Vintage Glider treffen - 17 mei 2009 te Boxmeer gaat definitief door.

Hallo,

Hoe zit het met zwevers die de aan-uit schakelaar aan de buiten kant hebben zitten en die op de huckepack willen?
Bij ons mag dit niet meer, omdat de zwever toch iets heen en weer schuift op de huckepack en daar door uitgeschakeld kan worden.

zie ook De Gelderlander een artikel

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met zwevers die de aan-uit schakelaar aan de buiten kant hebben zitten en die op de huckepack willen?
`

Hi,

Daar heb je inderdaad een punt.........................

Staat tegenover echter dat de zwever opligt op twee steunen en dat tussen die steunen (schat zo, een 20 cm) vrij veel ruimte is. Verder wordt de vleugel behoorlijk stevig met 2 elastieken per vleugelhelft op deze zelfde steunen geklemd. M.a.w. de kans dat het boeltje gaat schuiven is wel héél erg klein...
Het klemmen gebeurde zo stevig dat een ribbenvleugeltje het wel eens zwaar zou kunnen krijgen..................................

@Jakkie Takkie

Ik geloof je meteen als jij zegt dat het ferran is. Meen dat ik op de duitse fora iets las over plural.....................
Op de (originele) tekeningen is het materiaal niet benoemt.

Arno

Dat Ferran is ook goed te herkennen, voelt wat vettig en is een beetje glazig. Ook bij warm weer wordt het heerlijk soepel :)

Hi,

Je zou dit kunnen oplossen door de schakelaar NA HET INSCHAKELEN ff vastzetten met een stuk stevig plakband.

Maar eerlijk gezegt ben ik het eens met Arno,, de kans is zo klein dat het gebeurd,,, ik zelf heb al ontelbare vluchten gemaakt met die Snoopy van Geert en nog nooit problemen gehad met het verschuiven.
Wij hebben er inmiddels zoveel ervaring mee dat ik rustig durf te zeggen dat we er geen problemen mee krijgen.

De ruimte tussen de huckepack en de romp van de zwever is bij mij dik 5 cm aan beide zijden,,,dus voordat hij zo scheef komt te liggen is hij allang losgekoppeld.

Dus heren don't worry en relax.

En uhhh nog 34 nachtjes.:)

Gr ton

`

Hi,

Daar heb je inderdaad een punt.........................

Staat tegenover echter dat de zwever opligt op twee steunen en dat tussen die steunen (schat zo, een 20 cm) vrij veel ruimte is. Verder wordt de vleugel behoorlijk stevig met 2 elastieken per vleugelhelft op deze zelfde steunen geklemd. M.a.w. de kans dat het boeltje gaat schuiven is wel héél erg klein...
Het klemmen gebeurde zo stevig dat een ribbenvleugeltje het wel eens zwaar zou kunnen krijgen..................................

@Jakkie Takkie

Ik geloof je meteen als jij zegt dat het ferran is. Meen dat ik op de duitse fora iets las over plural.....................
Op de (originele) tekeningen is het materiaal niet benoemt.

Arno

Laatst bewerkt:
Hallo,

Vandaag weer een aantal vluchten gemaakt met de Cirrus met 2,5 OS hulpmotor. Die sleurt hem en 2 min een 300 mtr omhoog.;);)

Gelijk ook ff geluid gemeten en tot m'n verbazing maar 79 DB.:yes::yes:

gr Ton

Na de crash van mijn Sagitta leek het erop dat ik zelf alleen mijn uiterst kromme Grunau Baby mee zou kunnen nemen. Ik mag echter nog een kist van een vriend meenemen. Deze heb ik zelf ooit van iemand overgenomen en kort daarna doorgegeven aan de betreffende vriend. Het is geen bestaand model, maar een oud clubbouwproject. Hij werd ICA-87 genoemd. ICA van de club waar hij gebouwd is: ICARUS. 87 van het bouwjaar, oud genoeg dus. Na ruim een jaar op de kast te hebben gelegen hebben we hem gisteren weer vliegklaar gemaakt en vandaag heb ik wat startjes gemaakt. Hij doet het nog :).

ICA-2.JPG

ICA-1.JPG

Arjan, is dit groot genoeg voor in je foto-album?

