[video] IL-18 aborted take-off...

Wat mij verbaast is dat er flink wat wind lijkt te staan maar het toestel met rugwind start (let op de rook als hij stil staat, die drijft vooruit)

En al die mensen zo vlak langs de baan.....die hebben mazzel gehad dat het toestel rechtuit bleef rijden.

Gaaf filmpje!

Misschien dat ze daarom afbraken? Dat ze vrotate niet konden bereiken ofzo? of is dat een grondsnelheid?

In ieder geval hebben ze hun V1 ook niet helemaal goed uitgerekend (V1 = de uiterste snelheid waarbij de start nog kan worden afgebroken. Na V1 moet je de lucht in, anders sta je niet op tijd meer stil)
Wat is zo'n landingsgestel trouwens sterk.

En dan moet je zelfs soms nog afbreken . Kalitta air verhaal op brussel. n-2 na v1. (heb ik gehoord). no way dat je dan optijd en veilig los komt.
En de theorie klopte weer die ging ook van de baan.

Bledje!!! Bledderdebledje!

"Tsja mevrouwtje, minder dan 1,8mm diep. 's Even tellen, 1,2,3,4 ... 8 banden nog wel. Dat wordt een fraaie prent vrees ik."

Wat mij verbaast is dat er flink wat wind lijkt te staan maar het toestel met rugwind start (let op de rook als hij stil staat, die drijft vooruit) ...
Massatraagheid ;)

Laatst bewerkt:
Er is volgens mij geen sprake vanrugwind. Er staat al bijna helemaal geen wind, dus veel verschil maakt het niet. Dat de rook naar de voorkant van het toestel waait is gewoon simpel te verklaren. Men heeft iets ontdekt tijdens de start, de motoren draaien volle kracht, dus geeft met full reverse in combinatie met de remmen om het toestel de stoppen.
Daarbij gaat de luchtstroom dus voor het toestel uit.

Groetjes Hans.

De meeste vliegtuigen kunnen best met wat rugwind starten, mits de baan lang genoeg is. Of hier echt sprake van rugwind is weet ik niet. Al het stof wat je voorbij ziet komen is door een voortrazend vliegtuig opgeworpen en krijgt daardoor snelheid mee. Ik geloof niet dat de reverse thrust invloed heeft op de plek van de cameraman (ook daar komt het stof van links naar rechts voorbij).
Normaal hebben vliegtuigen voor elke startbaan een tabel waarin ze kunnen opzoeken tot hoeveel startgewicht ze kunnen starten vanaf een bepaalde baan onder de heersende condities (wind is daarbij één van de variabelen). Als je in die tabel onder het max startgewicht zit moet je de start af kunnen breken voor V1 en voor het einde van de baan stil kunnen staan. Zeker het laatste deel van de start wil je echt alleen maar afbreken voor dikke stront, zoals een uitvallende motor of fik. In dit filmpje zie je mooi hoe riskant een high-speed abort kan zijn, de remmen van de rechter gear fikken halverwege al.
Ik vermoed dat er in deze operatie (oude kist, donker Afrika) geen gebruik wordt gemaakt van TL tabellen. "De kist kwam gisteren ook goed weg, dus vandaag lukt het ook wel". In dit soort situaties zie je dan toch het nut van enige onderbouwing.

Prachtig hoe die Afrikanen rustig op alles aflopen (behalve die ene die alleen maar naar de rest staat te schelden en zelf ook niets doet). Niet mijn continent.

tjemig, je moet er maar naast staan op die manier, gelukkig explodeert er niets

echt zo'n oude rus, ziet er leuk uit

Odin

Niet echt, je hebt motorvermogen nodig om full reverse thrust te kunnen geven en dat is aan het geluid ook te horen. Dat het lijkt dat de propellers stil staan komt door de synchronisatie met de sluiter van de camera, dus power cut off is hier beslist niet aan de orde.

Groetjes Hans.

Ach, even neuswieltje terugbuigen en het ding is weer ok.

Ik zou wel even een afstandstest doen nog, voor de zekerheid.

Back