet negatief bedoeld, maar gewoon praktisch.

Weer een jeugdige enthousiaste beginnend modelbouwer afgebrand.
Marlo geeft aan dat hij geen ervaring heeft in modelbouwen en dat had waarschijnlijk niemand van ons op zijn leeftijd. Maar verpak het dan zo dat hij zelf tot bepaalde conclusies komt.

In het noorden van Duitsland vaart een een model van een Hanzevaarder met een grote lengte en een groot gewicht. Het ding is door een groepje gebouwd en wordt door die groep met behulp van een karretje naar het water gebracht.

Wij, de "ervaren" bouwers en zeilers kiezen voor een model dat op de achterbank van onze auto past. Bovendien willen we zelfstandig en zonder hulp kunnen zeilen, dus de boot moet niet te zwaar worden anders krijgen we de boot niet weer op de wal getild.

Om te leren zeilen is de Micro Magic een goed alternatief.

Om te leren bouwen zijn er andere alternatieven, zoals de diverse modellen in de RG-65 klasse. Het stikt van de gratis tekeningen op het internet. Er wordt door de Blokzeilers in Blokzijl een wintercompetitie gezeild. Zie hun website.

Een ander alternatief is de Ducibella/Maribella van Uwe Kreckel. Makkelijk te bouwen. Grootte van ca 60 tot 90 cm. Vele varianten in zeilvoering mogelijk. Zie zijn website. De ene dag te varen met torentuig, de volgende dag met gaffeltuig. Zelfs een bezaan kan worden toegevoegd. Dat alles op dezelfde romp.

Heren sta niet direct klaar met uw commentaar. U hebt het ook moeten leren. Waarschijnlijk ook veel in de klikko moeten gooien, laat een ieder zelf bepaalde dingen uitvinden of uitproberen. Alleen dan leren we.

Aan alle grote uitvindingen zijn veel, heel veel mislukkingen vooraf gegaan. En alle uitvinders en ontwerpers zijn, vergeef met het woord, stronteigenwijs.

Marlo, veel succes gewenst, maar meet eerst even de deuren op. De Victory moet wel naar buiten kunnen.

Met vriendelijke groet,
Piet

Weer een jeugdige enthousiaste beginnend modelbouwer afgebrand.
Marlo geeft aan dat hij geen ervaring heeft in modelbouwen en dat had waarschijnlijk niemand van ons op zijn leeftijd. Maar verpak het dan zo dat hij zelf tot bepaalde conclusies komt.

PARDON? Een jongeman van (schrik niet!) 13 jaar gaat voor mij bepalen wat ik wel of niet mag zeggen? Dat dacht ik van niet.
En vervolgens roep je dat ik 'm afbrand?
Even goed in je oren knopen: als ik iemand afbrand, zie je heel andere zaken op je scherm verschijnen dan ik aan deze jongeman heb geschreven.
En ja, ik heb inderdaad "in mijn tijd" aardig wat geld in de vuilnisbak geïnvesteerd. En daar wil ik deze jongeman voor behoeden.

Te vaak hebben wij jongelui hier voorbij zien komen met woeste plannen die nergens op sloegen. Als je daar niets van zegt, leren ze geen moer en zijn ze voorgoed genezen van alles wat ook maar enigszins met modelbouw te maken heeft. En duiken weer achter het beeldscherm.
En nee, dat is geen leuke boodschap.

Als ik iemand hardhandig op de stoep trek omdat er een automobilist met 90+ in de bebouwde kom op hem af scheurt, is dat ook niet leuk voor betrokkene. Zeker niet als hij door mijn actie z'n pols verstuikt. Had ik 'm dan maar vrolijk moeten laten oversteken? Ik dacht het niet.
Bekijk het eens van die kant...

Edit: Bekijk (om je een beeld te vormen) even de andere berichten van de topicstarter... Dan begrijp je mijn reactie wellicht.

Laatst bewerkt:
wilde eerst reageren maar denk LA MAAR, succes knul
en dat zouden er meer moeten doen.

Marlo ik hoop dat het je lukt

groet Loek

Tja Roel,

Ook ik ben reeds jaren een modelbouwer in hart en nieren, ik kan mij nog goed de dag herinneren dat ik aan m'n allereerste plastic bouwdoos begon, ik was amper 10 en wist ik veel waar ik aan begon.

