Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Ja Nico ik heb wel leuke dierenvrienden! Fritz is altijd nieuwsgierig, komt vaak heel dicht bij kijken en is zelfs al eens op schoot geweest. Meneer Henk, onze kat, is ook een bijzondere jongen. Hij is behoorlijk welbespraakt en houdt van mijn gitaren, kunst en van met zijn achterpoten drummen in de badkuip (vooral 's nachts).

    Ps. Of ik Fritz of meneer Henk ooit DLGs kan leren lanceren is de vraag... Ik denk dat ik die moeite beter in mijn eigen herstel kan steken :)
     
    heino, Hans V en spedter vinden dit leuk.
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    respect.Tot gauw;)
     
    Vink vindt dit leuk.
  3. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Ook afgelopen zaterdag ben ik weer gaan vliegen. Het was opnieuw windstil, met af en toe een heel licht wat variabel briesje. Zonnig en helder maar niet echt warm.

    Ik had veel lol met het najagen van milde lift op lage hoogte. Dat was een uitstekende oefening in netjes cirkelen en centreren en lift spotten. Zo heb ik nu een paar keer 10 min. uit één worp gehaald en ook weer 120m hoogte kunnen aantikken. Erg fijn om weer behoorlijk te vliegen.

    Slingeren gaat ook al wat beter maar is opletten. Ik dacht een keer 'Ik zet eens wat kracht in mijn rotatie potverdikke' en ik heb nog nooit mijn rechterarm en schouder zo horen kraken. Wel 45m hoog gestart maar nog even niet doen anders lanceer ik mijn arm nog mee :hammer:
     
    spedter, Arnold 85, bgo en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Almelo
    Lekker bezig Martijn! Volhouden en dan zien we elkaar snel weer op een veldje :)
     
    spedter en Vink vinden dit leuk.
  5. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    De herintreder is weer fijn aan het vliegen. De oranje Flitz 2 had een rompbreuk na een buitenlanding in Almere maar is weer gefixed en vliegt goed. Vandaag brak de zon even door en heb ik een 20 minuten vlucht weten te maken. Super gaaf.

    Werpen is nog steeds wat vreemd. Ik ben wel weer redelijk fit maar ik nog mis wat coördinatie en gevoel hoe ik wat snelheid in rotatie kan krijgen. Worpen zijn zo rond de 35-40m dus prima om leuk mee te vliegen. De rest los ik later wel weer op.
    20200123_155636.jpg
    Ik hoop dat de clinic zondag doorgaat, leuk om weer eens wat vliegers te spreken.
     
  6. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Venray
    Zo toch maar weer eens dit draadje naar boven halen
    Inmiddels hebben we al de clinic achter de rug en ik constateer dat de meeste inclusief Martijn (de start er van dit draadje) en ook een bescheiden Martin Paalman erg vooruit zijn gegaan en geduchte medestanders voor het wedstrijd vliegen zijn geworden wat voor mij mooiiiii is want dan moet ik meer oefenen als wat ik nu doe

    Mijn voorsprong die ik misschien ooit had is als sneeuw in de 30 graden zon verdwenen kan ik wel zeggen....zowel bij het vliegen/ starten als mentaal heb ik het laatste jaar ingeboet en sta gelijk of misschien wel weer wat achter op menig een die tegelijk met mij instroomden

    Klinkt misschien negatief maar is het niet....plezier in het vliegen is er nog steeds en motivatie is weer redelijk terug gekomen na de laatste clinic. Ook vind ik de groep erg vriendschappelijk en het is altijd een welkome terug zien bij elke wedstrijd of clinic.


    Nu heb ik even vakantie en naast het niksen of met het gezin leuke dingen doen of ff wat klussen probeer ik vroeg in de ochtend wat te vliegen met gemengde resultaten want makkelijk vliegen op ons veld is het vaak niet.
    Naast dat ik mijn kist volgas de boom in gooide met een te vlakke start ( in een DS vliegpoging) maar em zonder een echt zichtbaar krasje uit de boom haalde en ik daarna verder kon vliegen ik ook nog mijn reikweite en ogen getest heb in een voor mij nieuw hoogte record van 515 meter.
    Dus nu een streepje erbij( nu 3 levens verspeeld) op mijn kist kan zetten en een checkmark voor een pr in de hoogte en zo klooi ik in de corona tijdperk maar verder....voor allen een fijne vakantie toegewenst

    Grtz,
    Heino
     
  7. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Hoorn
    nieuw hoogte record van 515 meter......... zie je hem dan nog wel ....?????
     
