Vintage: Svenson Fly-Boy

Zo, dat klusje zit er weer op :-)
Bas bedankt voor je foto's, heb er veel aan gehad tijdens het schaven!

Eerst steuntjes maken in schuim:
20141210_010346_resized.jpg


Daarna opvullen met balsa:
20141210_212106_resized.jpg


Geschaafd met het Davidschaafje
20141210_215809.jpg


Zij hebben het niet gehaald ;-)
20141210_215815_resized.jpg


Ondertussen zijn de laatste putjes gevuld met filler en is de mal geschuurd.

Nog naschuren met fijn schuurpapier en dan een afwerkingslaag erop.
Wat zou ik nemen als afwerkingslaag?
Vernis of 2 componenten epoxy?
 
Sodejus, dat heb je aardig in model gekregen! 't Ziet er top uit.

Afwerken? Bijna alles rondom het bouwhok is dan toch legitiem? Van gips, vulmiddel t/m G4 of Epoxy
Als het maar mooi glad is, naar de zin.
Je kan met witte en grijze lakken werken... of zwarte sproeispetters om de oneffenheden zichtbaar te krijgen bij goed licht... Vlak en strak tot je tevreden bent... goed is goed genoeg? Toch? Voor de eeuwigheid hoeft ook niet.

Vergeet niet nadat je alles goed in model hebt, en kunnen vergelijken met de romp, de uiteinden bij te werken, zodat je je kapje ook kunt lossen zonder het te beschadigen...
Gr Bas
 
Ondertussen de laatste kleine puntjes gedaan, kwiklinks aangesloten etc.

Gisteren ook een beetje voor de aardigheid bezig geweest in de cockpitkap.

cq0XRaOS1TIOOrPdViY2kM-vKYzcUzu8XQFzWpPBJGE=w1096-h822-no


Het moet geen prijzen winnen maar is toch leuk met zo'n poppetje en wat metertjes erin. Heeft me trouwens bijna geen geld gekost.
Poppetje was een 4 euro, metertjes zijn restantjes van een crash ;-)

Binnenkort gaan we de mal trekken, heb met plamuur de laatste oneffenheden eruit gehaald en ik ben er zeer tevreden mee.

En dan... wachten op een mooie januaridag zou ik zeggen en maidenen!
 
En dan werd er een kapje getrokken:

20150110_211041.jpg


Kapje toont wat oneffenheden, maar ach, het is geen scale-wedstrijd en ben er dan ook tevreden mee :cool:

En het ziet er dan ineens veel leuker uit met zo'n cockpit.

20150111_015033.jpg


Na de testvluchten wordt de bovenkant van de neus ook dichtgewerkt om de typische Fly-Boy snoet te krijgen.

Ready for maidenflight!
 
Zwaartepunt ligt volgens plan op 86 mm van de vleugelboord en kwam perfect uit (heerlijk als de berekeningen kloppen :D ).
De lipo kan nog 2,5cm vooruit in de liposteun dus nog genoeg marge om desnoods bij te regelen.
Ik heb het CG een paar mm naar voren geschoven voor de maiden, nadien worden de laatste esthetische details aangebracht. Nu nog op zoek naar een haaiebek decal, of zelf iets in elkaar prutsen.

Hij klokt nu af op 2168 gr, met het nog te maken motorkapje erbij moet ik uitkomen net onder de 2200 gr.

Maar hij is klaar om te vliegen!

t4E1FZrCmrxha7Cl4DruJ4tgGEdzHiT7kHV1ReZWlTw=w1096-h822-no
 
Ziet er tiptop uit, het kapje maakt hem toch af vind ik.
Nu nog een geslaagde maiden, en je hebt een reden om nog meer Svenson modellen te bouwen...
 
Maiden!

Wel, het was vandaag doenbaar van temperatuur, droog met een licht windje die knal in de piste blies. Ideaal moment voor de maiden dus.
Stond al een tijdje te popelen en de komende weken zal het er dus niet van komen dus...

Eerst wat foto's (heb jammer genoeg geen vluchtfoto's, stond alleen op het veld)


Er was genoeg droge piste tussen de natte stukken door:

20150125_140927.jpg


Klaar voor de actie:
20150125_140956.jpg


Het ruime sop:
20150125_141013.jpg


En daar gingen we dan.
Ik merkte direct op dat hij redelijk de neiging heeft om met z'n neus voorover te trekken bij het accelereren. Hij heeft deze middag meerdere keren de piste 'gesnuffeld'. Wielen staan volgens plan voor het zwaartepunt.

Met een beetje meer elevator autoriteit beginnen rollen, en net op het moment dat ik m'n elevator wat wil minderen komt hij al van de grond, veel te vroeg naar mijn gevoel :o

Direct schiet m'n brein klaar voor de onvermijdelijke stall... maar hij kwam niet de stall. Integendeel hij bleef gewoon doorklimmen.
Nog voor de eerste bocht wist ik al dat de rol toch wat mocht bijgetrimd worden naar links, en dat hij behoorlijk neuslastig was. Omdat het loslaten van de stick om te trimmen nogal onaangename duiken gaf ben ik maar direct geland, zonder enig probleem overigens.

Wat rol bijgetrimd en de lipo 1 cm naar achter geschoven. Terug opgestegen, hij blijkt echt wel met 10m genoeg te hebben om netjes op te stijgen. Vlieggedrag was al veel beter. Duikproef doen, rugvlucht checken. Prima, het zwaartepunt zit perfect. Hoogte nemen en stallgedrag onderzoeken. En wat me al opviel werd nog eens aangetoond: hij overtrekt zeer laat en toch betrouwbaar want viel niet echt over een tip weg maar viel gewoon plat op z'n buik terug. Nog wat testrondjes doen, blijkt allemaal prima te zijn! Nou ja, landen dan zeker? Ook dit doet hij keurig. Wel nog wel neiging om op z'n neus te gaan.

