Video Overlay, hoe moet dat?

Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje n filmpje waarvan ik me afvraag hoe ze dat gedaan hebben: Filmpje (MPG - 3.5mb)

De readouts die ze dr omheen hebben gebouwd wil ik ook graag gaan proberen. Weet iemand hoe je zoiets doet?

Grtz,
- Sven

je hebt een gps / boord computer nodig en een video overlay chip. Deze 2 verbindt je via een PIC of andere uP en je hebt dit resultaat ;)

Je hebt ook van die telemetrie dingen die dit kunnen.

zoek maar eens ;) Ik heb een aantal projecten op internet gezien. Bij mij staat ook nog ziets op een verre planning.....

Ingwe: Ja, maar voor 300 dollar, nueh, dat slaat nergens op vind ik. :P Dus liever zelfbouw.

De vector informatie vind ik wel leuk, maar hoeft voor mij niet perse. Wat ik belangrijker vind, is hoeveel mAh et toestel al heeft verbruikt, zodat ik weet wanneer ik em terug moet roepen. Is dat mogenlijk? Overlay op mijn wireless cam zou et leukste zijn, maar een licht gewicht zendertje die telemetrie terug stuurt naast mijn cam mag ook.

er zijn boord computer projecten die dat meten. Ik zat zelf aan rpm, stroom, spanning (vlieg en ontvanger), lucht snelheid (als dat kan) en temperaturen (motor, accu, regelaar, buiten, binnen enz) te denken. Verbruik is lastig omdat je dan vrij nauwkeurig moet gaan bijhouden. Is wel te doen voor een constante stroom.

zelf ben ik bezig met de bouw van een dergelijk meetsysteem. Hier worden in de kist grootheden gemeten als luchttemperatuur, motortemperatuur, ontvanger-accu spanning, hoogte, luchtsnelheid, richting en positie (GPS). Deze gegevens worden via een radio-modem naar beneden gestuurd voor weergave op een laptop. Ook kan het signaal van een onboard-camera hierin gevoerd worden, waarna met behulp van een STV5730A (OnScreen Display IC) de gewenste meetgegevens aan het beeld van de camera toegevoegd worden. Dit beeld wordt weer met een zender naar beneden gezonden. De eerste testen zijn al goed bevallen. Ik hoop eigenlijk voor de zomer het prototype af te hebben.

Gegroet,

Rik

Das niet uitbesteed aan middelmaat electro kistjes denk ik. :P Ik wil eigenlijk alleen maar kunnen zien hoeveel dr nog in de accu zit.

Vanwege het grote aantal gegevens die verzameld moeten worden, en omdat ik nog ik de prototype fase zit, heb ik gekozen voor een grote microcontroller. Wil je alleen de spanning meten, dan voldoet een microcontroller van 8 pinnen (ATtiny13). Dan kan dit systeem zeer klein uitgevoerd worden. Gewicht zou dan al onder de 10 gram komen (uitgezonderd camera+zender). Dit is zeker geschikt voor elektro-kisten. Het "uitgebreide" systeem wil ik uiteindelijk gebruiken voor mijn zwever.

Gegroet,

Rik

hallo

kan niet niet makkelijker

wat ik wil weten is hoe het komt dat mijn video camera zoiets wel kan
in de display zie ik of de batterij vol half of leeg is

groeten raf

Precies! Das nou precies wat ik zoek.:P Een slidertje ofzo onder in beeld, dat laat zien hoeveel power dr nog in de tank zit. Et lijkt me wel humor om dat ding als n soort videogame te sturen. :P

Et hoeft niet perse als onscreen display, maar et lijkt me wel et gemakkelijkst. Zon zender printje uit zon cam werkt gewoon als A/V zendertje. Desnoods zet je dr tulpstekkertjes aan, dan kun je dr een ieder AV signaal op zetten, zelf je camera kiezen bijvoorbeeld. Maar dan moet er wel iets tussen de CCD en de zender die de telemetrie en et video signaal mixt, want dat kun je niet zomaar door elkaar modderen denk ik.

Ik heb nog wel n ideetje dat mischien werkt. Wat denken jullie van het audio kanaal van de cam kapen voor seriele overdracht? Soort van modem code. :P Is dat mischien haalbaar voor n accu status metertje? Dat geluid hoeft ik toch niet te horen, BZZZZZZZZZZ. :D

zo ver ik weet werkt een camara accu meter ook op de spanning van de accu dus naar mate de spanning afneemt gaan ook de tekentjes naar beneden.
als een vlieg accu de hele tijd op het zelfde nivo zou belasten en dus bijvoorbeel de hele tijd rondjes zou vliegen op half gas.
dan kun je van deze spannings meter uit gaan maar zo dra je met je gas gaat spelen al niet meer.

Je moet iets knutselen dat et verbruik in watts uitrekend. Dan maakt t niet veel uit of je met gas speeld, et ding meet gewoon hoeveel dr doorheen gejaagd wordt. Als dat ding kan laten zien hoeveel mAh er doorheen is gegaan, moet je gewoon 1x vliegen tottie stil valt, daarna weet je precies hoeveel je nog tegaan hebt.

Simpele ideetjes lukt me wel, maar hoe et technisch haalbaar is, weet ik niet.

Die eerste is denk ik 2x zoniet 3x tegroot voor gebruik in n middenmoot electro vliegtuig. :P Hooguit in zon moviestar, daar past t vast wel in, maar ik zoek toch iets kleiners. :P

Die 2e is mij temoeilijk. :P Daar moet je alles nog zelf uitvogelen. Ik zoek meer n howto met PCBsheets en een AVR code ofzo kant en klaar.

Een stukje terug zei Rikkie nog dat t tedoen was in 10 gram, dus dat kan nooit groter zijn dan n gemiddelde ontvanger, dat krijg je dr nog wel in gepropt. :P Maar veel groter moet t toch niet worden, want er moet ook al n cam + zender mee.

hallo

ik vaar dus altijd vol gas
want anders stook je de vaar regelaars op
wel aan max belasting

dus dan zou het wel kunnen werken

groeten raf

Freakazoid zei:
Die eerste is denk ik 2x zoniet 3x tegroot voor gebruik in n middenmoot electro vliegtuig. :P Hooguit in zon moviestar, daar past t vast wel in, maar ik zoek toch iets kleiners. :P

Die 2e is mij temoeilijk. :P Daar moet je alles nog zelf uitvogelen. Ik zoek meer n howto met PCBsheets en een AVR code ofzo kant en klaar.

Een stukje terug zei Rikkie nog dat t tedoen was in 10 gram, dus dat kan nooit groter zijn dan n gemiddelde ontvanger, dat krijg je dr nog wel in gepropt. :P Maar veel groter moet t toch niet worden, want er moet ook al n cam + zender mee.

Opbouwen in SMD en alle overbodige zooi weglaten. Zit je zo op >10gram. Er is vast wel wat te vinden, maar enige zelfwerkzaamheid zul je toch moeten ontplooien. Of natuurlijk een zak geld meenemen :wink:

Je vraag was: Video overlay, hoe moet dat? Nou, zo dus bijvoorbeeld.

Back