  8. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Venray
    Ja....nog net en constant sturend en zo goed als recht boven mij
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  9. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Leuk om te lezen dat we met zijn allen zo veel plezier hebben in het modelvliegen.

    Maar dan snap ik weer niet dat er vliegers zijn die zich niks aantrekken van de regelgeving, dat dan ook nog publiekelijk melden en het daarmee zichzelf maar ook anderen moeilijk maken.
    (Hierbij ga ik er dan vanuit dat deze vlucht in Nederland gemaakt is)

     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  10. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik denk dat Heino 215 meter bedoelde.
     
    Erik Janssen, tunderman en heino vinden dit leuk.
  11. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dubbele post
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    115 meter, vast en zeker;) hoger moet je niet gaan tijdens de crisis, dadelijk kruis je een lijnvlucht....Typisch Heino, altijd wat overdrijven door z'n enthousiasme;) Volgende keer bij mij Heino, je hebt mn nummer;)
     
  13. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Venray
    Nou de afgelopen dagen veel ochtend sessies gedaan ivm dat erg warme weer.
    Zodra het licht was opstaan de spullen even aan de lader en een koppiekoffie en een bammetje waarna meteen naar het veld ging.
    Sereen stil weer (DEAD air) mooi om superlicht te vliegen de boel af te stellen en starts te oefenen en lekker koel weer met grijze lucht. Na een tijdje trok het wolkendek een beetje open en voelde aan mijn kuiten een hele licht bries en de thermiek motor kwam zachtjes op gang wat resulteerde in hier en daar op best wel lage hoogtes plukje los komende warme lucht waar ik mooi nul-cirkeltjes op kon maken en snelheid langzaam kon opvoeren om naar de volgende pluk warme lucht te vliegen en hetzelfde te herhalen, dit alles speelde zich af tussen 5 en maximaal 30 meter. Elk kleine foutje werd afgestraft in verlies van snelheid en dus het niet voort kunnen zetten van de serie en speelde zich af tussen 07:00 uur 9:00 uur daarna begon de wind/ thermiek sterker aan te wakkeren en werden de lage bellen erg fel en werd ik in het begin vaak eruit gegooid maar paste mij vliegen snel aan en werd het een beetje rallyrijden waarbij ik de erg krappe bellen eerst deed aansnijden om snelheid te maken met behoud van hoogte waarna ik mijn dlg er fel in draaide en met felle stappen hoger kwam en mijn hoek en draaicirkel langzaam minder fel/steil ging vliegen, dit speelde zich eerst af op een hoogte van 30 tot 60 meter en waren al tijden van 3 tot gauw 5 minuten en speelde zich af tussen 9:00 en 10:00 maar echt een springplank naar de hogere hoogtes waren er niet bij. Na 10:00 uur zette het zich voort maar kon de sprong wel maken naar de grote hoogste en speelde zich af van 30 tot 115 meter en maakte toen de 10 minuten een paar keer vol.....om 11:00 uur hield ik het voor gezien want toen waren mijn fysieke en mentale batterijen leeg maar die van mijn dlg en zender nog niet plus het was op dat moment al erg warm aan het worden .
    Afgelopen week heb ik drie dagen dit herhaald en moet wel zeggen dat de bellen in het voorjaar vaak sterker en feller zijn als op dit moment en zal wel met kleinere temperatuursverschillen te maken hebben. In de middag heb ik niet gevlogen maar lag ik in het zwembad met een koel drankje koel te blijven van dit extreme warme weer. Komende Zaterdag kijk ik alweer uit om samen te komen in Reuver om de clinic te volgen/ mee te helpen als nodig en met zijn allen lekker te vliegen

    Grtz,
    Heino
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
    spedter, bgo, tunderman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi allemaal, weer even geleden (7 maanden!) maar hier maar weer eens een update hoe het tegenwoordig gaat met vliegen.

