Vintage ASW 15 Hegi

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door jacobbos, 25 aug 2008.

  1. Climax

    Climax

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    roermond
    Hallo Jan, zoals ik al schreef in mijn eerste bericht heeft de vorige eigenaar bij zijn asw 15 van hegi twee nieuwe vleugels gebouwd. Gisteren niet gevlogen waaide hier te hard. Wel nog wat afstellingen gemaakt, en gewogen (slik) 3,7 kg en een spanwijdte van 3.50 mtr. Graag zou ik willen weten waar het zwaartepunt van een standaard asw 15 ligt ten opzichte voorkant vleugel?
    Ook heb ik nog een paar foto's van een ander project. Deze moet nog voorzien worden van een nieuwe en langere neus in E-uitvoering.
    groet,
    Paul
     

    Bijgevoegde bestanden:

    aurectar vindt dit leuk.
  2. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Precies onder het hart van de vleugelpen. ASW15 tekening-2.jpg
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Hallo Jan, zoals ik al schreef in mijn eerste bericht heeft de vorige eigenaar bij zijn asw 15 van hegi twee nieuwe vleugels gebouwd.


    Dat was me even ontgaan . . .

    Wel mooie plaatjes!


    jan.
     
  4. Climax

    Climax

    Lid geworden:
    24 jun 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    roermond
    He das snel, dank je wel. Heb nog een vraagje,ik zie op foto's van vintage glider group, en rc.network.de dan bij de orginele asw 15 de V stelling van vleugels iets meer is. Heeft dit invloed met vliegen mee/of minder. Ik wil aankomende wintermaanden gebruiken om de romp opnieuw te spuiten en voorzien met origineel rood op neus en staart, en het asw 15 logo op zijkanten. Eventueel zou ik dan de V-stelling van vleugels iets kunnen aanpassen.
    Groetjes,
    Paul
     
  5. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Paul ,
    Je vraag over V stelling vergroten kan zwart wit beantwoord worden met de volgende zin .
    "Een model zonder rolroeren "moet" ongeveer 7 graden v-stelling per vleugelhelft hebben. Voor een model met rolroeren heb je veel minder v-stelling nodig."

    Als een model met v-stelling scheef in de lucht vliegt heeft de vleugel die het meest naar onder hangt meer lift omdat de oppervlakte groter is.
    Hij probeert zich dus zelf horizontaal te krijgen misschien beter verwoord , Het toestel stuurt zich letterlijk terug uit de bocht.
    Dus als je rolroeren op de vleugels hebt en ook een grote V Stelling dan worden de rolroeren minder effectief.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee!
    Als je scheef vliegt (je bedoelt slipt, verdraaid om de top-as) heeft de naar voren gerichte vleugel een grotere invalshoek met de luchtstroom en dus meer lift (en de naar achteren gerichte een kleinere hoek/minder lift). Dat effect is nul bij geen V-stelling en maximaal bij 90 gr. Overigens: 7 gr per vleugel t.o.v. de horizontaal is wel een goede waarde.
     
    flymax en J.B vinden dit leuk.
  7. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Hierbij enkele foto’s van het vervolg op de afbouw van de ASW15 IMG_0012.JPG IMG_0013.JPG koolstof liggers
    IMG_0015.JPG glasvezel ingedeukt
    IMG_0017.JPG versteviging bij rolroer
    IMG_0016.JPG andere vleugel
     
    Theo P en jve vinden dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Advies: vijl die alu busjes voor de carbon-verbindingspen aan de rand even iets uit. 1/10e mm rondom wijderen (taps over 5-10mm) is genoeg. Zorg dat het glad is, schuurpapiertje ...
    Als de vleugel dan een keer zwaar belast wordt kan die carbon pen iets buigen zonder dat de scherpe rand van die alu bus in het carbon snijdt. Doe dat ook met de bus in de romp!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Dank voor de tip
    Ernst
     
  10. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    De ASW nadert zijn voltooing
     
  11. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    IMG_0193.JPG IMG_0195.JPG IMG_0196.JPG
     
    Ariel, jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  12. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    zeer fraai geworden, mooi interieur met oog voor details.
     
  13. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
    Vraagje,
    Kun je ook de ASW sticker 1x voor de rechterkant maken?? Ik heb dat stickervel maar......... IMG_0239.JPG IMG_0240.JPG

    Zie je dat is jammer als je een van die stickers verkeerd om moet zetten.
    Ik hoor/lees graag.
    Ernst
     
  14. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Wij leveren geen stickers.
     
  15. Janssen

    Janssen

    Lid geworden:
    20 jul 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Borne
  16. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Heb mijn ASW15 bijna klaar, gespoten nieuwe servo's enz. geheel onder handen genomen dus. Wie heeft ervaring en kan mij advies geven voor het aanbrengen voor koeling motor van mijn ASW15. zie foto's.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Prachtig! :thumbsup:
    Nou nog een mooie spinner! Dan is hij helemaal perfect!

    Reisenauer heeft hele mooie 'scale' spinnerkappen. Die zijn wat stomper dan normaal. Die hebben vrijwel dezelfde vorm als de oorspronkelijke neus van deze kist, ze sluiten prachtig aan! Je moet er wel een bijbehorend middendeel bij kiezen ivm. de montage.

    Zoek op deze pagina naar "SCALE".

    Edit:
    Die spinners koelen ook. Ze hebben een opening in de neus, die schotten in de spinner weken als een fan als de prop/motor draait. Alleen een paar openingen in de romp/spant is voldoende.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2018
  18. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Hij is super mooi geworden Jan, maar hoezo maak je je zorgen over de koeling van de motor?
    Deze heeft toch koellucht volume genoeg in de romp!!!

    Groet, Kadet.
     
  19. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Bedankt voor jullie reacties! Heb de motor 10 minuten op halve kracht laten draaien (thuis) hij wordt warm maar niet heet. Heb verder geen ervaring, zodoende mijn vraag. Kan het altijd uitproberen en dan nog veranderen.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je kunt hem beter een keer 1 minuut op volle kracht laten draaien. Dat is realistischer. Als je hem dan nog (net) kunt aanraken, is het uitstekend. Tijdens de vlucht draait de motor nl. een hoger toerental, en daardoor minder stroom. Dus zal hij dan minder warm worden.
     

Deel Deze Pagina