Vierbladskop Vario big Airwolf

hallo medebouwers en of vliegers

Ik ben op dit moment een Vario Big Airwolf aan het bouwen, ik heb niet zoveel ervaring maar tot nu toe gaat het redelijk goed.
Ik heb bij de aanschaf een vierbladskop mee gekocht omdat ik op dit schaalmodel geen paddels wilde hebben.
Na het een en ander gelezen te hebben op dit forum, ben ik bijna bang geworden om hier straks mee te gaan vliegen. Ik kan redelijk met een raptor 50 methanol overweg en ook als deze in een romp (Ecureuil) zit merk natuurlijk wel een verschil, maar heb nog nooit met een meerbladskop gevlogen. Ik hoor dat je geen seconde kunt missen ,dus mijn raketwerper zal ik dan niet kunnen bedienen of de guns, of heb ik dit mis?
Moet ik er misschien toch helicommand aan toe voegen?

Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven.
mijn bouwverslag tot nog toe op: Adosoftware.nl

Volgens mij vergis je je in een paar dingen

4 blads kop of 2 blads kop maakt qua besturing niet zoveel uit, mits goed ingesteld. Voor beide geld dat je of kiest voor een flybar, of kiest om er geen te gebruiken.
Het is niet zo dat als je de raptor 50 pakt, en er een 4 blads kop op schroeft zonder flybar, dat het hetzelfde vliegt..

Dus jouw keuze toendertijd is geweest om hem flybarless te maken
Dan heb je binnen het flybarless vliegen de keuze om geen stabilisatie te gebruiken of wel stabilisatie te gebruiken(dan gaat ie, mits goed ingesteld, vliegen als met een flybar, maar anders)

Flybarless zonder stabilisatie vliegt anders dan met...
Hij heeft dan wat aparte gedragingen, maar daar kun je best aan wennen.

Zoek ook even naar het verhaaltje over meerbladskoppen van Brutus en zijn collega, daar staat erg veel info in over dit onderwerp

bedankt voor je reactie, ik zal het verhaaltje van Brutus opzoeken. En ik ben blij dat ik mijn 4 bladskop niet hoef terug te brengen.

Maar als je hem echt scale wilt maken is een 4 blads kop niet de juiste keuze, maar ik neem aan dat je die keuze bewust hebt gemaakt.
Heb je twee blad zonder paddles maar met stabilisatie wel overwogen maar bewust niet voor gekozen?

Gr,Roy

Ik ben daar verkeerd ingelicht, men zij dat je met een vierblad geen padels of stabilisatie elecktronica nodig had en dat klonk mij goed in de oren. Achteraf had ik dat beter kunnen doen. Maar te laat ik heb alles gekocht en uit de verpakking.

Hallo Adasoft,
Ik heb zelf een tijdje geleden een Vario Bell 412 uitgerust met de 4 blad kop, maar wel een HC3Xtreme er op geinstalleerd. Dit vliegt goed, maar toch is de heli heel erg direct geworden, dat wil zeggen een mm input is genoeg om het de kant op te dirigeren die je wilt.

Heb ook op de club iemand gesproken die heeft gevlogen zonder electronische stabilisatie, maar die zegt ook, "Niet doen, gewoon die investering doen van een HC3Extreme, dat vliegt een stuk minder stunteling!". Hij zij namelijk dat vliegen zonder een heel hoekerig gedrag vertoont, en een onrustig vliegbeeld geeft.

Terug naar mijn eigen ervaring, ik vlieg nu 18 jaar, en heb de overstap naar de 4 blad ook gezien als eng door alle verhalen hier en daar, heb toch gewoon de stap gezet, en geen spijt van gehad. Het enige waar je bij een HC3Xtreme op moet letten, is niet gaan sturen als hij nog op de grond staat, de HC3X wil dan gaan corrigeren omdat er niks gebeurt, de heli staat namelijk nog op de grond. Als hij dan licht wordt, heb je kans dat hij omlazerd, en komt hij los, krijgt hij gelijk even een soort tik een kant uit waar hij net naar toe wil corrigeren. Schrik daar niet van, ga niet heftig staan tegen sturen, maar laat die HC3X zijn werk doen, dat doet hij goed en direct.