Een pareltje is die bouwdoos nooit geworden, maar ik was gebeten en ben nooit meer gestopt. Met de jaren groeide de ervaring, maar dat ging helaas ook erg vaak ten koste van domme fouten. Internet kenden we nog niet, en forums moesten nog uitgevonden worden... als er dan geen club in de buurt zat, was je aangewezen op het betere experimenteren, en het advies van de plaatselijke modelbouwzaak - hopende dat die een beetje goed was....

Veel modellen heb ik halfweg (of eerder!) zien eindigen in de "kliko" omdat ik niet tevreden was met het resultaat, of domweg niet meer wist hoe ik ermee verder moest. Advies had ik niet, ik moest alles zelf uitvinden.

Dus net als jou ken ik het gevoel telkens er hier zo'n jonge snaak in al zijn jeugdige naïviteit en onschuld met 1 of ander megalomaan project afkomt... denkend aan onze eigen fouten, en alle modellen die we vroegtijdig hebben zien stranden... en wat doe je dan in alle eer en geweten? Je probeert deze jeugdige nieuwkomer te behoeden voor de fouten die hem ongetwijfeld te beurt zullen vallen...

Soms kan je jezelf afvragen waarom, want blijkbaar wordt het niet in dank afgenomen. Blijkbaar heeft men liever dat we deze jonge snaken gewoon in de fout laten gaan....

Ik wou dat ik vroeger internet had. Ik wou dat ik vroeger via dit soort forums advies en raad had kunnen vragen. Ik wou dat ik vroeger op tijd behoed zou worden dat m'n jeugdig enthousisme niet te rijmen viel met mijn complete gebrek aan enige ervaring.... Misschien wil ik daarom nu de volgende generatie geven wat ik nooit heb gehad...

Maar als ik dan sommige reactie zie, denk ik vaak "laat ik me maar wat meer bezig houden met mijn eigen modellen ipv het forum, en laat de volgende generatie maar dezelfde fouten maken als ik destijds"

Een beetje plezieriger toon zou wel op z'n plaats zijn... Marlo heeft intussen al gesolliciteerd om moderator te worden voor het 'schepen-deel'. ;-)

Om mijn reactie wat perspectief te geven het volgende verhaal:

Ik had op mijn 20e al redelijk wat modelbouw-ervaring. Het begon met 1:72 Airfix vliegtuigjes van (schrik niet) 1,95 gulden in een plastic zakje toen ik een jaar of 10 was. Rond mijn 16e de eerste (plastic) pantservoertuigjes in 1:35.
Toen ik van school af ging en ging werken werd het modelbouwbudget wat ruimer en op een gegeven moment kocht ik mijn eerste kit met elektromotor: een Leopard 1A4 van Tamiya in de gigantische schaal 1:16. De prijs? 400 gulden. Inclusief "afstandsbediening" door middel van een batterybox met 4 batterijen er in en twee schakelaars voor de rupsbanden.
Toen die tank eenmaal goed reed (na dik een jaar) was ik ondertussen gegrepen door het "schepenvirus". Wat was mooier dan een LCT (Landing Craft, Tank) te maken voor die Leopard? En met "echte" radiobesturing?
Niet gehinderd door enige kennis kocht ik een aantal platen balsahout en een paar grote vellen papier. En ik ging driftig tekenen en ontwerpen.
Dat resulteerde na een aantal maanden in een soort rechthoekige doos, een meter lang en 40 cm breed, van balsa, waar de Leo in- en uit kon rijden. Tenminste... op de vloer van mijn kamer. Na een paar maanden sparen kocht ik mijn eerste radiobesturing, twee motoren, schroefaskokers en schroefassen, roeren, regelaar en accu's.
Deze verzameling werd in de LCT gebouwd en op een goede dag ging de LCT naar het water. Voorlopig nog zonder Leo. De eerste proefvaart was geen onverdeeld succes. Omdat ik de schroeftunnels rechthoekig had gebouwd, kregen de schroeven geen water genoeg. Het gebakje was uiterst windgevoelig, de boegdeur liet water door, en daarbij maakte het weinig uit of hij open of dicht was; binnen 10 seconden stond er 2 cm water in het ruim en kwam er steeds meer bij. Kortom: 20 seconden later ging de LCT uit het water, terug naar de vloer van mijn kamer en ik terug naar de tekentafel.
Om een lang verhaal kort te maken: nog drie keer heeft de LCT water onder de romp gehad. Nog steeds zonder tank aan boord. Na de derde keer vond ik het welletjes en moest bekennen: mislukt.
Alle apparatuur werd eruit gesloopt en het (dure) balsa ging inderdaad rechtstreeks in de vuilbak. (Een open haard hadden we niet)
Na weer een paar maanden sparen en een ervaring rijker bouwde ik met hulp van mede-modelbouwers mijn volgende modelschip af. Een Schutze van Robbe. Stond, half gebouwd, in de winkel voor een redelijke prijs. Iemand was er aan begonnen en was er na een tijdje achter gekomen dat dit niet "zijn ding" was. Die Schutze heeft het tien jaar volgehouden...

