Vintage Curare 60

mijn gevoel zegt ook dan een schuim vleugel wat zwaarder zou zijn, daarentegen wel wat minder kwetsbaar
ik heb je vaker horen zeggen (gelezen) dat je glas onder het balsa doet, maar waarom eigenlijk,
de enkele schuim vleugels die ik gemaakt heb had ik na strak schuren voorzien van een matje aan de buitenzijde, mijn idee daarachter was: oppervlakte minder krasgevoelig en gelijk een mooie basis om te lakken of foliën

Ik, maar bijna iedere bouwer, doet weefsel onder het balsa om het stijver te krijgen.
De sterkte haal je uit de schaal en ligger.
De ligger gaat in bochten hard op het balsa drukken.
Balsa is vrij zacht en dat drukt in, op een gegeven moment gaat het knikken.
Plus dat je meer torsiestijfheid in je vleugel krijgt.
Vooral bij dunnere profielen kan je geen stijfheid uit je dikte krijgen dus met je het met weefsel onder 45 graden halen.

En ik bedenk dat die test destijds nog in de winkel was, dat was een ribbenbouw vleugel maar volgens mij maar half ingedekt.
En we dekten toen de vleugels nog in met melklijm.
Arnoud zegt dat dat veel zwaarder is, dat weet ik niet.
Dus dan zou een ingedekte vleugel met epoxy lichter kunnen zijn.
Ik gebruik ook altijd een beetje schuimmiddel in de epoxy als ik EPS gebruik.
Dan hecht dat beter tussen de schuimkorrels en aan het balsa.
Ailerons bouw ik niet op, die zitten geintegreerd in de vleugel.
Als scharnier gebruik ik peelply of dun kevlar, je hebt dan geen openingen in de vleugel en stroomt het mooier, en je hebt geen scharnieren nodig.

Ik ben nu een houten romp van een Blue Angel 60 aan het bouwen, gebruik daarvoor zo dun mogelijk balsa en alleen op de plekken waar echt sterkte moet komen triplex.
Op bepaalde plekken komt ook een laagje 49 grams weefsel aan de binnenkant om de romp torsiestijf te krijgen.
Ik vermoed dat dit veel lichter wordt dan de originele romp en zeker lichter dan een gekochte GFK romp.
Ik ga daar zelf de vleugels voor snijden, de schuimsnijder staat nu niet meer in de kelder maar in de huiskamer.
Ik zit eraan te denken de vleugels te vacuumbaggen.
Dan is het een kwestie van de folie in kleur te spuiten, laagje weefsel en epoxy erop, dat op de kern leggen en vacuum trekken.
Binnen een nacht heb je een vleugel in kleur die helemaal glad is.
Maar dit is voor mij ook nieuw, dus dat zal wel een paar keer mislukken.

Maar ik denk dat topicstarter optimaal gebruik wil maken van zijn frees en alles houtbouw wil doen.
Mocht ie een setje onderdelen over hebben voor de romp dan hou ik me aanbevolen.

GJ
 
Als de vleugel eenmaal is ingedekt, heb je een mooi stabiele vleugel, het is de constructie die hem sterk maakt.
Een velletje papier is ook niets, maar rol je er een kokertje van.....

Klopt maar je haalt nooit de sterkte die je haalt uit een schuim ingedekte vleugel.
En een ribbenvleugel indekken is lastig bij het laatste deel.
De laatste keren dat ik dat deed deed ik het met witte houtlijm, dat liet ik op beide zijden indrogen en dan het plankje erop leggen en met een hete foliebout over het balsa, de houtlijm gaat dan weer kleven en het zit meteen vast.
Maar ik vind het een K werk.

GJ
 
Hallo Arnout
Hoe hebt u de vleugelservos geplaatst bij de curare alle 3 samen in het midden of voor elk rolroer en flaps
een aparte

Hallo Danny,

Mijn 8 jaar oude Curare is in November na vele honderden vluchten gecrasht.
De Nieuwe Curare is echter al bijna klaar.

De aileron servo's zitten naast de retracts (Niet zoals bij de ARF Curare erachter, dan worden de servo's nat als je land op een natte baan) :

upload_2021-1-19_20-16-24.png


De Speedbrake servo zit in het midden :

upload_2021-1-19_20-17-58.png


De "touwtjes"zijn voor de bedrading van de retracts, die ziten er nog niet in.

Grt,

Arnoud.
 
Deze :

upload_2021-1-19_21-20-18.png


Je kunt deze gebruiken tot een vlieggewicht van ca. 3 Kg. Mijn Curare (40) zit daar ruim onder, geen probleem dus.
Een clubgenoot heeft reeds 1200 vluchten gemaakt met deze retracts, kwalitatief gaat dat dus wel goed. (Ze zijn eigenlijk van de freewing Avanti jet)
 
Ziet er netjes uit !
Maar pas op dat je niet te hard balsa gebruikt, dat is loeizwaar (leg maar eens een zacht en een hard plankje balsa op een weegschaal) en dat wil je niet voor een Curare.

Succes met de bouw verder !

Grt,

Arnoud.
Voor bepaalde onderdelen is hard-balsa geboden.
De combinatie hard en medium werkt optimaal.
Soft balsa is er voor de oneffenheden op te vullen.
 
Back
Top