Viking Knarr

janzwart

verslagschrijvers
Update 1
Zoals ik in het begin van het verslag van het Vikingschip al aangaf wordt het volgende project een Knarr. Dit is ook een vikingschip maar dan de vrachtschip versie.

full

Foto: Een leuke impressie van een Knarr, een Viking-vrachtschip.

De bouwdoos ziet er zo uit. Beschrijving is in het Engels en de tekeningen zijn erg duidelijk.
Schaal is 1:72 en de grootte van het model wordt 23 x 6,5 cm Ra = 10 cm
Ook hier is weer de overnaadse beplanking het lastigste.

full

Foto: De bouwdoos van de Knarr.

De eerste stap is de spanten op de kiel lijmen

full

En de dekken op de spanten lijmen

full

Vervolgens worden de dekken bekleed met fineer waar de dekplanken al op getekend zijn. Ook loopt er een reling boven langs de spanten. Ook de mastvoet is geplaatst.

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Al weer zo'n leuk project, ziet al goed uit, succes verder. (lijkt me wel een erg klein modelletje)

Is dit een model wat alleen uit lasergesneden delen bestaat?

@pietsan,
Ik twijfel steeds bij het kiezen van een schaal. Ergens wil ik 1:72 wat de schaal is van de victory, dan zijn alle modellen op dezelfde schaal. Maar ik vind dat wel wat klein dus eigenlijk liever 1:50. Maar dan zijn modellen niet zo goed vergelijkbaar. Ik ben er nog niet helemaal ui.
@ Hans.
Ja dit is een eenvoudige bouwdoos. Alles inderdaad laser gesneden. Lekker makkelijk vergeleken bij scratch build van een victory.

Update 2
Begonnen met de huidgangen. De eerste zes zitten erop.
De huidgangen zijn per stuk genummerd en alle verschillend. Ook boeg en achtersteven zijn verschillend. Met potlood zijn de gangen en de richting ervan gemerkt.

full

Foto: Eerste 6 huidgangen.

Vervolgens de rest van de spanten plaatsen en een rail over de koppen ervan.

full

Foto: De rail van boven gezien

full

Foto: Het hele geraamte. De volle 22 cm.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Mooi Jan, nog zo'n mooi bootje.
Heeft deze trouwens een andere manier van bouwen? of is dit eigen inbreng om het jezelf makkelijker te maken ??

Update 3
Het beplanken is vrij voorspoedig verlopen. De gangen pasten vrij goed.

full

Foto: Bovenaanzicht

full

Foto: Onderaanzicht.

full

Foto: Detail van spanten op de bodem en mastspoor op de kiel.

full

Foto: Bodem 2x in de beits (Warm Wengé)

full

Foto: Bovenaanzicht na een verfbeurt.

Nu begon ik wat te twijfelen of er op de spanten nog een bodem moet komen. Het bouwpakket zegt er niets over. Het is een vrachtboot. Dus in het lage gedeelte worden tonnen, kisten, zakken etc geladen. Zet je die direct op de binnenkant van de buitenbeplanking? Als je een zware kist met zijn punt erop laat vallen heb je meteen een gat in je bodem. Daarom overweeg ik om er enkele losse schotten in te leggen zoals er als voorbeeld nu een in ligt.

full

Foto: Schot op de bodem.

In het boek “Cogs, Caravels and Galleons” (The Sailing ships 1000-1650) van R. Gardener wordt de structuur van de Skuldelev 1 beschreven en getekend aan de hand van een gevonden knar in de Roskilde fjord, welke nu in het Roskilde museum staat.
Uit deze schema's blijkt ook niet dat er een extra bodem in zit. Blijft dus twijfelachtig.

full

Foto: Gevonden knar in het Roskilde museum.

full

Foto: Structuur tekening van een knar naar de Skuldelev 1.

full

Foto: Vermoedelijke tuigage van een knar. Dit is veel minder zeker omdat hier geen resten van zijn gevonden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Als je even verder denkt, hoe dik zijn de huidplanken in het echt? ik vermoed enkele cm, daar valt een kist of ton toch niet direct door als je ze laat vallen.
Misschien enkele losse planken om beter te kunnen stapelen is meer aanneembaar voor mij.
Maar zeker zo belangrijk, je werk ziet er weer knap uit.

