Vintage Curare 60

Een tijdje geleden heb ik een cnc freesmachine gekocht .nu heb ik de eerste ribben voor mijn Curare gefreest uit 3 mm balsa .Het ziet er goed uit. Al deze ribben gemaakt op 1 uur tijd.
 

Bijlagen

  • 20200505_230213.jpg
    20200505_230213.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 754
  • 20200505_230245.jpg
    20200505_230245.jpg
    282,1 KB · Weergaven: 779
  • 20200505_235534.jpg
    20200505_235534.jpg
    357 KB · Weergaven: 794
Interessant een Curare !
Vliegt heel goed, snel en strak, jet-stijl. Ik vlieg zelf al 8 jaar en vele honderden vluchten met de 40 variant. Heb zelfs een tweede vleugel gemaakt met "Prettner" brakes. Werkt heel goed, de kist remt enorm af met de brakes, gaat daarbij niet omhoog of omlaag. Goed ontwikkeld, echt Prettner.
Let goed op de V-stelling van de vleugel en de negatieve V-stelling van het stabilo. Als het geheel klopt vliegt de kist perfect meskant, tot het oneindige rechtuit.

Succes met de bouw, probeer het zo licht mogelijk te houden.

Grt,

Arnoud.
 
Netjes,

Ik woud dat ik cad kon tekenen, op de een of andere manier snap ik het niet.

De Curare, als freeskit, bij Ratzo.
Hij heeft er wel het een en ander aan aangepast.
Bij de electroversie heeft ie wat extra verstevigingen gemaakt omdat de torque van de motor hoger en heftiger is dan bij een brandstofkist dus wil de voorkant van de romp eraf draaien
http://www.ratzo-modellbau.de/html/curare-601.html

GJ
 
Ik ben begonnen aan het samenbouwen van de vleugels .Omdat ik meerdere vleugels wil bouwen maar geen zin heb in alles opnieuw meten en uitrichten heb ik een mal gebouwd ik moet nu gewoon de onderste dwarsligger plaatsenDan de ribben op hun plaats steken dan de bovenste ligger achterkant van de ribben gelijk leggen lijmen en klaar View media item 254832View media item 254833View media item 254834View media item 254835View media item 254836View media item 254837View media item 254838View media item 254839View media item 254840View media item 254841
 
Ziet er netjes uit !
Maar pas op dat je niet te hard balsa gebruikt, dat is loeizwaar (leg maar eens een zacht en een hard plankje balsa op een weegschaal) en dat wil je niet voor een Curare.

Succes met de bouw verder !

Grt,

Arnoud.
 
Ziet er netjes uit !
Maar pas op dat je niet te hard balsa gebruikt, dat is loeizwaar (leg maar eens een zacht en een hard plankje balsa op een weegschaal) en dat wil je niet voor een Curare.

Succes met de bouw verder !

Grt,

Arnoud.
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??
 
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??

Ooit wel eens getest, een piepschuim vleugel is altijd zwaarder maar kan wel veel meer hebben dan een ribbenvleugel.
Schuim kan je eventueel wel wat lichter maken door het uit te hollen of gaten in te snijden.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een schuim/balsa vleugel met daar en laagje glasweefsel onder.
Sneller te bouwen en veel torsiestijver en sterker.

GJ
 
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??

Het klinkt misschien heel gek maar de schuim balsa vleugels die ik bouw zijn niet zwaarder dan een ribbenvleugel die volledig is ingedekt. Hiervoor zijn methodes beschikbaar. De belangrijkste is de hoeveelheid epoxy hars die gebruikt wordt voor het indekken, dat hoeft maar heel erg weinig te zijn. Het balsa wat je gebruikt altijd van tevoren wegen. Ailerons en vleugeltips opbouwen, Niet massief! Dat is veel te zwaar.
Als je heel goed let op het gewicht tijdens de bouw kun je lichter bouwen dan het opgegeven bouwdoos gewicht.
Mijn Aurora bijvoorbeeld weegt 3,4 kg met schuim ingedekte vleugels, stabilo en kielvlak.
Het opgegeven bouwdoos gewicht is 3,7 kg, met ribben vleugels, stabilo en kielvlak. Het is dus aangetoond dat schuim ingedekt vleugels en staartvlakjen beslist niet zwaarder is.

Grt,

Arnoud.
 
Ooit wel eens getest, een piepschuim vleugel is altijd zwaarder maar kan wel veel meer hebben dan een ribbenvleugel.
Schuim kan je eventueel wel wat lichter maken door het uit te hollen of gaten in te snijden.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een schuim/balsa vleugel met daar en laagje glasweefsel onder.
Sneller te bouwen en veel torsiestijver en sterker.

