Viertaktmotor in Avistar 40

• Topicstarter Topicstarter Dennis Deurhof
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis Deurhof

Guest
Hallo iedereen,

Ben nu bijna klaar met de bouw van mijn Avistar 40, en wilde graag weten of het mogelijk is om hier een viertakt motor in te plaatsen en of er hiervoor misschien nog aanpassingen aan het toestel nodig zijn??

Heb er nu een O.S 46 LA motor inzitten, maar een viertakt lijkt me leuker..:D

Alvast bedankt iedereen!!

Groetjes,
Dennis.

Hoi Dennis,

van harte welkom op HET forum ;-)

Een 4 takt plaatsen is natuurlijk mogelijk wel moet je kijken of je uitkomt met de grondspeling van de prop (verwacht van wel) en het zwaartepunt.

De 4 takten zijn namenlijk vaak wat zwaarder en veelal zit de carburatuer achterop waardoor de motor iets verder naar voren komt.
Door deze 2 factoren zal het zwaartepunt dus ook naar voren schuiven wat je moet zien te compenseren met je ontvangerakku oid.

Maar ik voorzie verder eigenlijk geen problemen met zo`n ombouw :-)

Hoi Berto,

Bedankt voor je snelle reactie!!
Ga het dus gewoon proberen, ben erg benieuwd!:D
Na wat internetten ben ik op een Magnum XL 52 RFS uitgekomen, hoop dat dit een goede keuze is....

Zou alleen nog willen vragen of er voor viertakt speciale brandstof noodzakelijk is, of wordt er gewoon dezelfde gebruikt als voor een tweetakt??

Groetjes,
Dennis.

Hee Dennis,

De MAgnum 52 zal zeker wel een goede motor zijn heb er zelf geen ervaringen mee en zou dan ook een Saito adviseren daar die altijd goed zijn ;-)
maar waarschijnlijk ook wat duurder ;-)

Voor 4-takt is er zeker wel andere brandstof nodig, het olieaandeel moet namenlijk hoger zijn daar er meer onderdelen goed gesmeerd moeten worden.
Daarnaast kun je de 4-takt brandstof wel gebruiken voor je 2 taktmotoren (andersom niet).

Wij vliegen met de brandstof van Hobby In, weet niet waar je vandaan komt (heb je niet aangegeven in je profiel) maar op zich kan elke modelbouwshop je 4-takt peut leveren.

Ben ja al lid van 1 of andere club en zo ja waar?? (ben gewoon ieuwsgierig of de kans bestaat dat ik je tegen ga komen ;-) ).

Grt,
Berto.

Hoi Berto,

Ik kom zelf uit Utrecht (zal meteen even mijn profiel aanpassen), zal hier in de modelbouwwinkel eens vragen naar 4takt brandtstof, moet wel lukken!!:D
Ik ben nog geen lid van een vereniging, maar wil dat wel heel snel worden.
Aangezien ik nog een beginner ben lijkt het me ook wel verstandig ergens vlieglessen te volgen.
Wat ik me nu wel afvraag is of het wel verstandig is om als beginner gelijk met een 4 takt te beginnen of maakt dat niet zo veel verschil??

Groetjes,
Dennis.

Ah, dan heb jij een mooie club in de buurt en er zijn weer 2 gaatjes beschikbaar op de lijst daar wij er zijn weggegaan ;-)
MVC Midden Nederland bedoel ik.

Daar loopt ook voldoende kennis rond om jouw het modelvliegen te leren.

En beginnen met 4 takt is geen probleem, de afstelling verschilt maar iets van 2 takt. alleen bij een crash kan de schade duurder zijn (al hebben wij ze ook wel eens gecrasht en die motoren lopen nu ook weer zonder problemen en dure reparaties).

Er zijn zelfs clubs waar je alleen maar met 4-takts mag vliegen vanwege het geluid en daar wordt ook gewoon mee gelest.