Update 4
De romp is nu klaar en nu volgt dus de tuigage.
Die is heel eenvoudig, was ook wel te verwachten, maar wel apart.
De stagen worden op de volgende manier vastgezet.

full

Foto: Bevestiging van de stagen.

Door de verschansing loopt een touw in de vorm van een lus. Aan het eind van de stag is een stuk hout bevestigd in de vorm van een boomerang met één korte poot. Het lange eind gaat door de lus, eventueel draaien om het stag te spannen en dan wordt dat eind tegen de stag geknoopt om niet los te raken.
Er is een voorstag en 4 zijstagen. Zij zijn met een oog om de masttop geslagen.

full

Foto: Stagen met een oog om de masttop geslagen.

De lus voor het voorstag gaat door de voorsteven.

full

Foto: Bevestiging van het voorstag.

En vier zijstagen aan bakboord. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dit een gefriemel is om het strak te krijgen met houtjes van 6 mm.

full

Foto: 4 zijstagen aan bakboord.

Een totaal overzicht van alle stagen.
full

Foto: Overzicht van alle stagen.

Nu het zeil.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Dat heb je toch weer mooi voor elkaar gekregen ondanks het prutswerk.
Gisteren in Archeon iets gelijksaardigs gezien op de Romeinse vrachtschepen.

Leuk dat je die overnaadse klassiekers bouwt en dat met ons deelt. Er zijn een paar mooie documentaires over nagebouwde viking schepen, waar ze grote tochten mee hebben gemaakt, op youtube. daar zie je dat systeem van stagspanners ook. Ze gingen wel regelmatig kapot, dus een ideaal systeem was het niet. Hetzelfde gold overigens voor de bevestiging van de stuurriem.
Ik kan me wel voorstellen dat de beplanking bij deze Knarr gemakkelijker op z'n plaats te krijgen was dan bij de "longboat"; het echte vikingschip. Daar loopt zowel boeg als hek veel verder omhoog. Ik heb je verslag van die bouw ook gevolgd, en wat me zeer verbaasde was de vorm van de gangen in het bouwpakket. Ik kan me niet voorstellen dat de vikingen die gangen in dat soort vormen maakten. Ze bouwden zonder spanten (die werden er later in gezet) en ik denk dus dat ze gewoon begonnen met twee planken (gangen) langs de kielbalk, en daar vervolgens steeds een plank tegenaan klemden en nagelden. Daarvoor werd natuurlijk best wel wat gebogen en getordeerd, maar de vormen uit jouw bouwpakket vind ik niet realistisch Ik ben op dit moment met een vriend samen een vikingschip aan het bouwen (scratch), en we lopen daarmee tegen datzelfde probleem aan. hoe kregen ze die typische gebogen vorm? Bij ons lijkt het nu meer op een knarr dan op een vikingschip. We zullen daar op korte termijn een draadje over starten om onze problemen met jullie te delen. Ik vind je vikingschip overigens wel een mooi eindresultaat en ben benieuwd naar de Knarr!
groet
Hay

Hay,
Ik deel je verbazing over de vorm van de huidgangen. Ik heb een filmpje gezien waarin ze een replica van een longboot maken en daar gingen ze inderdaad uit van lange rechte planken. Je kan ze natuurlijk plaatselijk smaller maken en dat lost een deel van de vorm op. Verder heb ik op verschillende plekken wel gezien dat de sterk gekromde gangen aan de stevens uit verschillende delen bestaan. Zie o.a. de tekening in bericht #10 van de knar onder zeil. Verder kan je natuurlijk plaatselijk een plank verder laten overlappen dan op andere plekken van de plank. Maar ik ben het wel met je eens dat die extreme vormen van het bouwpakket niet realistisch zijn.
Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaat en wacht je draadje af.

