[video] Cessna 182 - piloot vergeet landingsgestel

denk niet dat die ze vergat denk dat ze gejamd waren en niet uitklapte en daardoor een schuif landing moest maken

hij land ook niet met het vliegtuig licht hellend naar achter maar hij land nagenoeg vlak

ik weet wel zeker dat hij ze niet vergat , maar dat ze niet werkten , dat is waarschijnlijk wat het hoogst irritante piep geluidje aangeeft . ...verder zie je dat de twee piloten niet echt verast zijn als de romp ineens de grond raakt .

Ik weet wel zeker dat hij ze vergeten is.

Waarom?

1: Als je weet dat je gear NIET werkt zet je vlak voor touchdown de motor uit om deze (en vaak ook de prop) te besparen,

2: Als je gear niet meer functioneerd en je hebt gras tot je beschikking (voldoende op de film te zien) dat zet je hem naast de baan op het gras om de kist zoveel mogelijk te besparen,

Dat irritante gepiep is de gearwarning die aangaat onder een bepaalde gas stand, maar deze is niet gekoppeld aan de intercom dus vlieg je met headset op dan hoor je hem bijna niet.

Daarnaast hebben ze de checklist waarschijnlijk niet goed afgewerkt want je moet natuurlijk wel 3 groene lichtjes hebben van "gear down & locked" is een checklist item op downwind.

Beetje slordig dus...........................

Motor uit; ja lijkt mij logisch.

Naast de baan landen; daar moet je dan wel toestemming voor krijgen toch? Of wordt dat altijd gegeven in zo'n situatie?

Ik weet niet of hij ze vergeten is of niet.. het is niet met 100% zekerheid af te lezen uit het filmpje, maar het zou wel een ontzettend domme fout zijn... ik kan mij niet voorstellen hoe je zoiets kunt vergeten..

Motor uit, standaard in zulke situaties.

Naast de baan landen? krijg je wel toestemming voor.

Op basis van het filmpje, zeker vergeten.

En geloof me die "domme" fout (en vele anderen daarvan) worden vaak gemaakt.

En als jullie de commentaren even lezen dan zul je zien dat op den duur de piloot zelf reageerd en zegt dat het zijn eigen stomme schuld is ;-)

Berto zei:
.....2: Als je gear niet meer functioneerd en je hebt gras tot je beschikking (voldoende op de film te zien) dat zet je hem naast de baan op het gras om de kist zoveel mogelijk te besparen,.....

Hoe vreemd het ook klinkt ... een "gear-up" landing op een betonbaan geeft minder schade aan de kist dan het landen op gras ... (Het advies van Cessna is ook bij het falen van het landingsgestel bij voorkeur op een betonbaan te landen "the longest hard surface runway avialable", zie hoofdstuk 3, noodprocedures, van het instructie boekje, ook staat hier "ignition-off" pas na de landing .....)

het zal wel wer aan mij ligen maar ik heb dit weekend bij aveodrome vliegles gehad met een cessna 182 en zover ik weet heeft die een vast landing gestel !?

Tim

oow gaaf wist in nie :P , ik denk dat die in de foto een probleempje heeft :P

Cessna 182 RGmet intrkbaar landingsgestel .....

172RG_4_880x600.jpg

Cessna_182RG.jpg

Of er zit een schroefje los .....;-)

Allebei: http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_182

* 182 - 1956 - First introduced
* 182A - 1957 - higher spec model introduced, plane first called Skylane
* 182B - 1959
* 182C - added swept tail & third side cabin window
* 182E - cut down fuselage & "omni-vision" wrap around rear window
* R182 - 1977 - retractable gear variant introduced
* 182G - elliptical rear side windows
* 182P - tubular steel undercarriage
* 182Q - 1973 - enlarge fin fillet
* T182 - turbocharged variant
* 182S - 1996 - resumed production
* 182T - 2001 - current normally aspirated model
* T182T - 2001 - current turbocharged model

EDIT: Drie keer hetzelfdr antwoord, blackbird zal wel blij zijn :lol:

als het landings gestel in is is het wel vet maar als hij uitgeklapt is ziet het er echt niet uit !

Back