Gewoon doen dus ;-)

Als je naar MC Modelbouw gaat dan zullen zij wel de Hobby In brandstof leveren dat deden ze toenertijd ook voor ons maar wij halen het nu direct bij Hobby In vandaan.

Hoi Berto,

Heb even op hun site gekeken en lijkt mij inderdaad een leuke club, en niet te ver uit de buurt...
Bedankt voor de tip!!

Groetjes,
Dennis.

Graag gedaan en ga er eens kijken als het wat lekkerder vliegweer is dan kun je alvast heel veel vragen.

Succes.

Hallo Dennis,

Ja hoor met 4t motoren vliegen is leuk, ook ik ben overgestapt naar 4takt motoren, het geluid vind ik realistischer dan een 2 takt. :lol:
Hier zie je een foto van mijn Calmato sport met een ASP 52 4t , is eigenlijk hetzelfde als Magnum, en van deze motor ben ik enorm tevreden, heb er trouwens twee van. De andere staat op mijn Calmato trainer gemonteerd, en beide motoren zijn in de lucht nog nooit stil gevallen. Je zal wel de aansturing voor het gashendel moeten aanpassen, zit aan de andere kant en hoger, maar als je een beetje handig bent is dit een koud kunstje. :D
Op mijn andere toestellen heb ik wel OS 4t motoren, zijn wel wat duurder maar voor grote toestellen zoals mijn Katana heb ik toch liever een iets pitterige motor, na een tijdje wil je toch wat meer dan rondjes vliegen en een loopingske maken.;-)
DSCI0015%20%28Small%29.JPG

Hoi Hoi,

@ Novada

Viertakt leek mij ook inderdaad veel leuker, vooral ook om het mooie geluid en ik vind ze gewoon leuk omdat het echt met kleppen en een nokkenas werkt.:D
Als de gashendel het enige is wat aangepast moet worden, dan gaat dat helemaal lukken!!:D
Heb de motor al wel besteld maar nog niet binnen, kan bijna niet wachten..

@ Berto

Ga ik zeker doen!
Nu hopen dat het snel wat beter weer wordt!!

Groetjes,
Dennis.

Hey Dennis, hier iemand die bij MVC-MN vliegt.. welkom :)

Wat betreft 4T en brandstof.. ik weet dat Berto veel viertaktervaring heeft, maar hij heeft geen gelijk wat betreft het olieaandeel. Een viertakt mag juist minder olie hebben dan een tweetakt. Zo af en toe een spuit olie het carter in en dan draait hij prima.

Is een tip die ik weer van iemand heb gekregen met nog meer ervaring dan Berto ;)

..... Wat betreft 4T en brandstof.. ik weet dat Berto veel viertaktervaring heeft, maar hij heeft geen gelijk wat betreft het olieaandeel. Een viertakt mag juist minder olie hebben dan een tweetakt. Zo af en toe een spuit olie het carter in en dan draait hij prima.
Sorry Hezik maar daar ben ik het nu net niet mee eens! Veruit de meeste 4takt fabrikanten schrijven voor dat je brandstof met een oliegehalte tussen de 15% en 20% moet gebruiken. Ook OS en Saito doen dat.
Elders op dit forum heb ik de resultaten al eens gepost van wat er gebeurt is met een motor van mij toen ik hem met minder olie dan voorgeschreven heb gebruikt. Mij werd ook verteld, nee verzekerd, dat een 4takt met veel minder olie genoegen neemt. Minder olie is meer brandstof en minder onbrandbare resten in de motor. Hierdoor krijg je meer vermogen en minder vette troep op je model. Wel, dat klopte maar niet voor lang, na minder dan twee draaiuren liep de motor hopeloos vast en is hij afgeschreven.
Dus geloof al die verhalen niet en blijf gewoon evenveel olie gebruiken. Minimaal 15% voor een goed ingelopen motor en 20% voor alle nieuwe motoren. Als je 20% toch te veel vindt ga dan pas terug naar 15% als de motor echt goed ingelopen is. Niet een paar tankjes maar meerdere uren dus al heel wat vlieguren.
Denk er ook om dat je met synthetische olie niet met minder olie toe kan dan met wonderolie. Er zijn mensen die denken en beweren dat synthetische olie beter smeert dan wonderolie. Dat is echt niet zo, het is eerder andersom!

