vintage combat

FOX35

PH-SAM
We zijn lekker bezig met nieuwe klassen. Plankrompspeed wordt op het NK vervlogen. Ik heb helaas niet aan een Duitse MTR wedstrijd deel kunnen nemen, maar op het NK zal dat weer leuk worden. Met veel plezier hebben we de Webra-cup gevlogen (volgend jaar weer toch?) en we gaan een Goodyear revival plannen.

Ondertussen praat ik al jaren over vintage combat. Als ik op de Engelse Nationals Oliver combat (2,5cc alleen echte en replica Oliver Tigers, gedomineerd door de CS replica) en Vintage combat (2,5cc kogelgelagerde of 3,5cc glijlager motoren, gedomineerd door de PAW 19 CT) zie, is dat door de snelheid veel beter te volgen voor zowel toeschouwer als piloot. Bovendien trekken de met nylon beklede modellen uit de jaren '60 en '70 met 2,5cc diesels mij nogal aan. Nostalgie kan het niet zijn, want ik heb die tijd niet zelf meegemaakt (als combatvlieger dan).

Er zijn meer mensen die er zo over denken, anderen vinden 2,5cc dieselcombats leuk als funmodel of als opstap naar sneller combat, omdat je het op de een of andere manier moet leren. Robert-Jan heeft de term kneuzencombat al bedacht, waarbij beginners line-tangles voorkomen door géén figuren te vliegen (alleen achter elkaar aan), of zelfs dat een van beiden bij toerbeurt voor vos speelt en vlak vliegt, terwijl de ander een 'cut' moet zien te scoren. Voor een beginner nog niet eens gemakkelijk!

Het zou leuk zijn ook hiervan eens te inventariseren wie geschikt materiaal klaar heeft (laten we zeggen een ontwerp van voor 1975 met een 2,5cc dieselmotor en 15.92 meter lijnen), dan kunnen we op Almere of andere gelegenheden misschien eens tegen elkaar vliegen. Wie doet er mee?

Ondertussen ben ik stabiele stunters gewend. Op eerdere combats (ook 1,5cc) moest ik veel gewicht in de neus hangen om het voor mij wat vliegbaar te krijgen. Ik heb op de vorige nationals in Engeland een oude combat met PAW 15 gekocht. Na repareren van de beschadigde tip en het vervangen van de versleten motor heb ik er vorige week mee gevlogen. Mán ik kon hem in het begin nauwelijks in de lucht houden, zo zenuwachtig. Zo moet de vorig eigenaar er dus mee gevlogen hebben. Is dat normaal voor een wedstrijdcombat? In de loop van de vlucht ging het wat beter, maar ik zou er niet accuraat mee achter een streamer aan kunnen jagen: kwestie van oefening, of moet toch het zwaartepunt naar voren, en/of uitslagen kleiner en/of lijnen van het handvat dichter bij elkaar? Jammer dat de enige echte combater op dit forum nu op het EK zit.
PP

Hier, voor wat het waard is, de mening van de beroerdste combatpiloot uit de 70-er jaren: de combatmodellen uit die tijd zijn erg goed aan het vliegen te krijgen! Een Liquidator of een Pink Panter vliegen heel stabiel, mits het zwaartepunt op de goede plaats ligt, en de hoogte van de hoogteroerhoorn goed wordt gekozen. Ik stelde de hoorn altijd zo af, dat het model bij volle uitslag, een mooie krappe looping kon vliegen zonder te overtrekken. Zo kon ik gewoon beng-beng van vol up naar vol down een acht vliegen. Betere piloten hadden liever méér uitslag, zodat ze een voor een tegenstander weg konden komen door te overtrekken.
De genoemde ontwerpen hadden bij een redelijke balsa keuze, en het gebruik van een kogelgelagerde diesel (Oliver, mijn geliefde Taipans) meteen het juiste zwaartepunt, zonder ballast. Modellen van na pakweg 1976 werden steeds groter (meer vleugeloppervlak) zodat ze wendbaarder werden door een lagere vleugelbelasting en een meer achter gelegen zwaartepunt. Voor piloten die meer stabiliteit gewend zijn, is er dan lood in de neus nodig.
Als we een dieselcombat klasse gaan instellen, ben ik er voor om die niet meteen aan de NedNats toe te voegen, maar het eerst een tijd lang op LB dagen in Almere, Stadskanaal en hopelijk nog een paar andere locaties uit te proberen. Het wordt op de NedNats anders wel erg druk met al die klassen, en zullen we extra organiserend personeel nodig hebben om niet in tijdnood te komen.

