Vintage Robbe-Schluter SE (S2990/2991)

Startpen

Ik heb er een bruikbare startpen bijgevonden. De Robbe S1387 heeft inderdaad zo'n vrijloop. Binnenkort de motor in de achtertuin maar eens testen. Mijn instelervaring v.w.b. pitch en throttle gaat niet verder dan op een KDS 450S electro heli, die tot nu toe uitsluitend in normal-mode gevlogen wordt. Ik heb dus geen brandstof-heli ervaring. Wel veel methanol-vlieguig ervaring. Het is me opgevallen dat ik die heli's altijd zo zie roken. Worden daar hogere olie-percentages gebruikt, of komt dat door wat anders?
Verder gebruik ik een Futaba 10C zender. Ik heb inmiddels gezien dat daar inderdaad nog een H-1 swashplate type op zit. Nu nog uitvinden wat een goede basisinstelling is voor de gas en pitch curves om gewoon wat rond te vliegen. Ik heb inmiddels gelezen dat het het beste is om de motor zoveel mogelijk een constant toerental te laten draaien. Ik heb wel wat gekeken op de Heli Club Westland site, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Misschien is er een Futura gebruiker die me wat curves kan doorgeven. Het gaat me er om om eerst eens "normaal" rond te vliegen. Bijvoorbeeld met een pitch van -2 tot + 10. Of moet ik gelijk al gebruik maken van een idle-1 naast een normal-mode voor het starten. Ik vraag dat een beetje omdat ik die KDS alleen in normal-mode vlieg met een pitch van -2 tot plus 10. Ik gebruik dan geen andere mode, maar dat is natuurlijk een electro-motor, met een bijna constant koppel bij elk toerental. Ik maak een beetje uit die Westland Site op, dat ik bij een brandstof heli zal moeten schakelen van normal bij de start, naar idle 1 bij het vliegen. Alvast weer bedankt voor de meeedenkers.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Yep, heli moet lekker roken want daarmee kan je bepalen of de afstelling van de motor goed is. je moet ook goed leren luisteren naar de motor!

Ik persoonlijk vlieg met minder pitch, ook weer afhankelijk in mijn geval van de cc's die ik gebruik.

Curves ben ik altijd een beetje mee aan het spelen. Is iets persoonlijks vind ik. Maar wie ben ik :black:

Een helimotor rookt op zich niet echt meer of minder dan een vliegtuigmotor, maar de rook word niet door de propwind verdund. Wel is het zo dat een Helimotor vaak wat vetter moet staan dan een vliegtuigmotor. Dit vanwege het constante toerental bij wisselende belasting. Minder vermogen bij zelfde toerental betekent ook minder olie en daar moet je wat op inspelen.
Op zich bevat gek genoeg sommige helibrandstoffen juist beduidend MINDER olie....

Inderdaad is een lekker rokende heli een goede indicatie voor een wat vette afstelling. Lekker laten roken.

Curves kun je redelijk algemeen toch wel wat van zeggen:

Als jouw pitchcurve van -2 tot +9 (of +10) loopt, met op midstick +5, dan is een goede idle up curve ongeveer (5 punts curve) 30, 35, 45, 70, 100%
Dit uitgaande van 0% is gasklep nét volledig gesloten, 100% is gasklep nét volledig geopend.

Dat moet een bruikbare, vliegende heli in Idle Up opleveren, waar je eventueel nog wat aan kunt finetunen om het toerental ongeveer constant te krijgen.

Groet, Bert

Curve

Wederom bedankt Bert,

Ik zal deze instelling als startpunt nemen. Bedoel je met de idle-up curve de throttle curve, of moet er dan nog een andere instelling in de normal curve? Die percentages kan ik prima in mijn 10C programmeren. Die heeft een 7-punts curve, maar ik geloof dat ik hem ook op een 5-punts curve kan zetten.

Groet,

Eric

Ja, dat is de throttle curve voor Idle Up.
De throttle curve voor normal kun je gewoon lineair laten en gebuiken om op te toeren. Dan zodra je wat toeren hebt (niet vol toeren maar gewoon, de koppeling grijpt net volledig aan of zo) omschakelen en de stick in een beweging tegelijkertijd naar minimum.

Voor een 7 punts curve kun je ook gewoon de tussenliggende waardes schatten of uitrekenen.

Simpel een stukje ruitjespapier nemen en de curve even uittekenen, dan zie je ongeveer welke waardes je hebben moet.

Groet, Bert

Foto's

Ik heb inmiddels foto's, maar ik krijg ze niet geplaatst. Volgens de FAQ-handleiding zou ik een knop "bijlagen toevoegen" moeten zien, maar die knop staat er niet bij mij. Als ik bij mijn bevoegdheden kijk, zie ik dat ik geen bijlagen kan plaatsen. is dat een fout, of moet ik iets speciaals doen om zo'n privilege te krijgen. Ik heb wel inmiddels een fotoalbum aangemaakt, en daarin de foto's geplaatst. De foto's zijn dus al "ergens" op de server aanwezig.