Nou Henri,

dat vindt ik wel een hele vreemde uitspraak, olie in het carter spuiten om de smering te bewerkstelliggen ipv de standaard smering door de brandstof.

Tevens spreek je jezelf (of diegene waar je het van hebt) tegen:
Een viertakt mag juist minder olie hebben dan een tweetakt.
Okee prima, maar dan:
Zo af en toe een spuit olie het carter in en dan draait hij prima.
Mhhh, je moet dus zelf extra olie gaan toevoegen?!?!?!?!?

Dus een 4-takt heeft toch meer olie nodig dan er in 2 takt brandstof zit ;-)

Heb ik meteen een hele leuke voor je:
"hoe weet je nu wanneer en hoeveel olie je in het carter moet spuiten?".

Heb denk ik ook meteen het antwoord al voor je: "Dat weet je niet", dus de kans op schade is zeer groot!!!!!!!!!!!!!!!!!! en dus niet aan te raden.

Jij kan namelijk niet inwendig kijken wanneer de motor weer wat olie nodig heeft, EN hoe wil je dat doen, je motor open schroeven en olie erin spuiten????

Lijkt me nou ook niet echt een goede tip aan een beginner :nooo:

Nee, wees gewoon wijs en gebruik 4-takt brandstof, lekker vet voor je model, maar tenminste voldoende olie om je motor goed te smeren en schadevrij te houden.

Ben er ookk nog niet achter of het ermee te maken heeft maar onze Saito 125 had wel na ettelijke uurtjes op 2 takt peut te hebben gedraaid een kapot nokkenas tandwiel, het kan toeval zijn maar ook een gebrek aan smering zijn geweest.

Er zijn echter ook uitzonderingen, mijn oude OS FS120 versie met brandstofpomp (dus niet de versies zonder) bevelen ze aan om met 2 takt peut te draaien met 10 tot 15% nitro, maar ze geven direct aan dat er wel een olie in moet zitten van zeer goede kwaliteit....................

Ik draai hem echter zonder problemen op 4-takt Klotz ;-)

Eigenlijk is dit wel een goeie,

Hoe wordt eigenlijk een 4 takt modelmotor gesmeerd?

Brandstof komt er boven in via de kleppen in de cilinder word daar verbrand, en niet via het carter net als bij onze 2 takt versies.

Mijn vraag is dan inderdaad, hoe worden de nokkenas en tandwiel en zo ook de lagers gesmeerd?

Want bij een automotor (zo'n voertuig waar we ons mee verplaatsen) daar draait het in een olie bad (spatsmering), en een pomp die het naar boven toe pompt, en zo ook dat er dus olie bij de nokkenas komt. Om de boel daar te smeren.

Sorry dat ik er tussen kom maar wil het eigenlijk wel graag weten.
Heb namelijk ook 4takt motoren waaronder een OSmax 4takt, en daar zijn dus alle lagers verot gedraaid dus, ook die van het nokkenasje.

greetzzzzz.

@ Hezik P.S. Je bedoelt zeker olie via het carter ontluchtings gatje inspuiten dan?

