Vintage Glider treffen - 17 mei 2009 te Boxmeer gaat definitief door.

Beste Willen

Glas aan de binnenkant houd misschien wel alleen het juist aanbrengen zal de nodige hoofdbrekens kosten.
Kom maar eens achter in de staart om er iets in te maken en daarna het nog goed aan te laten sluiten.
In de riool techniek is er een methode met een kous die men aanbrengt in een versleten rioolbuis waarna er heet water in geperst wordt onder druk waardoor de kous uitzet en goed aan gaat liggen en uit hard en na 3 uur is het een keiharde binnen bekleding geworden alleen de kleinste maat is 110 cm en ja dat past in geen enkele romp.
Mogelijk nog een tip voor de leverancier van de kous om hem stukken kleiner te maken.
Bij mij was dat in ieder geval de overweging om het aan de buitenkant te doen sluit de mat goed aan op de romp en met enig plamuurwerk en spuiten zie je er geen barst meer van.

Met vriendelijke groet

Ko

Laatst bewerkt:
Misschien een ander idee: Eigenlijk wel een beetje gek ?

Een langwerpige ballon aan een rietje of een ander langer hol buisje in de romp schuiven en dan de ballon opblazen. Deze duwt dan de geïmpregneerde glasmat tegen de binnenkant. Ballon opgeblazen laten zitten tot ie droog is.

Er mogen dan geen stuurstangen in de romp zitten....

Groeten, JH

Kijk wat een kreatieve geesten. Als procestechnoloog ken ik inderdaad de methode met de kous in de buis en Jan Hein's ballon is een leuke mini kous. Mijn bedoeling is om alleen de romp en zover als ik kan komen richting staart te verstevigen. Het uitterste Puntje zal niet lukken omdat daar ook de overbrenging van het pendelroer zit. Het belangrijkste is dat de epoxy goed hecht aan de ABS, dan ben ik al tevreden en kan ik het gaan overwegen.
voorlopig maar rustig vliegen zonder risico's te nemen.

Epoxy zal nooit hechten aan ABS (dat is nou juist het probleem, alleen Stabilit Express hecht). Wat je zult moeten proberen is een glasvezel/epoxy buis in je romp te maken die de krachten op gaat nemen als de romp buigt. Het epoxy zal als er kracht op komt gewoon losknappen van het ABS. Hetzelfde als lijmen op PE, dat lijkt ook vast te zitten totdat je er wat kracht op zet. Het hecht gewoon niet op het oppervlak.

"Epoxy zal nooit hechten aan ABS (dat is nou juist het probleem, alleen Stabilit Express hecht). "
Hier was ik dus bang voor. Ik geloof dat ik gewoon heel voorzichtig moet landen zonder risico's te nemen.
Zou je van een ABS-romp een mal kunnen maken en dan vervolgens een polyester romp kunnen afgieten? Het is maar een idee (één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden)

Ja, dat kan. Je kunt natuurlijk ook gewoon nog 30 jaar voorzichtig doen met het ding en er niet mee vliegen als het onder de 10 graden is. Mocht hij een keer breken dan kun je er altijd nog een mal van proberen te maken en hem in glasvezel namaken. Daar is op het forum veel over te vinden. Niet eenvoudig maar het kan wel.

Right on! En laten we het gevaar van ABS nu ook weer niet overdrijven, bij mijn atlantis was het ABS erg dun en brak het vrij snel/gemakkelijk bij een harde landing. Bij de Graupner Perfect Fertig Rumpf van mijn ASW 22 ben ik daar echter al niet zo heel bang meer voor (wanddikte).

Hallo Arjan

Mag ik er nog iets aan toevoegen?
Als je de glasmat goed impregneerd met epoxy dan wordt het volgens mij een keiharde beschermbuis die strak om het orgineel heen zit en de vraag ontstaat dan of het dan nog wel noodzakelijk is dat een en ander innig gehecht is aan het ingesloten orgineel.