Tijdens vliegen stuurt je heli dus veel directer dan met flybar, nu heb ik helaas ook nog niet de mogelijkheid gehad met windstil weer te vliegen om alles perfect in te stellen. Ik heb alleen vluchtjes gehad met een windkrachtje 2 tot 3, maar zelfs dat gaat met de 4 blad, al vlieg ik dan nog niet gemakkelijk 8-jes.

Dus ga het lekker proberen, of vraag iemand binnen de club die ervaring heeft hem voor je in te vliegen en af te stellen, dan heb je die zorg alvast niet. Ik heb helaas altijd zelf staan klooien, maar dat heeft ook zo weer zijn voordelen als er iets geks gebeurt ik er niet meer van schrik en door blijf vliegen, en de onvolkomenheden er uit stuur, en na de vlucht bij ga stellen.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, en zoals de voorganger al meedeelde, lees dat draadje van 4 blad vliegen.
Groeten Ralph.

bedank voor je duidelijk verhaal, dus het lijkt mij in ieder geval, dat het toch veiliger vliegen is met elecktronische stabilisatie, zo'n geweldige vlieger ben ik nu ook weer niet, zeker het echte schaalvliegen is erg moeilijk, wat rond raggen lukt mij wel en een acht maken is eigenlijk mijn vliegroute, het 3d is niet voor mij weggelegd, kan de raptor wel een keer op de kop leggen een rolletje of zoiets maar is toch niet echt mijn ding, vandaar ook de schaal modellen.

Inderdaad, en als je voor jezelf weet dat je het heel wilt houden, en geen risico wilt lopen, waarom dan geen gebruik maken van de technieken die voor handen zijn.

Ik heb er ook voor gekozen lekker te willen vliegen, er hangt al genoeg geld voor je neus, en dat wil je heel mee naar huis nemen. Je moet alleen voor jezelf nog de keuze maken wel stabilisatie systeem je wilt gaan gebruiken. Ik heb zelf gewoon een prettige ervaring met die HC3Extreme, maar er zijn ook andere merken waar ik goed verhalen over hoor, dus die keuze is voor jezelf.

Succes met de bouw, ik heb even op je site gekeken, en je bent goed bezig, ik heb alleen erg lang lopen vechten een plaatsje te vinden voor die controlunit. Ik heb namelijk ook een electrische starter op mijn Vario benzine Bell, en heb in de bouwmarkt een uluminium hoekstrip gehaald van 4 bij 2 cm, en een stukje van een cm of 8 lang aan de linker zijkant van het mechaniek geschroeft op originele punten waar het mechaniek mee in elkaar zit, en heb op die hoeklijn de HC3X opgeplakt met de ontvanger ernaast tegen de zijkant.

Misschien heb je iets aan deze informatie, groeten maar weer, Ralph.

Ik heb nu een vierblad en een tweeblad zonder paddels, beide Vario, en beide zonder Estab.... (en die 2-blad is niet eens een specifiek ontworpen rigid, ik heb domweg de paddelstang er af gesloopt...)
Eerstens moet ik zeggen dat ik niet echt kan zeggen dat de 4blad stabieler is dan de tweeblad. Beide vertonen grotendeels gelijke vliegeigenshappen. Beide zijn ook absoluut goed te vliegen zonder electronica, ook met 3 tot 4 Bft....
dat is te zeggen: zolang het niet turbulent is.
Daar hebben die dingen gewoon een absolute hekel aan.

Ik zou nooit, maar dan ook nooit, electronica in een heli gooien als ik het met de hand ook kan.
En dat deel had de verkoper gelijk in, je hebt die electronica NIET nodig (een van mijn leerlingen heeft vorige week eigenhandig een vierblads 450-size ingevlogen waar geen electronica in zit.... en die jongen vliegt nog maar 2 jaar!)

