Vintage graupner commodore jacht

Nog even gekeken... motor zit alleen geborgd met schroefjes. Dus kan vast zitten op druppie lijm of het stof der eeuwen. Of gaat gewoon stroef, probeer met draaibeweging los te maken uit de steun?

Heb wat plaatjes voor je geschoten.... zet ik hier zo voor je neer.

Ehuh... ben die 'veteraan' denk ik. Ikea boxje vol met die krengen :-(
 
Ik draai ook al 28 jaar mee in de modelbouw. Echter ik ben van de Mabuchi generatie, die kwamen na deze motortjes volgens mij ;)
Ik ben benieuwd naar de foto's!
 
In de jaren 70 waren de Mabuchi's in opkomst. Marx-Luder zat denk ik een beetje
in te dommelen. Maakten ook motoren voor laboratoria. Wellicht is het overgegaan in echte industriemotoren... gefuseeerd Maxon? Modelbouw is relatief natuurlijk maar een kleine onzekere markt. Ook in de '70er jaren... ander verhaal. Weet er het fijne niet van.

Eerst met een schroevendraaiertje het veerpennetje omhoog wurmen. Ik heb hier een beetje een oud schroevendraaiertje gepakt. De boel was al los. Neem een nieuwe verse schone en scherpe! Zodat je goed voeling hebt...

DSC_1940-LR-1.jpg



Ook het tangetje... een verse goed scherpe. Je wrikt het niet met de punten er uit, doch met de vlakke kant, vlak bij het scharnier. Daarmee kan je goed klemmen en koppel afgeven. Met een draai/wrik, links/rechts werkje vrij vlot het pennetje er uit. Niet het pennetje plat knijpen, wel zorgen dat je grip hebt op het ding...

DSC_1941-LR-2.jpg



Het schildje kan wat vast zitten door corrosie, vliegroest. Met het schroevendraaiertje het schildje eenvoudig wat loswerken zodat het los komt van de casing. etc...

DSC_1942-LR-3.jpg



Spreekt vanzelf...

DSC_1943-LR-4.jpg



En de zaak open. Het groene stukje 'kouwgum' is epoxy. Dat hoort daar te zitten en is bedoeld om het anker te balanceren...

DSC_1944-LR-5.jpg


En zo kan je er van een kant bij. Je kan natuurlijk ook de andere kant loshalen.
Voordat je het anker er uit haalt, wel de koolborstels even loshalen. Die kunnen makkelijk breken. De Borstels zijn zeer ruimhartig. Volgens mij kan je er 50 jaar achtereen constant mee varen :) Haha.

Alle modelbouw Marx-Luder motoren zijn min of meer op deze manier in elkaar gestoken.

De Mabuchi's zijn clever gebouwd, en met zeer goed rendement. Vandaar ook de mondiale toepassing in van alles en nog wat. De vele kopien die er van zijn ontstaan etc...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
dit gedeelte begreep ik gelukkig al maar ik kom dus niet eens totdat punt doordat er aan de voorkant geen schroeven zitten kan ik de motor niet uit de mount halen toch? of doe ik iets verkeerd :O
 
Mooi!
Motortje klemt gewoon. Kan zij dat de stiftje iets naar buiten staan, daarop haakt of stroef gaat.
Haal anders motor met steun los. Opdat je de tere Commodore-romp niet kraakt.
Dan kan je er beter bij en met de knuisten met een beetje 'overtuiging' los kan halen/wrikken. Het kan zijn dat deze steun weer wel clipt. Ik had een ouwetje bekeken.
Maar ik herinner me ook zo een steuntje wat niet graag los wilde van een van m'm setjes...
 
Mooi!
Motortje klemt gewoon. Kan zij dat de stiftje iets naar buiten staan, daarop haakt of stroef gaat.
Haal anders motor met steun los. Opdat je de tere Commodore-romp niet kraakt.
Dan kan je er beter bij en met de knuisten met een beetje 'overtuiging' los kan halen/wrikken. Het kan zijn dat deze steun weer wel clipt. Ik had een ouwetje bekeken.
Maar ik herinner me ook zo een steuntje wat niet graag los wilde van een van m'm setjes...