Met vriendelijke groet

Ko

Maar natuurlijk Ko :-)
Dat probeerde ik ook te zeggen eigenlijk. als je een glasvezel buis in je romp hebt zal dat wel sterker worden dan zonder,dat is een feit. Maar mijn reactie ging meer op de vraag van Willem of epoxy hecht aan ABS - en dat doet het niet. Als de buis kan bewegen in de romp zal hij dat doen, hij blijft er niet aan vast zitten.

Mijn deelname aan de meeting is niet meer zo zeker. Mijn Sagitta900 is vandaag gedesintegreerd, en om nu alleen met mijn uiterst kromme en slecht vliegende Grunau Baby te komen..... Ik sta voorlopig tussen haakjes.

Ik zag al zoiets, mijn oprechte deelneming....
Je hebt nog bijna 3 maanden dus er is hoop. Toch?

Peptalk

Heel erg jammer raymond, maar >>>

Als ik eerlijk ben zie ik niks wat "Beyond repair" is op de foto,
de romp is toch nog heel? en de rest is toch weer er bij te makken?
of zie ik dit niet goed op de foto?
Sagitta97.jpg

"edit"
ps als je hem toch in de kliko doet, wil ik hem wel hebben (romp en balsa)
Je hebt nog bijna 3 maanden dus er is hoop. Toch?
zo denk ik er ook over, succes ;)

Laatst bewerkt:
Mijn deelname aan de meeting is niet meer zo zeker. ....... Ik sta voorlopig tussen haakjes.

Och, Ik heb altijd nog een RISER 100 voor je te leen..:D
Is ook pakweg 20 jaar oud. Vind het leuk als je toch meegaat. Al is het alleen maar voor het plezier. (en om mij in de gaten te houden) ;)

Groeten, JH

vintage bouwdozen

Hobby-in heeft mooie bouwdozen in de opruiming die allemaal in de categorie vintage vallen: de wanderer,gentle lady etc. Zie onder uitverkoop op hun website. Allemaal tussen de 25 en 35 euro. Een weekje stevig doorbouwen en je kunt ruim voor 17 mei weer een (nieuwe) oldtimer vliegen. Gaat natuurlijk wel ten koste van je Elefant bouwtijd...........

Max

direct vanaf de siye van hobby in: :lol:

Wandere Dynaflite
Spw 19327,50 cm . (!!!!!!!!!!!!!!!!)

€ 27,50

In de romp zitten een paar lelijke scheuren, maar het is zeker op te knappen. Sjors, het spijt me, maar ik heb de romp inmiddels al aan een bekende beloofd die al een Sagitta 900 heeft en er een elektroversie bij wil maken.

Natuurlijk zou ik hem vlot kunnen herbouwen, maar mijn bouwplank ligt al vol met een ander groot project, en ik heb nog meer projecten al in de pijplijn zitten. Projecten die nog mooier zijn. De keuze om niet te herbouwen is een heel bewuste.

Jan-Hein, ik hou je aanbod in gedachten. Het is natuurlijk wel erg leuk om mee te gaan, maar zonder vliegtuig heeft het niet zoveel zin. Als ik een kissie zou kunnen lenen......

Mijn Hurricane is ook beschikbaar als leen-kist hoor. Ik neem er meer mee dan ik kan vliegen dus......kom alsjeblieft. En de Grunau baby voor static display is ook prima :-)

ik heb een hele oude vintage vrije vlucht zwever liggen die ik ga ombouwen naar rc (1.20 span ) met ene 10 grams motor, valt deze dan ook onder de vintage? ik ben nog aan het uitzoeken hoe oud ie precies is ;)

Je schrijft zelf al "hele oude vintage zwever", lijkt me wel kwalificeren. Leuk joh, meenemen.

Raymond,
Robert heeft mij een zwever Moritz toegezegd die ik, nu mijn Stratos 27 jaar oud blijkt te zijn, graag aan jou overdraag.
Hij is 2,5 meter en zonder motor. Ik heb nu 3 Vintage zwevers liggen dus een vierde is (nog) niet noodzakelijk. Die Grunau baby willen we ook graag zien,

groeten.

Back