[Video] De RB airrace tumble stunt boven publiek van Mangold

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Satoer, 16 jun 2005.

  1. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Frank Versteegh heeft uitgelegd dat het parcour zo is uitgelegd dat op welk willekeurig moment dan ook een vleugel zou breken, een piloot bewusteloos raakt of wat dan ook, het toestel niet in het publiek kan raken.

    Deze (prachtige) manuevre werd in de richting van het parcour gevlogen (echter de vliegrichting en niet de toestel orientatie), pas na de maneuvre draaide het toestel naar het publiek en draaide door tot een bocht van 180' richting erasmus brug.

    wat mij betreft: keurig uitgevoerd, volledig beheerst. een van de weinig netjes gevlogen maneuvres tijdens deze slordige airrace (Frank Versteegh uitgezonderd!!)

    BTW ik denk dat er geen vliegshow deelnemer in de wereld is die het fenomeen "doorboorde hart" niet kent. en daarom nooit onnodig risico neemt door tijdens de maneuvre richting publiek te vliegen. om herhaling te voorkomen. en vliegshows niet de das om te doen.

    Mvg.
    Rico.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Iedereen die over stuntvliegen begint wordt steeds gecorrigeerd en moet er dan kunstvlucht van maken.
    Dit was dus een duidelijke vorm van stuntvliegen en geen kunstvlucht.
    In mijn ogen zijn dit een stelletje verveelde kunstvluchtpiloten die iets meer spanning en risico willen nemen.

    Ook ik was van tevoren al van mening dat je dit niet in een grote stad moet doen maar net zoals de andere shows op een speciaal daarvoor gereserveerde ruimte met voldoende uitwijk mogelijkheden voor als er iets mis gaat.

    Het voorbeeld van Ron met de Panam en de KLM is een goed voorbeeld van heel veel kennis en ervaring van alle betrokken mensen en toch gaat het mis.

    Het doorboorde hart van Rico is ook een goed voorbeeld. De uitvoerende piloten van de Frece Tricolore hadden allemaal veel ervaring en kennis wat betrefd het figuren vliegen en het samen vliegen en toch gaat het dan eens mis door een stomme fout. Helaas 60 doden en de nodige zwaargewonden die er nu nog last van hebben.

    Wat betrefd de politiek in Rotterdam, er zullen de komende weken waarschijnlijk wel de nodige vragen komen in de gemeentelijke politiek om te kijken of dit wel allemaal zo nodig was. Ik heb via diverse kanalen (radio en TV) te horen gekregen dat verschillende politieke (stads)partijen er niet blij mee waren dat de vergunningen voor dit evenement zo eenvoudig zijn afgegeven.

    Een evenement als dit juig ik best wel toe, maar dan dus op een goede daarvoor geschikte locatie, en dat was deze locatie in mijn ogen dus niet.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    opstelten zou zijn weerwoord echt nioet hebben laten horen, die is helemaal geil dat rotterdam op de kaart word gezet door de extreme games en de airrace.
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan ken jij Opstelten niet....

    Een burgemeester is direct verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in een stad. Geloof me maar als ik zeg dat hij hier echt wel kritisch op geweest is, hij zal het best hebben laten onderzoeken en toen dat gebeurd was, heeft ie het waarschijnlijk nog een keer laten doen. Het argument van jeehaa, dat Opstelten anders heus wel ter discussie was komen te staan is natuurlijk bijna te vreemd om op te reageren. Dat is helemaal niet wat Ron zegt.
     
  5. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    Ik ben ook bij die air races geweest. Ik stond precies daar van het filmpje. Alleen 20 meter naar voren tegen het hek aan. Een van de beste plaatsen als je het mij vraagt.

    Ik vond het wel leuk om te zien hoeveel mensen achter die bomen stonden en niet veel kon zien :evil: (EVIL ME!)

    En die chamblis en mangold zijn bijde wel een beetje gek als je ziet hoe die tekeer gaan. De tweede run heeft ie een top van 11,6G bereikt. Een keer kwam die mangold wel erg laag uit in een bocht. En die tumble boven me hoofd, daarvan kan ik alleen maar zeggen TE GEK! kreeg er kippevel van zo mooi. Alleen dat geluid van die kisten al, echt prachtig. Nog mooier dan Formule1 en het is nog gratis ook, snap je toch niet.

    Jammer dat onze landgenoot versteegh een te zware kist heeft en dat hij te mooi vliegt.

    Dit is zeker voor herhaling vatbaar.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat we allemaal over het hoofd hebben gezien tot nu toe, ik ook, is dat het een wedstrijd op tijd was. Iedereen zal daarbij net ietsje verder gaan dan zijn bedoeling is, menselijk en normaal.

