[vid]How to solder Deans / bullet / Traxxas / Multiplex connector

En daarom heb ik dus gauw nog een rol van 10 kilo gehamsterd bij de legerdump.
Gezeur met die zilvertin ook, ik hoor alleen maar nadelen.
 
Nadelen? Ja die zijn er zeker maar er zijn ook voordelen en daar hoor je niet zo vaak over.
Het soldeertin dat nu gebruikt wordt bevat een hoeveelheid zilver. Hierdoor is het een ietsje beter geleidend dan het "oude" soldeertin. Het is tevens sterker, het breekt minder snel. Mist goed gesoldeerd natuurlijk.
Het "grootste voordeel" is dat er geen giftig lood meer in zit dat in het "milieu" terecht kan komen.
 
Als je de rode T connectors soldeert moet je zeker niet het mannetje in het vrouwtje steken tijden het solderen. Deze connectors maken namelijk de contactdruk door zich af te zetten tegen het kunststof. Als de contacten heet worden door solderen vervormen ze, door de druk, het kunststof, waardoor de contactdruk afneemt, ook als het contact weer afgekoeld is. (contactweerstand neemt toe). Het lijkt allemaal goed te gaan tot je 20 Ampere erdoor heen stuurt. Dan smelten de connectoren weg.

Omdat de contacten van connectors een lage warmtecapaciteit hebben (lager dan de dikke draden die je eraan soldeert) is het verstandig het contact eerst te vertinnen. Dan de draad te vertinnen, en de draad daarna aan het contact te solderen (zodat het contact zo kort mogelijk warm is).

Inderdaad: loodvrij soldeertin is een drama voor de hobby. Het is heel kritisch in temperatuur, en vloeit niet zo goed. Als je nog loodhoudend tin hebt...gebruik dat dan.
 
Laatst bewerkt:
Als je de rode T connectors soldeert moet je zeker niet het mannetje in het vrouwtje steken tijden het solderen. ...
Merci :) toegevoegd aan openingsbericht.

Inderdaad: loodvrij soldeertin is een drama voor de hobby. Het is heel kritisch in temperatuur, en vloeit niet zo goed. Als je nog loodhoudend tin hebt...gebruik dat dan.
En combineren van loodhoudend en niet-loodhoudend soldeer is ook niet goed, zoals in mijn voorgaande bericht met link is beschreven.
 
Back
Top