GJ
mijn gevoel zegt ook dan een schuim vleugel wat zwaarder zou zijn, daarentegen wel wat minder kwetsbaar
ik heb je vaker horen zeggen (gelezen) dat je glas onder het balsa doet, maar waarom eigenlijk,
de enkele schuim vleugels die ik gemaakt heb had ik na strak schuren voorzien van een matje aan de buitenzijde, mijn idee daarachter was: oppervlakte minder krasgevoelig en gelijk een mooie basis om te lakken of foliën
 
Het klinkt misschien heel gek maar de schuim balsa vleugels die ik bouw zijn niet zwaarder dan een ribbenvleugel die volledig is ingedekt. Hiervoor zijn methodes beschikbaar. De belangrijkste is de hoeveelheid epoxy hars die gebruikt wordt voor het indekken, dat hoeft maar heel erg weinig te zijn. Het balsa wat je gebruikt altijd van tevoren wegen. Ailerons en vleugeltips opbouwen, Niet massief! Dat is veel te zwaar.
Als je heel goed let op het gewicht tijdens de bouw kun je lichter bouwen dan het opgegeven bouwdoos gewicht.
Mijn Aurora bijvoorbeeld weegt 3,4 kg met schuim ingedekte vleugels, stabilo en kielvlak.
Het opgegeven bouwdoos gewicht is 3,7 kg, met ribben vleugels, stabilo en kielvlak. Het is dus aangetoond dat schuim ingedekt vleugels en staartvlakjen beslist niet zwaarder is.

Grt,

Arnoud.
ik deed dat vroeger met Melklijm van onze vriend uit waalwijk, dun laagje epoxy zal dan dus lichter zijn
hoe breng jij dat aan, met een spatel of beheerst en dun met een schuimrollertje, ergens zegt er iets in mijn bolletje dat het aanbrengen met een spatel er voor zorgt dat je de epoxy dieper in de poriën van het balsa drukt, en dan helemaal bij de superlichte/zachte plankies

ik heb de ongebouwde Simprop EA230 bekeken en die heeft een laagje Abachi om de kernen, ik zit er aan te denken om daar eerst maar eens flink met een schuurplank over te jakkeren om dit wat dunner te maken, dat spul is best hard en zwaar
 
ik deed dat vroeger met Melklijm van onze vriend uit waalwijk, dun laagje epoxy zal dan dus lichter zijn
hoe breng jij dat aan, met een spatel of beheerst en dun met een schuimrollertje, ergens zegt er iets in mijn bolletje dat het aanbrengen met een spatel er voor zorgt dat je de epoxy dieper in de poriën van het balsa drukt, en dan helemaal bij de superlichte/zachte plankies

ik heb de ongebouwde Simprop EA230 bekeken en die heeft een laagje Abachi om de kernen, ik zit er aan te denken om daar eerst maar eens flink met een schuurplank over te jakkeren om dit wat dunner te maken, dat spul is best hard en zwaar

Melklijm heb ik 30 jaar geleden wel eens gebruikt, nooit doen, is loodzwaar.
Ik gebruik voor het aanbrengen van de lamineer epoxy een schuimrolletje. Eventueel eerst het balsa heel licht inspuiten met blanke lak om de zuigwerking te verminderen.
Ooit heb ik een boek mogen kopieren van een clublid, hierin staat zeer nauwkeurig beschreven hoe je een F3A model moet bouwen en vooral waar je op moet letten i.v.m. het gewicht.

Voor een F3A vleugel van 2 meter spanwijdte gebruik je 50 gram lamineer epoxy per vleugel, dit is dus 50 gram lamineer epoxy voor de boven en onderzijde van 1 vleugelhelft.
Is de vleugel kleiner dan bereken je naar oppervlak hoeveel epoxy je nodig hebt.
Hanno Prettner deed het ook op deze wijze, zijn modellen waren beslist niet zwaar.
Uit het schuim kun je eventueel nog verlichtingsgaten snijden, scheelt ook gewicht. De vleugel wordt er echter wel zwakker van, een "harde" landing kun je dan niet maken.

Ik gebruik alleen een klein stukje glasmat ter hoogte van de retracts, dit om wat meer stevigheid te geven aan de wielophanging.

Een model als de Curare bouw ik altijd met een weegschaal. Alles wegen wat je inbouwd scheelt veel gewicht.
Bijvoorbeeld :
Geen bowden stuurkabels gebruiken, gebruik closed loop draad.
Geen M4 bouten om de motor mee vast te zetten, maar M3 boutjes met vulbusjes. Geen spinner gebruiken met een massieve aluminium achterplaat maar een met verlichtingsgaten.
Wielen gebruiken van hard schuim met kunststof velg. (ca. 7 - 9 gram per stuk)
Servotray maken van honeycomb materiaal of triplex met verlichtingsgaten.
Goede lijm spaarzaam gebruiken.
Er zijn natuurlijk nog vele zaken....als je goed oplet kun je vele honderden grammen besparen.

Grt,

Arnoud.
 
Back
Top