    Wat is het 'doorboorde hart' fenomeen? Ik ken het alleen als ik weer eens door een langbenige schone gedumpt ben ;)
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @Ron, dat is het figuur wat bij de Frecce Tricolore in Ramstein fout ging.

    Men gaat als groep omhoog voor een split. men verdeeld zich dan in 3 groepen waarvan er 2 in de richting van de baan verder draaien en zo een loop of halve cubaanse acht maken en de derde (solo) gaat haaks hierop weg en komt als het goed gaat in het midden door het hart richting publiek.
     
  8. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    Dat is juist het mooie van deze race, dat hier nog gevaren meespelen. Dat dat in deze tijden nog kan. Alles wordt zo veilig en daardoor saai.

    Ik denk ook dat door deze populariteit en sponsoren de technologie van de vliegtuigen ook hard vooruit gaat. Want ik vind deze vliegtuigen toch niet helemaal up to date qua technologie. Zo'n extra is zeker niet slecht. Maar als ik zie dat de romp uit een stalen buizen chassis is gemaakt dan denk ik als werktuigbouwkundige, dat kan beter. Maar daarvoor heb je technologie nodig, dat kost geld. Maar als er vraag naar is dan komt er ook geld. En hetzelfde met de motoren, deze hebben per cillinder nog gewone kleppenstoters, deze motoren lijken nog op die van een oud kevertje (natuurlijk een beetje overdreven).

    Maar in mijn opzicht kan zo'n extra echt wel lichter als het van een koolstof monocoque (of hoe schrijf je dat) gemaakt wordt. En bovenliggende nokkenassen zijn ook geen overbodige luxe. Misschien wel hydraulische stuur(knuppel)bekrachtiging. En dan kan ik alleen maar dromen wat er dan allemaal mogelijk is. Echte torque-rolls met een piloot van 90kg als ballast?

    Jammer dat de beste piloten ter wereld maar 12G aankunnen. Daarom doe ik ook aan modelvliegen :wink:
     
  9. Guest

    Guest Guest

    ach,...

    ook hier staan de beste stuurlui aan wal,

    'k heb zelf bijna elke vliegshow in de wereld gezien,
    ben bijna overal geweest
    maar dit vond ik maar niks

    zijn jullie niet wat beters gewent

    't is gewoon een RedBull comerciele stunt
    heeft niks meer met vliegen te maken
     
  10. Didier

    Didier Guest

    Dit klopt, als je goed hebt opgelet dan was dit ook een airrace en geen kunstvlucht kuur.
    Als je er niet van houdt, prima.
    Blijkbaar vondt het grote publiek, aan de reakties te horen, het ontzettend gaaf.
    Dit is ook de bedoeling van RedBull geweest, om het voor het grote publiek wat aantrekkelijker te maken.

    Even een ander feitje.
    Als je puur naar veiligheid kijkt in airshows.
    Wat is veiliger; een gemiddelde jet van zeg rond de 10.000 kilo die ongeveer voor een airshow zeg 2500 kilo aan brandstof mee neemt, fly by wire bestuurd wordt, waarbij de kans op een flame out tijdens bepaalde figuren velen malen groter is dan van een piston engine.
    Of een gemiddelde aerobatic kist, die technisch zo simpel is, nog geen 45 liter aan brandstof mee neemt.
    Wat is het verschil in impact tijdens een crash?

    Als je kijkt naar bijvoorbeeld de open dagen van de luchtmacht, hoeveel mensen zijn dan aanwezig?
    Rond de 200.000 denk ik?
    Wat gebeurt er als een piloot in een jet onwel wordt tijdens de KLu airshow en hij crashed in het publiek?
    Hoeveel slachtoffers zijn er dan?
    Hoeveel slachtoffers zullen er dan zijn als een Extra crashed in het publiek of crashed in Rotterdam?
    Zo'n Extra weegt rond de 700 kilo met nog geen 45 liter aan brandstof.
    Dit zijn doem scenario's die niemand wil maar als je puur naar de feiten kijkt denk ik niet dat de RedBull airraces gevaarlijker zijn dan bijvoorbeeld de airshows van de Klu.
     
  11. Didier

    Didier Guest

    Jazeker.
    Ben zelf 2x naar Fairford Engeland geweest, 1 van de grootste vliegshows van Europa, met onze P3C Orion waarbij wij zelf deel uit maakte van de static display.
    Je moet dit ook niet zien als een reguliere airshow.
    Tuurlijk promoot RedBull zijn eigen product, anders heette het ook geen RedBull airraces.
    Niets met vliegen te maken???? :roll:
    Een vliegtuig besturen d.m.v. push/pull rods, cables rechtstreeks op de flightcontrols heeft in mijn ogen meer te maken met vliegen te maken dan een jet besturen waarbij de flight contol computers continue ingrijpen in wat de piloot doet.
    Maar goed, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen definitie van vliegen. :wink:
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Want
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  13. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    ik was op de airshow van oorstende 7a8 jaar geleden. Wie het zich nog herinnerd, toen crachte een jordaanse kunst-of stunt piloot ook in het publiek. Die was al een hele tijd aan het stunten en toen leek ook alles onder controle. Zelf toen hij uit het maneuvre kwam was alles onder controle. Alleen de grond zat te hoog.