    Ik heb tijdens de lockdown-periode flink veel gevlogen, ook omdat DLG training (inclusief 2x het haf uur fietsen van huis naar veld) een goede vorm van conditietraining en revalidatie-oefening was. Ik heb in die periode de laatste lichamelijke verschijnselen van mijn ongeluk helemaal kunnen oplossen. Dat is op zich wel fantastisch afgelopen. Omdat ik een tijdje niet veel hoger dan 30m kon gooien maar daar wel zo lang mogelijk mee wilde vliegen, ben ik flink bezig geweest met afstellingen, keuze van ballast, maar ook vliegtactieken en goede observatie van de gebruikelijke wind- en lifteffecten van het terrein waar ik vlieg, ook afhankelijk per windrichting.

    In het algemeen heb ik geleerd mijn Flitzen wat sneller te vliegen, vooral bij wat wind. Ik heb alle flap settings wat sneller gesteld en gebruik vaker actief de speedstand om van A naar B te komen. Ik heb zeker bij lage snelheden wel profijt van een goede scheut snapflap maar heb de 'elevator-down' kant (dus flaps omhoog) ervan uitgezet. Deze tip van 'specialpainter' bevalt me erg goed. Ik houd ervan om heel laag bij de grond nog te proberen om weg te komen in lift en snapflap helpt me goed om kleine cirkels met steile bank te kunnen vliegen.

    Andere eye-opener was meer experimenteren met ballast, soms wat zwaarder dan wat ik eerder deed. Het vlieggewicht met maximale ballast van de oranje Flitz is nu 330g en dat maakt er werkelijk een heel ander vliegtuig van, dan komt ie makkelijk tegen de wind in en spoort super stabiel in bochten. Ik heb een keertje gehad dat ik bij bewolkt weer, ietsje wind en veel turbulentie er maar niet lekker inkwam en alleen vluchtjes van een minuut of wat eruit kon persen. Na een half uur proberen maar even pauze en toen eens goed gekeken naar de lokale buizerds, die een eind verderop alleen maar recht tegen de wind in vlogen zonder te cirkelen maar wel lang bleven hangen. Blijkbaar was er extra lift door een nabije een helling en een bosrand op die plek. Dus ik dacht 'daar moet ik heen' en alle ballast erin gegooid en mezelf cirkelverbod opgelegd (dus niet voorbij 90 graden links en rechts draaien tov windrichting, alleen 1x aan het einde van de vlucht om terug te komen voor landing). En hopla, de ene tien-minuten vlucht na de andere! Dat soort dingen leer ik nog altijd bij maar dat maakt vliegen ook zo leuk, er is altijd wel weer iets om te proberen.

    Werpen is al gelukkig al een stuk beter, ik zit nu zo'n beetje op mijn oude niveau van rond de 40-45m, soms wat beter bij ballast en harde wind. Dat houdt niet over natuurlijk als je wedstrijden wilt winnen maar wel voldoende om heel behoorlijk mee te vliegen. Ik werk er nog altijd aan maar het blijft zoeken naar de juiste moves en de timing ervan en ik heb nog steeds de neiging om mijn lanceringen wat te haken waardoor ik al snel wat teveel naar links gooi als ik kracht of snelheid probeer te ontwikkelen. Maar het blijft steeds weer wat beter worden en ik heb een paar dingen die ik regelmatig gericht oefen en dat helpt. En laatst een record gebroken, nl. 30 minuten uit een enkele worp gevlogen. Ik ben niet boven de 120m gekomen, zodra ik zo'n beetje op 3x mijn werphoogte zit vlieg ik altijd uit een bel en ga ik tegen de wind iets anders zoeken waar ik in kan blijven hangen.

