Was ook vergeten te kijken. Want ik heb geen abo op de draadjes... dan kan ik alles wel in de abo stoppen... en dat is met de mailbox niet meer te doen...
Dusssss.... Haha! Top! Soms moet je toch wat. Maar prima opgelost en al weer keurig aan de loop. Nah!

Vergeet niet de lagers goed te meren met een druppie olie! Doe dat regelmatig, worden de torretjes blij van. Gewoon dezelfde die je in de auto knikkert.
Zijn welliswaar sinterbronzen busjes, zelf smerend. Maar de olie dampt wel in. Smeert het niet meer. Komen immers van een kwart eeuw terug?...
En de schroefassen hebben ook nog nimmer een drup olie gezien. Kan je invetten met de beroemde Uierzalf die morumlid Roel atijd gebruikt. Niet te vol, want dan heb je weer extra weerstand... Wel tijdig smeren, want het loopt nu niet om te harden... oei!
Geen WD40!!! Dat is geen smeermiddel, hoogsten een tijdelijk losmiddel. Vervliegt in een handomdraai. Foei! Hoewel het wel in elektrospeedklasses wordt gebruikt. Maar dan wordt na iedere heat de boel uiteen genomen...
Wat hierboven al is geschreven. Probeer de boel zo goed mogelijk uit te lijnen. Een absolute must. Ook beter voor de oude kardannetjes.
Dat kan richten je doen door een passend buisje op de schoefas te steken. ook hier improviseren... omdat de Monoperm asjes maar iets van 2 mm zijn (daarmee ook lekker weinig frictie!), en dan het een en ander met notitieblok-kaft-kartonnetjes af te tekenen.
Maten over te zetten op een definief steuntje wat je gaat verzinnen.
De Marx steunen hergebruikend, dus er onder op te vullen met houtjes (balsa).
Of een tussenlaagje van Sikaflex kit als een trillingdemper te gieten, als wigvormig vulstuk. Bijvoorbeeld een bekisting rondom de steuntjes te tapen. Zoveel manieren eigenlijk die je on-the-fly kunt verzinnen om iets te fabriceren....
(Ik lijm wel eens servo's in een hele dunne gfk-modelvleugel met sikaflex. Deknadenkit voor de jachtbouw... tube komt helaas wel voor een prijsje. Maar het lijmt als een tierelier. En is met een dun ijzerdraadje altijd weer los te snijden.)
Aftekenen kan je ook door de 4 mm schoef-as even te trekken en er een langer stuk rondstaf 4 mm in te steken. Dan heb je als het ware een lineaal om de as-hoeken af te kunnen tekenen ten opzichte van het 'vloer-deel' waarop je motortjes komen te rusten.
Je zou denk ik wel op die 7,2V kunnen varen. Iets overspanning. Wat voor props zitten er nu onder, hoe groot? Je moet de motortjes zeker niet overbelasten.
Als regelaar? Amperes gaan je niet om de oren vliegen. De motoren met een zekering beveiligen. Waar die op de maximale belasting, of iets er onder ligt.
Raak je een stuk wier in de schroef, overleefd de motor, niet de zekering! De rest wordt dan zwemmen of hengelen. Dus ik denk, 2A of 2,5A zekering als ik naar het stikkertje op de motor kijk.
Je kan de amperes in de badkuip nameten, stationair. In de vaart zakt het meestal iets. Een beetje nette voltmeter verdraagt 2,5 A wel.
Die van mij kan 10A hebben. Iets waardere vermogens meet je met een los amperemetertje. Kan je bij Conrad bestellen in verschillende resoluties. Kan ook via eBay of Okaphone (Groningen).
Okaphone is behoorlijk gesorteerd in elektriek, heb je het vaak een dag of twee later al in huis...
Met die kartonnetjes kan je mooi alles vooraf uitdokteren/plannen.
Gr Bas