videocamera keuzes

hallo, ik weet niet waar ik dit het best plaats, daarom onder algemeen maar:

iedereen weet ondertussen al dat er 3hoofdsoorten zijn

Mini DV
DVD
Hard disk.

de dvd raden ze mij af in de winkels.
de camera is bedoeld voor alledaagse dingen te filmen maar ook natuurlijk vliegend materieel.

nu zijn de cameras met HARD DISK, heel makkelijk, kun je snel bewerken, en, veel opslaan. maar. ik heb bij sony veel toestellen vergeleken en nu komt uit dat alle hard disk camcorders geen zoeker meer hhebben. Dit schrikt me wat af(zoeker= buiske om door te kijken als je filmt)

die zoeker is toch veel stabieler filmen dan dat je op het scherm filmt??? zijn er mensen met ervaring hiermee, of een mening hebben.

het type dat ik voor ogen heb is de volgende sony dcr-sr36e
link: DCR-SR36E - HDD Handycam - Sony Center Oostende

oke zal ik eens overlezen.

die van u scheelt op zich niet veel... mindere zoem maar hogere pixels, ik denk dat dit elkaar wat opheft.
maar zit op de uwe zo een zoeker, zo neen valt dit goed mee om te filmen vanop je scherm??

Je vergeet nog een hele belangrijke categorie, die op SD of CompactFlash kaartje opneemt .... Panasonic en Sanyo leveren beide camera's die uitsluitend op SD kaartjes opnemen net of DVD of full HD kwaliteit ... voordeel dat er in het opname-gedeelte geen bewegende delen meer zitten en dat de cameraatjes lekker compact zijn (Panasonic heeft ook het professionele P2 systeem waar op PCCardjes van 32GB wordt 'gefilmd' (in het 'eenvoudigste' model gaan 2 kaartjes en in het 'luxe' model 5 ) ... kaartjes zijn 'hot-swappable' .....

Ik heb zelf een JVC Everio GZ-MC200 die op CF en/of SD kaartjes (of microdisk) opneemt cameraatje is al 3,5 jaar oud, maar ik ben er zeer tevreden over en de resultaten zijn prima met goede DVD kwaliteit opname .... maakt ook 2MP foto's van goede kwaliteit ....

Ja er zit een zoeker op maar veelal film ik vanaf het scherm.

Die hogere waardes optische zoom zijn leuk maar meestal niet bruikbaar.
Ik zoom hooguit tot 15x optisch daarboven wordt elke beweging al snel te groot.

idd ook een caegorie, maar heb die niet opgesomt omdat die meestalk wat duurder uitkomen...

de sr36 komt op een 550euro ongeveer uit... veel daarboven wil ik ook niet gaan,
het filmen vanop het scherm doet me wel serieus twijfelen om naar dv te gaan. de sr96 werd me hier al aangeraden en in de shop ook, maar deze is niet meer leverbaar

zijn er mensen die enkel vanop scherm filmen?? foto's trekken mag maar hoeft niet
daarvoor zijn er andere toestellen...

hehe, en wat zijn jou ervaringen daarmee...
want ik film met mn gewoon fototoestel digitaal en dat moet via de zoeker want is anders onbegonen werk. toen jens kwam vliegen vorig jaar heeft mn vriendin gefilmt met een dv camera en zij filmt veel makkelijker via zoeker....

Tja, net wat je voorkeur heeft.

Zoals ik al zei film ik op het scherm en Onno door de zoeker.

Het scherm is makkelijke vindt ik omdat ik de camera met 2 handen vasthoudt, 1 normaal en 1 aan het schermpje.
Zo is het voor mij het lekkerste.

Ik heb mini DV gehad en Digital8.
Maar als ik nu een keuze moest maken dan sluit ik mij 300% aan bij Dirk ! Filmen op SD
Het kost uiteraard wat meer,maar ik denk dat dat het geld wel waard is.