0. Geert, Columbia, Snoopy huckepack, 2,4 gHz
1. Harry (return), Graupner Mosquito, Airtronics Cadet-UT1, 90
2. Jako (Jakkie takkie), Graupner UltraFly, Graupner Cirrus 1969, Multiplex Alpha-H, 78 Hoogstart
3. Kees (pl119), Graupner Mosquito, 67 en 74
4. Arjan (PH_AJH), Graupner Cirrus1969, Simprop Hurricane 1982, Wik Salto 1975, Merlin's Magic 1980?, 67 73 Hoogstart tot 800 gram, Hoogstart tot 1500 gram
5. George (sjors4x4), Goldberg Gentle Lady 1981, Graupner HiFly 1978, Robbe Edelweiss, 72
6. Jacob (jacobbos), Graupner Mosquito, Hegi ASW15 2,4
7. Jan Hein (Jan-Hein), Sagitta 900, Drifter, Riser 2m, 65 (synth)
8. Bruno (Bruno van Hoek), Graupner Dandy 1972, 78
9. Gerhard (Gait), Wanitchek Motorspatz L3, Hegi Twen 1973, 68 281
10. Leon (Wubbe), Sniff 1983, 282
11. Raymond (Fotor), Grunau Baby, ICA-87 1987, 2.4
12. Wim (Willem P), Robbe Tonga, Stratos Aviomodelli, Robbe Circe-D-36, 2.4 Ghz+2x hoogstart
13. Melvin (PH-MEL), Multiplex Alpha, Goldberg Gentle Lady, 68
14. Fred Damen, Multiplex Alpha, 62 75
15. Lyckele (vw4style), Carrera Milan 1975, 80 Hoogstart 3m/2500 gram
16. Guy (Gurodewa), E-Spatz, 79
17. Dennis (Meylink), Sagitta 900, Sagitta 600, Simprop Hurricane 1982, 64 285 lier
18. Peter Hangar, Graupner Uhu ?
19. Arno (Arno88, Dynaflight Bird of Time 2,4
20. Wil Kok(wimpie), Graupner Weihe 50 ?
21. Jaap (F3Japio), Graupner Cirrus 1972, 71 73 77
22. Robert-Jan, (via pl119), Sunny 2000, kan 63
23. Johan, (MadDuc), Rödelmodell Barracuda, 1977, kanaal 77/79 of 2.4Ghz
24. Ton, (enterprise), Graupner Cirrus, 2,4
25. Martin Strik, Columbia, Graupner Mini-Nimbus 1978, kan 65
26. Thijs, (thijsverbunt), Graupner Weihe 50 1985, 2,4 Ghz
27. André, (André_D), ASW24 1988, Kraai, kan 65
28. Marcel, (beginner2), Graupner Dandy, Graupner Mini-Nimbus 1980, kan 72
29. Mark Hendriks, (Columbia), Saggita, kanaal 71
30. Pedro Barten, (Columbia), Graupner Amigo, 2,4 Ghz
31. Chris van Rhijn, (Columbia), Dynaflight Bird of Time, 2,4 Ghz.
32. Bart Doets, (bdoets), Atlantis, Sig Riser, 2.4 Ghz.
33. René Bregman (Huibert), Bird of Time, kanaal 67 of 79
34. Rick, (Rick R), Sig Riser,Zwever gurodewa(is overlegd) kn 66/77
35. Leon (hobbyist) Bird of Time, kanaal 62
36. Arjen van Vark (Arvaa), Graupner Mosquito, Krick Melora, kanaal 69, 79
37. Eric, (Eric R), ASW 17 mini, tekening FMT, 40Mhz kanaal 83 (40,835 Mhz)
38. Paul Builtjes, ( Enterprise ) Gronau Baby uit 1933. Kanaal 64
39. Andre, (Buzz), Graupner Cirrus GFK 1969, 2,4 gHz
40. Conrad, Graupner Cumulus 2800, van voor 1971?

Reserve:
1.

Zo....
Vandaag zijn we met een delegatie op bezoek geweest bij MVC Columbia. Naast taart eten, slap ouwehoeren en de Mosquito van Harry invliegen hebben we ook nog kans gezien de laatste puntjes op de I te zetten. De mensen van Columbia blijken bijzonder praktische en vriendelijke mensen te zijn dus alles is nu goed geregeld en afgesproken. Daarover binnenkort meer.

