Ho, ho, voordat julle mij woorden in de mond leggen die ik niet heb gebruikt.

Ik schrijf nergens dat een 4takt motor MEER olie nodig heeft dan een 2takt. De meeste fabrikanten schrijven EVENVEEL voor, tussen de 15% en 20%! Wat ik WEL heb geschreven is dat een 4takt NIET minder olie nodig heeft dan een 2takt. Dat laatste wordt namelijk vrij regelmatig beweerd en dat spreek ik dus, uit ervaring, met kracht tegen!
Net als Hezik gebruik ik ook Coolpower met 16% of 17% olie voor de 4takt in m'n heli en dat werkt uitstekend. Ik ben dat pas gaan doen NADAT de motor goed was ingelopen, tot dat moment heb ik brandstof gebruikt met 20% olie (ook synthetische olie, Titan in dit geval).
Voor m'n vliegtuigmotoren gebruik ik dezelfde brandstof voor zowel de 2takt als de 4takt motoren, 75% methanol, 20% olie (mix synthetisch en wonderolie) en 5% nitro. Hoewel, als ik eerlijk ben vlieg ik vrijwel niet meer met 2takt motoren. De enige waarmee ik nog wel eens vlieg is een 3,5cc Irvine diesel maar die heeft weer heel andere brandstof nodig.
Ook het verhaal dat LASER motoren meer olie nodig hebben is niet juist. De ontwerper en bouwer van de LASER motoren, Niel Tidy, zegt dat ook echt niet. In het verleden heb ik veel op shows in Engeland gevolgen en ken de beste man persoonlijk. Waar hij steeds voor waarschuwd is dat je de verhalen die beweren dat je juist minder olie kan gebruiken NIET moet geloven. Zijn exacte woorden tegen mij waren, "Als je twijfeld gebruik dan liever iets meer dan minder". Dat wordt blijkbaar door sommige mensen uitgelegd dat je meer olie
moet gebruiken. Het bekende probleem van niet goed luisteren en/of lezen.

Net als andere motoren kan je de LASER motoren prima laten lopen op brandstof met 15% tot 20% olie. Het gebruik van nitro raad Niel af, dat is niet nodig vindt hij. Hij heeft er juist veel tijd in gestoken om motoren te ontwerpen die zonder nitro goed en betrouwbaar draaien met een zo groot mogelijk vermogen. Pas als je meer dan 10% gaat toevoegen zal je er bij een LASER motor iets van merken.
Niel weet heel veel van motoren en wat als hobby begon (een 4takt motor maken) is nu al jaren z'n beroep. Ik heb nog één van de eerste 10cc 4takten die in serie geproduceerd werden. Een hele fijne motor die al heel wat draaiuren heeft gemaakt. Helaas is de mooiste motor die hij ooit ontworpen heeft nooit in productie genomen. Dat was een 4takt DIESEL! hoeveel cc's weet ik niet meer het was 10cc of 13cc dacht ik. Helaas was deze motor te duur om te produceren omdat er te weinig vraag naar was. Je kon een bestelling plaatsen en de productie zou pas beginnen als er een minimum aantal bestellingen binnen was. Na een jaar was nog niet de helft van van dat minimum aantal bestellingen binnen en is het feest niet doorgegaan.
Maar goed ik ga nu te veel

.
@Hezik: ik heb geen olie in het carter gespoten. Dat was er niet bijverteld en ik denk ook niet dat het erg zinvol is. Die "extra" olie is er binnen een minuut uit als je de motor laat draaien dus erg nuttig zal het volgens mij niet zijn.
Die Coolpower zoals je nu gebruikt is prima en er zijn nog wel meer soorten brandstof/olie die goed werken. Zolang je maar tussen de 15% en 20% olie blijft is er niets aan de hand en zal je een goed lopende motor hebben.