De draaiende onderdelen van de "conventionele" camera's produceren vaak een irritant geluid.(meestal terug te horen op de band)

Als er puur een keuze gemaakt moet worden tussen de 3 die je opnoemt zou ik gaan voor de miniDV.
Dvd is niet 100% schok bestendig, en de harddisk zou ik niet aan beginnen ivm teveel draaiende onderdelen.
En daar komt bij, wat gebeurd er als de harddisk kapot gaat in de camera ? Wat zijn de kosten voor reparatie enz enz.

Vaak film ik trouwens via het scherm, de zoeker gebruik ik amper.

Let trouwens ook even goed op de aansluitingen die erop zitten.
Ik had laatst een Sony hdd videocamera in mijn handen en die werkte alleen maar via het bijgeleverde docking station en met de bijgeleverde videobewerkings software (was echt bagger)

Succes met je keuze !

René

Ga voor de mini DV. Zowel HD, DVD als geheugenkaarten kunnen de gegevens stroom niet tijdig opslaan en krijg dus al kwaliteits verlies bij camera zelf. mini dv kost mms wat meer tijd om over te laden. Ik geef wel toe dat voor alledaagse dinge je amper verschil ziet met HD, maar waarom meer geld uitgeven voor in theorie mindere kwaliteit ? om hip te zijn ? nee, zo zijn we niet :D

Als je stabilitiet wilt tijdens het filmen is er maar een echte oplossing... een statief.

Grtz Matanza

dit is idd waar... maar zullen de dv kasetjes niet verdwijnen na een tijd? en als je nu 1tje volfilmt, hoeveel keer kan je die overschrijven eer ze naar de prullenbak gaan??

greetz alvast bedankt iedereen, blijven vuren die tips en meningen

als mini dv camera kwam de sony dcr sr96 goed uit( netzoals die van jens) ook de man van de winkel nam deze als degelijk toestel. maar die is jammergenoeg niet meer te verkrijgen... hij is vervangen door de 62 denk ik maar die is dan wel pak minder in kwaliteit enzo had ik gezien

Laatst bewerkt:
Hmm, mijn dv bandjes heb ik 4 jaar in gebruik gehad.
Daarna begaf mijn camera het, bandjes doen het nog steeds ;)

Of ze ooit verdwijnen ? Vast wel. Maar kijk eens in de winkel, daar vind je ook nog steeds de populaire Hi8 bandjes :D
Dus, voorlopig zou je er nog wel mee toe kunnen.

@Matanza,
Zowel HD, DVD als geheugenkaarten kunnen de gegevens stroom niet tijdig opslaan en krijg dus al kwaliteits verlies bij camera zelf

Kan je dat even uitleggen/onderbouwen ?
Misschien klopte die theorie voorheen, maar tegenwoordig zijn de SD kaarten zo snel dat dat zeker geen probleem mag opleveren.

René

Ik heb een Sony DCR-HC37

-dv bandjes
-niet zo duur (200 euro)
-meegeleverde accu gaat 90min mee
-Carl Zeiss40x optische zoom 2000x digitale zoom

Die bandjes dan je gewoon overschrijven hoor! Maar als je iets gaat filmen waar je langer dan 1 uur filmpt moet je toch wel meer bandjes kopen. (ca. 6 euro p.s.)

Erg tevreden over dat ding!!

PS: dit is toch een modelbouwforum?

Laatst bewerkt:
40 gb zegt de site dacht ik...(sony dcr sr36e)
dus jij kan goede beelden schieten in de lucht en goede kwaliteit enzo?
heef komt op 549euro + draagtas+ extra accu in de lokale winkel hier...

hij heeft wel net geen megapixel...
we zien wel:)

Ik weet niet of je in de buurt een MediaMarkt hebt, maar daar hebben ze een hele berg camera's allemaal naast elkaar staan.
Allemaal staan ze aan en kan je ze testen/vasthouden.

René

Die bandjes dan je gewoon overschrijven hoor! Maar als je iets gaat filmen waar je langer dan 1 uur filmpt moet je toch wel meer bandjes kopen. (ca. 6 euro p.s.)
Klopt dit kan maar zou het niet te vaak doen.

Ik doe het hooguit 3x en dan gooi ik ze weg, heb nu al te vaak gehad dat er delen niet helemaal jofel op kwamen.

En die bandjes kosten zo weinig dat ik dat er graag voor over heb.

Back