Even over het veld: twijfelaars kunnen dat vanaf nu gewoon laten, dat twijfelen. Het is een prachtige locatie. Een heel ruim veld, prima parkeergelegenheid en super thermische condities. Echt een feest. Er was een Valenta Thermic XXXL (490 cm pure schoonheid....) in de lucht die 1 uur en 20 minuten na zijn eerste stijgvlucht nog niet beneden was (en toen ben ik maar naar huis gegaan :-) ). Ook mijn Hurricane is een heeeele poos boven gebleven, de bellen delend met een handvol andere zwevers en een stuk of 8 buizerds. Kicken!!!!

Chris, Ton en de anderen van Columbia: bedankt voor de gastvrijheid en tot snel!

Laatst bewerkt:
Tja heren, ik heb er weinig aan toe te voegen.

Graag gedaan,,het was een superdag,:D:D en we gaan het herhalen op 17 mei.

Die thermic XXXL is uiteindelijk 1 uur en 45 min in de lucht geweest alleen op thermiek.:sleepy::sleepy:

Gr Ton

Zo....
Vandaag zijn we met een delegatie op bezoek geweest bij MVC Columbia. Naast taart eten, slap ouwehoeren en de Mosquito van Harry invliegen hebben we ook nog kans gezien de laatste puntjes op de I te zetten. De mensen van Columbia blijken bijzonder praktische en vriendelijke mensen te zijn dus alles is nu goed geregeld en afgesproken. Daarover binnenkort meer.

Even over het veld: twijfelaars kunnen dat vanaf nu gewoon laten, dat twijfelen. Het is een prachtige locatie. Een heel ruim veld, prima parkeergelegenheid en super thermische condities. Echt een feest. Er was een Valenta Thermic XXXL (490 cm pure schoonheid....) in de lucht die 1 uur en 20 minuten na zijn eerste stijgvlucht nog niet beneden was (en toen ben ik maar naar huis gegaan :-) ). Ook mijn Hurricane is een heeeele poos boven gebleven, de bellen delend met een handvol andere zwevers en een stuk of 8 buizerds. Kicken!!!!

Chris, Ton en de anderen van Columbia: bedankt voor de gastvrijheid en tot snel!

Thermisch dagje.

Was een foutje, die xxxl na 1 uur 40 uit de thermiek te halen omdat hij te hoog vloog. :-D Lager was de thermiek al op.
Ik breng hem 17 mei niet mee. Krijg ik nooit stiekem tussen alle vintage gesmokkeld.

Mooi dagje met veel zweef (modellen en buizerds).

André

Iemand toevallig een idee hoe oud de speed astir van WIK is? Ik heb de kleine versie van 3,2 meter (met ribbenvleugels).

Andre,
Als je de letters Thermic XXXL er afhaald en dan deze vervangen door CIRRUS 1979 moet het lukken;);). STTTT anders krijg ik dit van Arjan:hammer::hammer::hammer:

Was een foutje, die xxxl na 1 uur 40 uit de thermiek te halen omdat hij te hoog vloog. :-D Lager was de thermiek al op.
Ik breng hem 17 mei niet mee. Krijg ik nooit stiekem tussen alle vintage gesmokkeld.

Mooi dagje met veel zweef (modellen en buizerds).

André

Laatst bewerkt:
Ik heb de leeftijd van mijn speed astir nagevraagd bij Harry van Melick, hij verzekerde dat het model zeker meer dan 20 jaar oud is, waarschijnlijk uit midden jaren 70. Het zou één van de eerste modellen met GFK romp geweest zijn. Dus: ik heb nog een kist om mee te nemen! Ik ben rijker dan ik dacht.