Laatst bewerkt:
De olie komt met de brandstof in de cilinder. Daar verbrandt de brandstof maar het merendeel van de olie verbrandt niet. De olie blijft op de cilinderwand zitten en wordt door de zuigerveer gedeeltelijk van de cilinderwand afgeschraapt als de zuiger naar beneden gaat. Zo komt de olie in het carter terecht en smeert daar de lagers en de krukas. De olie is gedeeltelijk in de dampvorm aanwezig en via speciale kanaaltjes komt die oliedamp, en ook olie, bij het voorlager, bij de nokkenas en zelfs bij de klepstoters en de tuimelaars!
Door de ontwerpers van die motoren is daar goed over nagedacht en het werkt prima zoals je wel gemerkt zal hebben. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de buisjes om de stoterstangen. Daar zit boven en onderaan een rubber ringetje tussen. Dat is nodig om de zaak luchtdicht af te sluiten zodat de olie door die buisjes ook naar boven bij de tuimelaars en zo kan komen. Vergeet die ringetjes niet te monteren als je zo'n motor uit elkaar haalt want dan zal de smering van de tuimelaars en de bovenkant van de klepsteel in de problemen kunnen komen.
Als je eens oplet dan kan je zien dat er redelijk veel olie in de motor komt. De overtollige olie zal via de carter ontluchting de motor uitgeblazen worden.
Ik heb een 15cc OS surpass in m'n heli staan en als ik hem voor me laat hooveren dan moet ik er iets naast gaan staan anders krijg ik steeds druppels olie uit die carterontluchting over me heen.

Zo, Kijk hier kunnen we wat mee.

En zo blijkt dan ook dat de theorie en de praktijk van Berto.

Dat het inderdaad beter is om meer olie in de brandstof te doen bij 4 takt motoren, en daardoor het geheel beter word gesmeerd. En zo ook de lagers en al de andere onderdelen van de motor veel langer mee gaan.

Bedankt voor deze mooie uitleg.

Ik doelde inderdaad op olie inspuiten door de carterontluchting.

In alle eerlijkheid.. ik heb met mijn ene viertaktje altijd op brandstof met veel olie gevlogen, omdat ik dacht dat dat 'de waarheid' was. Tot iemand wiens kennis op dat vlak ik niet in twijfel trek, mij wees op de door mij geposte mening.

@Ernst: heb jij, tijdens jouw testen, ook olie in het carter ingespoten?

@Berto: Ik spreek mijzelf niet tegen. In mijn auto gooi ik ook brandstof met een laag olieaandeel. De olie die er in zit wordt niet verbruikt maar eens in de zoveel tijd vervangen. Als ik tegen jou zeg dat je in je auto brandstof met veel olie MOET gooien, zul jij hetzelfde zeggen als wat ik hier postte.

Als je olie via de carterontluchting inspuit, blijft dat daar zitten en wordt het niet verbrand. Die olie komt makkelijker/beter bij je nokkenastandwiel (bv) dan de olie die je in je brandstof hebt zitten.

Hoe je bepaalt wanneer je olie moet inspuiten.. tsja.. zal zoiets zijn wat je op ervaring moet doen, gok ik.

De makkelijkste weg is gewoon een brandstof met veel olie nemen, dat is zonder meer waar. Echter de uitlating dat een 4takt meer olie MOET hebben dan een 2 takt, is gewoon niet waar. Dat hangt er maar net vanaf hoe je 'm verder behandeld.

De opmerking dat olierijke brandstof adviseren aan een beginner verstandiger is, is natuurlijk wel 100% waar.

@Ernst: ik weet het.. synth olie verbrand tot iets wat niet smeert.. recinus gaat alleen maar beter smeren. Overigens vlieg ik al sinds ik begonnen ben met coolpower vliegtuig (16% olie, mengsel synth en recinus) in m'n tweetakts en de standaard hobbyin brandstof (20% klotz) in m'n viertakt. Dat bevalt tot nu toe enorm goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, kijk we zijn er uit, ik kreeg een pb van Henri dat hij het over een zeker persoon met Laser motoren heeft.
Hij bedoelt Jan Hermkens een zeer ervaren en geweldige modelvlieger met veel kennis van zaken en een allervriendelijkst persoon.

Jan vliegt dus met Laser motoren en die schrijft het bovenstaande verhaal van Henri dus voor.
Jan heeft dat dus niet van zichzelf maar volgt ook gewoon de fabrikant voorschriften op.

Lijkt mij dus verstandig dat een ieder met Saito en OS motoren dat ook doet en niet de Laser beschrijving hanteert.