Zo zie ik het ook Henk, eerst lekker wat tegen elkaar vliegen, ervaring op doen, indien mogelijk het materiaal een beetje ontzien en vertrouwd worden met de spullen en de manoevres, vóórdat we aan wedstrijden denken. Uit eigen ervaring (en die ken je!) weet ik dat met twee piloten proberen in één cirkel een beetje te combatten toch iets heel anders is dan met 2 of zelfs 3 piloten een racer rondvliegen.

Ik heb niet zoveel combat ervaring, al helemaal niet tegen anderen. Het Engelse model dat ik schreef. Waar ik mij juist zorgen over maak is dat er de ochtend dat ik het model kocht nog een wedstrijd mee gevlogen was. Ik heb de motor (versleten, daarom werd het model ook zo verkocht) vervangen door een even zware andere motor, en voor mij licht het zwaartepunt dus blijkbaar veel te ver naar achteren, dus ik neem aan dat het aan mij ligt. Het vervelende is dat het niet zo gemakkelijk is om op een elegante manier het zwaartepunt naar voren te brengen.

Henk, wist je dat de Pink Panther bij het Britse Vintage Combat is uitgesloten van de lijst van ontwerpen waaruit gekozen kan worden omdat hij te goed vliegt in vergelijking met de rest (zie Barton forum). Het toelaten zou betekenen dat om een kans te maken iedereen een Pink Panther (PP) zou moeten bouwen, waardoor de modellen variatie zou verdwijnen. Ik heb de tekening, dus zodra ik zelf een combat ga bouwen wordt dat een PP.

Nog mooier is het dat de good old Peacmaker om dezelfde reden als de PP is uitgesloten van de lijst van Brits Vintage combat .... Het zou lachen zijn als een goede F2D vlieger het eens aan zou durven om met mylar bekleede Peacemakers met moderne motoren naar de wedstrijden zou komen ...

Ik heb een Trident gebouwd voor mijn toch al bepaald niet lichtgewicht MVVS. Dit is een combat uit 76 of zo, dus denk ik al vrij groot oppervlak. Ik dacht dat ik mijn hout goed geselecteerd had, maar hij was ook met Solartex bekleed, dus ondanks de gewalst ijzeren onderlegplaatjes voor de motor lag het zwaartepunt toch verder naar achteren dan de tekening aangaf. Met een heftige alu spinner maakte ik hem vliegbaar. Helaas liep de motor nooit zo dat ik er figuren mee kon vliegen.

Houtselectie vind ik ook een lastige bij combats. Waar kun je wel licht hout gebruiken en waar niet. Ik dacht bij de Trident te zwaar hout te hebben gebruikt voor de achterlijst, maar bij mijn Puppy had ik dus blijkbaar toch weer veel te licht hout gebruikt!

Op tekeningen zie je ook dat de ontwerper aangeeft of je een Mk 3 of 4 Tiger kunt gebruiken. Die schelen onderling al weer zo in gewicht dat dat wat uitmaakt.