Sorry voor de laten reactie maar ik krijg t niet voor elkaar t lijkt erop alsof ik t hele ding sloopt :(

b782271f6bb6139e883dc982dfef94ef.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
7aa3db572ea92cd0d57948e92323347d.jpg


Never mind door gaten te boren heb ik em los kunnen krijgen, dan nog was t een hele klus.. Maar doordat ik nu 2 bruikbare motormounts heb kan ik altijd 2 motoren plaatsen mocht ik deze motor niet meer kunnen fixen :)

Nu eens kijken of t lukt met die pennen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
e7dd97fa74d1dd0cb17588fd9ba3db64.jpg


En doordat ik een oude schroevendraaier met dremel had bewerkr kon ik t pennetje er zonder problemen uithalen...

Nu ff schoonmaken en kijken of t geholpen heeft :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo en na beide motor meteen maar even schoongemaakt te hebben draait t volgens wel weer zoals het hoort :P


Alleen nu nog achterhalen wat voor een regelaar bij deze motoren passen, iemand een idee? Denk dat ik met 7.2v sticks ga varen daar heb ik er veel nieuwe van 3300-5000mah
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die koppelingen kunnen een bepaalde hoek tov de motor opvangen, maar ik denk dat je beter de motoren zo goed mogelijk kunt uitlijnen tov de assen.
Het minimale verschil wat er dan overblijft vangen de koppelingen op.
Nu is de hoek wel erg groot en dat zou best dat lawaai eens kunnen veroorzaken.
 
Was ook vergeten te kijken. Want ik heb geen abo op de draadjes... dan kan ik alles wel in de abo stoppen... en dat is met de mailbox niet meer te doen...

Dusssss.... Haha! Top! Soms moet je toch wat. Maar prima opgelost en al weer keurig aan de loop. Nah! :)
Vergeet niet de lagers goed te meren met een druppie olie! Doe dat regelmatig, worden de torretjes blij van. Gewoon dezelfde die je in de auto knikkert.
Zijn welliswaar sinterbronzen busjes, zelf smerend. Maar de olie dampt wel in. Smeert het niet meer. Komen immers van een kwart eeuw terug?...
En de schroefassen hebben ook nog nimmer een drup olie gezien. Kan je invetten met de beroemde Uierzalf die morumlid Roel atijd gebruikt. Niet te vol, want dan heb je weer extra weerstand... Wel tijdig smeren, want het loopt nu niet om te harden... oei!

Geen WD40!!! Dat is geen smeermiddel, hoogsten een tijdelijk losmiddel. Vervliegt in een handomdraai. Foei! Hoewel het wel in elektrospeedklasses wordt gebruikt. Maar dan wordt na iedere heat de boel uiteen genomen...

Wat hierboven al is geschreven. Probeer de boel zo goed mogelijk uit te lijnen. Een absolute must. Ook beter voor de oude kardannetjes.
Dat kan richten je doen door een passend buisje op de schoefas te steken. ook hier improviseren... omdat de Monoperm asjes maar iets van 2 mm zijn (daarmee ook lekker weinig frictie!), en dan het een en ander met notitieblok-kaft-kartonnetjes af te tekenen.

Maten over te zetten op een definief steuntje wat je gaat verzinnen.
De Marx steunen hergebruikend, dus er onder op te vullen met houtjes (balsa).
Of een tussenlaagje van Sikaflex kit als een trillingdemper te gieten, als wigvormig vulstuk. Bijvoorbeeld een bekisting rondom de steuntjes te tapen. Zoveel manieren eigenlijk die je on-the-fly kunt verzinnen om iets te fabriceren....
(Ik lijm wel eens servo's in een hele dunne gfk-modelvleugel met sikaflex. Deknadenkit voor de jachtbouw... tube komt helaas wel voor een prijsje. Maar het lijmt als een tierelier. En is met een dun ijzerdraadje altijd weer los te snijden.)

Aftekenen kan je ook door de 4 mm schoef-as even te trekken en er een langer stuk rondstaf 4 mm in te steken. Dan heb je als het ware een lineaal om de as-hoeken af te kunnen tekenen ten opzichte van het 'vloer-deel' waarop je motortjes komen te rusten.

