Vintage piper opknapper

serge pot

Forum veteraan
Aangezien een beste man in barneveld van 1 ding ernstig tekort heeft in de noemer tijd .Gaan wij aan de slag om dit lief dingetje weer luchtwaardig te maken voor hem .
100_0984.jpg


Een over 2 assen gestuurd pipertje van graupner met een 2,5 cc motortje .

100_0985.jpg

Zoals te zien is de tijd er aardig over heen gekropen en mag dit toestelletje volgens mij toch een minimale 25 lentes jong zijn .
De lak is een beetje vergeeld .En op de onderzijde laat deze een beetje los .
100_0986.jpg

Spinnertje was een kwestie van een binnenplaatje iets verdraaien en dan was deze los .Propje volgde niet veel later .

100_0990-1.jpg

100_0989-2.jpg


En zo is het kapje ook al los en hebben we wat overzicht foto's hoe de slangen weer komen te zitten .

100_0991.jpg


En daar ligt het torretje .Deze leg ik morgen een dagje te weken in de diesel zodat alle verdikte olie oplost en er toch een smeerfilmpje van de diesel achterblijft.

100_0992-2.jpg

Hier het kapje voordat ik er mee aan de gang ben gegaan .

100_0993-1.jpg

Na een stief halfuurtje poetsen kwam er wit tevoorschijn . Niet alle gele plekken zijn weg ,maar dat kan ik ook niet verwachten met deze oude lak die aangetast is door de methanol en wonderolie.

Wedden dat moeders morgen gaat gillen :D
100_0994-1.jpg

Even gepikt om schoon te maken :D
 
mooi pipertje en zeker vintage:yes: zeg serge zou t niet leuk zijn om er n mooi elektrotje in te zetten?:wink:

Nee dit moet knotteren op een 3 tot 10 meter hoogte in de zomeravonden .
stilletjes aan vind ik het best een leuk dingetje .



Het motortje heeft vanmorgen lekker kunnen weken in de diesel op mijn werk.
daarna leeg laten lopen en volgezet met wd40 (reinigt ook lekker )zo heeft ie nog een middag kunnen soppen .Net zo lang totdat de gaschuif eindelijk ook loskwam .

daarna door geblazen .
sproeiernaald in het center gezet van de carburateur.En de naalden op basis gezet .(Lees alles 2,5 slag los).

100_0995-1.jpg


Het rompje had een kaalplekje welke ik eerst hebontvet met remmen reiniger ,daarna iets geschuurd en in de ps101 gezet .Dit ligt nu te drogen .

De vleugel "had" een duits kenteken ,dat wordt dus een nl kenteken PH-HVH .
100_0996-1.jpg

100_0997.jpg


De vleugel heb ik al gereinigd met de zelfde reiniger als het kapje. En daarna goed genuffeld met mijn folieboutje .
Nadat ik de bettering gemaakt heb zal het vleugeltje in de was komen .Wat tevens geld voor de rest .
 
Voor de romp hebben we wat grover geschut gepakt .
101_1164.jpg


Unipol ,aangezien de romp zo erg vergeeld was en ik de originele kleur terug moest hebben ivm het bijwerken van 1 plekje .

101_1165.jpg


Hier zat dat plekje .aardig gelukt dacht ik zo.

De verf mag even drogen en morgen wat uitpoetsen .Daarna gaat de radio er in .
 
Hoi Serge.

3,5 slag is beter om het motortje terug op te starten, krijgt een rijkere smering en kan zo het vet wat mazout achterlaat beter verwerken, 3,5 open is ook de aanbeveling voor rodage.
2,5 open is om direct een hoog toerental te vragen, zou ik niet doen.
OS is altijd mijn favoriet geweest, 3x aanzuigen met trotle ful open en vinger voor carb af te sluiten op compressie, terug vrij tijdens daling cilinder en weer afsluiten voor compressie, sluiten, gloeibougie van stroom voorzien en van de eerste slag draaien.
Of de motor nu rechtop, zijdelings of op de kop geplaatst was maakte geen verschil.

Johan.
 
Vandaag de radio ingebouwd .Daarbij 1 tegenvaller . Ik had een pcm ontvanger meegekregen en zelf werk ik met fm .
Het geluk was dat ik ook een futaba ontvanger had liggen ,dus als de kanaal toewijzingen gelijk zijn moet alles werken .Ontvanger en accu zitten vast met klitterband van de aldi .
De hevels en roeren allemaal zo ingesteld op de ouderwetse wijze ,zodat je in de zender niks om hoeft te zetten (als een graupner zender wat dat betreft gelijk is tenminste)
Zwaartepunt ligt met een lege tank op 60mm en met volle tank op 60mm .
volgens het bekende zwaartepunt programmaatje op rc network Aircraft Center of Gravity Calculator.zou deze eigenlijk op53 mm moeten liggen met een wat voordelijk aangehouden static margin .

101_1168.jpg


101_1166.jpg


En het kenteken laat ik weg .Ik vind hem zo veel leuker .Zelfs mijn dochter vond hem mooi .

Dus waarschijnlijk dat ik hem maandag aflever ?
 
Mijn Romp van de ASW was ook vergeeld door ouderdom. Ik heb besloten deze te spuiten. Het verschil met de witte vleugels was mij te groot. Wel mooi dat zo'n model een 2e leven krijgt.
 
Spuiten is een optie . Als de lak nog goed is is cleanen ookm een optie .Nu is Unipol een zeer fijne daarvoor.
 
Back
Top