Vintage pt109

Voorwoord.
De eerste post heb ik uit een ander draadje gehaald opdat ik niet de intentie heb om iemand zijn topic te kapen of te vervuilen.


Marktplaats en jeugdherinneringen.......

Zo zit je even lekker digitaal te struinen en dan kom je ineens iets tegen.
Voor de één rommel maar voor een ander een dierbare herinnering van een lang vervlogen tijd.
Ik was een jochie van volgens mij nog een jaar of 10 toen mijn pa onverwachts thuiskwam met een radiografische speelgoedboot.
In mijn beleving een joekel van een boot, moest hem wel met twee handen vasthouden, zo groot was ie.
Jantje ongeduld dat ik was moest hem natuurlijk gelijk uitproberen.
En wat een plezier heb ik ervan gehad.
Samen met mijn vader naar het stadsparkvijver, bootje varen en natuurlijk bij buurman Hendrik v/d Wal in de sloot.
Nee, dat was echt leuk.
Maar ja ook dat ding verdween ( nadat ik hem vakkundig gesloopt had ) achter het luik.
En zoals hij daarachter verdween, verdween hij ook in mijn herinneringen.

Tot een tijdje terug op die bewuste avond dat ik op marktplaats zat te struinen.

Maar zoals gewoonlijk laat je dat voor wat het geweest is en ga je vrolijk verder.
Maar op een één of andere manier bleef hij maar door mijn kop spoken.
En na een maandje stond hij er nog op.
Eigen moest het zijn stonden ze, want het waren er twee.
Werking onbekend, dus twijfelachtig.
Maar met een donor moet dat wel te doen zijn.
En dit waren er twee in één koop.
Duzzzzzzz......
Nu was het zaak om het vrouwtje goed in te palmen met enige liefkijken.
En alrap kon ik het eerste bod uitbrengen.
Nope, dat ging hem niet worden.
Hij wilde de hoofdprijs.....
Dan laat het maar zitten, moet immers ook leuk blijven.
Het zijn slechts herinneringen, ook al was het hetzelfde bootje, het was toch niet dat bootje.
Maar voor een week of wat terug stonden ze ernog op.
Dus nog maar eens proberen.
En ja hoor hoor, het is net als vissen,
op ten duur krijg je wel eens beet.

En spoedig stond hij dan ook op gereserveerd [emoji4]

En vandaag was de dag.
Vanmiddag in mijn dikke vette bolide gesprongen en richting het afgesproken adres getogen.
Eenmaal aangekomen stonden ze alletwee uitgestald in de achtertuin op een ouwe tafel.

Wozers, liefde op het eerste gezicht ( dat laatste heeft me al eerder meer dan dertig jaar van mijn leven gekost ) en ja het is waar, oude liefde roest niet.
Al gauw had ik hem, het of eigenlijk is het haar want een boot is natuurlijk vrouwelijk in mijn handen.
Maar waar ik vroeger twee handen voor nodig had paste nu met gemak in één hand.
Wozers, wat vroeger zo groot leek, kwam nu over als een iel klein dingetje.

Nu kwam het pijnlijkste gedeelte aan bod, en na het aftikken van de nodige peneutas ( ook wel euro's genoemd ) de beide dames in de auto gezet en huiswaarts gekeerd.

Alhoewel de twee dames best wel gehavend zijn, staan ze nu op de tafel en gaan weldra naar mijn nieuw verworven hobbyzolder om daar bepaalde chirurgische ingrepen te ondergaan.

Het blijft toch mooi spul, en....
compleet, met doos en een vergeelde handleiding [emoji4]

Ik heb de beide dames net aan een visuele inspectie onderworpen.
Alles ziet er tot zover goed uit.
Mis alleen van eentje de batterijdeksel en een propblad......
De andere dame is helaas niet meer in bezit van de originele props.
En er is maar helaas één "zender" waar ook nog eens de originele antenne van ontbreekt.

Mijn bedoeling?
Nog geen flauw idee.
Sowieso eentje terugbrengen naar de oude originele staat.
IMG_20200229_135048.jpeg
Screenshot_20200229_141507_com.microsoft.emmx.jpeg
IMG_20200229_141750.jpeg
IMG_20200229_135122.jpeg
 
Korte update.

Dit geavanceerd stukje techniek, het summum van de rc wereld stond nog steeds in afwachting.
En nu had ik er even tijd voor.

Afgelopen week was mijn lieftallige wederhelft ( stel dat ze meeleest [emoji848] ) zo aardig geweest om twee negen volts batterijen mee te nemen.
Een voor de zender en ééntje voor de ontvanger gedeelte.
Ondanks dat het bootje gevoed wordt door drie D batterijen en de elektronica bestaat uit een welbekend allinone bordje van eh….. uitmuntende chinese kwaliteit heeft ze ook nog een aparte batterij nodig van negen volt voor de ontvanger.

