FOX35
PH-SAM
We zijn lekker bezig met nieuwe klassen. Plankrompspeed wordt op het NK vervlogen. Ik heb helaas niet aan een Duitse MTR wedstrijd deel kunnen nemen, maar op het NK zal dat weer leuk worden. Met veel plezier hebben we de Webra-cup gevlogen (volgend jaar weer toch?) en we gaan een Goodyear revival plannen.
Ondertussen praat ik al jaren over vintage combat. Als ik op de Engelse Nationals Oliver combat (2,5cc alleen echte en replica Oliver Tigers, gedomineerd door de CS replica) en Vintage combat (2,5cc kogelgelagerde of 3,5cc glijlager motoren, gedomineerd door de PAW 19 CT) zie, is dat door de snelheid veel beter te volgen voor zowel toeschouwer als piloot. Bovendien trekken de met nylon beklede modellen uit de jaren '60 en '70 met 2,5cc diesels mij nogal aan. Nostalgie kan het niet zijn, want ik heb die tijd niet zelf meegemaakt (als combatvlieger dan).
Er zijn meer mensen die er zo over denken, anderen vinden 2,5cc dieselcombats leuk als funmodel of als opstap naar sneller combat, omdat je het op de een of andere manier moet leren. Robert-Jan heeft de term kneuzencombat al bedacht, waarbij beginners line-tangles voorkomen door géén figuren te vliegen (alleen achter elkaar aan), of zelfs dat een van beiden bij toerbeurt voor vos speelt en vlak vliegt, terwijl de ander een 'cut' moet zien te scoren. Voor een beginner nog niet eens gemakkelijk!
Het zou leuk zijn ook hiervan eens te inventariseren wie geschikt materiaal klaar heeft (laten we zeggen een ontwerp van voor 1975 met een 2,5cc dieselmotor en 15.92 meter lijnen), dan kunnen we op Almere of andere gelegenheden misschien eens tegen elkaar vliegen. Wie doet er mee?
Ondertussen ben ik stabiele stunters gewend. Op eerdere combats (ook 1,5cc) moest ik veel gewicht in de neus hangen om het voor mij wat vliegbaar te krijgen. Ik heb op de vorige nationals in Engeland een oude combat met PAW 15 gekocht. Na repareren van de beschadigde tip en het vervangen van de versleten motor heb ik er vorige week mee gevlogen. Mán ik kon hem in het begin nauwelijks in de lucht houden, zo zenuwachtig. Zo moet de vorig eigenaar er dus mee gevlogen hebben. Is dat normaal voor een wedstrijdcombat? In de loop van de vlucht ging het wat beter, maar ik zou er niet accuraat mee achter een streamer aan kunnen jagen: kwestie van oefening, of moet toch het zwaartepunt naar voren, en/of uitslagen kleiner en/of lijnen van het handvat dichter bij elkaar? Jammer dat de enige echte combater op dit forum nu op het EK zit.
PP
Ondertussen praat ik al jaren over vintage combat. Als ik op de Engelse Nationals Oliver combat (2,5cc alleen echte en replica Oliver Tigers, gedomineerd door de CS replica) en Vintage combat (2,5cc kogelgelagerde of 3,5cc glijlager motoren, gedomineerd door de PAW 19 CT) zie, is dat door de snelheid veel beter te volgen voor zowel toeschouwer als piloot. Bovendien trekken de met nylon beklede modellen uit de jaren '60 en '70 met 2,5cc diesels mij nogal aan. Nostalgie kan het niet zijn, want ik heb die tijd niet zelf meegemaakt (als combatvlieger dan).
Er zijn meer mensen die er zo over denken, anderen vinden 2,5cc dieselcombats leuk als funmodel of als opstap naar sneller combat, omdat je het op de een of andere manier moet leren. Robert-Jan heeft de term kneuzencombat al bedacht, waarbij beginners line-tangles voorkomen door géén figuren te vliegen (alleen achter elkaar aan), of zelfs dat een van beiden bij toerbeurt voor vos speelt en vlak vliegt, terwijl de ander een 'cut' moet zien te scoren. Voor een beginner nog niet eens gemakkelijk!
Het zou leuk zijn ook hiervan eens te inventariseren wie geschikt materiaal klaar heeft (laten we zeggen een ontwerp van voor 1975 met een 2,5cc dieselmotor en 15.92 meter lijnen), dan kunnen we op Almere of andere gelegenheden misschien eens tegen elkaar vliegen. Wie doet er mee?
Ondertussen ben ik stabiele stunters gewend. Op eerdere combats (ook 1,5cc) moest ik veel gewicht in de neus hangen om het voor mij wat vliegbaar te krijgen. Ik heb op de vorige nationals in Engeland een oude combat met PAW 15 gekocht. Na repareren van de beschadigde tip en het vervangen van de versleten motor heb ik er vorige week mee gevlogen. Mán ik kon hem in het begin nauwelijks in de lucht houden, zo zenuwachtig. Zo moet de vorig eigenaar er dus mee gevlogen hebben. Is dat normaal voor een wedstrijdcombat? In de loop van de vlucht ging het wat beter, maar ik zou er niet accuraat mee achter een streamer aan kunnen jagen: kwestie van oefening, of moet toch het zwaartepunt naar voren, en/of uitslagen kleiner en/of lijnen van het handvat dichter bij elkaar? Jammer dat de enige echte combater op dit forum nu op het EK zit.
PP