Vintage Glider winter treffen januari 2012.

De weersverwachting voor a.s. zondag ziet er goed uit! Daarom vast wat huishoudelijke mededelingen en aanwijzingen:

We zijn te gast bij de Zweefvliegclub Noordoostpolder
Het adres:
Voorsterweg 21
8316 PP MARKNESSE
NEDERLAND

En dit is de plek in Google Maps

Er is koffie, thee en soep die tegen ledenprijzen kan worden gekocht.
De kantine is verwarmd en met een beetje geluk en goede wil kan dit enorme aantal deelnemers er net in gehuisvest worden. Neem echter je vliegtuigen alleen mee naar binnen voor reparaties die bij de kachel gedaan moeten worden, anders is het hok echt te klein.
Net als 2 jaar geleden lopen er schapen op het veld. Dit betekent dat we het schrikdraad wel intact moeten houden. Graag jullie aandacht hiervoor. De schapen blijven bij een druk vliegbedrijf wel op afstand (het veld is 1 km lang)

In verband met het grote deelnemersaantal wil ik de vliegdag optimaal benutten.Vanaf 9.00 uur zijn jullie welkom en probeer ik de koffie klaar te hebben. We beginnen om 10.00uur met de briefing en rond 16.00uur zal het dan afgelopen zijn.Kom je later meld je dan eerst even bij mij (Max (Flymax)) dan geef ik je alsnog de info uit de briefing.

De opzet van dit treffen is net als alle andere keren. Op een rijtje:
- Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan. Alle modificaties voor zover enigszins in lijn met de Vintage gedachte zijn toegestaan. We hanteren hierin geen strenge eisen of grenzen en vertrouwen er op dat iedereen zelf wel zo'n beetje kan bedenken wat het idee is.
- tevens zijn alle (semi)schaalmodellen van zwevers die vóór 1970 werden gebouwd welkom
- Lieren en elastieken hebben de voorkeur. Hulpmotoren zijn toegestaan. Liefst elektrisch gezien de locaties waar we vliegen, maar als we ergens vliegen waar brandstof wordt getolereerd kan dat incidenteel ook.
- Slepen bij voorkeur met elektro, wij houden van rust :smile: Slepers mogen modern en/of van schuim zijn.
- Om mee te kunnen doen moet je veilig kunnen vliegen en een geldige WA verzekering kunnen overleggen. Brevet of KNVvL lidmaatschap is niet verplicht. We vliegen enkel op plaatsen waar iedereen welkom is.
- Graag van tevoren opgeven met naam/forumnaam/toestel(len)/voorkeursfrequentie. Daardoor kan iedereen van tevoren eventueel kristallen wisselen en hebben we een idee van de opkomst.
- Tijdens de treffens werken we met frequentieknijpers.
- Het is zeer wenselijk om 's morgens bij de briefing te zijn. - Publiek is altijd zonder vooraf te melden welkom.
- Aan het lidmaatschap van de Vintage Glider Group en de Treffens zijn géén kosten verbonden.

========================
Om te voorkomen dat we allemaal doorelkaar vliegen zullen er aangewezen start- en landingsgebieden wijn.
Daarom zal bij de briefing duidelijk worden gemaakt hoe de vlieggebieden liggen. Bestudeer het plaatje even, dan heb je vast een idee. Wij denken dat je hiermee nog steeds lekker vrij kunt vliegen, je zult geen last hebben van de regeltjes. Vooropgesteld dat je in staat bent een circuitje te vliegen en je vliegtuig min of meer in de juiste richting aan de grond te zetten :smile:

Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 800x600 en 65KB.

Raymond ,een advies van deze kant .
Laat je ka7 thuis in het hok waar je aan het bouwen bent .Dan blijft het hout van de romp en je bouwhout op dezelfde luchtvochtigheid en gaat dit niet tenkoste van je lijmverbindingen . En dan moet je niet denken aan transportschade.
Serge, is die verandering van luchtvochtigheid echt zo erg? Verreweg de meeste van de lijmverbindingen zijn al lang geleden gemaakt en dus goed uitgehard. Als de Ka-7 af is gaat hij toch ook mee naar buiten, ook in soms wat vochtiger omstandigheden. Dan worden het hout en de lijmverbindingen aan dezelfde vochtigheidsveranderingen blootgesteld (in ieder geval wel in de romp). En ja, risico op transportschade is er altijd. Ook straks als hij klaar is. Maar als mensen ervan genieten deze kale romp even te aanschouwen geniet ik ook weer.