Nou, de verhandeling ging niet over laser motoren specifiek en werd getriggerd doordat ik aangaf meer olie in m'n Saito FA82a te willen hebben. Maar goed, het advies om de raad van de fabrikant te volgen, ben ik het helemaal mee eens, geen noodzaak tot verdere discussie dus ;)

Ho, ho, voordat julle mij woorden in de mond leggen die ik niet heb gebruikt.:D Ik schrijf nergens dat een 4takt motor MEER olie nodig heeft dan een 2takt. De meeste fabrikanten schrijven EVENVEEL voor, tussen de 15% en 20%! Wat ik WEL heb geschreven is dat een 4takt NIET minder olie nodig heeft dan een 2takt. Dat laatste wordt namelijk vrij regelmatig beweerd en dat spreek ik dus, uit ervaring, met kracht tegen!
Net als Hezik gebruik ik ook Coolpower met 16% of 17% olie voor de 4takt in m'n heli en dat werkt uitstekend. Ik ben dat pas gaan doen NADAT de motor goed was ingelopen, tot dat moment heb ik brandstof gebruikt met 20% olie (ook synthetische olie, Titan in dit geval).
Voor m'n vliegtuigmotoren gebruik ik dezelfde brandstof voor zowel de 2takt als de 4takt motoren, 75% methanol, 20% olie (mix synthetisch en wonderolie) en 5% nitro. Hoewel, als ik eerlijk ben vlieg ik vrijwel niet meer met 2takt motoren. De enige waarmee ik nog wel eens vlieg is een 3,5cc Irvine diesel maar die heeft weer heel andere brandstof nodig.;)

Ook het verhaal dat LASER motoren meer olie nodig hebben is niet juist. De ontwerper en bouwer van de LASER motoren, Niel Tidy, zegt dat ook echt niet. In het verleden heb ik veel op shows in Engeland gevolgen en ken de beste man persoonlijk. Waar hij steeds voor waarschuwd is dat je de verhalen die beweren dat je juist minder olie kan gebruiken NIET moet geloven. Zijn exacte woorden tegen mij waren, "Als je twijfeld gebruik dan liever iets meer dan minder". Dat wordt blijkbaar door sommige mensen uitgelegd dat je meer olie moet gebruiken. Het bekende probleem van niet goed luisteren en/of lezen.:(
Net als andere motoren kan je de LASER motoren prima laten lopen op brandstof met 15% tot 20% olie. Het gebruik van nitro raad Niel af, dat is niet nodig vindt hij. Hij heeft er juist veel tijd in gestoken om motoren te ontwerpen die zonder nitro goed en betrouwbaar draaien met een zo groot mogelijk vermogen. Pas als je meer dan 10% gaat toevoegen zal je er bij een LASER motor iets van merken.
Niel weet heel veel van motoren en wat als hobby begon (een 4takt motor maken) is nu al jaren z'n beroep. Ik heb nog één van de eerste 10cc 4takten die in serie geproduceerd werden. Een hele fijne motor die al heel wat draaiuren heeft gemaakt. Helaas is de mooiste motor die hij ooit ontworpen heeft nooit in productie genomen. Dat was een 4takt DIESEL! hoeveel cc's weet ik niet meer het was 10cc of 13cc dacht ik. Helaas was deze motor te duur om te produceren omdat er te weinig vraag naar was. Je kon een bestelling plaatsen en de productie zou pas beginnen als er een minimum aantal bestellingen binnen was. Na een jaar was nog niet de helft van van dat minimum aantal bestellingen binnen en is het feest niet doorgegaan.
Maar goed ik ga nu te veel :offtopic:.

@Hezik: ik heb geen olie in het carter gespoten. Dat was er niet bijverteld en ik denk ook niet dat het erg zinvol is. Die "extra" olie is er binnen een minuut uit als je de motor laat draaien dus erg nuttig zal het volgens mij niet zijn.
Die Coolpower zoals je nu gebruikt is prima en er zijn nog wel meer soorten brandstof/olie die goed werken. Zolang je maar tussen de 15% en 20% olie blijft is er niets aan de hand en zal je een goed lopende motor hebben.

Back