Maiden!
Wel, het was vandaag doenbaar van temperatuur, droog met een licht windje die knal in de piste blies. Ideaal moment voor de maiden dus.
Stond al een tijdje te popelen en de komende weken zal het er dus niet van komen dus...
Eerst wat foto's (heb jammer genoeg geen vluchtfoto's, stond alleen op het veld)
Er was genoeg droge piste tussen de natte stukken door:
Klaar voor de actie:
Het ruime sop:
En daar gingen we dan.
Ik merkte direct op dat hij redelijk de neiging heeft om met z'n neus voorover te trekken bij het accelereren. Hij heeft deze middag meerdere keren de piste 'gesnuffeld'. Wielen staan volgens plan voor het zwaartepunt.
Met een beetje meer elevator autoriteit beginnen rollen, en net op het moment dat ik m'n elevator wat wil minderen komt hij al van de grond, veel te vroeg naar mijn gevoel
Direct schiet m'n brein klaar voor de onvermijdelijke stall... maar hij kwam niet de stall. Integendeel hij bleef gewoon doorklimmen.
Nog voor de eerste bocht wist ik al dat de rol toch wat mocht bijgetrimd worden naar links, en dat hij behoorlijk neuslastig was. Omdat het loslaten van de stick om te trimmen nogal onaangename duiken gaf ben ik maar direct geland, zonder enig probleem overigens.
Wat rol bijgetrimd en de lipo 1 cm naar achter geschoven. Terug opgestegen, hij blijkt echt wel met 10m genoeg te hebben om netjes op te stijgen. Vlieggedrag was al veel beter. Duikproef doen, rugvlucht checken. Prima, het zwaartepunt zit perfect. Hoogte nemen en stallgedrag onderzoeken. En wat me al opviel werd nog eens aangetoond: hij overtrekt zeer laat en toch betrouwbaar want viel niet echt over een tip weg maar viel gewoon plat op z'n buik terug. Nog wat testrondjes doen, blijkt allemaal prima te zijn! Nou ja, landen dan zeker? Ook dit doet hij keurig. Wel nog wel neiging om op z'n neus te gaan.
Derde vlucht een rustige rondvlucht gedaan, nog eens alle testen doorlopen, zonder probleem.
Vierde vlucht eens de registers open getrokken, loopings, rolls, cubaanse, immelmans, rugvlucht etc. Hij is een beetje 'lui' op rol, althans vergeleken met m'n Sebart bakken, maar dit hoort gewoon bij het karakter van dit vliegtuig. Mooi responsief op hoogteroer, wel vrij weinig autoriteit op rudder, minder dan ik tegenwoordig gewend ben (ik gebruik m'n rudder vrij veel tijdens het vliegen).
Maar ik ga 'm voorlopig laten zoals hij is, geen instellingen meer veranderen want ik ben van de mening dat de piloot zich aan het toestel moet aanpassen en niet omgekeerd.
Ook wat betreft het grassnuffelen, ik ga nog niet de wielen meer naar voren buigen, het zal vooral mezelf zijn die zich moet aanpassen.
Besluit: geslaagde testvluchten en weer een goed toestel erbij.
:-D :-D :-D
Indien er vintage fly-ins zijn in B of Nl komende zomer wil ik deze graag meebrengen.