[vid] radial/ster stoommachine

ron van sommeren

Forum veteraan
Waarom hier een even aantal cylinders mogelijk en bij verbrandingsmotoren on-even aantal? Ik kom d'r niet uit ...

radiaal

rotary

Laatst bewerkt door een moderator:
dat heb ik toevallig ook zitten kijken, en dat is nog niet uit mijn gedachten.....

die warmtewisselaar is gaaf zeg, is dat iets voor een thuis-constructie? Die opbouw van die sterren daar wordt ik ook geen wijs uit, je moet meer vliegtuig motoren bekijken! Ik heb er nog 2 liggen in aanbouw, op de ''to do'' list.........

monster diesel

Radial/ster

Luitjes,

kan dat iets met balans te maken hebben?

Four-stroke radials have an odd number of cylinders per row, so that a consistent every-other-piston firing order can be maintained, providing smooth operation. For example, on a five-cylinder engine the firing order is 1, 3, 5, 2, 4 and back to cylinder 1. Moreover, this always leaves a one-piston gap between the piston on its combustion stroke and the piston on compression. The active stroke directly helps compressing the next cylinder to fire, so making the motion more uniform. If an even number of cylinders was used, the equally timed firing cycle would not be feasible.[1] The prototype radial Zoche aero-diesels (below) have an even number of cylinders, either four or eight; but this is not problematic, because they are two-stroke engines, with twice the number of power strokes as a four-stroke engine.
...

OK .
Maar stel een 8 cilinder, sla steeds twee cilinders over en je krijgt 1-4-7-2-5-8-3-6
Zou dan toch ook mooi rond lopen.
En kijk ik naar de volgorde van een V8 dan gaat dat vaak ook niet mooi rond, worden twee cilinders naast elkaar op de zelfde cilinderrij na elkaar ontstoken.
dit verschild overigens per merk.en zelfs tussen small of big block.
En toch lopen die dingen heel mooi trillingsvrij.

OK .
Maar stel een 8 cilinder, sla steeds twee cilinders over en je krijgt 1-4-7-2-5-8-3-6
Zou dan toch ook mooi rond lopen.
En kijk ik naar de volgorde van een V8 dan gaat dat vaak ook niet mooi rond, worden twee cilinders naast elkaar op de zelfde cilinderrij na elkaar ontstoken.
dit verschild overigens per merk.en zelfs tussen small of big block.
En toch lopen die dingen heel mooi trillingsvrij.
Trillingen voorkomen is volgens mij de reden bij een oneven radiaal.
Je wilt zoveel mogelijk ontbrandingen op een rij, maar zonder dat er een harmonische in kan optreden.
Dat lukt het beste met een oneven aantal.
Bij radiaal dan.
Lijnmotoren hebben er geen moeite mee....

Mijn kwartje

Back