    Ik post nog een verslagje van de Deventer/Olst wedstrijd van afgelopen zaterdag. Voor nu nog twee filmpjes die een freestyle FPV-vlieger een tijdje terug heeft gemaakt terwijl ik met de Flitz aan het worstelen was met stevige wind in de namiddag. Dit is in goed overleg gegaan en hij vloog ook met een spotter dus geen roekeloos of amateuristisch gedoe. Het is weer eens een hele andere kijk op DLG.


     
    jaap27, heino, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Ok, Deventer/Olst afgelopen zaterdag dus... sowieso was ik erg blij om na een half jaar weer wat medevliegers te zien, het was een erg leuke sfeer. Voor mij werd het een avontuurlijke wedstrijd met wat ups en downs maar ik heb er enorm plezier in gehad.

    Met invliegen ging het goed, een paar keer 5 minuten gehaald bij rustig weer met een flauw zonnetje maar ik wist wel dat het al vrij snel kracht 4 zou gaan waaien. Maar toen....

    :confused: Tijdens de landing van de testvlucht, net voor de start van mijn eerste ronde, breekt de staartvin los! Geen eens een harde landing maar ik hoorde een droge tik en los was ie. Ik had de ronde wel afgeschreven om het in die tijd te repareren maar het was erg hoffelijk van de wedstrijdleiding en medestrijders dat de wedstrijd even werd gepauzeerd om de boel met CA te kunnen repareren en na een paar minuten alsnog te starten.
    :eek: Die eerste ronde was wel even wennen... De vin was niet op dezelfde plek gelijmd en ik had wel haastig even het roer gecentreerd maar had linksaf de dubbele en rechtsaf de helft van mijn normale uitslagen. Dat resulteerde in een paar wtf-momentjes resulterend in een onbedoelde landing in de schoot van een niets vermoedende toeschouwer, die gewoon netjes in de niet-landen zone zat. Gelukkig niet hard of gevaarlijk maar wel #PRIMEUR: Eerste penalty van 300 punten in de pocket!
    :p Ronde 2: #PRIMEUR: Eerste keer 1000pt in een ronde! Mijn favoriete taak 1-2-3-4 waarbij ik de 4 minuten vol gevlogen kreeg in een spannende vlucht, inclusief een save vanaf 3m hoogte terug de lift in rond de derde minuut! Ook nog een redelijke drie gevlogen en dus nipt de meeste punten in de ronde gehaald. Ik heb wel vaker in de 900 gescoord maar dit was voor mij de eerste ronde echt gewonnen. Wel grappig op dit moment, vooral na al die ongein in de ronde ervoor.
    :mad: Midair met de nummer twee van de wedstrijd in een soort malle sandwich-op-elkaar botsing. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling, ik baal er altijd van als zoiets gebeurt, ik zag deze ook echt niet aankomen. Gelukkig konden we allebei onze vlucht voortzetten, ik had achteraf thuis zag ik pas wat schade aan het stabilo en de andere had een tik in de vleugel gehad maar gelukkig niet al te ernstig.
    :D #PRIMEUR: pokervlucht op zijn allerkrapst mogelijk missen. Ik had 2 minuten als target geroepen in zware wind. Mijn eerste poging op 20 seconden gemist, het was nogal turbulent. De tweede ging beter, was wel spannend, nog wel binnen terugkomen maar mijn timer Heino telt al terug, ik zal het wel halen maar wel opletten, oei..., nog net..., laatste keer up voor nog een hupsje... en jawel, Heino laat me 1:59:9 zien op zijn timer. Ik heb er vooral keihard om gelachen. Ja Vink, zo kom je nooit aan punten :rolleyes:

    Maar los van deze ongein bij vlagen wel behoorlijke vluchten gehad. Ik sta ergens onderaan in de scores maar dat maakt me niet zoveel uit, ik vlieg wel degelijk langzaam maar zeker beter en scoor hoger. Het samen vliegen, kijken wat anderen doen, goed gecoached worden door uitstekende vliegers, anderen proberen goed te timen en te informeren.... het is allemaal erg leuk en leerzaam en ik ga er zeker gewoon mee door. Ik hoop dat er op termijn weer wat meer vliegers bijkomen die misschien al eens een clinic hebben meegevlogen en overwegen om te gaan? Ik kan het alleen maar aanraden! :beer:

    Wat ik heb geleerd is in een volgende vergelijkbare weersituatie (wk4 met veel turbulentie) echt maar eens de zwaarste ballast proberen, vandaag in vergelijkbare condities werkte het ook wel weer goed, beter dan de 50 gram lichter waar ik tijdens de wedstrijd mee vloog. Ondertussen de vin weer losgemaakt zonder hem al teveel te slopen en weer op de juiste positie en goed haaks teruggelijmd dus ik heb weer een goed werkend roer.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
    specialpainter.nl, RJA, jaap27 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren weer flink aan de gang geweest met de oranje Flitz. Het was een mooie dag met bijna geen wind, krap onder de 20 graden en zo thermisch als wat. Ik heb vier uur vliegtijd gehad tussen 10 en 16u. Super gevlogen, half uur uit één worp weer gehaald en goed geoefend.

    Ik wil definitief van mijn gehaakte launches 30 graden teveel naar links af maar dat blijkt een hardnekkig probleem bij mij. Mijn training was daarom langzaam op halve kracht gooien en letten op goed timen van release en de juiste richting. Pas na 5x achter elkaar een juiste worp op deze manier pas met volle kracht en snelheid proberen. Wel de halve kracht worpen zo lang mogelijk uitvliegen. Ik heb over de hele sessie maar zelden die volle kracht mogen werpen maar wel heel vaak 5 tot 10 minuten gehaald uit de oefenworpjes van 25-30m. Dat is op zich ook wel fijn om te vliegen.

    Verder vliegt de Flitz echt erg strak nu. Het stabilo, dat al een stel boom- en struiklandingen, twee zwaardere crashes en twee midairs in competitie heeft meegemaakt was nu echt wel op en heb ik vervangen. Teveel reparaties, niet helemaal horizontaal meer, minder stevig dus weg ermee. Ik had al kort geleden ook de vin vervangen. Omdat nu alles weer recht zit, nieuwe strakkere torsieveren en wat meer uitslag aan de up-kant spoort het allemaal wat strakker en stuurt het fijngevoeliger. Ik heb het goed kunnen testen en trimmen in het windstille weer. 20200910_114620.jpg 20200911_100625.jpg
     
    heino en Hans V vinden dit leuk.
  17. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Martijn, dat haken naar links kan door meerdere manieren komen.
    Hat kan zijn dat je je onderarm naar binnen beweegt bij de worp waardoor je Flitz naar Links haakt.
    Je arm gestrekt houden tot het loslaten van je dlg is dan de oplossing.
    Wat ook een mogelijkheid is, is dat je je dlg te lang vasthoudt.
    Dit kan komen doordat je je vingers misschien teveel kromt.
    Je dlg moet het “loskomen” van je vingers.
    Misschien je vingers wat meer strekken tijdens de worp kan ook helpen.
    Je hebt dan misschien in het begin het idee alsof je de controle verliest over de worp, omdat je dat niet gewend bent.
    Ik ben benieuwd...
     
    Vink en heino vinden dit leuk.
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Je analyse klopt wel hoor Ed. Ik heb de neiging om arm of vingers te krommen tijdens rotatie als ik veel kracht en/of snelheid probeer te ontwikkelen. En ik draai mijn hoofd en schouder te langzaam tov de beentjes dus dan krijg je onvoldoende 'coil' om flink snelheid op te kunnen bouwen.

    Maar ik begin er weer vat op te krijgen! Wat ik nu doe is een duidelijk richtpunt aan de horizon kiezen, tijdens rotatie hoofd en schouders veel sneller draaien (met de staartvin duidelijk in beeld) en mijn doel weer in zicht te krijgen voordat ik gooi. Qua arm en vingers let ik nu op ze gedurende de worp volledig gestrekt te houden. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je je kunt voorstellen een imaginair iemand met vlakke hand een soort van draai-'slap-in-the-face' kunt geven. Ik heb een tijd hiermee geoefend en dat helpt me nu met zowel kracht als richting. In ieder geval gooi ik weer de goede kant op!
     
    spedter, jaap27 en heino vinden dit leuk.
  19. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hahahaha!
     
    Vink vindt dit leuk.
  20. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Utrecht
    Ja het is een maf idee :hammer:maar werkt wel voor me. Ik probeer van alles om er beter door te gooien.
     
    heino en spedter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina