Waarom hier een even aantal cylinders mogelijk en bij verbrandingsmotoren on-even aantal? Ik kom d'r niet uit ... radiaal rotary
dat heb ik toevallig ook zitten kijken, en dat is nog niet uit mijn gedachten..... die warmtewisselaar is gaaf zeg, is dat iets voor een thuis-constructie? Die opbouw van die sterren daar wordt ik ook geen wijs uit, je moet meer vliegtuig motoren bekijken! Ik heb er nog 2 liggen in aanbouw, op de ''to do'' list......... monster diesel
Het maakt toch niet uit of het vier of tweetakt is en hoeveel cilinders. En of het nu in lijn, in V , in W of wat voor een vorm dan ook gebouwd is.
OK . Maar stel een 8 cilinder, sla steeds twee cilinders over en je krijgt 1-4-7-2-5-8-3-6 Zou dan toch ook mooi rond lopen. En kijk ik naar de volgorde van een V8 dan gaat dat vaak ook niet mooi rond, worden twee cilinders naast elkaar op de zelfde cilinderrij na elkaar ontstoken. dit verschild overigens per merk.en zelfs tussen small of big block. En toch lopen die dingen heel mooi trillingsvrij.
Trillingen voorkomen is volgens mij de reden bij een oneven radiaal. Je wilt zoveel mogelijk ontbrandingen op een rij, maar zonder dat er een harmonische in kan optreden. Dat lukt het beste met een oneven aantal. Bij radiaal dan. Lijnmotoren hebben er geen moeite mee.... Mijn kwartje