Johannes (onze hout- en lijmmeester), wat denk jij? Kan het kwaad? Misschien denk ik er wel te makkelijk over.

Ik heb het niet over de al gelegde verbindingen ,maar over de nog te leggen verbindingen .Als je een dag de romp buiten legt (wat dan de 15e gebeurt) en het is dan een redelijk vochtige grond waar je hem boven legt ,dan wordt het hout ook vochtiger .Je hout thuis is droger . Nu heb je dus kans dat je lijm niet goed in het hout dringt en dus je hechting minder is .of je moet de romp eerst laten aklimatiseren voor een paar dagen in je bouw hok .
Ik zou het risico niet nemen .

Ik ben pas aan de vleugels begonnen, aan de romp wordt momenteel even niet gewerkt. Dus dat aklimatiseren komt wel goed.
De romp wordt ook niet buiten gelegd. Als hij gemonteerd wordt (staartvlakken erop) is het in de hangar, als hij niet binnen kan liggen blijft hij in de auto.

De interesse in de romp lijkt tot nu toe beperkt, misschien kan ik hem dan inderdaad beter thuis laten.

Je hebt al foto´s genoeg gezet van de bouw .Ik zie hem/haar liever als deze klaar is .En het luchtruim kan verkennen .

...........De interesse in de romp lijkt tot nu toe beperkt, misschien kan ik hem dan inderdaad beter thuis laten................

Je bouwverslag wordt verslonden, dus interesse is er genoeg.

Persoonlijk zou ik er ook niet mee gaan sjouwen, hoe schitterend de kist er ook uitziet. De kans op beschadigen is nu het grootst. Ik kom binnenkort wel even kijken. (de rust is weer wat weergekeerd)

Tot zondag.

Groet, JH

Wat een "mega"opkomst zal het worden, zeker gezien het weer.
Mijn naam heb ik toegevoegd aan de lijst.

1.) Flymax, Carrera ASW-17, Trimmy, Nimbus 2,4 ghz en de fietslier
2.) Gerben Carrera ASW-17, K8 2,4 ghz
3.) Arjan, Minimoa, Wanitscheck Motorspatz 2.4 GHz
4.) Ronan, Cirrus 75, k67
5.) Terence. LS1, ASW-15? 2,4 ghz.
6.) Rick NL, MPX AKRO, Graupner Junior 2.4 GHz
7.) Serge Pot ,TF Metrick,gr-Briljant(afhankelijk van de wind), mits klaar sagitta 900. alles op2,4 hoogstart en 12v accu
8.) Jacob Bos, Graupner Mosquito, Multiplex Scirocco, Hegi ASW 15, Countryman
9.) Raymond, Svensson Sunny, Mentor met ski's, 2,4 GHz
10.) Johannes, HAST, K68
11.) Leon (Wubbe), Graupner Cirrus 75, k82
12.) Japie.G, Graupner Cirrus 75, 2,4GHz
13.) Jakkie takkie (Jako), Carrera Favorit, Simprop Daedalus kan. 78.
14.) R.c. Paul; Amigo 2, Mosquito, en hopelijk de Mini Nimbus en/of de Ka8. 35 MHz, Kan. 80
15.) Rc Nick; Robbe Disco, Ridge Runt, Igra Fiesta en de ASW17. 2.4 GHz.
16.) Rick R: Graupner Mosquito, hopelijk Grp Cirrus, Wite, Riser, Racek-3 Möwe>78, 77, 66+Synth)
17.) snijders, simprop solo en hegi kalif k72
18.) Maarten (MaartenX), Sagitta 900, Habicht, Grunau Baby, 2,4Ghz
19.) Pip Velthuijs, Cirrus, Aquila Grande, 2,4Ghz
20.) Dirk Schipper, 2,4GHz: Möwe, Falke (4m Horten), Alpina, 35 MHz (k76): Spirit (Falke & Spirit alleen bij weinig wind)
21.) Bart Doets; Robbe Nova & Robbe Geier, 2.4 Ghz
22.) Douglas (SRS); Grunau Baby, Dadalus & Alsema Sagitta (die laatste is nog onder voorbehoud) 2,4Ghz
23.) JHvdK: Amigo II 2,4 Ghz Spectra 2,4 Ghz
24.) Willem P, Cirrus, Tonga, Alpha, 2,4 ghz + frequentiekerstboom
25.) Kees, Mosquito en als er gesleept wordt een Flamingo, 2.4GHZ
26.) Wim, Optimus, Sagitta en Cirrus. 2.4 GHz
27.) Lyckele, Spirit,Sunny. 2,4 Ghz
28.) Gerrit Eggink, Bird of Time, 2,4GHz, elektro-lier, originele VGG Stickertjes á 50 cent
29.) Sander van Velzen; ASW-17, Brilliant-V, Dandy (mits af), 2,4Ghz
30.)Han de Koning (Hanboot), Graupner Nimbus en Multiplex Flamingo Contest, misschien Hi-Fly
31.)korhorn ;tenerife ,asw 22 ,carrera kestrel .2,4Ghz assan .
32.) Justin Boomkamp, Robbe Firewind, graupner elektro Pink 2,4 GHZ
33) Daan Heijn, Robbe Focus, Multiplex Bonito (als het past), Bird of time, 2.4 Ghz
34) Hendrik Sleurink. Biglift sleper, sunny 2000. 2,4 Ghz
35) Harald Hudepohl (omit67), ridge runt, 2.4 Ghz