Waar je wel rekening mee moet houden: Je moet in staat zijn om met paddelstang een strakke hoover neer te zetten (dus nagenoeg geen zichtbare schommeling van de rotor) en lukt dat nog niet, oefen daar dan eerst op voordat je met 4blad begint. Dit geld OOK als je een HC3 o.i.d. wilt gaan gebruiken.
Verder moet je, als je zonder electronica vliegt, minstens drie tot vijf volle vlieguren (dus niet uren op het veld, maar daadwerkelijk in de lucht) uittrekken om aan het gedrag te wennen. Afhankelijk van hoeveel je vliegt, kan dit een maand tot een seizoen in beslag nemen (uitgaande van ongeveer 30 tot 45 effectieve vliegminuten per middag, wat een realistisch bedrag is, ook al denken mensen vaak dat ze meer vliegen). Voor een benzineheli moet je dus rekenen op minstens 5 liter peut voordat je hem goed genoeg gat aanvoelen.
Daarna gaat er nog wel een goed seizoen overheen voor je onbekommerd rondvliegt.
Maar daarna vlieg je ook zonder Estab, net zo makkelijk, en tot ongeveer dezelfde windsterkte als met een gewone heli.

EDIT: En als laatste wil ik graag opmerken, dat een Estab NIET een recept is voor "heel houden". Verstandig vliegen en kalm aan beginnen, DAT is het recept voor "heel houden", en dat kan ook heel goed ZONDER Estab!
Sterker nog, Estab kan zelfs de oorzaak zijn van crashes, die een goede piloot zonder Estab had kunnen voorkomen, en mét Estab NIET...

Groet, Bert

PS: ik wil er graag nadrukkelijk op wijzen, dat "dat verhaaltje" (plm 20 kantjes A-4) niet MIJN verhaaltje is, ik heb het samen met Ben K. (Mantra) geschreven, en het grootste deel van de feitenkennis komt van hem. Ik heb hoofdzakelijk geredigeerd en leesbaar gemaakt

Laatst bewerkt:
Ik heb vanmiddag mijn 450 Agusta met 4 blad ingevlogen. Ook zonder estab zoals brutus dit noemt. Ik had het mechaniek met de 4 bladskop als trainer vliegend. Hier had ik ongeveer 10 a 12 vluchten mee gemaakt. Na de ombouw ben ik er duidelijk achter gekomen dat het extra gewicht een voordeel is. Hoever doet hij prima. Nu nog leren om mooi rond te vliegen.
En zoals brutus zegt; als ik een estab in had gehad was hij al kort. Ik kreeg storing op mijn ontvanger (te dicht bij de motor) en de kop begon te schudden. De heli wilde omtuimelen, maar door direct te corigeren heb ik de schade nihil gehouden. Ontvanger verplaast en alles was goed.
Dus denk goed na over wat je doet.

Groetjes Rob.

PS: een Airwolf is een Bell 222 en heeft een 2 blads systeem.

Ik heb vanmiddag mijn 450 Agusta met 4 blad ingevlogen. Ook zonder estab zoals brutus dit noemt. Ik had het mechaniek met de 4 bladskop als trainer vliegend. Hier had ik ongeveer 10 a 12 vluchten mee gemaakt. Na de ombouw ben ik er duidelijk achter gekomen dat het extra gewicht een voordeel is. Hoever doet hij prima. Nu nog leren om mooi rond te vliegen.
En zoals brutus zegt; als ik een estab in had gehad was hij al kort. Ik kreeg storing op mijn ontvanger (te dicht bij de motor) en de kop begon te schudden. De heli wilde omtuimelen, maar door direct te corigeren heb ik de schade nihil gehouden. Ontvanger verplaast en alles was goed.
Dus denk goed na over wat je doet.

Groetjes Rob.

PS: een Airwolf is een Bell 222 en heeft een 2 blads systeem.

Gefeliciteerd!