Hoi iedereen,

(A) Ik wil graag voor mijn eerste boot een brits linieschip maken mijn oog viel gelijk op de hms victory.

(B) Nu ben ik dus van plan om modeltekeningen te kopen en deze 100 procent te vergroten zodat ze ongeveer 2.6 meter wordt.

(C) Het enige probleem dat ik heb is dat ze op haar zeilen moet gaan varen en er dus geen pompje en dergelijken in komt.

(D) Ps. de opmerking die ik niet wil horen is die over ervaring dit wordt mijn 1e boot en ik ben nou eenmaal eigenwijs.

Hoi Marlov,

(A) Je "wilt" een brits linieschip gaan bouwen, wat wordt het uiteindelijk??

(B) Dat kopen van je tekening zal zeker gaan lukken, mits je voldoende gespaard (oid) hebt.

(C) Wanneer dat je enige Probleem is, ben je een gelukkig mens (kind).

(D) Ga je ook niets zeggen over je ervaring, die heb je dus niet met je nog te bouwen 1e boot.

Dus gewoon doen en bouwen die boel, alleen zou ik voor gij begint eerst de opmerkingen van de andere eens op je in laten werken.
Die zijn er niet om je af te branden, die zijn er allen om je eerst eens te laten denken over wat je wilt en hoe realistisch dat is.

Voor de gemiddelde modelbouwer is een door jouw gewenst model zodanig gecompliceerd, dat voor de bouw veel kennis en vaardigheden gevraagd wordt.
Tijd is voor jou geen probleem, die heb je op jouw leeftijd genoeg en financieel is voor jou de sky de limiet, vervelend genoeg moeten de oudere modelbouwers er allemaal voor werken (en daar gaat zo ontzettend veel tijd in zitten) dat ze jou daarvoor wilden waarschuwen.

Hoe was die spreuk ook alweer,

spring nooit verder dan je polsstok lang is of zoiets, doe daar wat mee enne ik hoop voor je dat je met minder vallen en opstaan tot een goed resultaat komt dan al deze "oude" knarren (modelbouwveteranen met een bulk ervaring).

(persoonlijk zou ik als eerste model wat anders bouwen en de diverse vaardigheden onder de knie willen krijgen, maar ja had ik maar een vak geleerd...)

@ roel, idd is het leuk om zijn andere bijdragen aan het forum eens te lezen......

Laatst bewerkt:
Laten we wel stellen, iedereen moet weten wat hij of zij doet. Maar in de jaren dat ik bij een club zat heb ik er een aantal zien komen die grootse plannen hadden, of wel wisten hoe het moest. Van eentje lag zijn bootje binnen 15 minuten op de bodem, een ander familielid weigerde om zijn electronica/bekabeling in de boot beter te organiseren, met als gevolg dat elke boot die binnen een meter afstand kwam spontaan op tilt sloeg. Maar dat lag niet aan de boot met de in elkaar gedraaide draden, geen ontstoring op de motoren, etc, nee hoor...

