Viertakten

ja, dat zie ik aan de hoek van de v-vorm, meestal zijn de 'gewone' V6(of wel ander model dan ook) iets minder scherp qua hoek

Hoi Bart,

Hoewel je gelijk hebt dat de meeste meercylinder V motoren een minder scherpe blokhoek hebben, kun je aan alleen de blokhoek niet zien dat het een 2 cylinder is of niet: de blokhoek kan om heel verschillende redenen gekozen worden, en heeft lang niet altijd met het aantal cylinderparen te maken. Vaak wel overigens, bijv een V10 draait vaak met 72 graden, omdat je dan met twee cylinders per kruk toch alles op de regelmatige ontstekingsafstand van 72 graden kunt laten ontsteken. Maar dat is niet altijd de reden, het kan ook met de beschikbare ruimte of de plaatsing van andere componenten te maken hebben:

Bij Harleys heeft men destijds rond de eerste wereldoorlog gekozen voor 45 graden, omdat men het bestaande ééncylinder blok krachtiger wilde maken. Op zijn "typisch Amerikaans" was daar maar een oplossing mogelijk: meer cc's. Een grotere cylinder was niet praktisch, dus dan maar twee dezelfde. Die moesten wel op dezelfde kruk angesloten worden, want niet alleen was het krukas ontwerp van Harley niet geschikt om te verlengen met een tweede kruk, het blok moest ook smal blijven om tussen de trappers van hun frame te passen. Dus het moest een V-motor worden. Maar er was niet meer ruimte in hun frame (wat eigenlijk niet meer dan een verzwaard fietsframe was, vandaar ook de trappers) dus dan maar een krappe blokhoek. Daarna werd Harley heel erg bekend, en Amerikanen zijn heel vreemd wat dat betreft: Wat de boer niet kent dat vreet ie niet, dus vanaf dat moment durfde men bij Harley de blokhoek niet meer te veranderen, en daarom rijden tot nu aan toe alle Harleys met een 45 graden blok rond, ook al is dat zo ongeveer de meest ongunstige blokhoek voor een V-twin. Pas met het V-rod blok zijn ze over gestapt naar een al iets gunstigere 55 graden. Voor een V-twin begint het pas zinnig te worden boven de 60 graden, maar dat vond men toch teveel van het goede qua "andere looks". 90 graden is het mooist voor een V-twin, en veel japanse merken gebruiken dan een blokhoek van 50 graden (uiterlijk erg veel Harley-lookalike) en stiekum een krukas met twee krukken die bijvoorbeeld 40 (90-50) graden verzet zijn, maar dat kun je dus van buitenaf niet zien.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
[offtopic]
...en daarom rijden tot nu aan toe alle Harleys met een 45 graden blok rond, ook al is dat zo ongeveer de meest ongunstige blokhoek voor een V-twin.
Ja, maar juist dat 45° blok geeft het typische Harleygeluid dat geen enkele andere V-twin kan evenaren...

Ik rijd zelf rond met een 1450cc Harley (met twin CAM 'B' motorblok), en ook nog een Suzuki SV1000S met 90° V-twin.
[ontopic]
 
Back
Top