vies maken van modellen

Discussie in 'Diorama's' gestart door Jon van Dijk, 16 nov 2004.

  1. Johan B

    Johan B Guest

    Als je Live-steamer bent dan zal je metname het drijfwerk goed vet moeten houden i.v.m. smering én koeling dan wordt e.a. vanzelf smerig.:!:

    Afgelopen zomer heb ik voor de grap "even" de 65018 van de SSN mogen oppoetsen na 2 dagen rijden (paar honderd km).
    Ná een halfuur poetsen van de tenderbak was niet alleen de poetslap gitzwart maar mijn handen ook. Ondanks dat je het vuil (roet, vet e.d.) niet echt duidelijk zag zitten komt er blijkbaar behoorlijk wat aan na enkele dagen!

    Hieronder nog een foto van een 39-er uit mijn collectie. Deze heb ik een "beter onderhoud" laten ondergaan.:lol:
    [​IMG]

    Er kleeft wel een heel klein nadeel aan het weatheren van je modelspoorlocs: al het andere materieel + het landschap MOET dan ook!
    Men zegt wel 'ns: modelspoor is een levenshobby en komt nooit gereed: 100% eens!

    Johan.
     
  2. Johan B

    Johan B Guest

    Enkele detailopnames van mijn verweerd modelspoormaterieel (H0, 1:87)...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om de normale lak van de pastic behuizingen mat te maken, heb ik gebruik gemaakt van matte Email verf (oliebasis).
    Deze verf van Revell en/of Humbrol wordt zeer sterk verdund met terpentine met diverse kwasten aangebracht.
    Het aanbrengen van diverse details (zoals roest en vuil) wordt pas uitgevoerd nadat het geheel zichtbaar gedroogd is.
    De details worden met verschillende kleuren pastelkrijt in poedervorm m.b.v. enkele tamponeerkwasten op de dunne verflaag gedrukt.
    Om evt. olievlekken of smeer aan te brengen kan je het beste glanzende (of zeidenglans) emailverf gebruiken. Een klein beetje zwart of zwart/bruin mengen en e.e.a. gaat "leven".

    Voor mijn stoomlocomotieven gebruik ik doorgaans de volgende kleuren:
    - Revell nr. 5 (mat wit), RAL 9001)
    - Revell nr. 7 (glanzend zwart, RAL 9021)
    - Revell nr. 8 (mat zwart, RAL 9011)
    - Revell nr. 9 (mat antraciet, RAL 7021)
    - Revell nr. 83 (mat roest)
    - Revell nr. 85 (mat bruin, RAL 8023)
    - Revell nr. 91 (staal)
    - Humbrol nr. 56 (aluminium)
    - Humbrol nr. 24 (mat geel, RAL 1017)
    - Humbrol nr. 60 (mat rood, RAL 3002)
    + pastelkrijt roetzwart
    + pastelkrijt oxydebruin
    + pastelkrijt gebrande siena

    Groet,
    Johan.

    p.s. Het dak van de personenwagen is trouwens met een airbrush uitgevoerd en de kolen in de tender zijn van echte kolen gemaakt: goed fijn stampen en met verdunde houtlijm vastlijmen.
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hey,

    Ik kwam dit topic toevallig tegen en heb nog een tip afkomstig uit de wereld van het wargamen:

    Kijk maar eens op http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/index.html voor een voorbeeld. Er zijn speciale setjes te koop om een project te verouderen / weatheren. Veel gebruikte techniek in deze hobby waar heel veel over te vinden is via google, zoek maar op wargame + weathering, dan krijg je dit soort links:
    http://www.starshipmodeler.com/tech/aw_wx.htm

    Mooie resultaten hierboven trouwens op die locs :)
     

Deel Deze Pagina