Frequenties

Zo, de deelnemerslijst op onze VGG site is ook naar eer en geweten bijgewerkt. Vrijdag zal ik de kaartjes gaan maken zodat we zondag ook weten wie wie is ;)

Opvallend is dat de 35 MHz vliegers sterk afnemen. Daarom telt een gewaarschuwd mens voor 2! De lijst kun je op alle kolommen sorteren. Dus sorteren op frequentie laat zien wie er ook op jou frequentie vliegt. Doe er je voordeel mee, het lijkt er op dat niemand last van een ander heeft, maar toch . .

Tot zondag, en zoek je warme kleding maar op!

Groet,

Jacob Bos

Raymonds Ka7

De interesse in de romp lijkt tot nu toe beperkt, misschien kan ik hem dan inderdaad beter thuis laten.

Je bouwverslag wordt verslonden, dus interesse is er genoeg.
Persoonlijk zou ik er ook niet mee gaan sjouwen, hoe schitterend de kist er ook uitziet. De kans op beschadigen is nu het grootst.

Ben het met Jan-Hein eens, er komen nog gelegenheden zat om 'm te zien denk ik.

Hoogstart

Is het wenselijk dat ik een Conrad Maxi hoogstartlijn mee neem?
(Ik heb alleen geen grondpen)

Voor RC-zweefvliegtuigen met 1000 - 1700 g vlieggewicht en een spanweidte van 2000 - 3000 mm

moet je zelf weten .Ik neem een hoogstartje mee van 160 meter.
Grondpen is een goede tentharing al afdoende.Ik gebruik een oude rondvijl .

De Ka8 is van de baan ,mijn pa vond het te koud worden .

Voor RC-zweefvliegtuigen met 1000 - 1700 g vlieggewicht en een spanweidte van 2000 - 3000 mm[/

Moet je even naar de dierenwinkel ,en koop je een draaipen waar je de hond mee verankert aan de grond .
Werkt zeer goed met zo,n lijn ,en de hond natuurlijk .

Gr. Paulus

Ik heb zojuist definitief vrij gekregen voor zondag. Lekkere eerste werkdag na 3 weken vakantie :D.

Voor RC-zweefvliegtuigen met 1000 - 1700 g vlieggewicht en een spanweidte van 2000 - 3000 mm[/

Moet je even naar de dierenwinkel ,en koop je een draaipen waar je de hond mee verankert aan de grond .
Werkt zeer goed met zo,n lijn ,en de hond natuurlijk .

Gr. Paulus

Ben benieuwd hoe hoog de hond dan komt ;)

Back