Eric Schumacher

En de rest

Ik plak de links maar rechtstreeks hierin, want het veelbesproken icoontje "afbeelding toevoegen" staat niet boven mijn tekstbalk, of waar dan ook.

full

full

full

full

full

full

full

Nog steeds geen foto's in het bericht, maar beter dan niets.

Bedankt.

Eric Schumacher

Laatst bewerkt door een moderator:
heb de fotos voor je zichtbaar gemaakt
Als je typt is er een button zichtbaar met een soort berglandschap en vierkantje, als je daarop klikt kun je de url intoetsen. rechts naast de "link invoegen" en links naast de "quote"

Bedankt

Bedankt, Danny,

Het probleem was, dat ik die buttons niet had. Dankzij Ad Bakker in het helpdesk draadje is het goed gekomen.

"Ik zie nog een andere mogelijkheid. Via Gebruikersinstellingen naar Opties wijzigen gaan (kan ook direct via Directe Links). Dan bij tekstverwerker kijken (redelijk ver naar onder) als die op "basale tekstverwerker" staat, dit veranderen in "WYSIWYG editor". Dan zou het moeten lukken (vergeet niet onderin op "opslaan" te klikken)."

Bij mij stond de tekstverwerker op basaal, en dan heb je al die genoemde buttons niet. Ik heb de instellingen aangepast, en nu werkt het.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ben prima geholpen, met dank aan het forum.

Eric Schumacher

Maiden

Afgelopen zondag heeft de nieuwe oude Futura SE zijn of haar eerste hupje gemaakt.
Dankzij de vaardige hand van een zeer ervaren clubgenoot was het niet tevens de laatste.
De ontvanger schoot in reboot, een volledige uitslag naar links tot gevolg. Onderzoek wees uit dat de schakelaar bij het optoeren af en toe vergat de stroom door te laten.
Na de (nieuwe) accupack rechtstreeks op de ontvanger te hebben aangesloten een tweede poging. Nu sloeg de (overigens zeer goed lopende Novarossie) ineens af wegens een ernstig tekort aan brandstof.
Een reden voor mij om als rechercheur nog eens nader onderzoek te doen naar de laatste vliegbewegingen van deze heli. Die bleek niet een paar jaar stil te hebben gestaan, maar na de vuurwerkramp (2001) niet meer te hebben gevlogen. Iets meer dan een paar jaar dus. Op het moment van dit schrijven krijgt de Futura een compleet vernieuwd vatenstelsel van brandstofslangen, clunk en filters. Uit het onderzoek kwam tevens naar voren uit getuigenverklaringen dat deze heli slechts een paar maal even het luchtruim gezien heeft. Onderzoek aan bijvoorbeeld de koppeling lijkt dit te staven. Alles nog als nieuw. Dus wat mij betreft nog steeds geen miskoop. Ik probeer hem zo authentiek mogelijk te houden, dus alle originele servo's blijven vooralsnog zitten. Ik heb alleen de enorm instabiele Robbe 3D Gyro vervangen door een Futaba GY401. Ik hou jullie op de hoogte. het lijkt me leuk om op één van de heli-oldie dagen de Futura voor te laten vliegen door mijn 10-jarige zoon. Deze Futura stamt vermoedelijk uit begin jaren 90, dus 2 maal zo oud als hijzelf.
Wordt vervolgt.

Eric Schumacher

Update

Al weer een hele tijd geleden sinds de laatste post. De weerbarstige, en inmiddels vastgelopen Novarossi is inmiddels vervangen door een nieuwe (oude) OS .61. Inmiddels al een aantal probleemloze vluchten achter de rug.
Nu wil mijn zoon hem graag vliegen op de heli-oldie dagen in Eibergen.
Is ie daar oud genoeg voor?
Volgens mij is ie van ergens eind jaren tachtig, begin jaren negentig.
Het is een Schluter-Robbe Futura SE. Met een ronde staartbuis.
Vrijwel alles is van metaal, met op elk mogelijk draaipunt een kogellager.
Kortom; is er een kenner die weet hou oud die Futura waarschijnlijk is, en of ie niet te jong is voor Eibergen.

Eric en Lars Schumacher

Tuurlijk is de heli daar oud genoeg voor. Er zijn geen strakke regels voor gelukkig. Een ieder die het leuk vind om oldie- en schaalheli's te vliegen of zien vliegen kan in Eibergen zijn hart ophalen.

Of bedoel je of je zoon daar oud genoeg voor is? Ik denk dat dan de vraag moet zijn of hij heli kan vliegen. Anders is het zonde van je mooie oldie.

Zie je daar!:p

Groeten, Marco.

Back