Vintage ten top!

Vandaag ben ik de gelukkige bezitter geworden van een Robbe Argo.
Dit toestel stond in 1983 in de catalogus van Robbe.
Maar het bleef niet alleen bij het toestel; ook een origineel stickervel, de tekening, de bouwbeschrijving, de orginele electronica en 2 vintage zenders zaten er ook bij....

Hierbij wat foto's:

full

full

full

full

full

full

full

full

De technische staat van het toestel is, gezien de leeftijd, erg goed. De vleugels moeten opnieuw bespannen worden maar zijn verder in goede staat. De romp mankeert, buiten de afschuwelijke kleur, niks!

Of de electronica nog werkt weet ik nog niet, daar moet ik me nog in verdiepen...

Wat ontbreekt zijn 2 dingen; de cockpitkap en de dikste van de 2 vleugelpennen, dus wie o wie????:rolleyes:

Ik probeer dit toestel op het eerstkomende vintage glider treffen vliegklaar te hebben!

grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gaaf spulletje!

Volgens mij is die Futaba zender nog wel ouder dan van 1983, die Microprop lijkt qua design meer op het spul uit die periode.

Succes er mee!

Groet, Bert

Hoe tof om de kist met de bijgeleverde Futaba zender te vliegen :). Zal vast nog wel werken. Nieuwe accu erin even contacten (kristal) controleren en een range check...

Da's inderdaad een mooi model! :cool:

Die kan ik me inderdaad ook nog wel herinneren toen ik bij wijze van spreken nog met de catalogi van de diverse fabrikanten of de Quartelkoerier onder mijn kussen sliep :p

:thumbsup:

Da's inderdaad een mooi model! :cool:

Die kan ik me inderdaad ook nog wel herinneren toen ik bij wijze van spreken nog met de catalogi van de diverse playboy's of de Quartelkoerier onder mijn kussen sliep :p

:thumbsup:

Ja ja :D

Robbe Argo ken ik ook nog .Was voor toendertijd een zeer fijn zwevertje .

Mooi!

vind eigenl zelf de kleur van de romp ook niet zo lelijk, maar dat is smaak natuurl (en missch heb ik die gewoon niet.. ;)

een vleugelpen hiervoor vinden moet lukken he, cockpit missch zelf maken van een heel mooi oud plastick (vintage) flesje.. ;)

Hierbij wat foto's:

full

full

Prachtig dit!
Ik heb ook nog ergens zo'n zender liggen.Ik ben zojuist gelijk in oude verhuisdozen gaan snuffelen, maar nog niet gevonden...
Dezelfde kleur, dezelfde spanningmeter, maar dan 5 kanaals. 27Mhz. Die van mij is zeker van voor 1975... Die van jou is waarschijnlijk nog wel ouder.
Door al de VGT activiteit heb ik heb al vaker gedacht om een vintage zwevertje te zoeken en die zender in ere te herstellen.

Ik ben benieuw of die zender van jou nog bruikbaar is. Echt een mooi ding!

Net de zender even los gehad.

Ziet er nog goed uit, ook batterijpack zit erin, evenals tx-kristal 27.195 mhz...:rolleyes:
Morgen eens kijken of ik ook nog een rx-kristal in dezelfde frequentie kan vinden...

Zo, zender eens grondig schoongemaakt van binnen.

Voorzien van nieuwe batterijen, kristal-pennetjes schoongemaakt, ontvanger en servo's aangesloten en getest....

Het werkt!!

grt, Louis

Lachen zeg, daar steel je de show mee op een vintage meeting. Wel de servo's nog even goed vastzetten....

Wat een gaaf spul is dat.
Heel erg leuk om zo iets te zien.
Als de Futaba zender van voor 1975 is, dan is het waarscheinlijk net zo oud (jong;)) als ik.
Ongelooflijk dat het na 40(?) jaar nog steeds zo goed werkt!

Jordy

Gaaf!!

Ik ben ook in het bezit geweest van een Robbe Argo.
Ik heb de Argo in 1984 gekocht,en zeker een jaar of 5 zeer veel mee gevlogen.
Geweldig gemoedelijke zwever.
alleen de koop was al een beleving,op de fiets naar Doesburg (Bosman modelbouw) wat voor mij 25 km fietsen was.

Veel plezier met de Argo!:D

Vandaag ben ik de gelukkige bezitter geworden van een Robbe Argo.
Dit toestel stond in 1983 in de catalogus van Robbe.
Maar het bleef niet alleen bij het toestel; ook een origineel stickervel, de tekening, de bouwbeschrijving,
Hierbij wat foto's:

full

full

full

full

De technische staat van het toestel is, gezien de leeftijd, erg goed. De vleugels moeten opnieuw bespannen worden maar zijn verder in goede staat. De romp mankeert, buiten de afschuwelijke kleur, niks!

Ik probeer dit toestel op het eerstkomende vintage glider treffen vliegklaar te hebben!

grt, Louis
full

Blijkbaar de zelfde romp of deze van mijn acro-zwever.

Ik heb deze romp vroeger bij Robbe besteld en persoonlijke vleugels voor gebouwd.
Heb hem nog niet kapot gekregen.

Hoi Loeki
Steven en ik hebben ook een ARGO en over deze kist is er onder mijn naam ook een draadje geweest met veel info.
Van de kap heb ik een gipsmal gemaakt dus kan ik een kap voor je uit een fles trekken!!
Veel leesplezier.

Indien mogelijk van de stickers een digitaale scan maken zodat ze nagemaakt kunnen worden...heb interesse:D
Bovendien ook nog een filmpje

[/QUOTE]

Uit de oude doos

Dit draadje deed ergens een belletje rinkelen; had ik niet nog ergens...:confused:

Inderdaad ik had nog ergens:

full

Nog zo goed als niks aan gedaan. Komt voorlopig ook niets van, aangezien ik meer van het motorvliegen en turbinebouwen ben. Ga maar eens kijken of ik hem kan verkopen (sponsoren van mijn eerste turbine bouw project), zodra ik heb uitgevogeld waar dat verkopen hier op het forum verstopt zit.

Eventuele tips zijn ook welkom!

Gr. Raymond

@ Willem,

Ik zal vanavond het stickervel even inscannen voor je.
Pb me je e-mail adres even.

Wanneer je voor mij een kapje zou kunnen trekken/snijden zou ik enorm geholpen zijn!!
Laat maar weten wat de kosten zijn!
Zou je voor mij ook de diameter van de dikste vleugelpen eens op willen meten en hoeveel graden deze in een v-stelling staat?

grt, Louis

Gevonden!!

full

Zelfs het boekje en de gele frequentie wimpel (=27.145 mHz) zit er nog bij.
Ik heb het ding als 10-12 jarig ventje gekregen van mijn oom die toen al een flink aantal jaren aan modelbouw deed. M'n eerste kist, een charter, heb ik er nog mee gevlogen.
Deze zender moet dus zo halverwege de jaren '70 gekocht zijn.

full

Digitale servo's is dus niks nieuws...;-)

Laden gaat direct met 220 in de zender. Er zit een uitgang om vervolgens vanuit de zender de ontvanger-accu te laden. Bij het laden gaat er een lampje in de spanningsmeter branden. Ik weet nog dat ik daar vanuit m'n bed in het donker naar keek en me verheugde op de volgende dag:-)

Nu nog een leuke zwever uit die tijd en ik ben er helemaal klaar voor...

Groeten!
Patrick

Back