Een tijdje geleden heb ik een cnc freesmachine gekocht .nu heb ik de eerste ribben voor mijn Curare gefreest uit 3 mm balsa .Het ziet er goed uit. Al deze ribben gemaakt op 1 uur tijd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??Ziet er netjes uit !
Maar pas op dat je niet te hard balsa gebruikt, dat is loeizwaar (leg maar eens een zacht en een hard plankje balsa op een weegschaal) en dat wil je niet voor een Curare.
Succes met de bouw verder !
Grt,
Arnoud.
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??
Wat zou vergeleken met een piepschuim ingedekte vleugel nou precies lichter zijn ??
mijn gevoel zegt ook dan een schuim vleugel wat zwaarder zou zijn, daarentegen wel wat minder kwetsbaarOoit wel eens getest, een piepschuim vleugel is altijd zwaarder maar kan wel veel meer hebben dan een ribbenvleugel.
Schuim kan je eventueel wel wat lichter maken door het uit te hollen of gaten in te snijden.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een schuim/balsa vleugel met daar en laagje glasweefsel onder.
Sneller te bouwen en veel torsiestijver en sterker.
GJ
ik deed dat vroeger met Melklijm van onze vriend uit waalwijk, dun laagje epoxy zal dan dus lichter zijnHet klinkt misschien heel gek maar de schuim balsa vleugels die ik bouw zijn niet zwaarder dan een ribbenvleugel die volledig is ingedekt. Hiervoor zijn methodes beschikbaar. De belangrijkste is de hoeveelheid epoxy hars die gebruikt wordt voor het indekken, dat hoeft maar heel erg weinig te zijn. Het balsa wat je gebruikt altijd van tevoren wegen. Ailerons en vleugeltips opbouwen, Niet massief! Dat is veel te zwaar.
Als je heel goed let op het gewicht tijdens de bouw kun je lichter bouwen dan het opgegeven bouwdoos gewicht.
Mijn Aurora bijvoorbeeld weegt 3,4 kg met schuim ingedekte vleugels, stabilo en kielvlak.
Het opgegeven bouwdoos gewicht is 3,7 kg, met ribben vleugels, stabilo en kielvlak. Het is dus aangetoond dat schuim ingedekt vleugels en staartvlakjen beslist niet zwaarder is.
Grt,
Arnoud.
ik deed dat vroeger met Melklijm van onze vriend uit waalwijk, dun laagje epoxy zal dan dus lichter zijn
hoe breng jij dat aan, met een spatel of beheerst en dun met een schuimrollertje, ergens zegt er iets in mijn bolletje dat het aanbrengen met een spatel er voor zorgt dat je de epoxy dieper in de poriën van het balsa drukt, en dan helemaal bij de superlichte/zachte plankies
ik heb de ongebouwde Simprop EA230 bekeken en die heeft een laagje Abachi om de kernen, ik zit er aan te denken om daar eerst maar eens flink met een schuurplank over te jakkeren om dit wat dunner te maken, dat spul is best hard en zwaar