Video: Indoor autogyro "Whopper" Nu ook tekening!

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Pjotrrr, 28 feb 2006.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Ik werd door Dick en Derk gewezen op deze bijzondere autogyro, kistje is opgebouwd uit carbon en depron, aandrijving en vliegklaargewicht komen overeen met een shockflyer:

    http://sport.unisport.etc.tu-bs.de/~modellflug/klaustrophobia/gallery/meeting/roedi06/DSCN4753.avi

    Het model is dus in staat tot een rol en een looping en is los met een meter!

    http://www.rcgroups.com/gallery/showphoto.php?photo=29022&sort=1&cat=500&page=1[/img]

    Het ontwerp is van Sebastian Hampf, er verschijnt een artikel met tekening in een van de komende FMT's:

    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=106263&sid=&hilight=tragschrauber&hilightuser=0
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik ben van plan om een autogyro te bouwen met de romp van een easystar. Ik twijfel alleen over de opzet: 2 rotors naast elkaar, een enkele rotor of 2 rotors boven elkaar.
     
  3. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Naast elkaar is de meest stabiele setup...
     
  4. Wobben

    Wobben Guest

    Dit is wel een goed idee! Ik heb wel eens een brandstof Autogyro gebouwd, en dat vliegt best leuk!

    Aan de slag! :lol:
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Kroepoek gyro?
     
  6. Wobben

    Wobben Guest

    Depron = Kroepoek :)
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hihi, dat ding vliegt mooi zeg! Vooral hoe die naar beneden komt zetten in een keurige horizontale daling.

    Zoiets een tandje groter voor buiten, en dan een fietsbel erop. Wie ziet daar wel wat in? :p

    Ik houd wel van dat soort absurde dingen. :p
     
  8. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Echt een mooi ding, Maar et seizoen is binnenkort alweer voorbij voor het binnenvliegen.

    Zijn er makkelijke plannen te vinden voor een outdoor versie? Van zon single rotor vind ik er genoeg, maar zon twin vind ik veel mooier. :p Ik ben zelfs bereid om voor het eerst hout te gaan bewerken voor zoiets. ;)
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Zeker een leuk ding om te zien, maar het vliegt jammergenoeg wel als een Shocky (dus met zo'n hangende staart).
    Het moet toch mogelijk zijn om hem voldoende lift te geven zodat hij echt draagkracht heeft vanuit de rotors?
    Of zou het zwaartepunt niet goed liggen?
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Evt de rotoren iets achterover zetten.

    Kijk voor "wat" meer theorie op http://www.autogyro.com


    Op de foto te zien zijn de rotorbladen gewoon plat ongeprofileerd depron.
    Ik krijg opeens weer zon acute dit-wil-ik-ook-bouwen stuip.

    Bhoehoe, waarom heb ik as weekend geen bouwtijd.. :(
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    In het begin van de video uit Mulheim kun je duidelijk zien dat als er even gas gegeven wordt het model wel degelijk horizontaal hangt, dit geldt overigens ook voor een shocky met gas er op.
    Indoor vliegen we echter meestal langzaam, dus in high alpha....
     
  13. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vond et juist wel geinig, dattie zo zijwaards bochtjes nam. :p

    Maar is er ergens een tekening te krijgen voor mensen die dat magazine niet kopen? Zon ding van een metertje spanne met een fietsbelletje dr op lijkt me vrij bijzonder vliegen voor een lekkere stille zomer ochtend. ;)
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dick, zijn er wat meer foto's van?
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    50cm per rotor? dan issie nog groter dan ik dacht. :p

    Dat soort toestellen is in et echt nooit echt populair geweest denk ik. Waarom eigenlijk niet? Werkt zon vrijloop rotor niet bij grote toestellen?
     
  17. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De Whopper, vliegklaar 170 gram:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beide foto's zijn gemaakt door Dick van der Vecht in Mulheim.

    Rotor diameter 50 cm. Men neme een stuk plat carbon 0.8x3mm van een meter en plakt aan iedere zijde een strook 3mm depron.
    Dit dremel je in vier rotrordelen van 25 cm.
    Rotor is voorzien van kogellager, instelhoek wordt bepaald door het op elkaar leggen van de rotordelen, zie foto ;)
    Nadat de rotor in elkaar zit de voorzijde bladen rondschuren en voorzien van cellotape.

    Meer info: http://www.autogyro.com

    Haal een liniaal langs de foto's voor de maatvoering, met bovenstaande info kan de handige knutselaar alvast aan de slag ;)
     
  18. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    [​IMG]

    Laatste bekende foto die er is.....
    Onderstel is uit 2mm verenstaal, dit om de stevige plof uit een autogyrolanding op te vangen....
    Rompje lijkt opgebouwd uit 6mm depron.

    Wie heeft de eerste klaar?
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Jij? :yes:
     
  20. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Als het goed is krijg ik van het weekend weer 0,8x3mm carbon....
     

Deel Deze Pagina