Derde vlucht een rustige rondvlucht gedaan, nog eens alle testen doorlopen, zonder probleem.

Vierde vlucht eens de registers open getrokken, loopings, rolls, cubaanse, immelmans, rugvlucht etc. Hij is een beetje 'lui' op rol, althans vergeleken met m'n Sebart bakken, maar dit hoort gewoon bij het karakter van dit vliegtuig. Mooi responsief op hoogteroer, wel vrij weinig autoriteit op rudder, minder dan ik tegenwoordig gewend ben (ik gebruik m'n rudder vrij veel tijdens het vliegen).

Maar ik ga 'm voorlopig laten zoals hij is, geen instellingen meer veranderen want ik ben van de mening dat de piloot zich aan het toestel moet aanpassen en niet omgekeerd.

Ook wat betreft het grassnuffelen, ik ga nog niet de wielen meer naar voren buigen, het zal vooral mezelf zijn die zich moet aanpassen.

Besluit: geslaagde testvluchten en weer een goed toestel erbij.

:-D :-D :-D
Indien er vintage fly-ins zijn in B of Nl komende zomer wil ik deze graag meebrengen.
 
Hey Dries,

Proficiat met de geslaagde maiden, er gaat toch niets boven de voldoening die je hebt als je model na al die uren werk doet waar het voor bedoelt is. Daar kan het mooiste en duurste ARF model in de verste verte niet aan tippen.
Het is zoals je zegt, ieder model zelfs al is het helemaal op punt gesteld heeft zijn hoekjes en kantjes en daar moet je je dan maar aan aanpassen. Dat maakt het ook zo mooi, moesten alle modellen hetzelfde vliegen was er op den duur ook niets meer aan.
Het feit dat hij nogal graag op zijn neus gaat is waarschijnlijk ook voor een deel te wijten aan de sompige piste, daar hebben wij op de club momenteel ook last, mijn Puma kan er van meespreken. ;-)

Dirk
 
Dank je voor de mooie woorden allemaal tijdens dit bouwverslagje.
Ik ben er natuurlijk blij mee dat iets 'from scratch' een leuk resultaat geeft.
Het is idd toch iets apart om zelf volledig iets in elkaar te steken in dit ARF tijdperk.

De emotionele waarde ervan stijgt ook enorm.
Een ARF kan ik makkelijker van de hand doen, maar de enkele toestellen die ik tot nu toe zelf gebouwd heb kan ik me toch niet voorstellen dat ik ze zou wegdoen. Al zullen we binnen een paar jaar waarschijnlijk anders spreken ;)
 
OMG, waar is de tijd dat ik als 6-jarige stond te kwijlen bij de Puma en de Flyboy van pa !! :-)

Trouwens, vorige week bij mijn bezoek aan Aerobertics nog met de enige echte meneer Svenson gesproken !

Flyboy.gif


Flyboy1.GIF


Flyboy2.GIF
 
Ik ben er natuurlijk blij mee dat iets 'from scratch' een leuk resultaat geeft.
Het is idd toch iets apart om zelf volledig iets in elkaar te steken in dit ARF tijdperk.

De emotionele waarde ervan stijgt ook enorm.

Amen to that :yes:!
Dat besef schijnt hier steeds meer op te bloeien, goede ontwikkeling!!
Het is een mooie kist geworden Dries
Prachtig stukje houtbouw en jeugdsentiment
Ik wens je er vele fijne vluchten mee.

Groeten, Ralf
 
De mijne heeft ook zijn maiden gehad, vliegt zoals ik me herrinner, lekker relaxed, en super strak.
Gebouwd de afgelopen 6/7 jaar op de modelbouwbeurs in de Zeelandhallen, alleen de final touches heb ik thuis gedaan.
Helaas (nog?) geen vliegbeelden
DSCF1741.JPG
DSCF1742.JPG
DSCF1743.JPG
DSCF1746.JPG
 
Mooi zeg! En Nico, die Capri is ook van jou? V6?

Uhhhh... m'neer Svenson??? Hij moest eens weten wat ie heeft aangericht!!! :D
Als je hem weer spreekt... Vraag dan eens naar de RC-1 Eyeball. Jaja... dat gaat ver terug.

Je mag hem ook uitduiden dat het erg vervelend is dat Svenson niet meer bestaat!
 
Laatst bewerkt:
Wel wel wel ... ;)

Mooi kleurschema Nico!
De mijne heeft ook al lekker gevlogen dit jaar. 23 vluchtjes tot dusver.
Is niet mijn hoofdkist, ik vlieg heel veel met m'n Sebart F3A bakjes maar gaat altijd mee naar het plein als ik eens gewoon lekker wil vliegen!
Is ook de kist die me over een dood moment tilde begin juli toen ik op 1 week tijd drie kisten crashte en ik er even zwaar genoeg van had.

Maar hij vliegt zo betrouwbaar en goed, zeer plezant toestel :cool:
 
Haha Nico... ja te veel tijdschriften gelezen... dan herken je ze al aan een spiegel of dashboard.
Maar een Capri... al bijna aan het knipperlichie. +200 PS? Klinkt als een klok!
De atmosferische V6jes hebben standaard al een prachtig koppel.

Veel vliegplezier met "vliegend-heerschap" Euhhhh Weebraatje in de snuit?
Gr Bas
 
Back
Top