Nou, nu heel voorzichig aftasten wat de heli doet bij voorwaarts en bochten. let wel: héél voorzichtig, want het geheel vertoont andere reacties als een flybar (maar dat zul je al wel gemerkt hebben).
De kunst is nu, heel voorzichtig iedere keer een beetje meer de toen, zodanig, dat de "verrassingen" (het afwijkende vlieggedrag) zich gedoseerd
aandienen. Zodra je weet hoe hij reageert op bijvoorbeeld langzaam afstoppen kun je heel rustig aftasten hoe hij reageert als je wat harder afstopt. Dat idee. Want ga je "god zegene de greep" vol in de ankers, dan kan de verrassing ook wel eens wat té heftig uitvallen.
Maar zodra je alles voorzichtig afgetast hebt, zul je merken dat het allemaal lang niet zo onvoorspelbaar of hoekig is als iedereen beweert.
Maar pas op, makkelijk is het nu ook weer niet!

Succes met het verder uitbouwen van het vliegen!

Groet, Bert

bedank voor je duidelijk verhaal, dus het lijkt mij in ieder geval, dat het toch veiliger vliegen is met elecktronische stabilisatie, zo'n geweldige vlieger ben ik nu ook weer niet, zeker het echte schaalvliegen is erg moeilijk, wat rond raggen lukt mij wel en een acht maken is eigenlijk mijn vliegroute, het 3d is niet voor mij weggelegd, kan de raptor wel een keer op de kop leggen een rolletje of zoiets maar is toch niet echt mijn ding, vandaar ook de schaal modellen.

Is een beetje een non-argument: als je rolletjes vliegt, kun je feitelijk al meer als ik. dat houd in dat als ik non-Estab meerblad kan vliegen, dat jij dat ook zou moeten kunnen leren.
3D is moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat 3D vliegers automatisch goede helivliegers zijn! De moeilijkheid bij 3D is de orientatie en coördinatie, niet het perfecte sturen op zich. De huidige videogame generatie heeft er weinig moeite mee.
Wel eens een 3D vlieger minuten lang strak zien hooveren? Nee, en 99% kan dat ook niet eens, want het is "saai en niet kicken" dus er word geen tijd aan gespendeerd. Maar dat is nu nét wel een vaardigheid waar je als schaalvlieger véél meer aan hebt.

Ik wil je overigens echt niet van de Estab af praten, het al dan niet gebruiken van zo'n ding is geheel en al jouw keuze....
Alleen, áls je zo'n ding koopt, doe dat dan wél om de juiste reden: dat heeft over het algemeen niks te maken met veiligheid of wel of niet goed kunnen vliegen, maar alles met dat iemand na de maiden zo snel mogelijk wil kunnen rondvliegen zonder eerst een seizoen of zo te spenderen aan het aanleren van een nieuwe vaardigheid.
Blijkbaar heeft men er moeite mee, om na een aantal jaar heli gevlogen te hebben, weer een seizoen te moeten staan oefenen in een hoekje van het veld....
Waarom? Ik heb dat ondanks 26 jaar ervaring ook gedaan, en het was het dubbel en dwars waard!

Groet, Bert

PS: je kunt je guns etc echt nog wel bedienen hoor, zolang je er maar voor zorgt dat je de schakelaars kunt bedienen zonder je sticks los te laten (maar dat moet je met geen enkele heli doen....) dus bijvoorbeeld stickschakelaars gebruiken. Doe ik ook.

Laatst bewerkt:
Ik hoor steeds maar weer dat de Airwolf een 2 blad heeft en daar heeft iedereen gelijk in, het was dan ook de verkeerde keuze om de 4 blad te kopen ,maar gedane zaken nemen geen keer. Echter is het achteraf nog altijd mogelijk om naar een 2 blad om te bouwen en dit gaat vermoedelijk ook wel gebeuren. Bedankt iedereen voor jullie reactie, heb er echt baat bij maar moet eerst nog eens de heli af krijgen, ook niet de gemakkelijkste opgave.