Twee bootjes, 1 zender.
De zender werkt ( in dit geval gelukkig ) op alle twee de bootjes.
Op één bootje was een soldering losgeraakt van de aan/uit schakelaar.
En van een ander was de lijm losgeraakt van één der motorsteunen.
Terwijl de soldeerbout stond op te poken kon ik rustig aan de motorsteun verlijmen met secondenlijm van de action.
U weet wel, die soort wat minstens een half uur nodig heeft om te drogen.

Tijdens de eerder gehouden visuele inspectie bleek al dat er een schroefblad ontbrak en één van de twee bootjes voorzien was van andere setje props.
Helaas blonk dat laatste niet uit in vakkundigheid.
Is vast gedaan met de beste bedoelingen.
Dus één twee drie varen zit er niet in.
Ook ontbrak er van de zender de antenne.
Maar dat is met wat draad zo te verhelpen.

Toen de lijm gedroogd was kon ik de motor terugplaatsen.
Ondertussen was de schakelaar ook al gesoldeerd.
Nu was het zaak om de batterijen te plaatsen en de boel eens te testen.

Eigenlijk heel simpel, de schakelaar op aan en dan gaan de motoren gelijk fulle pulle.
Deze dames kennen slechts twee standen.
Volgas en geen gas.
De bediening gaat middels twee knoppen waardoor één van de twee motoren uitgaat.
Dus eigenlijk links, rechts en rechtuit.
Geen stop en geen achteruit.

Nu was het moment van de waarheid aangebroken.
En met angst in mijn hart zette ik de de schakelaar om.
Hm niets......
Helemaal niets.
Toen het andere bootje geprobeerd.
Ook weer niets.
Hm........

Ja hoor, accu's leeg.
Ipv de 3 D cellen voor de aandrijving had ik er even een accu aangehangen.
En laat die nu net leeg zijn......
Dus die eerst maar weer aan de lader.

Na een klein uurtje laden gingen we voor de tweede ronde.
En ja hoor.
It's alive.

Maar ipv een zacht zoemend motorgeluid kwam er uit beude boten een geheel ander geluid ten gehore.
Volgens mij was het twee huizenblokken verder op nog wel te horen.
Een jammerend gierend geluid en geen gehoorbescherming in de buurt.
Ach niet zo verwonderlijk.
De asjes hebben waarschijnlijk de laatste tientallen jaren geen olie of vet gezien.
Na een moment van euforie de asjes volgespoten met wat siliconen olie waardoor ze al aardig stiller werden.
Ze deden het weer [emoji4]

Maar niet honderd procent.
Eén motor bleef twijfelachtig.
De ene keer spon hij wel op en de andere keer geen teken van leven.
Misschien voorzichtig uiteen nemen en een beetje schoonmaken.
Of anders....... kliko.

En van het andere bootje werkt de besturing niet honderd procent.
Met links en rechts behoren één van de twee motoren uit te gaan.
Van één bootje werkte dat naar behoren, maar van die andere ging alleen de motor wat langzamer draaien en zou dus garant staan voor een gigantische draaicirkel.
Niet goed dus.

Maar tot zover ben ik weer blij.

Nu eens kijken als ik het voorelkaar krijg om de originele schroef kan repareren.
Die andere asstel kan ik denk ik wel afschrijven.
Ach kan in iedergeval van twee één werkende maken.
Wilde sowieso eentje terugbrengen naar de originele staat.
En de ander?
Nog geen idee....


Eerst mijn ander project afmaken.






IMG_20200312_162544.jpeg
IMG_20200312_162655.jpeg
IMG_20200312_150235.jpeg
 
Kon het toch niet laten rusten.

Dus de soldeerbout weer opgepookt en het brieke motortje losgehaald en omgewisseld met eentje van die andere boot.
Nu moest ik alleen nog een schroefblad fabriceren.

Voor een dubbeltje op de eerste rang en dan letterlijk.
Het enige wat qua materiaal er het dichtst bij kwam was..... een dubbeltje.
Niet zo'n dikke gele, maar een echt nikkelen dubbeltje.
Zo eentje van de tijd van voor de hd tv en de euro's.
Na wat slijp en vijlwerk zat de vorm er aardig in en kon het blad gesoldeerd worden.
Moet zeggen dat ging me aardig goed af met mijn twee linkerhanden en dat terwijl ik rechts ben.

Daarna de batterij er weer in en de boot weer aangesloten aan de accu.
Ja, opgeladen wel.
Dat overkomt me geen tweede keer.

En ja hoor, de beide motortjes spinden vrolijk rond.
En alles werkte zoals het hoorde.
Nu alleen nog een antenne knutselen voor de zender en dan is ze na een poetsbeurt weer helemaal af.

Alleen moet ze natuurlijk nog wel het natte gebeuren in.

Maar tot zover ben ik weer helemaal blij [emoji4]


IMG_20200312_193259.jpeg
IMG_20200312_193401.jpeg
IMG_20200312_201423.jpeg
 
Fantastisch verhaal! :yes:
Gaaf dat je zo weer een werkend model hebt uit je jeugd.

Ook ik ben zo'n "prutser". Heb heel wat modellen van 40 jaar oud of zelfs meer.
Vooral rijdend materieel, zoals van Schuco, Carrera en Nikko.
Hoop dat het na mijn tijd weer een bestemming krijgt.
Als je even goed zoekt zijn er op dit Forum verschillende draadjes over vintage modellen.
Zoek b.v. eens op "Helgoland".
 
Ha ha wat een geweldige post is dit. Ik ben blijkbaar niet de enige gek met een voorliefde voor dit oude bootje! ;) Ik ga dit verslag zeker volgen!
Overigens heb ik de originele zender en ontvanger van mijn bootje nog liggen. Die werkten allebei nog goed voordat ik met de ombouw begon. Misschien heb jij er nog belang bij? Ik ga er waarschijnlijk toch niets mee doen. Mocht je nog wilde plannen voor het tweede bootje hebben, dan heb ik alvast één advies voor je: hou het zwaartepunt laag! Het is maar een klein en rank rompje. Mijn bootje is vaarklaar, maar doordat ik de ontvanger, servo's en geluidsmodule aan de onderkant van het dek bevestigd heb, is het bootje een beetje topzwaar geworden. Met wat lood onderin in de romp werd het wel wat beter, maar het nadeel is dat de romp dan wat dieper in het water ligt, en het bootje niet heel stabiel is en iets gevoeliger voor schommelingen dan ik zou wensen. Waarschijnlijk ga ik het toch nog anders maken en ga toch het zwaartepunt zoveel mogelijk naar onderin de romp verplaatsen. Moet nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken.

Ik had overigens wel twee nieuwe (hetzelfde type) mortortjes besteld op Ebay, en ik moet zeggen dat met de twee kleine originele schroefjes het bootje toch best aardig vlot vooruit wil.... :-)

In ieder geval veel succes gewenst met de ombouw, en ik zal je verslag met plezier volgen.

Groet,

Jurjen de Ruiter
 
Het zou gewoon zonde zijn om dit soort speledingetjes te laten wegkwijnen op de grote hoop.
Ook al is dit hetzelfde bootje, het is natuurlijk niet het bootje waar ik als kind zoveel plezier van heb gehad.
Maar het wegzwijmelen in mijn herinneringen als ik er naar kijk is al mooi genoeg.

Voor wat het bootje betreft, ze waren inderdaad vrij rap met die kleine propjes.
Als de motoren niet naar behoren draaien dan zal ik ook wel genoodzaakt zijn om een paar nieuwe aan te schaffen.
Maar dan gelijk vier stuks.
En dan net als Jurjen ( die hierboven poste) het tweede bootje wat meer aanpassen aan de huidige tijd.

De les die ik uit zijn post/project geleerd heb is alles zo laag mogelijk in te bouwen.

Voor het tweede bootje heb ik sowieso nieuw spul nodig.
 
Voor de tweede zou je de techniek geheel kunnen moderniseren. Kost tegenwoordig weinig.
Dus wel de looks, maar betrouwbare nieuwe techniek.
Zender/ontvanger + servo + regelaar.
 
Zoiets zat ik al te denken.
Gewoon als tweelingzusjes te behouden.
Eentje standaard en de ander met iets geavanceerder en met meer peper.
 
Aangezien we toch ophokplicht hebben gekregen ben ik even weer bezig geweest.
Had een gedachtengang en die ging als volgt.
Ik had nog een oud vliegtuigregelaar en een duoswitch van robbe liggen en dacht daar ga ik even mee knoeien.
Gewoon de vaartregelaar voor de dualswitch zetten en dan de linker resp de rechter motor met die schakeling uit of aanschakelen.
Ja ik weet het, twee regelaartjes is eigenlijk de manier.
Maar dit was wat ik nog had liggen.
En het werkte ook nog [emoji4]
Het was net als het origineel maar dan met gasregeling.
Mooi man.
Ware het niet dat die dualswitch stoorde als een gek.
Dus zoeken.
Eerst het eenvoudigste, de regelaar er tussenuit.
Nope, nog storing.
Toen de een en dan de andere motor er tussen uit, nog storing.
Tja......
Toen even in de grabbelbak gekeken daar had ik nog wat motortjes inliggen ( gewoon oud spul en weinig soeps).
Die er aan geknoopt en...... geen storing.
Ondanks dat daar geen storingsfilters oid opzaten werkte dit wel.
Toen de gok genomen en de filters van de originele motoren verwijderd en nog eens geprobeerd.
En ja hoor........ weer storing.
Dat worden stiekem toch een handje vol nieuwe motoren aanschaffen.

Om gestoord van te worden.

Vond het wel leuk dat het idee werkte.
 
Nee, nog niet.
Momenteel bezig met mijn duwbootje en de hobbykamer opnieuw aan het inrichten.
Zodra alles in rustig vaarwater is dan ga ik even rondkijken voor onderdelen.

De gene die ik in de originele staat heb, heeft wel gevaren......in de wastobbe.
Maar dat komt ook wel goed.
 
Back
Top