Dit kan echt leuk worden. Ik ga zeker meedoen. Alleen lukt het zeker niet meer voor Stadskanaal en voor Almere hoop ik de tijd nog te vinden om een tweetal van mijn geliefde Liquidators te maken. Ik bekleedde ze 'vroeger' met parachutenylon, dat gaf niet voor 100% zekerheid dat je kist heel bleef, maar het nylon hield mooi alle brokstukken bij elkaar.
Ik denk dat het zinvol is om alvast het (Dutch?) Vintage Combat reglement samen te stellen, gecomplementeerd met alle technische details. Dan weet je waar je op moet letten en kunnen we snel aan de gang.
Overigens, met betrekking tot het 'oefenen' weet ik uit ervaring dat je met je tegenstander onder het vliegen elkaar goed kunt aangeven tot hoever je wilt gaan. Dan houd je de boel heel en kun je het stapje voor stapje ontwikkelen.

Hoi Frits,
Net als bij Goodyear zullen we over reglementen moeten praten, net als bij Goodyear stel ik voor als uitgangspunt het engelse Vintage Combat te nemen, en net als bij Goodyear hoeven we ons bepaald niet te haasten. We moeten dit niet meer op NK 2007 willen gaan vliegen, het zou al mooi zijn als we in 2008 wat proefbouts zouden kunnen vliegen. Anders dan bij Goodyear lijkt het mij moeilijker om in te stappen. De mensen die nu Goodyear gaan vliegen hebben meestal al ervaring (van recent of langer geleden), en de piloot hoeft niet geweldig goed te kunnen sturen. Bij combat is dat wel anders. Henk en jij hebben wel combat ervaring, maar ik niet, en de 3 bouts die ik tot nog toe heb gevlogen waar geen succes, om het maar duidelijk te zeggen, ik KAN nog helemaal niet combatten, maar moet dat eerst leren, en het zelfde geldt voor andere geinteresseerden.

Dus, zolang we modellen en motoren hebben die ongeveer aan de verwachtingen voldoen (dwz niet te goed en niet te snel), moeten we een beetje met elkaar kunnen sparren. Zo heb ik zo'n combat die gebouwd is uit een Hallam kit (niet door mij natuurlijk, ik heb hem zo op de britse nats gekocht). Dat is geen ontwerp van voor 1975, maar qua vliegeigenschappen overtreft het dat echt niet, dus om te sparren lijkt het me prima. Als ik dan tegen iemand zou vliegen die er een OS 15 glow op heeft: wat mij betreft geen probleem. Pas als we wedstrijden gaan doen moeten we echt regels gaan hanteren.

Behalve deze Hallam combat heb ik ook nog twee andere in Engeland gekochte combats van PAW's voorzien en dit drietal vliegt voor zover ik kan beoordelen heel behoorlijk. Heel anders dan het zenuwachtige ding dat ik eerder beschreef. Ik ben dus klaar voor oefenvluchtjes tegen iemand anders!

Dat ziet er goed uit Henk!
Volgens mij kunnen we inderdaad het GB Vintage combat (2,5 cc) het beste als uitgangspunt nemen en daar mee gaan oefenen, mogelijk dit jaar nog. Ik denk ook dat de zaak dan in 2008 goed op gang kan komen.

Henk zal eerst weer goed op de been moeten zijn, en we zullen (of liever, ik zal) inderdaad heel wat moeten oefenen voor we het combat mogen noemen. Het voordeel van dit combat lijkt mij dat we er veel gemakkelijker een terrein voor moeten kunnen vinden omdat we geen gemaaid gras nodig hebben. Het lijkt mij een goed idee om met de mensen die dit willen gaan doen een dergelijke plek te zoeken waar we in principe altijd kunnen vliegen, en dan van te voren een vaste weekend dag (bijvoorbeeld de eerste zaterdag van de maand of zo) kunnen afspreken dat we elkaar daar ontmoeten. Via email kunnen we dan telkens afchecken wie er werkelijk komt, of de datum misschien verplaatst of afgelast moet worden, maar dan heb je een vast uitgangspunt dat we in de agenda kunnen zetten. Verder voordeel van vintage combat is dat een beetje regen of wind geen enkel bezwaar hoeft te zijn om te kunnen vliegen.

Back