Vintage ASW 15 Hegi

Hallo Jan, zoals ik al schreef in mijn eerste bericht heeft de vorige eigenaar bij zijn asw 15 van hegi twee nieuwe vleugels gebouwd. Gisteren niet gevlogen waaide hier te hard. Wel nog wat afstellingen gemaakt, en gewogen (slik) 3,7 kg en een spanwijdte van 3.50 mtr. Graag zou ik willen weten waar het zwaartepunt van een standaard asw 15 ligt ten opzichte voorkant vleugel?
Ook heb ik nog een paar foto's van een ander project. Deze moet nog voorzien worden van een nieuwe en langere neus in E-uitvoering.
groet,
Paul

Bijlagen

• SAM_2171.JPG
    SAM_2171.JPG
    252,1 KB · Weergaven: 785
  • SAM_2168.JPG
    SAM_2168.JPG
    337,4 KB · Weergaven: 773
  • SAM_2170.JPG
    SAM_2170.JPG
    314,5 KB · Weergaven: 771
  • SAM_2174.JPG
    SAM_2174.JPG
    327,4 KB · Weergaven: 770
  • SAM_2176.JPG
    SAM_2176.JPG
    351,7 KB · Weergaven: 760
  • SAM_2178.JPG
    SAM_2178.JPG
    390,5 KB · Weergaven: 761
  • SAM_2182.JPG
    SAM_2182.JPG
    282,7 KB · Weergaven: 766
  • SAM_2183.JPG
    SAM_2183.JPG
    342,1 KB · Weergaven: 695
  • SAM_2184.JPG
    SAM_2184.JPG
    311,3 KB · Weergaven: 718
  • SAM_2185.JPG
    SAM_2185.JPG
    341,9 KB · Weergaven: 667
Hallo Jan, zoals ik al schreef in mijn eerste bericht heeft de vorige eigenaar bij zijn asw 15 van hegi twee nieuwe vleugels gebouwd.

Dat was me even ontgaan . . .

Wel mooie plaatjes!

jan.

He das snel, dank je wel. Heb nog een vraagje,ik zie op foto's van vintage glider group, en rc.network.de dan bij de orginele asw 15 de V stelling van vleugels iets meer is. Heeft dit invloed met vliegen mee/of minder. Ik wil aankomende wintermaanden gebruiken om de romp opnieuw te spuiten en voorzien met origineel rood op neus en staart, en het asw 15 logo op zijkanten. Eventueel zou ik dan de V-stelling van vleugels iets kunnen aanpassen.
Groetjes,
Paul

He das snel, dank je wel. Heb nog een vraagje,ik zie op foto's van vintage glider group, en rc.network.de dan bij de orginele asw 15 de V stelling van vleugels iets meer is. Heeft dit invloed met vliegen mee/of minder. Ik wil aankomende wintermaanden gebruiken om de romp opnieuw te spuiten en voorzien met origineel rood op neus en staart, en het asw 15 logo op zijkanten. Eventueel zou ik dan de V-stelling van vleugels iets kunnen aanpassen.
Groetjes,
Paul
Hoi Paul ,
Je vraag over V stelling vergroten kan zwart wit beantwoord worden met de volgende zin .
"Een model zonder rolroeren "moet" ongeveer 7 graden v-stelling per vleugelhelft hebben. Voor een model met rolroeren heb je veel minder v-stelling nodig."

Als een model met v-stelling scheef in de lucht vliegt heeft de vleugel die het meest naar onder hangt meer lift omdat de oppervlakte groter is.
Hij probeert zich dus zelf horizontaal te krijgen misschien beter verwoord , Het toestel stuurt zich letterlijk terug uit de bocht.
Dus als je rolroeren op de vleugels hebt en ook een grote V Stelling dan worden de rolroeren minder effectief.

Als een model met v-stelling scheef in de lucht vliegt heeft de vleugel die het meest naar onder hangt meer lift omdat de oppervlakte groter is.
Nee!
Als je scheef vliegt (je bedoelt slipt, verdraaid om de top-as) heeft de naar voren gerichte vleugel een grotere invalshoek met de luchtstroom en dus meer lift (en de naar achteren gerichte een kleinere hoek/minder lift). Dat effect is nul bij geen V-stelling en maximaal bij 90 gr. Overigens: 7 gr per vleugel t.o.v. de horizontaal is wel een goede waarde.

Advies: vijl die alu busjes voor de carbon-verbindingspen aan de rand even iets uit. 1/10e mm rondom wijderen (taps over 5-10mm) is genoeg. Zorg dat het glad is, schuurpapiertje ...
Als de vleugel dan een keer zwaar belast wordt kan die carbon pen iets buigen zonder dat de scherpe rand van die alu bus in het carbon snijdt. Doe dat ook met de bus in de romp!

Advies: vijl die alu busjes voor de carbon-verbindingspen aan de rand even iets uit. 1/10e mm rondom wijderen (taps over 5-10mm) is genoeg. Zorg dat het glad is, schuurpapiertje ...
Als de vleugel dan een keer zwaar belast wordt kan die carbon pen iets buigen zonder dat de scherpe rand van die alu bus in het carbon snijdt. Doe dat ook met de bus in de romp!

Dank voor de tip
Ernst

Heb mijn ASW15 bijna klaar, gespoten nieuwe servo's enz. geheel onder handen genomen dus. Wie heeft ervaring en kan mij advies geven voor het aanbrengen voor koeling motor van mijn ASW15. zie foto's.

Bijlagen

• IMG_20180406_140335.jpg
    IMG_20180406_140335.jpg
    650,2 KB · Weergaven: 547
  • IMG_20180406_140404.jpg
    IMG_20180406_140404.jpg
    530,8 KB · Weergaven: 523
Prachtig! :thumbsup:
Nou nog een mooie spinner! Dan is hij helemaal perfect!

Reisenauer heeft hele mooie 'scale' spinnerkappen. Die zijn wat stomper dan normaal. Die hebben vrijwel dezelfde vorm als de oorspronkelijke neus van deze kist, ze sluiten prachtig aan! Je moet er wel een bijbehorend middendeel bij kiezen ivm. de montage.

Zoek op deze pagina naar "SCALE".

Edit:
Die spinners koelen ook. Ze hebben een opening in de neus, die schotten in de spinner weken als een fan als de prop/motor draait. Alleen een paar openingen in de romp/spant is voldoende.

Laatst bewerkt:
Hij is super mooi geworden Jan, maar hoezo maak je je zorgen over de koeling van de motor?
Deze heeft toch koellucht volume genoeg in de romp!!!

Groet, Kadet.

Bedankt voor jullie reacties! Heb de motor 10 minuten op halve kracht laten draaien (thuis) hij wordt warm maar niet heet. Heb verder geen ervaring, zodoende mijn vraag. Kan het altijd uitproberen en dan nog veranderen.

Je kunt hem beter een keer 1 minuut op volle kracht laten draaien. Dat is realistischer. Als je hem dan nog (net) kunt aanraken, is het uitstekend. Tijdens de vlucht draait de motor nl. een hoger toerental, en daardoor minder stroom. Dus zal hij dan minder warm worden.

Back