Met de 4 blads zal de heli er nog fraaier uitzien ! Niks mis mee.
Meerbladskoppen vliegen anders, en zoals Brutus aangeeft is daaraan te wennen. Het allerbelangrijkst is, dat je heli prettig vliegt. Helivliegen is ontspanning ! Het is zeer raadzaam om hem zonder stabilisatie in te vliegen, vaak worden fouten gemaakt met de instelling van de rotorkop. Een stabilisatiesysteem zal dit verergeren en dan is de kans groot dat je je eerste set bladen verknalt.

Als het eenmaal goed is ingesteld, zal een stabilisatie een verheerlijking zijn voor je schaalheli.

1 Van de belangrijkste lessen als je met forums aan de gang gaat is dat je je vooral NIET GEK MOET LATEN MAKEN. Er zijn veel manieren om iets te doen en die kom je allemaal tegen en zijn het vaak niet met mekaar eens.

Brutus vliegt met een meerblad zonder estab, ik vlieg sinds kort mijn oude JetRanger ook "met de hand". Maar ik heb ook een Trex500 met estab en dat vliegt ook geweldig.

Je moet een paar dingen onthouden:
-Trillingen zijn de vijand van estab
-De juiste manier van instellen maakt of breekt hoe goed je estab werkt
-Als je de kop juist instelt (-2 tot +10 pitch, 5 graden cyclic bereik, evt wat expo om eraan te wennen) dan kun je er gewoon vrijwel direct mee hoveren zonder estab

Niks aan de hand dus. Je kunt evt zelfs beginnen met alle estab gains op 0, dan daarna rustig verder opendraaien om te zien wat er gebeurt.

En ik heb maar heel zelden een model-Airwolf gezien die leek op de "echte". De versies die je nu op de markt ziet hebben allemaal een verkeerde kleurstelling. Wat kan jou het schelen, het is een fantasieheli van origine al!

Groeten, Marco.

Daarnaast is de airwolf gewoon een bell 212 dacht ik

Andere kleurstelling, en je hoeft niet meer op airwolf te lijken

Het is inderdaad een verbouwde 222 ( en niet 212, dat was het grote broertje van de Huey), en helaas is een airwolf romp niet zomaar in een 222 te veranderen. Andersom ging wel (waren ombouw setjes voor van Vario, weet niet of die er nog zijn), terug gaat niet, of je moet de winglets er af willen zagen en helemaal opnieuw modelleren. Lijkt me geen goeie zaak.
En dan zou je een Bell 430 overhouden, (grotendeels het airframe van een 222, met een 4 blads rotorsysteem).

Groet, Bert

Is een beetje een non-argument: als je rolletjes vliegt, kun je feitelijk al meer als ik. dat houd in dat als ik non-Estab meerblad kan vliegen, dat jij dat ook zou moeten kunnen leren.
3D is moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat 3D vliegers automatisch goede helivliegers zijn! De moeilijkheid bij 3D is de orientatie en coördinatie, niet het perfecte sturen op zich. De huidige videogame generatie heeft er weinig moeite mee.
Wel eens een 3D vlieger minuten lang strak zien hooveren? Nee, en 99% kan dat ook niet eens, want het is "saai en niet kicken" dus er word geen tijd aan gespendeerd.

Sorry dat ik maar een deel van je tekst quote in deze Bert....
Maar ik vind wel dat je nu een beetje herhaaldelijk gaat generaliseren.
Ik voel me overigens niet aangesproken hoor ;)

Maar de kunst van het echt goed 3D vliegen heeft als basis volledige heli beheersing.
In hoover, in vlucht, en in de complexe figuren.
Ga je nu eerst eens verdiepen in het onderwerp, zoek de officiële figuren op en kijk hoe deze gejureerd worden op wedstrijden.
En neem de moeite om eens te komen kijken op de komende 3D masters in Venlo.
Waar trouwens in de regel zelfs ook mooie schaaldemo's voorbijkomen.
Ik en vele andere 3D enthousiastelingen zijn inderdaad van de videogame generatie....
Als je Pong, Qbert en Pacman ook meetelt ;)
Het is een sport.
Je kan natuurlijk wat aanrommelen (doe ik ook wel graag) maar dat heeft weinig tot niets met 3D heli vliegen te maken.

Groetjes Eric

Sorry dat ik maar een deel van je tekst quote in deze Bert....
Maar ik vind wel dat je nu een beetje herhaaldelijk gaat generaliseren.
Ik voel me overigens niet aangesproken hoor ;)

Maar de kunst van het echt goed 3D vliegen heeft als basis volledige heli beheersing.
In hoover, in vlucht, en in de complexe figuren.
Ga je nu eerst eens verdiepen in het onderwerp, zoek de officiële figuren op en kijk hoe deze gejureerd worden op wedstrijden.
En neem de moeite om eens te komen kijken op de komende 3D masters in Venlo.
Waar trouwens in de regel zelfs ook mooie schaaldemo's voorbijkomen.
Ik en vele andere 3D enthousiastelingen zijn inderdaad van de videogame generatie....
Als je Pong, Qbert en Pacman ook meetelt ;)
Het is een sport.
Je kan natuurlijk wat aanrommelen (doe ik ook wel graag) maar dat heeft weinig tot niets met 3D heli vliegen te maken.

Groetjes Eric

Je moet je niet aangesproken voelen Eric, want het is geen aanval, en het is ook geen commentaar..
Het is gewoon een constatering, ongeveer vergelijkbaar dat 99% van de schakers geen 100 kilo bankdrukken of zo doet, en het meerendeel van de sportschool jongens geen schaakmeestersgraad heeft.
Een kunstschilder en een klusjesman kunnen allebei heel goed schilderen, alleen beide doen iets geheel anders, dat idee

Het een sluit het ander overigens niet uit.

Goed, het is generaliseren, maar daarom is het nog wel zo, en daar helpt je aangesproken voelen of niet, helemaal geen zier aan.

Wat mijn punt is, is dat waar het non-Estab helivliegen betreft, veel mensen denken dat ze er niet goed genoeg voor vliegen, en daarbij vaak aanhalen dat ze "hooguit zo nu en dan een looping o.i.d vliegen"... en DIE generalisatie, DIE val ik aan. NIET 3D vliegers of het 3D vliegen op zich.
Ik probeer ENKEL aan te geven, dat je aerobatic vaardigheden, helemaal niks te maken hebben met de specifieke moeilijkheidsgraad van het 3D of rigid multi vliegen, want die te onderscheiden moeilijkheidsgraden liggen gewoon elk op een heel ander vlak.

Verder heb ik het over de gewone massa van de 3D vliegers, niet de top.... maar ik doel OOK op de gewone massa van de "wannabe-rigidvliegers", niet de absolute schaaltop....

Dus sorry als je je aangesproken voelt, dat was niet de bedoeling.

Daarmee is het nog wel een feit, dat ik vaak genoeg met 3D heli's (non-Estab) gevlogen heb (geen 3D gevlogen, dat is wat anders en dat kan ik ook niet) en die heli's hangen over het algemeen ERG strak aan de sticks, waarmee strak hooveren feitelijk een eitje is. Hooguit ervaar ik de pitch als veel te agressief voor lekker hooveren. Schaalheli's hooveren over het algemeen veel minder strak, en wat je nodig hebt om een rigid in de hand te houden is iets wat je bij de gemiddelde 3D heli gewoon niet eens nodig hebt. Doet die heli bijna uit zichzelf wel.
Ook dat is gewoon een constatering, niet een waarde oordeel, dus s.v.p. ga je hier ook niet op aangesproken voelen: het is nu eenmaal zo, ik kan daar ook weinig aan doen.

Maar goed, ik moet er nu vandoor, ik ben al te laat....

Groet, bert

Laatst bewerkt:
Back