Je zou denk ik wel op die 7,2V kunnen varen. Iets overspanning. Wat voor props zitten er nu onder, hoe groot? Je moet de motortjes zeker niet overbelasten.
Als regelaar? Amperes gaan je niet om de oren vliegen. De motoren met een zekering beveiligen. Waar die op de maximale belasting, of iets er onder ligt.
Raak je een stuk wier in de schroef, overleefd de motor, niet de zekering! De rest wordt dan zwemmen of hengelen. Dus ik denk, 2A of 2,5A zekering als ik naar het stikkertje op de motor kijk.

Je kan de amperes in de badkuip nameten, stationair. In de vaart zakt het meestal iets. Een beetje nette voltmeter verdraagt 2,5 A wel.
Die van mij kan 10A hebben. Iets waardere vermogens meet je met een los amperemetertje. Kan je bij Conrad bestellen in verschillende resoluties. Kan ook via eBay of Okaphone (Groningen).
Okaphone is behoorlijk gesorteerd in elektriek, heb je het vaak een dag of twee later al in huis...

Met die kartonnetjes kan je mooi alles vooraf uitdokteren/plannen.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Zowiezo is mijn ervaring met dat model koppelingetjes dat die uit zichzelf al een takkeherrie maken, ik heb er zelf ééntje en die ligt in de kast nadat ik hem een paar keer heb geprobeerd - en elke keer weer snel vervangen heb door een "slang-koppeling" (strak knellende slang over beide asuiteinden heen) wegens te veel herrie.
 
Met deze cardannetjes goed uitgelijnd en een beetje ingevet met siliconenvet of vaseline,
zouden stiller moet wezen. Verder is het natuurlijk volledig 'klassiek' gebouwd in zo een inmiddels
stok oud model. Wellicht kan je de cardans nog iets beschermen/dempen met een dunne siliconen slang?
Ik roep maar wat. Dat moet dan een dunwandige slang zijn. Vrijwel passende diameter. Wellicht bij een aquarium-boer?
Opdat het niet te strak klemt. Zou zeker iets van de herrie moeten dempen?
Kwetsbaar blijven ze wel. Zou eerst met deze wat varen. Houdt het niet door de ouderdom... tja... dan modernere in bouwen. Maar de spoeling is thans wel dun met Graupner en Robbe naar de sodemieter. Restvoorraden... tot dat het op is...
Vergis je niet hoe gezocht deze oude nog Marxjes zijn... Ik zou willen dat ik er 10 jaar gelee een puntzak vol van had gekocht... 25 euro voor zo een cardannetje op eBay.de... behoorlijk doorgeslagen...
 
,,,En de schroefassen hebben ook nog nimmer een drup olie gezien. Kan je invetten met de beroemde Uierzalf die morumlid Roel atijd gebruikt. Niet te vol, want dan heb je weer extra weerstand...
You called, master?;)
Uierzalf: https://www.kruidvat.nl/medias/sys_master/front/prd/8891490402334.jpg
Au bain marie opwarmen tot vloeibare toestand - in een injectiespuit zuigen - in je schroefaskokers spuiten - schroefas er in drukken - aan de andere zijde vinger op schroefaskoker houden tot de smurrie er uit komt - langzaam schroefas doordrukken tot hij aan het andere einde tevoorschijn komt - rotzooi in de boot (oud en nieuw vet) opruimen. Motor aansluiten - een tijdje rustig laten draaien en weer rotzooi opruimen.
M.b.t. die koppelingen: Gisteren op de werkschependag er eentje de geest horen geven. Een mede-forumlid had er twee in een ander nostalgisch bootje liggen. Gas vooruit gas en snel daarna vol achteruit. "Krak" en een van de twee motoren begon te huilen...
Beter koppelingen van Raboesch monteren. Als je voor siliconenslang-koppelingen wilt gaan, moet de afstand tussen motoras en schroefas minimaal zijn. Anders tordeert de siliconenslang en breekt vervolgens... Succes!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top