0. Geert, Columbia, Snoopy huckepack, 2,4 gHz
1. Harry (return), Graupner Mosquito, Airtronics Cadet-UT1, 90
2. Jako (Jakkie takkie), Graupner UltraFly, Graupner Cirrus 1969, Multiplex Alpha-H, 78 Hoogstart
3. Kees (pl119), Graupner Mosquito, 67 en 74
4. Arjan (PH_AJH), Graupner Cirrus1969, Simprop Hurricane 1982, Wik Salto 1975, Merlin's Magic 1980?, 67 73 Hoogstart tot 800 gram, Hoogstart tot 1500 gram
5. George (sjors4x4), Goldberg Gentle Lady 1981, Graupner HiFly 1978, Robbe Edelweiss, 72
6. Jacob (jacobbos), Graupner Mosquito, Hegi ASW15 2,4 GHz
7. Jan Hein (Jan-Hein), Sagitta 900, Drifter, Riser 2m, 65 (synth)
8. Bruno (Bruno van Hoek), Graupner Dandy 1972, 78
9. Gerhard (Gait), Wanitchek Motorspatz L3, Hegi Twen 1973, 68 281
10. Leon (Wubbe), Sniff 1983, 282
11. Raymond (Fotor), Grunau Baby, ICA-87 1987, WIK Speed Astir, 2.4 GHz
12. Wim (Willem P), Robbe Tonga, Stratos Aviomodelli, Robbe Circe-D-36, 2.4 Ghz+2x hoogstart
13. Melvin (PH-MEL), Multiplex Alpha, Goldberg Gentle Lady, 68
14. Fred Damen, Multiplex Alpha, 62 75
15. Lyckele (vw4style), Carrera Milan 1975, 80 Hoogstart 3m/2500 gram
16. Guy (Gurodewa), E-Spatz, 79
17. Dennis (Meylink), Sagitta 900, Sagitta 600, Simprop Hurricane 1982, 64 285 lier
18. Peter Hangar, Graupner Uhu ?
19. Arno (Arno88, Dynaflight Bird of Time 2,4
20. Wil Kok(wimpie), Graupner Weihe 50 ?
21. Jaap (F3Japio), Graupner Cirrus 1972, 71 73 77
22. Robert-Jan, (via pl119), Sunny 2000, kan 63
23. Johan, (MadDuc), Rödelmodell Barracuda, 1977, kanaal 77/79 of 2.4Ghz
24. Ton, (enterprise), Graupner Cirrus, 2,4
25. Martin Strik, Columbia, Graupner Mini-Nimbus 1978, kan 65
26. Thijs, (thijsverbunt), Graupner Weihe 50 1985, 2,4 Ghz
27. André, (André_D), ASW24 1988, Kraai, kan 65
28. Marcel, (beginner2), Graupner Dandy, Graupner Mini-Nimbus 1980, kan 72
29. Mark Hendriks, (Columbia), Saggita, kanaal 71
30. Pedro Barten, (Columbia), Graupner Amigo, 2,4 Ghz
31. Chris van Rhijn, (Columbia), Dynaflight Bird of Time, 2,4 Ghz.
32. Bart Doets, (bdoets), Atlantis, Sig Riser, 2.4 Ghz.
33. René Bregman (Huibert), Bird of Time, kanaal 67 of 79
34. Rick, (Rick R), Sig Riser,Zwever gurodewa(is overlegd) kn 66/77
35. Leon (hobbyist) Bird of Time, kanaal 62
36. Arjen van Vark (Arvaa), Graupner Mosquito, Krick Melora, kanaal 69, 79
37. Eric, (Eric R), ASW 17 mini, tekening FMT, 40Mhz kanaal 83 (40,835 Mhz)
38. Paul Builtjes, ( Enterprise ) Gronau Baby uit 1933. Kanaal 64
39. Andre, (Buzz), Graupner Cirrus GFK 1969, 2,4 gHz
40. Conrad, Graupner Cumulus 2800, van voor 1971?

Reserve:
1.

En voor het fotoalbum:
713349ec723b87408.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@(Het zou één van de eerste modellen met GFK romp geweest zijn)

Raymond,

De GFK WIK Speed Astir is een van de eerste model-zweefvliegtuigen geheel uit GFK en deze is inderdaad midden 70 zoals je, na mijn 2de PM wel zult hebben gelezen.
De versie met ribbenvleugel is zo mogelijk nog ouder.

Groetjes,

Harry

Raymond, als ik de foto van jouw Speed Astir zo bekijk zit Elvis Presley in de cockpit en die is op 16 augustus 1977 overleden, een beter bewijs dat jouw toestel ouder is dan 20 jaar is nauwelijks denkbaar :):):)

Harry

Lijst en album aangepast.
Trouwens, er staan "maar" 38 van de 68 kisten in het album. Dat kan beter!

Cool kleurtje:D
Mijn Riser is hout-bouw klaar, Ik kan in de mei vakantie mooi de vleugels aan elkaar lijmen. En morgen mijn setup bestellen bij HC. Hopelijk:confused: komt hij op tijd af

mvg Rick:pim:

Back