Goedemorgen Jan,
Ja, ik ken die film. en verlengen en verjongen deden ze natuurlijk zeker. ook is torderen in het groot eenvoudiger dan op schaal (die houtcellen worden natuurlijk niet kleiner op schaal), maar toch intrigeert het me hoe ze zonder spanten zo'n lastige vorm konden maken. Je zou verwachten dat je met eenvoudig gereedschap niet onnodig complex wil bouwen, toch? Onze eerste lijkt overigens meer een Knar dan een vikingschip (maar we bouwen hem wel af), dus ik wil het nog eens proberen met ander hout. we drijven hier wel een beetje van jouw knarr-draadje af, dus ik zal snel beginnen met dat draadje over ons 'project'. Om te laten zien wat ik bedoel even een foto van ons rompje nu.
veel succes met de voltooiing. Is toch een mooi rompje op zo'n klein model.
groet
Hay

Bijlagen

• IMG_2576.JPG
    IMG_2576.JPG
    307,7 KB · Weergaven: 273
  • IMG_2774.JPG
    IMG_2774.JPG
    302,3 KB · Weergaven: 301
Ik heb geen probleem met jouw opmerking in dit verslag. Het gaat toch over een viking schip.
Ik vond ook deze foto op Flickr: https://www.flickr.com/photos/mimk/9590034295/
Hier zie je goed dat het voorste deel uit aparte delen bestaat en je dus veel steiler kan bouwen.
Op jouw foto zie ik dat je een bodem legt over de spanten. Heb je hier bronnen over?
Op de site: http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/norse_ships.htm las ik dat lekkage veel voorkwam en dat hozen eerder wel dan niet nodig was. Dit suggereert dat je goed bij de bodemhuid moet kunnen, en zit een bodem over de spanten flink in de weg.
Er zijn dus voors en tegens tegen zo'n bodem.

Het is natuurlijk wel zo dat alle Vikingschepen qua bouw niet gelijk zijn. Wat tot nu toe is opgegraven laat kleine en grote verschillen zien in de constructie van de romp. Zo hebben de Sculdelevschepen spanten waarin de vormen van de overnaadse beplanking zijn uitgezaagd. Oudere vikingschepen hadden dat niet.
Ook was er een bepaalde hoeveelheid ballast aan boord. anders sloegen ze om. Ook daar moest plaats voor zijn. Sommige schepen hadden over de spanten planken liggen op een laag niveau, andere niet.
Ikzelf heb me wel eens bezig gehouden met dat soort schepen en heb er enkele zeer goede publikaties over. Ik ben niet zo weg van websites die nogal "snel" even willen uitleggen hoe het zat. Ik ben veel meer iemand die uitgebreid een goed boek met veel tekeningen daarover raadpleeg, en dan ga bouwen.
Als je zo'n schip wil bouwen is mijn advies om een gerichte keus te maken welk opgegraven schip je wilt bouwen en dan de daarbij horende literatuur ga raadplegen.
Het boek "Die Wikingerschiffe" van Jochen von Fircks, uitgave: Modellbaureihe Delius Klasing und Co uit 1979 ISBN 3-7688-0282-5 is zo'n goed geschreven boek met talloze tekeningen, ook gericht op de modelbouw.

Nog iets over het maken van gebogen huidgangen. Ik paste wel eens hele dunne loodstroken toe als hulpmiddel. Zo'n strook met de breedte van de huidgang boog ik dan over het spant en die vorm blijft dan behouden. Op hout gelegd kun je die dan uittekenen en maken.

Constant

Ik heb verschillende boeken over vikingen en hun schepen, maar deze kende ik niet. Ga ik bestellen. Bedankt voor de tip.
Het gebruik van ballast onderin is een goed idee. Ga ik ook toepassen.

Back