    Wat er daar gebeurde was gewoon gevaarlijk en een foute beslissing had daar ook menselevens kunnen kosten. Maar het staat je vrij te gaan kijken als je dat wil.

    als zoiets misgaat...
    http://www.assuralia.be/nl/publication/premium/general/05-03-01.asp
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het gaat mij niet om het directe publiek, die kiezen voor dat stukje risico. (Vandaar dat ik dan ook niet aanwezig zal zijn bij zulk soort evenement 2 keer het noodlot tarten gaat ook mij iets tever) Maar die moeder met kinderen die enkele straten verderop zo een toestel op hun dak krijgen die weten niets van dat risico, zij zitten immers veilig thuis.

    Het vergelijken van een opendag van de KLU of een andere vliegshow op een vliegveld is niet te vergelijken met een soort show/demo midden in de stad waar de eerste kilometers geen uitwijk mogelijkheid is. De meeste millitaire vliegvelden en ook vele andere vliegvelden liggen redelijk ver van de dorpen en steden af waardoor men in geval van nood veel meer keuze heeft om een noodlanding te maken zonder al te veel schade aan te richten.

    Ik hoop dat hiermee eindelijk eens die kortzichtigheid eens stopt.
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooie demonstratievlucht, maar weinig buitenstaanders beseffen het risico van zo'n vliegende mixer. Hoe groot is het gevaar voor elke persoon apart, bijna nihil. Hoe groot is het gevaar dat iemand uit het publiek getroffen wordt, reëel, vooral wanner zo'n succes-evenement bv jaarlijks herhaald wordt. Laatst was ik (botenbouwer!) op bezoek op een vliegveldje, zelfs daar stonden de piloten onder gaas. Al vergeten dat een paar jaar geleden een 13-jarig meisje gedood is door een modelvlieger?
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wist ik niet van dat meisje Gilbert. Was dat in België?
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die kan ook weer op je
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Voor mensen die meer gevaar willen opzoeken.
    Bij deze link de data's van het Red Arrows team.
    Staan ook leuke vlucht figuren.

    http://www.raf.mod.uk/reds/dates.html

    O Ron als je je verveeld, heb nog wel een ideetje voor de electromeeting.
    Een mini redbull race met holiday's of shokflyers.
    Is denk ik niet zo gevaarlijk.

    Succes ermee.

    Han.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk dat de essentie van het verhaal van mij, en misschien ook van Ron niet direct begrepen wordt. Wij zijn niet direct tegen die wedstrijd als promotie voor de sport. Maar we zijn wel tegen de gekozen locatie. Die had waarschijnlijk veel beter gekozen kunnen zijn dan midden in het centrum van de stad. Als direct publiek neem je bewust de keuze om een eventueel risico te lopen tenzij je zo naïef bent om te denken dat er nooit iets mis kan gaan. Het enkele straten verderop "winkelende" publiek is zich waarschijnlijk niet direct bewust van de eventuele mogelijke risico's.
     
  20. Didier

    Didier Guest

    Hoe korstzichtig kun je zijn om te denken dat de RLD wordt "omgekocht".
    Hoe korrtzichtig kun je zijn om tot 3 maal toe te roepen dat de Maas 10 meter breedt is. Misschien in "daar waar Holland op zijn smalst is", maar in elk geval niet waar de RB airraces werden gevlogen. Daar was de nieuwe Maas tussen de 400 en 500 meter breedt.
    Dit kun je uiteraard niet weten als je er niet bij bent geweest.
    Hoe kortzichtig kun je zijn om te roepen dat er geen enkele uitwijk mogelijkheid is. Bij ernstige problemen wordt het kistje gewoon in het water geprikt, ze hebben ook geen keus als je gemiddelde vlieghoogte tijdens de race minder dan 50 meter is?
    Dat zo'n kistje in de stad beland is echt verwaarloosbaar klein, juist de "gevaarlijke stunts", als die er dan waren, dan was het tijdens het passeren van de pylons op 6 meter hoogte, daarmee belandt je niet in de stad.
    We moeten vanmiddag 1 van onze Boeing 767's afleveren in Maastricht, Ik zal bij de landing even opletten op de Maas. :wink:

    Het is inderdaad zonde dat zo'n thread verziekt wordt met deze discussies.
    Satoer kunnen we nu een thread starten over de RedBull airraces waar alleen maar positieve bijdrages worden toegelaten???? :wink:
     

Deel Deze Pagina