Video eerste vlucht 4 meter DISCUS

Gefeliciteerd met je maiden!!! mooie kist en klimt goed omhoog.
Was nou de folie los gekomen van je vleugel tijdens een duikvlucht?

Gr Lyckele

Hoi,
mooie kist hoor,je maiden ging toch net ff iets beter als bij mijn 4 meter zwever:( (maar ja hij is al weer bijna gereed voor de spuiter)
mogen er nog vele vluchten volgen:thumbsup:
groeten Gertjan

Gefeliciteerd!

Is een prachtig gezicht zo'n grote zwever in de lucht.
Motorisering past er ook mooi bij, leuke set zo samen!

Groet,
Gerben

De folie was achter de remkleppen los gekomen.
Heb daarna nieuwe folie op gedaan met achter de kleppen eerste een speciale lak gedaan + kleppen tape.
Zo komt de wind stroom beter langs de folie en komt hij er niet vanaf. (beginners foutje;))

Groeten,
Thijs

Heel mooi.....wat een hoop 4m electro schaalzwevers ineens!
Moet zeggen dat ik dit formaat ook wel heel fijn vind vliegen. Al is het op een qua thermiek matige dag geen partij voor mijn 3m Cirrus die veel langzamer en gevoeliger is. Het vliegbeeld is wel hééél erg mooi.

Die motor ziet er trouwens ook wel heel goed uit zeg.
Zou je je setup in het daarvoor bestemde draadje of willen zetten? Dan kan hij in de database.

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden en veel plezier!

Bedankt voor jullie leuke reacties.
Ik zou graag van de mensen die ook een 4 meter zwever hebben of zij deze zelf weggooien?

Mvg=Thijs

Ja....maar echt makkelijk is het niet. Waar je op moet letten (don't ask me how I know :-) ):

vleugels helemaal horizontaal houden;
écht recht tegen de wind in gooien anders kun je hem niet recht houden;
ik start met draaiende motor maar minder dan half gas, anders trekt hij van je hand af en kun je niet goed gooien;
minstens horizontaal, liever nog iets naar beneden gooien.

Eén van deze dingen niet 100% en het wordt gelijk erg spannend.....

Deze avond voor het eerste zelf de zwever weggegooid en dat gaat TOP:D

Hoop dat er nog meer van deze avonden komen;)

Bedankt voor de tip.

Gr, Thijs

Geweldig Thijs, prachtig gezicht z'n 4 meter zwever, Proficiat.
Ik zelf wil mijn Graupner junior van 2 meter opschalen naar 4 meter en bouwen met behulp van de hier op het forum beschreven GAMMA methode. Ik weet alleen niet of ik de afmetingen van mijn Graupner junior letterlijk maal 2 moet nemen???
misschien dat iemand op dit forum daar een antwoord op weet?/

Succes met de Discus!

Opschalen kan wel 1:1 maar het zal zeker anders gaan vliegen. Oppervlak is een kwadratische functie van de afmetingen. Als je een vierkant 2x zo groot maakt wordt het oppervlak 4x zo groot. Dus al je vlakken zullen veel meer oppervlak krijgen en dat is niet nodig. Andersom is het zeker een probleem. Als je alles halveert verklein je de oppervlaktes met een factor 4, dat wil vaak niet zo lekker.
Grotere vleugels kunnen/mogen ook een grotere aspect ratio krijgen. Dus wel de lengte verdubbelen maar niet de koorde. Welke factor? Geen idee.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je moet zorgen dat de verhoudingen tussen de oppervlaktes van je vleugels, stabilo en kielvlak blijven kloppen als je me kunt volgen.

Het is in ieder geval niet zo eenvoudig, al zal het als je de Gamma-bouwwijze doet niet zo'n probleem zijn (qua kosten als het niet echt geweldig uitpakt :-) ) Tenzij iemand je precies kan vertellen hoe het moet zou ik gewoon doen wat er goed uitziet :-)

En als het helpt wil ik mijn 4m ASW20 ook wel even in zijn geheel voor je opmeten zodat je wat uitgangswaardes hebt. Laat maar weten.

(voorschotje met wat waardes die ik al heb)

ASW204m.jpg

-edit- Thijs, sorry voor het vervuilen van je draadje....

Laatst bewerkt:
Bedankt en sorry voor de vervuiling ik was wat enthousiast.
Graag heb ik wat afmetingen van z'n 4 meter zwever die ik dan kan gebruiken voor dat project.
Laat maar komen dan, Vooral ook vleugel dikte enzo

Groetjes en alvast bedankt

Willem,
Ik heb je een paar dagen geleden een PB'tje gestuurd met een plaatje van alle afmetingen en het profiel. Heb je dat gezien?

Back