Einde van het verhaal was altijd hetzelfde, de vaarhobby werd aan de kant geschoven omdat het niet wilde lukken met de boot. Je leert van je fouten, maar voorkomen is beter dan genezen. Zelfs al luister je naar alle adviezen die je krijgt, dan moet je nog steeds ervaring opdoen, en dat moet je echt helemaal zelf doen. Dus er blijft dan nog genoeg over om eigenwijs in te zijn. ;-)

Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil ik nog eens reageren. Maar deze topic is opgezet door Marlo omdat hij een boot wilde bouwen.
Dus laten we terugkeren naar de vragen van Marlo.

Al het andere kunnen we beter aan de stamtafel in het schipperscafe bespreken.

Indien ik op iemands tenen heb getrapt dan sorry.

mvg,
Piet

Eigenlijk wil ik nog eens reageren. Maar deze topic is opgezet door Marlo omdat hij een boot wilde bouwen.
Dus laten we terugkeren naar de vragen van Marlo.

Al het andere kunnen we beter aan de stamtafel in het schipperscafe bespreken.

Indien ik op iemands tenen heb getrapt dan sorry.

mvg,
Piet

Klopt helemaal. Maar als je aan de ene kant om advies vraagt, en tegelijk aangeeft dat waarschijnlijk niet op te gaan volgen ("ik ben eigenwijs") dan vraag ik me af wat de topicstarter wil. Kant en klaar oplossingen om zo'n mega schip varend te krijgen zijn er niet, zelfs ervaren modelbouwers zullen niet zonder grondige voorbereiding en vooraf kijken naar de haalbaarheid aan zoiets beginnen.

Ik zou zeggen, begin met een eenvoudiger boot, of anders in ieder geval met een kleinere Victory. Als je rond de meter lengte blijft, kun je kijken naar andere schepen in die schaal die zeilend zijn gemaakt, en de daar gebruikte oplossingen toepassen. Groter betekent sterkere lieren nodig, zwaardere electronica, en veel meer ballast om de boot rechtop te houden.

Wil je dat niet, en gewoon kop in de wind zo'n project gaan beginnen, dan zou ik zeggen, veel succes! Ik zie de eerste bouwfoto's met spanning tegemoet. ;)

Marlo ,vermits ik de Santisima Trinidad (tegenhanger Victory) varend aan het bouwen ben op schaal 1:50, kan ik zeggen dat ik een beetje ervaring heb.

Als je dit wil bouwen , hou ik je niet tegen. (het was ook mijn eerste schip)

maar :

eigenlijk is de schaal veel te groot.

ik als volwassenne kan mijn boot bijna niet meer hanteren.

ik heb een kraan moeten maken om ze in het water te leggen.
Moet nu een aanhangwagen gaan aanpassen om ze te vervoeren.( Door het vele touwwerk zijn de masten niet demonteerbaar ofwel moet ik een paar uren monteren naast de waterkant voordat ik kan varen)

daarom stel ik voor dat je is naar deze site kijkt .

een victory op schaal 1/100 (van plastiek) maar wel zeilend.

1:100 Heller HMS Victory - RC Groups

als je dan nog altijd zin hebt om deze boot op een andere schaal te bouwen , dan heb je al een beetje ervaring met het bouwen van rc- 3 masters.

ps : dit scheepje kan je tijdens deze winter bouwen tegen een relatief lage kost.

Uw groot bootje gaat u 4jaar tijd kosten + nog eens 1000 a 2000 euro aan materiaal en gereedschap. (en dit is heel voorzichtig gegokt)

mvg Luc

Hoi Marlov,
Eigenwijs is top maar niet te. De gevorderden zeggen hier rake dingen. Newbie geeft hele goede tips. Als je echt wil gaan bouwen zou ik contact opnemen met iemand in de buurt, waar je misschien mag bouwen en die je kan helpen bij ingewikkelde dingen. In ieder geval iemand waarmee je je plannen goed mee kunt doorspreken. Dat heb ik ook gedaan. Ik had helemaal geen ervaring en heb voor een niet al te moeilijke boot gekozen, dacht ik. Maar ik ben tegen dingen opgelopen waarvan als ik het helemaal alleen gedaan had ik de boot allang had kunnen weg gooien. In ieder geval succes. En budget is veel waard;)

Gr Geert

Back